Lugnt på forumet?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lugnt på forumet?

Inläggav toien » 2007-06-16/21:14

Jag tror ändå på att man ska posta här om man har en "airhead", medans oljeboxrarna får härja i boxerdelen. Det är ju nästan bara såna som skriver där, väldigt många förresten, beror det på att vi med de klassiska hojjarna inte har problem + att vi är ute på vägarna istället för att hänga på forumet kanske..... Nåja, i morron bär det iväg på semester där Prag är ett av målen. Ha en lugn och fin mc-sommar på er
tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Inläggav Marie » 2007-06-16/21:23

Jag undrar bara hur många gånger det skall behöva påpekas.....

Gammelbumsar är modellerna FÖRE /5......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav T. S. » 2007-06-17/10:38

Hej Marie!
Du får nog påpeka hur många gånger som helst för det verkar inte vara någon som håller med dej.
Det är ju naturligt att dela upp i airheads och oljeboxrar.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-17/16:14

På det förra året havererade forumet var det klart definierat vad som var en "gammelbumse". Jag saknar den klargörande texten i rubriken för forumdelen. Hittills har jag förutsatt att det handlar om ett förbiseende i ivern att sjösätta det nya forumet och inte en officiell definitionsändring från styrelsens sida. Jag vidhåller min tro på detta, tills det kommer kontraindikationer från styrelsen. En hoj tillverkad 1994 är väl knappast någon "gammelbumse"?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Airhead vs oilhead vs 4-valve/ventilare

Inläggav Albert » 2007-06-17/18:55

Bra!
Men... svengelska...
Airhead tycks vara en internationellt accepterad benämning idag.
Oilhead eller snarare four-valve tycker jag mig se som beskrivning av de nyare boxrarna.
/7 boxrar är -inte- gammelboxrar!

Vore det inte enklar att kalla: /5, /6 och /7 för 2-ventilare och de nya för 4-ventilare ?
Gammelboxrar är väl R69 och äldre ?

/5-6-7 med Krauser 4-ventilstoppar är ett kapitel för sig under trimmade bumsar.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Två- & fyrventilare...

Inläggav Mimmi » 2007-06-17/22:38

Hej!

Enligt min ringa uppfattning är "gammelbumsar" R32 t.om R69S (/2) Ingenting annat!

Därför borde det analogt med detta finnas en tråd som heter Gammelbumsar (R32-R69S)

De sk. "airhead", egentligen "zweiventiler" eller på svenska "tvåventilare" omfattar således alla boxermodeller tillverkade f.om augusti -69. Alltså /5, /6, /7, samt dessas efterföljare utan /, dvs "Baureihe" 247-248 och dessas derivat tillverkade t.om 1994.
Tråden för dessa skall lämpligen heta "Tvåventilboxer"

De fyrventilerade boxrarna, från 1993 till dags dato bör således få en tråd som självklart heter "Fyrventilboxer"
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav mille » 2007-06-18/07:54

Hej.
Varför inte en avdelning för riktiga bmw? Jag menar R 100 RS::p :D
Grattis till 30 års jubileet föresten...
Mvh Mille
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Inläggav Asterix » 2007-06-18/08:40

Instämmer med föregående talare/skrivare.Min har aldrig svikit mej.Inga krångligheter med "hönshjärnor" och annat "bjäfs". Nu har jag säkert trampat nån "gnällspik" på tårna,men min ekonomi medger inget alternativ.
Asterix
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-11-12/07:54

Inläggav T. S. » 2007-06-19/18:59

Uj uj
Detta var känsligt. Varför detta är så heligt förstår jag inte. Kan man tycka att cyklar tillverkade -69 är nya? Tydligen är det så.
Om man tittar på forumet är det 19 trådar på Gammelbumsar, 14 handlar om
5-7 serien, 2 om de äldre och 3 om var de hör hemma.
Samtidigt har R-boxrar 336 trådar.
Jag tycker bara att det skulle jämna ut lite och bli lättare att hitta samt att dessa modeller har mera gemensamt.
Det finns de som skriver trådar under den här rubriken fast de inte tycker de hör hemma här, så det råder en viss förvirring.
Marie får väl fortsätta med sina pekpinnar, hoppas bara inte att det skrämmer bort några nykomlingar. De förtjänar bättre svar än så.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-06-19/23:56

Old boxer;15062 skrev:Uj uj
Detta var känsligt. Varför detta är så heligt förstår jag inte. Kan man tycka att cyklar tillverkade -69 är nya? Tydligen är det så.
Om man tittar på forumet är det 19 trådar på Gammelbumsar, 14 handlar om
5-7 serien, 2 om de äldre och 3 om var de hör hemma.
Samtidigt har R-boxrar 336 trådar.
Jag tycker bara att det skulle jämna ut lite och bli lättare att hitta samt att dessa modeller har mera gemensamt.
Det finns de som skriver trådar under den här rubriken fast de inte tycker de hör hemma här, så det råder en viss förvirring.
Marie får väl fortsätta med sina pekpinnar, hoppas bara inte att det skrämmer bort några nykomlingar. De förtjänar bättre svar än så.


Jädrans fjanteri enligt min mening.
Om man nu måste dela upp dem så räcker väl airhead och oilhead i såna fall? Begreppet gammelbumse är väl inget som står i registreringsbeviset ändå?
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-20/00:13

Gabbe;15099 skrev:Jädrans fjanteri enligt min mening.
Om man nu måste dela upp dem så räcker väl airhead och oilhead i såna fall? Begreppet gammelbumse är väl inget som står i registreringsbeviset ändå?

Så sant, så sant.
Jag har inte det minsta emot den uppdelningen, men i så fall bör man ändra rubriksättningen enligt detta. Alla gammelbumsar är ju "airhead" men alla "airhead" är definitivt inte gammelbumsar......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav T. S. » 2007-06-20/05:15

Du slog huvudet på spiken Marie och fick fram vad jag menade.
Jag blir kanske lite omständig ibland. Sanningen är väl att /5- /7 hamnar någonstans mitt emellan.
Tråkigt att inte kunna diskutera på forumet utan att bli kallad fjant.
Jag lägger därför ner nu så ni gamla får vara ifred.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-20/10:26

Old boxer;15109 skrev:Du slog huvudet på spiken Marie och fick fram vad jag menade.
Jag blir kanske lite omständig ibland. Sanningen är väl att /5- /7 hamnar någonstans mitt emellan.
Tråkigt att inte kunna diskutera på forumet utan att bli kallad fjant.
Jag lägger därför ner nu så ni gamla får vara ifred.


Jag är mycket ledsen om du känt dig illa bemött här!
Jag vill gärna att du försöker hänga kvar här lite, och märker att det finns mycken värme också i det här forumet, även om det ibland kan bli lite hetta också när gamla käpphästar kommer ut och luftas .... :o
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-06-20/10:27

Old boxer;15109 skrev:Du slog huvudet på spiken Marie och fick fram vad jag menade.
Jag blir kanske lite omständig ibland. Sanningen är väl att /5- /7 hamnar någonstans mitt emellan.
Tråkigt att inte kunna diskutera på forumet utan att bli kallad fjant.
Jag lägger därför ner nu så ni gamla får vara ifred.


Tycker inte alls att du ska lägga ner.
Ibland uttrycker man sig konstigt utan att märka det själv och lika ofta läser man fel, men det ska inte hindra någon att skriva tycker jag. Annars blir det bara de 10-15 som ligger på "topplistan" som gör inlägg.

Om det var mitt inlägg som antyder att du skulle vara fjant så var det inte min mening. Var inte ämnat för någon enskild person.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Mimmi » 2007-06-20/20:07

Old boxer;15109 skrev:Jag blir kanske lite omständig ibland. Sanningen är väl att /5- /7 hamnar någonstans mitt emellan.
Tråkigt att inte kunna diskutera på forumet utan att bli kallad fjant.
Jag lägger därför ner nu så ni gamla får vara ifred.


Hej!

Att bli lite omständlig ibland i mina inlägg är Du minsann inte ensam om; jag trodde nästan att jag hade ensamrätt på det...:)

Jag tycker absolut att Du skall vara kvar här, att vi har skilda åsikter i ett såpass "diffust" ämne som klassificering av olika R-modeller tycker jag är helt naturligt. Särskilt eftersom jag är lite av en petimeter och kalenderbitare av stora mått, särskilt när det gäller denna typen av fakta, som årsmodeller, typer, BJ resp MJ och så vidare, och så vidare...:)
Det är bara roligt om det finns lite mera "tvåventilare" här, så att inte fyrventilsmaffian totalt tar kommandot...:)

(säger hon som har en 1150GS..."fnys":eek: )
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

En katt bland hermelinerna

Inläggav 60csx » 2007-06-30/14:11

Skall man våga sticka in en rad fast man bara är en fd. BMW ägare.

Egentligen är det också fel för den cykeln jag ägde under ett antal år var en EMW R30 tror jag det rätta namnet var.

Enstånka med "Golvväxel" var det i allafall.

Sålde den till min lilla syster i Kinnahult så den bör vara i livet fortfarande.

Anledningen till att jag råkare hamna i detta förträffliga forum är att jag letade efter prylar till min GPS.

Jag läser att det finns många som har goda råd i detta ämne, så jag kanske återkommer med ett inlägg i rätt avdelning för att få hjälp med min lilla GPS pryl.

Hälsningar

Jarmo Renner
60csx
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-06-30/13:47

"Gammal" lies in the eyes of the beholder

Inläggav Numbe » 2007-07-09/19:48

Ett litet inlägg här:

Jag har en /7-hoj - alltså, såvitt jag förstår, en maskin på den absolut övre gränsen till vad som, även enligt de mest radikala i frågan typ "Old Boxer", skulle kunna få räknas som en "gammelbumse".
Den hojen är 30 år gammal!
Säkert kan ni alla tro mig när jag säger att det inte finns en kotte därute som stannar till vid min fina BMW utan att fälla någon kommentar kring hur gammal den nog är. (För det ÄR den ju.)
Alltså är IMHO en BMW från 1977 per definition en gammal Bumse.
(Om inte annat kommer /7:orna med tiden att kvalificera sig för kategorin om denna debatt rasar vidare...)
Användarvisningsbild
Numbe
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2006-09-06/01:00

Inläggav Albert » 2007-07-10/00:06

Nu börjar även jag hålla med om Maries ursprunglig påpekan "hur många gånger måste man..." och Mimmis mycket klara redovisning gällande var gränsen för gammel-boxer går, och varför den går där.
Jag är trött på att se det ogrundande, och kunskapsbristande, tyckande som genomsyrar inläggen. Läs på innan ni uttalar er!

De som nu har propagerat så för att inkludera /5, /6 och /7 med de tidigare modellerna bör gå hem och läsa på både historik och mekanik gällande de olika boxer serierna!

Det är hög tid för moderator att stiga in i debatten och avsluta den!
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav T. S. » 2007-07-10/22:19

Citat Albert
Gammelboxrar är väl R69 och äldre ?

Eftersom du tycker att jag är okunnig kan jag inte låta bli att påpeka att R 69
las ner 1960 och den uppgraderade R 69S ersatte den fram till 1969.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav toien » 2007-07-14/16:00

Det var ett känsligt ämne det här, och Marie högg fort ser jag, "hur många gånger måste man...." Nåja, resan gick bra och den gamla bumsen höll nästan hela vägen, startrelät lämnade in i Prag, men det tog bara en dag så hade den lokale dealern ett flångans nytt hemma, och sedan var det bara att fortsätta, hann med ett varv på ringen också.
Bråka nu inte så mycket, eftersom det är ytterst få inlägg om hojjarna från 69 och äldre så ryms /5, /6 och /7-maskinerna i gammelforumet tycker jag, enas vi om det så är det väl inte så svårt eller?
tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-16/20:34

Verkar vara ett kärt ämne detta var gränsen går mellan gammalt och nytt.

Varför inte införa ett löpande system där 25 år räknas till de äldre och resten till de nya...

25 år räknas som "veteran" i många sammanhang medan skattefritt går på 30 år - ett system som knappast kan missuppfattas?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-16/20:48

Thomas Jansson;16765 skrev:Verkar vara ett kärt ämne detta var gränsen går mellan gammalt och nytt.

Varför inte införa ett löpande system där 25 år räknas till de äldre och resten till de nya...

25 år räknas som "veteran" i många sammanhang medan skattefritt går på 30 år - ett system som knappast kan missuppfattas?


Med en 25-årsgräns räknas snart tidiga K-maskiner till 'Gammelbumsarna' - modellen kom 1983....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-16/22:31

Tiden går - också K-modellerna åldras även om tappet i form av skrot torde bli betydligt större än de klassiska 2-cylindriska cyklarna.

Vad gäller en modern BMW, t ex av 2007 års modell kommer mycket få av dessa att uppnå pension i form av gammelbumsar, de kommer att ställas undan/skrotas p g a dyra reservdelar i form av plast, datorer & elektronik eler t o m fastrostade luftskruvar....

Detsamma gäller ju för bilar där ju medelåldern sjunkit rejält de senaste 10 - 20 åren.

Nåväl - skall man ha rubriken gammelbumse tycker jag nog att den kan knytas till en rullande ålder - begreppet gammal hänför till ålder.

Å andra sidan är detta forum så litet och inläggen så få att även om man groggade samtliga modeller i en tråd skulle överskådligheten knappast bli lidande...
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst