av Albert » 2008-06-30/20:20
Du skriver att det sitter brytar ännu i den.
Funderat på elektronisk ?
Har du smort upp brytarsystemet och oljat in filten ?
Det du beskriver är att det är tjall på förtändningen - "hänger sig" en smula så att säga. Hade det där på min Suzuki GS850GN - böt till Pirahna; problemet upphörde. Boyer Bransden, Omega Ignition och Silent Hektik är de tre du har att välja mellan till R75an.
Vid 3000rpm har du full förtändning - om den fallerar så uppstår problemet vid just 3000rpm och uppåt...
Fetta in alla kontakter - jag använder det fett som är närmast till hands men tycker bäst om Omega 77. Fett = vatten kommer inte in = korretion och oxidation stoppas.
Har varit med om att en tändkabel brännts av - ger liknande fenomen innan den slutar fungera.
Dåliga tändstift ger liknande effekt - byt till Bosch Super 4 ("special" till VW transport); fungerar bättre med dem.
Dålig jordning kan ge liknande effekter - kolla de båda jordningarna till tändspolarna.
Har varit med om en gång att namnkunniga service verkstäder missat att nålarna satt på olika höjd i förgasarna på en R75/5 - då går det inte så där vidare bra över 3000rpm...
Stosen (ringen som insugsgummit kläms om i toppen) lossnar med tiden - men det brukar inte leda till dessa problem.
Min gissning är att det är brytar-problem; glapp, osmort, slitet, ngt litet som leder till att vikterna inte slungas ut som de ska.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert