Ventil knack.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ventil knack.

Inläggav Holma » 2008-03-28/18:42

Hej! Jag undrar om någon har haft samma problem.Kann ej få tyst på ventilerna på höger sida.Mc är en R100-81,kann vipparmarna vara slitna?
Holma
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-03-26/17:57

Knack och slammer.

Inläggav Mimmi » 2008-03-28/19:44

Hej!

Har Du kontrollerat vipparmens axialspel?

På grund av geometrien i vipparmskonstruktionen så trycker inte stötstången rakt emot vipparmen, utan kraften ansätts i en sned vinkel. Detta får till följd att förutom den rent radiella belastningen uppstår en icke föraktlig belastning även i axiell riktning.
Detta innebär att i princip alla 2-ventilare knackar och skramlar lite i ventilsystemet. När jag åkte på sådana maskiner brukade jag när det levde om för mycket lossa på lagerbockarna lite grand och knacka ihop dem med en studsfri klubba. Sedan var det tyst ett tag igen...
Som jag upplever det är det mest ett skönhetsfel, men så vanligt att man nästan kan säga att "det hör till" och ingår i det speciella 2-ventilsljudet.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav hpngs1000 » 2008-03-31/11:08

Holma;32065 skrev:Kan ej få tyst på ventilerna...........

Hej Holma!
Det är givietvis svårt att ställa diagnos utan att ha lyssnat och som ett komplement till Mimmis' inlägg kan nämnas att det inte är helt ovanligt att lyftare/kamaxel råkat ut för "pitting". Fenomenet beror på att härdskiktet på kam/lyftare har brustit och resultatet blir ett kraftigt skramlande ljud.
Jag har själv råkat ut för detta på flera luftkylda R-modeller och kan inte finna någon gemensam orsak.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Ventil knack.

Inläggav Albert » 2008-05-20/21:07

...är det ventilerna som knackar eller vipparmen ?... det vanligaste är att spelet för vipparmen är för stort... på 81:an så fanns inte "ljuddämpande" plast-distanser. Är vipparmen korrekt shimsad ?... om ej - då knackar det ut av... o är omöjligt att justera (precis som du beskriver).
Hur långt har R100an gått ?
Har topparna varit av ?
Hur ofta ställs ventilerna på den ?
Blårök ?
osv mm
Ska du plocka av toppen - montera ventilskaftshattar! Då blir det mycket tystare -:) Köpt mina hos http://www.dalhems.se Gör alltså inget att de bygger 2mm (i vart fall inte på mina motorer). Att det är lite helgerån att montera VW trimdelar i BMW är en helt annan sak - o när BMW inte har produkten så får man köpa den av dem som har -;)

viewtopic.php?f=220&t=10130
Senast redigerad av Albert 2009-11-26/22:00, redigerad totalt 1 gång.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ventil knack.

Inläggav conkers » 2008-07-02/08:56

Albert skrev: montera ventilskaftshattar!


Hmmm... Geni.

Ska också testa detta, men det låter klokt... mer olja, mer yta, mer dampning... smart!

Conk.
Ganska kass på svenska, men grym på engelska!
conkers
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2007-08-02/12:24


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst