Tändspolar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tändspolar

Inläggav Pelle Bums » 2008-07-21/12:55

Kan man köpa vilka tändspolar som helst till sin bumse eller borde man gå till bumse-affären och handla?
Användarvisningsbild
Pelle Bums
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-06-25/15:41

Re: Tändspolar

Inläggav Albert » 2008-07-21/19:25

Dyna
Accell
Kawasaki
osv många att välja på - endast att se upp med att de har rätt Ohm (primär och sekundär motstånden).

Varför undrar du ? Vad har hänt ?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Tändspolar

Inläggav Pelle Bums » 2008-07-21/19:53

Den går illa. Jag tänkte bara testa med ett par andra spolar för att se om det är där det kniper. Det sitter två stycken 6 voltspolar på på min R75/5 och de är seriekokpplade så att de kan hantera 12 volt. Är det inte rätt ovanligt med 6 voltspolar? Skulle man kunna använda två 12 voltspolar men parallellkopplade istället? Min okunnighet är fulländad men man undrar ju. Hur vet man vilket ohmtal man ska ha? Och, framför allt, vad händer ifall det är fel motstånd i spolarna? Sprängs allt i luften då när man trycker på startknappen? (Jag upphör aldrig att förvånas över hur lite jag vet om allting).

///PelleBums
Användarvisningsbild
Pelle Bums
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-06-25/15:41

Re: Tändspolar

Inläggav Albert » 2008-07-22/08:29

Jasså inge' värre -:D

Gugga i förgasarna.
Ventilspel i justeringsbehov
Luftfilter i bytesbehov
Synkroniseringen av förgasarna
Tjyvluft genom locket på förgasare och/eller spruckna insugsgummin
Tändstift
Kabelsko till tändstift
Tändkabel
Oxid och ärg i kopplingar/jordpunkter

Om allt var bra och sedan gradvis blev "sämre" och detta skedde under vår eller höst eller motsvarande väderlek (kallt/varmt/fuktigt) = gugga i förgasarna = förgasarrengöring = ett ... jobb!
Akut räcker det med att man tar loss huvudmunstycket och nålmunstycket och blåser rent förgasaren och ff.a. spridare. Detta låter sig göras utan att man påverkar inställningar av förgasaren - alla andra justeringar leder till ändrade inställningar vilket leder till huvudvärk/-verk eller verkstadsbesök.
Ett vanligt fel är trasigt membran... o då ändras synkroniseringen av förgasarna pga att man måste lossa på vajrarna för att få loss locket.
Ej ovanligt är att chokhus packningen torrspruckit och det läcker tjyvluft den vägen. Fetta in den nya packningen ordentligt med lagerfett (helst Omega 77) så håller den och håller tätta mycket längre.

Eller kortfattat - det är mycket ovanligt att en 6V's spole pajar; de tycks vara outslitliga. 12V's spolar är oftast dubbelspolar - dvs 2st 6V's spolar gjutna till en enhet. OM du av något skäl vill byta ut dem så är det inget problem, men det vore en fullständigt onödig investering såvida du inte ämnar göra om topparna till dubbeltändning -;)

Här är lite att roa dig med under det att du smälter ovan:
Mina inlägg på Svea-Sidvagnsklubbs hemsida för 10 år sedan:

http://www.webstruktur.com/svea/

Motorvärmare:
http://www.webstruktur.com/svea/board/m ... er19992306

Generator:
http://www.webstruktur.com/svea/board/artik/bilgen.html

http://www.webstruktur.com/svea/board/a ... ilgen.html

Förgasare:
http://www.webstruktur.com/svea/board/artik/carb.html

http://www.webstruktur.com/svea/board/artik/carb2.html

Hjälm luvor:
http://www.webstruktur.com/svea/board/m ... er19991748



Intressant:

Oljefilter – distans tråg:
http://www.webstruktur.com/svea/board/m ... ti20002225

Synkro:
http://www.webstruktur.com/svea/board/m ... ti19990158
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Tändspolar

Inläggav Pelle Bums » 2008-07-22/21:19

Tack för alla goda tips.

///PelleBums
Användarvisningsbild
Pelle Bums
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-06-25/15:41

Re: Tändspolar

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-07-22/21:41

Det är nog inte en så god ide att parrellkoppla 2 st. 12V spolar.
Hmm hur förklara detta.
I varje spole finns en primär och en sekundär spole.
Primärspolen har till uppgift att ladda upp ett magnetfält i tändspolen, så den är kopplad mellan +12V och jord ( via brytarspetsar alt. elektronisk tändning).
När man bryter strömmen över primärspolen så försöker tändspolen behålla det magnetfältet som byggts upp av strömmen som gått genom primärspolen. Då det inte går någon ström genom primärspolen så ökar spännigen i både primärspolen och sekundärspolen.
Sekundärspolen har mycket flera varv än primärspolen och då blir också spännigen mycket högre, så hög att den kan hoppa över gnistgapet i tändstiftet, och tända bensin-luftblandningen.
När det blir en gnista så laddas magnetfältet ur en aning under ett kort ögonblick och då slocknar gnistan.
Men det finns kvar kraft i magnetfältet så att spänningen kan laddas upp igen och det blir en ny gnista.
Den här cykeln med gnista och uppladdnig går olika fort beroende på spolarna i tändspolen, motstånd i tändstift och hur bränsle-luftblandningen kan tillåta att det blir en gnista och när gnistan slocknar.
Man får en svängningskrets av tändspolen och tändstiftet.
Om man nu parrellkopplar två tändspolar, så att primärspolarna kopplas ihop så påverkas svängnigskretsen i en tändspolen av svängningskretsen i den andra tändspolen och i värsta fall så kan svängnigarna ta ut varandra.
Och nu kommer vi till den frågan som jag inte riktigt vet svaret på. Tändspolarna på 2V boxrarna är ju kopplade i serie, borde inte svängningen i ena spolen påverka den andra då. Kanske men tänk då på att det inte går någon ström i primärspolarna då den ena spolen är kopplad till +12V på ena sidan och till +anslutningen på den andra spolen på andra sidan. Den andra spolens - ansluting är kopplad till ingenting då ledningen till jord är bruten.
Nu kan man räkna på detta och ta med tändstift m.m. och då ser man att det försvinner tändenergi på flera ställen. men det är betydligt mindre än om man parrellkopplar 2 st. 12V spolar.
Tja det kan finnas feltankar i detta resonemang men jag skulle i alla fall inte parrellkoppla 2 spolar utan att sätta en tändförstäkare mellan dom.
/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Tändspolar

Inläggav Håkan » 2008-07-23/05:06

Pelle Bums skrev:Den går illa.
Jag tänkte bara testa med ett par andra spolar för att se om det är där det kniper.

///PelleBums


Hej.
Du har en R75/5 som går lite illa...
Finns det gnista på stiften?
Antagligen, eftersom motorcykeln går, om än illa.
Då kan du utesluta tändspolarna.
Felet sitter troligen någon annanstans.
Precis som Albert skriver finns det en del saker att kontrollera/justera.

En korrekt justerad R75/5 har en sagoligt vacker och jämn gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tändspolar

Inläggav makita » 2008-07-23/08:46

tibbe skrev:Det är nog inte en så god ide att parrellkoppla 2 st. 12V spolar.
Hmm hur förklara detta.

<snip>


Om man nu parrellkopplar två tändspolar, så att primärspolarna kopplas ihop så påverkas svängnigskretsen i en tändspolen av svängningskretsen i den andra tändspolen och i värsta fall så kan svängnigarna ta ut varandra.

/Tibbe


Næsten rigtigt. Tænk også på, at de to kredse, (tændrør/stift især), er forskellige. Så snart gnisten springer i det ene tændrør, så forsvinder energi fra begge parallelkoblede tændspoler, og det andet tændrør vil ikke gniste.

Dog bruger man parallelkoblede tændspoler i anden sammenhæng for at opnå høj nok induktion ved høj frekvens/omdrejninger, men der bruger man kun sekundæren på den ene tændspole, den anden er "plugget" af med en isoleringsprop.

Et eksempel på sådan opbygning findes på Jaguar Double Six, (V12) motorer.

Seriekoblede tændspoler har ikke samme problem, da der ikke er et lukket kredsløb på primær når gnisterne springer.
O.Pedersen
http://www.tfv-org.dk
Användarvisningsbild
makita
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2007-09-02/14:26

Re: Tändspolar

Inläggav Albert » 2008-07-23/10:03

...nu ska vi vara snälla mot Pelle som ställde en bra fråga -;)
När man är "ovan" vid bumsens egenskaper men har erfarenhet och vana från bilar, så är tändspole/tändning det man tänker på när motorn går dåligt ju -:)
Visst kan vi snurra in oss i djupsinniga elektroniska diskussioner om induktans, konduktans, kapacitans, primär och sekundärmotstånd, men hörrni, det är ju ändock långt över frågeställningen - eller är det jag som missta något ? -;)

Pelle beskrev ett problem gällande dålig gång och undrade om alternativa tändspolar.
För sakens skull:
Primärmotstånd för 6V's spolar:
0,67-0,77 Ohm (mellan position 15 och 1)
Sekundärmotstånd för 6V's spolar:
3,7-5,3 Ohm (mellan position 15 och 4)
Position 15 (flatstift på spolen) = ström från batteriet
Position 1 (flatstift på spolen) = jordning
Position 4 = tändstiftkabelns anslutning på tändspolen

Givetvis så är 6V's spolarna utbytta på senare serie till 12V's dubbelspole (=2st 6V i serie i en kapsling/enhet).
Motstånden i dubbelspolarna skall vara 1.15-1.32 samt 7.5-9.15 - dvs helt andra värden än för 6V's spolarna.

Men Pelles problem, såsom han beskriver det så här långt, har inte med tändningen i sig att göra utan snarast med allmän service av motorn/förgasare eller ?

Jag har varit med om att två synnerligen välrenomerade firmor fibblat med en och samma R75:a innan den hamnade på min garageinfart o i mina händer. Eftersom jag inte hade reservdelar, ff.a. skruvarna till locket, så rörde jag så lite som möjligt - man hade ställt blandskruven på 2½ och ½ varv... gissa hur bra den gick... det jag inte kunde se/hitta var att man hade ställt nålarna på olika nivå!!! O hur i... välrenomerade verkstäder vågar släppa ifrån sig ett sådant slarv är än idag en gåta för mig - gissa bara vad ägaren till sagda R75 ansåg om BMW som fordon!!! Skickade fordon och ägare till en bekant till mig som har mer erfarenhet av R75 o det var han som hittade detta med nålarna - det ägaren till R75:an sa efter den ställts in korrekt var ett helt annat ordval än det som användes tidigare -;)

Boxermotorerna går sagoligt trevligt när de är rätt inställde - precis som Håkan skriver; sen tycker jag personligen att 800cc 8,2:1 är den lenaste motorn att köra medan 750cc med det tunga svänghjulet har kanske den mest välljudande gången -:)
Senast redigerad av Albert 2008-07-24/07:10, redigerad totalt 1 gång.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Tändspolar

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-07-23/22:34

Hej Pelle.

Tillbaka till "ruta ett", hur uppför sig din bumse:
- att stara kall / varm.
- tomgång stabil?
- Har du samma färg på tändstiften? och vilken/vilka färger?
- hur drar mororn vid belastning ( hög växel + ungefär 2500 rpm ) och fullt gaspådrag ?
- skakar motorn på tomgång
- beskriv gärna mera!

PS. körde en R80 idag, spännande upplevelse som väckte många minnen.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Tändspolar

Inläggav Pelle Bums » 2008-07-25/09:27

Den går hyfsat bra upp till omkring 4000 rpm, sen trasas rytmen upp och den börjar gå riktigt ojämt och hackigt resten av registret. För en månad sedan gick den bara upp till 3000 varv innan den började gå dåligt. Sedan gick den bra ett tag och nu är den krasslig igen. Det går bara att få upp varvet på låga växlar eller utan belastning. På fyran kommer jag nästan aldrig över hundra knyck. Fenomenet har uppstått en tid efter att jag kört i regn. Typ dagen efter regnkörning. Men nu verkar det ha blivit permanent. Jag har kollat på el för jag tänkte att fukt och el hänger ihop. Nu tror jag mer att det är bränsle/luft det handlar om. Ska titta på förgasarna. Har inte gjort det än för jag trodde inte att felet låg där, jag gjorde rent fuggarna för ett par säsonger sedan och bytte ut alla packningar.

Tack allihop för ert engagemang!



///PelleBums
Användarvisningsbild
Pelle Bums
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-06-25/15:41

Re: Tändspolar

Inläggav Håkan » 2008-07-25/12:40

Pelle Bums skrev:
Tack allihop för ert engagemang!

///PelleBums


Du förstår, det är ju så att vi, älskar våra Boxrar (Boxers?) ...

Och gärna vill att andra också ska få uppleva glädjen.


Så till ditt problem...

Förgasarmembranen, är dom rätt monterade? Är dom hela?

Vatten i flotörhusen?
Förgasare är sällan helt täta för inträngande fukt. På en boxer sitter dom utsatta för regn och rusk.

Men, visst kan problemet vara nåt elektriskt. Första felkällan där är tändhattar/tändkablar, speciellt när felet uppkommer vid regn.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tändspolar

Inläggav Albert » 2008-07-25/19:01

STOPP!

R75/5
Ok 0-3000rpm
Har brytarspetsar.
=> du har problem med brytare.
Vid 3000rpm skall full förtändning erhållas; just där kärvar nått i din mekaniska förtändning och/eller så blir hastigheten "för hög" för brytarspetsarna => feltändning från 3000rpm och uppåt.

Finns det inte en filt som skall oljas in som löper mot kamaxeln för/vid brytarna ?

På annat ställe (sträng i Forum) talas om alternativa tändsystem till brytarspetsarna:
* Boyer Bransden - bra. Engelskt.
* Omega Electronic - bättre. Tyskt.
* Silent Hektik - kanske bäst. Tyskt.
Priset ökar i vart fall mellan dem...

Diff: se Håkans propå om förgasarmembranet.

Det är "bara" dessa två alternativ för vad du beskriver.


Mycket sällsynt med skadat tändstift som ev., skulle kunna bete sig så där... byt i alla fall till Bosch Super 4, den går bättre med dem. Kan förekomma skada på tändkabel kan ge nått åt detta hållet, original tändhatt brukar hålla men i NGK's kan glapp uppstå o då kan det bete sig nått åt det här hållet.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Tändspolar

Inläggav Pelle Bums » 2008-07-27/22:30

Jag har oljat in filten vid brytarna och fettat in de där metallgrejjorna som ska åka ut pga centrifugalkraften och ordna tidigare tändning, vad de nu kallas. Jag har mätt upp alla sladdar och kollat så det inte tjyvjordar någonstans. Har provat med andra tänkablar /hattar. Mätt upp originaltändkablarna. Provat byta tändstift. Provat olika avstånd på brytarn. Justerat ventilerna minutiöst ett antal gånger. Har inte kollat tändningen. (Mellan varven går den ju som en gud så då borde tändningen vara rätt inställd). Har inte kollat förgasarna och synkronisering. Jag ska kolla upp förgasarna.

///PelleBums
Användarvisningsbild
Pelle Bums
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-06-25/15:41

Re: Tändspolar

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-07-28/15:45

Tack för mera info om felet.

Tänk om det är så enkelt att dina spolar inte får tillräckligt med energi för att ladda upp sig till en gnista.

En kärvande tändförställning ger en svagare hoj men den går på alla varv och belastningar.
Tänd läge och tändförställnigen kollar man helst med en stroboskoplampa.

Gör en enklast testet först, koppla bort alternativt byt kondensatorn ( sitter ovanför generatorn under frontkåpan ) och gör en provkörning.

Nästa steg gäller brytarspetsarna, dom skall vara slutna så mycket som möjligt av varvet på kamaxeln,, kolla brytaravståndet får inte vara för stort. Länge sen jag hade brytarspetsar, provat med både Dyna och Boysen tändningar.
PS. har du samma tändläge på vänster som på höger cylinder, om inte så kan tappen på kamaxeln vara sned.
Det kan du också kolla med stroboskoplampan och se att inte tändläget hoppar fram och tillbaka vid tomgång.
I så fall kan man fixa det med lite tur och gott handlag. Kolla gärna och berätta.

Ingen korrosion eller dålig kontakt i ledningen från brytaren till tändspolen och mellan spolarna och från spolen till tändningslåset.

Bra kontakt mellan brytarmekanismen och jord. Bra kontakt mellan plattan som brytarspetsarna sitter på och jord.

Och varför inte kolla bränslefiltret i tanken.
Töm tanken på NÄSTAN all bensin. Luta tanken framåt och lossa på bensinkranarna från tanken, nu ser du filtren som brukar vara fulla med beläggning. Skaka sen tanken och töm ut den sista slatten av bensin tillsammans med rostflagor, sand och allt möjligt. Sätt tillbaka allt och provkör.

/tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron