Oren tändning över 3000 rpm

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oren tändning över 3000 rpm

Inläggav Pelle Bums » 2008-06-25/15:55

R75/5 1973. Fd poliscykel. Brytar-tändninng.

Vad är det för fel ifall motorn går klockrent och sedan plötsligt börjar gå illa fast bara över 3000 rpm? Vid 3000 varv på fyran så ligger jag på 80 knutar ungefär. Om jag då gasar på utav bara h---e så dör nästan motorn istället för att sticka iväg. Eller snarare, den börjar gå illa, misstända, rytmen trasas upp liksom. Felet dök upp plötsligt när jag redan hade kört i flera timmar. Sedan mekade jag en halv dag och letade elfel, inget hjälpte. Dagen efter var felet borta av sig själv. Man skulle ju vilja veta vad det var, antagligen dyker det upp igen, kanske nästa gång det regnar eller så.

///Pelle
Användarvisningsbild
Pelle Bums
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-06-25/15:41

Re: Oren tändning över 3000 rpm

Inläggav Håkan » 2008-06-25/21:38

Hej.

När jag började läsa tänkte jag: Hål i förgasarmembran.
Men sånt självläker ju inte.

Kolla på förgasarna, tjuvluft, membran, fulla med vatten m.m.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oren tändning över 3000 rpm

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-06-25/22:11

Kondensvatten och smuts i bensintank/filter/förgasare.
Tändströmsläckage i tändkabel och/eller -kabelskor.
Värmekänsligt fel i tändspole eller kondensator.

I den ordningen....

Tror jag...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Oren tändning över 3000 rpm

Inläggav Pelle Bums » 2008-06-26/10:18

Tack för alla bra tips. Jag har hittills bara funderat på el, inte bränsle. Jag ska genast vidga min sökhorisont.

///Pelle
Användarvisningsbild
Pelle Bums
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-06-25/15:41

Re: Oren tändning över 3000 rpm

Inläggav Albert » 2008-06-30/20:20

Du skriver att det sitter brytar ännu i den.
Funderat på elektronisk ?

Har du smort upp brytarsystemet och oljat in filten ?
Det du beskriver är att det är tjall på förtändningen - "hänger sig" en smula så att säga. Hade det där på min Suzuki GS850GN - böt till Pirahna; problemet upphörde. Boyer Bransden, Omega Ignition och Silent Hektik är de tre du har att välja mellan till R75an.

Vid 3000rpm har du full förtändning - om den fallerar så uppstår problemet vid just 3000rpm och uppåt...

Fetta in alla kontakter - jag använder det fett som är närmast till hands men tycker bäst om Omega 77. Fett = vatten kommer inte in = korretion och oxidation stoppas.

Har varit med om att en tändkabel brännts av - ger liknande fenomen innan den slutar fungera.
Dåliga tändstift ger liknande effekt - byt till Bosch Super 4 ("special" till VW transport); fungerar bättre med dem.
Dålig jordning kan ge liknande effekter - kolla de båda jordningarna till tändspolarna.
Har varit med om en gång att namnkunniga service verkstäder missat att nålarna satt på olika höjd i förgasarna på en R75/5 - då går det inte så där vidare bra över 3000rpm...
Stosen (ringen som insugsgummit kläms om i toppen) lossnar med tiden - men det brukar inte leda till dessa problem.

Min gissning är att det är brytar-problem; glapp, osmort, slitet, ngt litet som leder till att vikterna inte slungas ut som de ska.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Oren tändning över 3000 rpm

Inläggav Pelle Bums » 2008-06-30/21:34

Nu fick jag mycket att göra!

///Pelle
Användarvisningsbild
Pelle Bums
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-06-25/15:41


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst