gasen "kärvar" på R90S, på ett lite lustigt vis...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

gasen "kärvar" på R90S, på ett lite lustigt vis...

Inläggav johan44 » 2008-08-25/12:25

Hej!

Igår tog jag en av årets tyvärr få turer på min R90S -74. Trevligt och tomt i Vaxholm... men, gasen betedde sig konstigt.

Strax före halv gas finns plötsligt ett motstånd, inget problem att vrida förbi men ändå en påtaglig punkt där det går trögt. Vid gasretur märks inget. Det är uppenbart att problemet sitter i vänster förgasare eftersom vänster vajerhölje rör sig markant när det kärvar.

Men, när motorn är avstängd och man torrgasar så finns inte det här motståndet. Inte heller om man gasar till strax innan motståndet och låter motorn komma ikapp och sen gasar vidare.

Det enda som är gjort på föragsaren är att jag har bytt en liten plastarm som aktiverar acc-pumpen på ena förgasaren, vet inte om det var vänster eller höger... annars är italienarna orörda.

Nån som kan ana vad det är?

mvh/JohanS. :)
johan44
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-08-25/11:56

Re: gasen "kärvar" på R90S, på ett lite lustigt vis...

Inläggav Albert » 2008-08-25/12:40

Du har 2 långa vajrar...
vajrar -bör- smörjas (vet att många har teflon belagda)...

Knyck/veck - men det är i båda riktningar...
spretande vajerände - ofaste i returen enbart...
splittad vajer med en eller flera trådar spretande åt fel håll - oftast orsaken till det du beskriver...

men... dellort... acc-pumpen activeras genom att du lyfter trotteln => monterade du den nya plasten rätt?
Kan du fota och publicera bild - lättare se då.
Senast redigerad av Albert 2008-08-26/21:40, redigerad totalt 1 gång.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: gasen "kärvar" på R90S, på ett lite lustigt vis...

Inläggav johan44 » 2008-08-26/12:14

Hej!
Tack för svar. Jo, jag har inte öppnat än men misstänker accpumpen, återkommer när locket är lyft./J:)
johan44
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-08-25/11:56

Re: gasen "kärvar" på R90S, på ett lite lustigt vis...

Inläggav toien » 2008-09-01/13:58

Hej.
Har samma fenomen som du, och har också kopplat det till accpumpen, men inte löst problemet än. Torrgasar jag utan att ha motorn igång så är det knappt märkbart motstånd, medans när jag kör så måste jag ibland ta i för att "komma förbi" läget vid ca halv gas. Ska kolla vidare, hittar jag någon finurlig lösning så meddelar jag den.
tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: gasen "kärvar" på R90S, på ett lite lustigt vis...

Inläggav toien » 2011-06-13/19:51

Det är en gammal tråd det här, men eftersom jag hittat problemet så kan jag ju dela med mig tycker jag. Kärvandet beror på att spåret i trotteln som plastarmen till acc-pumpen löper i slits med tiden och det blir en kant i trotteln som medför det här problemet. Tänkte en snabbfix till att börja med, försöka fila ner kanten för att se om det blir bättre, men nya trottlar blir nog uppskrivet på listan till vintern.
Tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: gasen "kärvar" på R90S, på ett lite lustigt vis...

Inläggav Albert » 2011-06-16/22:23

Vilket intressant fenomen!
Bilder?
Mina PHM 40 har inte någon plast i trottelloppet, men kan tänka mig att med tiden kanske även mina kan uppvisa beteendet, så jag är intresserad av att se vad som skett för dig med dina.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: gasen "kärvar" på R90S, på ett lite lustigt vis...

Inläggav toien » 2011-06-18/01:08

Hoppas det framgår av bilden vad jag menar, annars så försöker jag igen.
Tobbe

Sent from my HTC Legend using Tapatalk
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: gasen "kärvar" på R90S, på ett lite lustigt vis...

Inläggav toien » 2011-06-19/10:49

..och eftersom det inte funkade, så försöker jag igen att ladda upp bilden.
Tobbe
IMAG0015.jpg
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Re: gasen "kärvar" på R90S, på ett lite lustigt vis...

Inläggav Albert » 2011-06-19/11:26

Aha!... å fanken också! Jag hade -fel- mina trottlar ser också ut precis så där => jag kommer också att få motsvarande problem med tiden.
Tack för tipset ! :)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: gasen "kärvar" på R90S, på ett lite lustigt vis...

Inläggav johan44 » 2011-08-22/14:30

sicken slump, jag går in för att kolla svar på min tråd tre år senare och den ligger på förstasidan nybesvarad. Stort tack!, ska kolla trottlarna. (nä, det går inte undan med mekandet...:)/Johan

------------------------------------------------------------

Nu är en trottel bytt, vänster, den som såg bäst ut (på höger sida så har accpumpen slitit upp ett markant spår i trotten) men samtidigt så avslöjade vajerrrörelse att det förmodligen ändå var vänster som orsakade problemet. Facit är att det var busenkelt att byta, motorn startade direkt och gick som vanligt och problemet är av en kort provtur att dömma borta.

Ska byta även höger trottel, MB hade bara en på lager för tillfället dock.../J :)

-----------------------------------------------------------

Höger trottel bytt. Fjädern som håller i nålen lossnade medans jag mekade, kan säga att då går bumsen inte så bra och hela gatan läggs under en matta av bensindoft... men sen gick det som en dans./J :)
Senast redigerad av johan44 2011-09-01/19:07, redigerad totalt 2 gånger.
johan44
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-08-25/11:56

Re: gasen "kärvar" på R90S, på ett lite lustigt vis...

Inläggav johan44 » 2011-08-24/18:45

har beställt trottel från MB, är det "plug and play" tro eller blir det förgasarjustering med ny trottel, nån som vet?/J :)
johan44
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-08-25/11:56


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst