Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Fredric Fredricson » 2008-10-17/00:25

Jag har inte kört hoj sen åttitalet men håller på och planerar ett återfall.
Den eviga frågan är då, vad skall man köpa.
Det skall helst vara BMW, så mycket vet jag, men jag tycker de flesta nya hojar är ganska fula.
Enda gången mitt hjärta klappar lite snabbare är när jag ser 70-talsbumsar, som t.ex. den här: http://www.blocket.se/vi/18456826.htm?ca=11_s .

Så jag börjar så smått fundera på om jag inte skulle skaffa en gammelbumse. Frågan är om det är en bra ide. Jag vill nämligen också ha en driftsäker hoj som kan användas som en brukshoj och för enklare touring (visst, jag vet att man kan ha två men men det är jobbig nog att övertyga den bättre hälften om att få köpa en).
Av detta skäl siktar jag på en /6 eller kanske nyare.

Så vad kan man förvänta sig för köra/meka-kvot på en 70 eller tidigt 80-talsbumse? Jag mekar gärna men helst inte i vägrenen och helst planerat.
Är det realistiskt att ha en sån som brukshoj?
Vad säger erfarenheten?

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Albert » 2008-10-17/09:11

Det enda "felet" på den modell du valt är ATE-oken - de kostar ca 1000kr/st att renover, o renovera dem får du nog räkna med, kanske rent av omgående. Brembo är billigare och går lätt att byta till andra bromsok dessutom. Underbenen på R90 går att byta till sådan med fästen för Brembo - o det blir liksom billigare än att renovera ATEna (absurtr va ?!).

Skillnaden mellan en 2-ventilare och en "ny" moppe är att du just -kan- mecka med den längs vägen. De nya står man sig nästan chanslös med när de krångar längs vägen.
Så eftersom du gärna skruvar själv, men på rätt plats, så ska du givetvis sky moderniteterna och fokusera dig på den enkla mekaniken -;)

R90 är en fin modell!
De ser ut så här när man kört 40 000 mil:
PROF1 a.JPG

*
PROF4 a.JPG

*
PROF5 a.JPG

Den ägdes av vår gamle medlem Kent "Professorn" Andersson - "vinets mästare". Jag försökte hjälpa honom med hans ATEn - det gick inte! De hade rostat fast och zintrat ihop - men fungerade sisådär i alla fall (!). Jag är som det heter, evigt tacksam, för den support och det stöd som Kent gav mig när jag började köra BMW 2-ventilare på allvar - utan honom och de kontakter som gjorde att jag fick tag i skidor så hade jag nog återgått till Suzuki GS850-1100G. Kent lämnade oss på tok för tidigt vid en ålder som var aldeles för ung.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav västerdaling » 2008-10-17/20:01

Hej ,har kört 10000 mil med en R 75 inga fel förutom defekta tändspolar före 100 mil, fick nya på garantin, har även kört mellan 4000-6000 mil på 3 st r 90 helt utan problem, så för min del har de funkat bra som bruksmaskiner. Hälsning västerdaling
västerdaling
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-10-05/20:10

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Robert Olausson » 2008-10-17/20:10

Hej!

Jag håller med Nils-Erik. En gammal R är en utmärkt brukshoj. Lättmekad och driftsäker men provkör inte en nyare maskin.
Jag köpte en R80RT -83 för ett antal år sedan och trivdes riktigt bra med den. Köpte en R100RT -82 något senare men blev inte riktigt vän med den maskinen. Vet inte vad som inte stämde. Försökte sälja min R80RT men ingen ville köpa den för det pris (inget överpris enligt mig) som jag ville ha. Våren 2007 köpte jag en R1150RT -01. Tycker att det är en helt underbar resehoj. Det går inte att jämföra med de äldre RT.

Jag har fått min R100 såld och R80:n skalade jag av kåporna på, satte på grusdäck, motorskyddsbågar och så lackade jag om den. Så kul som jag har haft med den på grusvägar så är jag idag glad för att jag inte fick den såld.

Med allt detta så vill jag bara säga att en "Gammelbums" duger utmärkt som brukshoj.
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav seasword » 2008-10-20/20:31

Lustigt att det alltid finns fler i samma situation. Jag sålde min R100 -81 någon gång runt 1989 och fick svår abstinens för några år sedan. Importerade på kul en ChangJiang 750 med sidovagn av 1965 års modell från Kina. Där kan man snacka om underhållsbehov. Och inte riktigt pendlarmässig är den heller - även om jag tagit den till jobbet några gånger till stort nöje för kollegorna när man kommer tuffande. Men kul som f-n är den.
Efter att ha längtat lite till fyllde jag nyss på garaget med en R100 -82 i hopp om att slippa undan med lite mindre mekande och med lite större möjligheter till bruksåkande. Måste säga att den känns bra, lika bra som på 80-talet. Och skönt med en hoj som inte bara tänder bromsljuset när man bromsar (ChangJiang framföres med utomordentlig framförhållning). Jag har fler bekantingar som kör gammelbumsar och visst är det lite skruvande - men det mesta är enkelt och delar verkar fortfarande gå att få tag på.
/Seasword
P.S. Om ni inte gjort det - prova en sidovagnshoj. Det är ett speciellt gift, som tenderar att vara beroendeframkallande. Det också. D.S.
/Mattias Sjösvärd
CJ750 -65
R100 -82
K75 -89
??? -??
Användarvisningsbild
seasword
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2007-04-06/18:14

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Göran Ekman » 2008-10-20/21:58

Aldrig i livet att jag skulle köpa en gammelbumse för att ha som brukshoj.

Det finns massor av nyare BMW-hojar som är avsevärt säkrare med bättre väghållning, stötdämpare och bromsar. Att ha en gammelbumse som brukshoj är väl livsfarligt?

Ingen skulle väl drömma om att köpa en bil från 70- eller 80-talet?
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav seasword » 2008-10-20/22:16

Göran Ekman skrev:Ingen skulle väl drömma om att köpa en bil från 70- eller 80-talet?


Tja, det skulle väl vara knäppgökarna i "http://www.svenskavolvo240klubben.se/main.html" , då :)

Men livsfarligt - det är väl att ta i? Jag tycker det är mer livsfarligt med en gammal gubbe som förverkligar sin ungdomsdröm o tar mckort o köper en gigantisk splirrans ny stor hoj. Hade en sådan "vingelkråka" bakom mig häromdagen. Han höll på att tappa cykeln två ggr vid rödljusen innan han brummade upp på motorvägen...

/Seasword
/Mattias Sjösvärd
CJ750 -65
R100 -82
K75 -89
??? -??
Användarvisningsbild
seasword
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2007-04-06/18:14

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Mimmi » 2008-10-20/22:28

Göran Ekman skrev:Aldrig i livet att jag skulle köpa en gammelbumse för att ha som brukshoj.

Det finns massor av nyare BMW-hojar som är avsevärt säkrare med bättre väghållning, stötdämpare och bromsar. Att ha en gammelbumse som brukshoj är väl livsfarligt?

Ingen skulle väl drömma om att köpa en bil från 70- eller 80-talet?


Hej!

Jag delar inte alls Din uppfattning alls i denna fråga. Om man köper en BMW R av årsmodell -81 eller nyare så är den enligt min mening fullt användbar. Det var då den fick Brembobromsar, brytarlöst tändsystem med mera. Visst känns den "gammal" i jämförelse med nya maskiner. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan. Sant är att bromsarna är sämre än på en ny, men inte alls dåliga anser jag.

Det är inte alla som drabbats av denna hysteri att det endast är det allra nyaste som är något att ha. Jag, och jag är inte ensam, har en känsla för maskiner som är svår att förklara. Jag känner att de har en själ, att de är mina närmsta vänner. Denna känsla är mycket vanligare att jag upplever med en äldre maskin, mc eller bil. Ofta upplever och känner jag inget alls med nya saker, de är just anonyma, ofta trista, tråkiga och själlösa. Sedan må de vara hur tekniskt bra som helst!
Körde jag inte omkull eller ihjäl mig på de gamla BMW jag hade på den tiden de var moderna, varför skulle man göra det nu? Man är, åtminstone jag, nu medveten om de tillkortakommanden beträffande bromsar, väghållning och liknande de har. Men livsfarliga, absolut inte!

Frånsett det ovan uppräknade finns det även en ekonomisk aspekt på det hela. Somliga tycks glömma bort att det inte är alla som har råd att köpa nytt eller nästan nytt! Det skulle vara synd om det blir så att de som av ekonomiska omständigheter skulle bli liksom exkluderade i gemenskapen bara för att de inte har råd med det allra senaste moderna och flashiga! Att jag själv är konservativ av val, vilja, arv och miljö är en sak, det skäms jag inte för och det står jag för. Men de som vill men kanske inte har råd, det måste kännas skämsigt för dem, då kanske de avstår. Så en inställning som delar upp i grupper efter om man har nytt eller gammalt vill jag inte vara med om, det blir då "vi" och "dem". Sådant har jag sett i vissa sammanhang, och det är inte trevligt. Att det sedan finns en sådan uppdelning i samhället är en helt annan sak, men en uppdelning på dessa grunderna känns inte bra.

Vad beträffar bilar finns det många bilar från de årtalen Du räknar upp som jag gärna skulle vilja ha igen. Jaguar, Rover, ALFA-ROMEO, Mercedes och vissa BMW var helt underbara under de åren.
Vad beträffar de tre förstnämnda så hade de verkligen själ, de var personlighter! :)

Ja,jag vill t.om sträcka mig tillbaka till både femtio och sextiotalet för vissa modeller. Men då har åtminstone somliga av dem inte så högt bruksvärde, utan är mera att betrakta som samlarbilar.
Senast redigerad av Mimmi 2008-10-20/22:43, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Göran Ekman » 2008-10-20/22:38

seasword skrev:...Jag tycker det är mer livsfarligt med en gammal gubbe som förverkligar sin ungdomsdröm o tar mckort o köper en gigantisk splirrans ny stor hoj. Hade en sådan "vingelkråka" bakom mig häromdagen. Han höll på att tappa cykeln två ggr vid rödljusen innan han brummade upp på motorvägen...

Det är ju inte relevant i sammanhanget. men om hankört en gammal hoj med dom dåliga däck som ofta sitter på dessahojar så kanske han hade tappat hojen...
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Göran Ekman » 2008-10-20/22:49

Mimmi skrev:...Denna känsla är mycket vanligare att jag upplever med en äldre maskin, mc eller bil. Ofta upplever och känner jag inget alls med nya saker, de är just anonyma, ofta trista, tråkiga och själlösa. Sedan må de vara hur tekniskt bra som helst!

Jo det är vanligt att man tycker att gamla saker har charm. Varför det är så kan jag inte förstå.
Om vi frågar en nuvarande 20åring om 30 år om han tycker att de nya hojar som fanns 2008 hade mer charm så kommer han troligen att svara likadant...

Äldre människor gillar jazz medan ungdomar idag lyssnar på hip-hop. När ungdomarna blir äldre fortsätter de nog att lyssna på hip-hop fast den tidens ungdomar kanske lyssnar på tjip-tjap.
Som tur är så är vi olika vi människor. Och som tur är så fortgår utvecklingen och förbättringen av det mesta som vi har runt om oss...
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-10-20/23:26

Göran Ekman skrev:Aldrig i livet att jag skulle köpa en gammelbumse för att ha som brukshoj.
Det finns massor av nyare BMW-hojar som är avsevärt säkrare med bättre väghållning, stötdämpare och bromsar. Att ha en gammelbumse som brukshoj är väl livsfarligt?
....

Mimmi skrev:......finns det även en ekonomisk aspekt på det hela. Somliga tycks glömma bort att det inte är alla som har råd att köpa nytt eller nästan nytt!
....
Göran Ekman skrev:Jo det är vanligt att man tycker att gamla saker har charm. Varför det är så kan jag inte förstå.....

Jag håller med er bägge, om än inte helt. En 'gammelbumse' i meningen 'airhead' av de sista årgångarna är förvisso hyfsat up-to-date i fråga om bromsar och chassi, men dessa cyklar är å andra sidan löjligt övervärderade i jämförelse med några år nyare K-maskiner och 'Oilhead-boxrar'. En K eller 'Oilhead' från början-mitten av 90-talet är i mina ögon betydligt tjänligare som brukshoj, för ungefär samma pengar som en 'gammelbumse'. Däremot förstår jag mycket väl charmen med de äldre cyklarna, och jag tror säkert de kan göra tjänst som bruksfordon - min enkla åsikt är dock att en lite modernare BMW gör det jobbet mycket bättre, och att det på sätt och vis är synd att fördärva en fin, klassisk BMW med att köra den i ur och skur.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Marie » 2008-10-21/14:27

seasword skrev:
Göran Ekman skrev:Ingen skulle väl drömma om att köpa en bil från 70- eller 80-talet?


Tja, det skulle väl vara knäppgökarna i "http://www.svenskavolvo240klubben.se/main.html" , då :)

Men livsfarligt - det är väl att ta i? Jag tycker det är mer livsfarligt med en gammal gubbe som förverkligar sin ungdomsdröm o tar mckort o köper en gigantisk splirrans ny stor hoj. Hade en sådan "vingelkråka" bakom mig häromdagen. Han höll på att tappa cykeln två ggr vid rödljusen innan han brummade upp på motorvägen...

/Seasword


Frågan är väl hur gammal gubben i fråga var?

Säger du "gammal gubbe" så tänker jag väl sådär 75 bast eller så....
Men är han bara 51 eller äldre, så har han väl körkort klass A men kanske aldrig kört upp på mc. Det skulle ju i så fall kunna förklara 'vingelkråkan' eller hur.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Marie » 2008-10-21/14:43

Göran Ekman skrev:Som tur är så är vi olika vi människor. Och som tur är så fortgår utvecklingen och förbättringen av det mesta som vi har runt om oss...


Utveckling=förbättring??????
Så helsefyr heller!

Jo jag är nog olik där... Jag tycker att utvecklingen av i varje fall bilar nådde sin absoluta höjdpunkt vid mitten av 80-talet. Driftsäkerheten var på topp, och låter man bara bli lyxmodeller med en massa onödig elektronik, så kan man med fördel köpa en Mercedes 200 eller en Volvo 740. Naturligtvis med förgasarmotor och automatlåda. Bilar som man kan njutningsfullt köra med i minst 50 år till (utöver de drygt 20 som redan gått). I princip helt outslitliga.

På fordonsområdet har utvecklingen bara gått bakåt i raketfart de senaste två decennierna.
:evil:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav seasword » 2008-10-21/17:25

Marie skrev:Frågan är väl hur gammal gubben i fråga var?

Säger du "gammal gubbe" så tänker jag väl sådär 75 bast eller så....
Men är han bara 51 eller äldre, så har han väl körkort klass A men kanske aldrig kört upp på mc. Det skulle ju i så fall kunna förklara 'vingelkråkan' eller hur.....


Jag uttrycker mig dåligt, sorry. Det jag tycker är relevant är att figuren som sitter på hojen betyder minst lika mycket som hojen. Oavsett om man är 18 eller 75. Körstil, vana, risktagande, reaktionsförmåga etc. En ung dum 18-åring på senaste modellen kan vara värre ur trafiksynpunkt än en medelålders figur på en betydligt äldre hoj (sedär, där fick de som är yngre än mig en känga oxo, varsågod och hugg tillbaks :) ).

Som du mycket riktigt påpekar är de med "gratis" A körkort förmodligen en förklaring till vissa vingliga ekipage på våra vägar. En besynnerlighet att sådant är tillåtet, men det är ju ett övergående problem....

/Seasword

P.S. Jo, jag tog inte leg-kontroll på gubben - men jag skulle gissa på närmare 70 än 60. D.S.
/Mattias Sjösvärd
CJ750 -65
R100 -82
K75 -89
??? -??
Användarvisningsbild
seasword
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2007-04-06/18:14

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Fredric Fredricson » 2008-10-22/00:13

Först: Tack alla som svarat och gett råd. Det verkar som brytpunkten för problem går nånstans vid -81 så kanske borde man alltså satsa på en senare än -81.
Dock har jag också noterat, som Gunnar E. påpekade, att priserna på gamla BMW tycks ligga ganska högt och att man får en R-modell från mitten på nittitalet för nästan samma pris som en 81:a och K-modellen ännu billigare.

Nu är det bara så att jag gillar inte K-modellen så den får vara. Innan K-modells-kramarna går i taket skall jag förklara varför.

Först: När jag säger "brukshoj" menar jag en motorcykel som är driftsäker och som man kan ta både långa och korta nöjesturer med utan att oroa sig. Alltså inte ett bruksfordon i den egentliga meningen. Fast det var väl uppebart.

Det finns en stor skillnad på bilar och motorcyklar och det är inte antalet hjul. En bil är till 95% ett bruksfordon (undantag finns!) men en motorcykel är till 95%, eller mer, ett nöjesfordon. Att köpa bruksfordon med hjärtat kan vara en ganska dålig ide, i alla fall om hjärtat klappar för Volvo PV444 eller Citroen CV2 (PVn kan bli ganska jobbig när familjen skall flytta ut till sommarstugan). Prio 1 när jag köper bil är att den skall fylla familjens behov.

En motorcykel däremot kan man välja med hjärtat och jag anser att det skall man göra. Eller med ögat om man så vill. Jag erkänner villigt att min önskan efter en 70-talsbumse härrör från den tiden då man bara kunde drömma om en så dyr hoj. Och som de flesta andra BMW-älskare (även om jag aldrig ägde nån) så förfärades jag när K-serien kom och BMW stolt deklarerade att boxerns tid nu minsann snart var förbi (det blev inte som dom tänkt sig, gudskelov!). Efter traumat med K-seriens introduktion finns det helt enkelt inte på kartan för mig att köpa en BMW med radmotor på längden. Märkligt nog darbbar det här inte BMWs moderna radfyror på tvären, som jag tycker är ganska läckra. Men så blir de när man låter hjärtat välja, det är bara att acceptera de logiska kullerbyttorna.

Nu säger väl en del att man skall inte titta på hojen utan köra den. Det är helt OK för dom men jag tänker inte vara klok när jag väljer hoj. Jo, kanske lite, men inte så klok att jag kastar mina fördomar åt sidan och förutsättningslöst bedömer de motorcyklar som kommer i min väg.

Det är säkert så att varje generation präglas av sin samtid och när jag blir gammal kommer ålderdomshemmet eka av gamla fina bitar som "Sabbath, Bloody Sabbat", "Iron man" och "800 Grader" och på väggarna sitter bilder av BMW-boxrar.

/Fredric

PS. Jag låter i.o.f.s. hjärtat vara med när jag köper bil också, men bara lite. Bilar är enligt mitt hjärta bakhjulsdrivna och helst med två njurar i fronten.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Göran Ekman » 2008-10-22/09:23

Fredric: trots att jag inte delar din vurm för gamla hojar så gillar jag absolut din förklaring här.
Hjärtat är viktigt att ha med. Det var mycket det som gjorde att också min nya bil blev en med njurar i fronten...
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav MCpassion » 2008-10-22/11:49

Fredric, jag har förvisso ingen lång mc-erfarenhet av BMW, men jag håller inte med dej om K-serien. Har en K1100RS som jag kört 2500 mil med sen 2006 och tycker den är fantastisk som touringhoj. Har bl.a åkt i europa med både spätta o full packning. Ju mera last desto bättre går den! Motorn är stark som en oxe trots 15 år och dryga 8000 mil och växellådan är bättre än nya K1200, åtminstone 05:an.
Nu har jag ändå köpt en K1200S-05 eftersom jag, liksom du "tänker mc" med hjärtat. Det var dags att köra nåt nytt och valet var enkelt. Körbarheten, flexibiliteten är bäst i K-motorn tycker jag. Sen är ju designen på K1200S helt enkelt VACKER. R1200-modellerna är fina motorcyklar, speciellt på kurviga vägar, men jag gillar inte att de ska växlas så ofta och tycker att karaktären (motorvibbarna) är för små i jämförelse med V-twins.
I detta sammanhang måste jag då berätta att jag även har en 1-liters V-twin som har massor av karaktär. Det är ju så med hojar, man kan uppskatta olika saker. Boxern är lite för tam tycker jag. Nu har jag alltså det bästa av "två världar" känns det som.
Tillbaka till frågan om brukshoj.
Om man söker en bra brukshoj för en billig peng så skulle jag rekommendera K1100RS om man inte har ryggproblem eller LT om man vill sitta mera upprätt och ha bra väderskydd. Såvitt jag vet spelar det ingen roll om man väljer en 93:a eller 96:a - det är kompetenta hojar med bra klös, säkra vägegenskaper och formidabelt bra bromsar. Min har visserligen inte ABS men Brembo-oken ger mej ändå korta bromssträckor. Tidiga versioner av ABS är kanske ändå inget att ha, jag vet inte.
MCpassion
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2008-09-28/09:51

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav kalott » 2008-10-23/22:22

Hej Fredric,

Jag kör omkring på en r75/5 -73 på det sätt du beskriver sedan ungefär 3 år tillbaks.
Till o från arbetet i sthlm, lite längre turer på 15-20 mil...

För mig är hojen min första (sen med att ta mc kort) men säkert inte den sista.
Det jag med min ringa erfarenhet av mckörning saknar mest är bromsar, en gammal trumbroms är inte helt roligt alla gånger, inte heller är ram o gaffel så stum som jag skulle vilja.
Men som den "gubbe" jag är kör jag därefter, går hojen som en kamel i en högfartskurva tar jag det lite lugnare nästa gång, och jag ligger inte i häcken på medtrafikanterna utan har större marginal än jag normalt har vid bilkörning.
Fick jag önska ytterligare vore det mer laddning, men min hoj har har kick så det är i praktiken inget stort problem, likaså sitter det ett elktroniskt tändsystem som bara fungerar utan problem.
Det strul jag haft med bumsen tycker jag inte varit vare sig allt för dyrt eller kompicerat.
Jag under denna tid bytt däck, styrlager, förgasarmembran och koppling o kopplingswire, i övrigt bara normalt (vad jag tror är normalt i alla fall) underhåll med regelbundet byta av vätskor, smörjning...

Det som står näst i tur är att titta på kopplingen igen, den rackaren har börjat slira igen efter något 100 tal mil, renovera stötdämpare, ventiljustering och förgasarsynkning.

Kort sagt jag är nöjd o glad med min första mc, lite meck men går att göra självoch inte allt för dyra delar, skulle jag ha ekonómi till en nyare hoj skulle det absolut bli en bumse igen men av vilken modell vet jag inte än (r1100s ser inte så dum ut ;-).

/Kalle
kalott
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2005-12-07/22:33

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Albert » 2008-10-29/00:26

Låt mig ge dig en referens på en "nybliven" ägare av en R100RT:
http://www.midland.se

Den ursprungliga frågan var om /6 eller nyare boxer är en bra brukshoj. Jag svarade med att presentera en R90/6 - som svar på driftsäkerhet.

Nu ser jag att man blandar in bromsar, ram-styvhet, mm - andra faktorer. Samtliga dessa går att åtgärda på en gammal bumse - inga problem.

Den gamla 2-V har sin motorgång. K har sin och 4-V har sin. K är -dö- trist att köra - men ett sju h... kraftpaket som får 2-V att blekna på varv. K är helt klart överlägset gällande vridmomentsdistributionen vid vinterkörning. 2-V är överlägsen gällande chassi för vinterkörning. 4-V ger lite av båda liksom. Vilken som är mest lätt-mekad ? Inte en susning - men 2-V är larvigt enkel att sköta om.

Nu var ju frågan ställd kring /6 o nyare o inte kring mc-generellt - för då skulle man kunna svara Amazonas lika väl. http://www.youtube.com/watch?v=88mi4Satli8

Ja - 2-V är en bra bruksmaskin. Kanske kräver den en gnutta mer service än en K, eller så är det tvärt om. Gällande driftsäkerhet - precis som alla andra fordon; de håller tills de går sönder.

Före 1981 = stålfodercylindrar = honas o borras då och då (var 10 000:e mil ?)
Växellåda bör renoveras vid ca 10 000mil oavsett årgång. 4-växlade lådan sägs vara starkare än 5-växlade - men lagren håller i alla fall inte längre för det.
Luftkylt är luftkylt = större tempratur svängningar = tätare "renoveringsintervall" än vätskekylt.

Jag har kört R80/7 sedan 1991 i Sthlm, pendlar året runt. Dock har det bara blivit måttliga 25-30 000mil på dessa år varav >5 000 var på Suzuki GS850GN. Har lånat en K75RT under några veckor o visst, en trevlig maskin - men var skall jag sätta fast skidorna ?...
Det finns dock en nackdel - 2-V drar mer bensin än K och 4-V.

Du tycker helt uppenbarligen om /6 - support finns i klubben: MC-Proffsen, PD-Service, Bumse Motor Widegren, m-fl.
*
Klart du ska välja "moppe" med hjärtat -:)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Robert Olausson » 2008-10-29/20:01

Albert skrev:.............Växellåda bör renoveras vid ca 10 000mil oavsett årgång.........


Ursäkta att jag avviker från tråden en aning.

När vet man att det är dags att renovera växelådan, eller är det så att man ska renovera växelådan i förebyggande syfte när den gått 10 0000 mil?
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Albert » 2008-10-30/18:38

När vet man att det är dags att renovera växelådan, eller är det så att man ska renovera växelådan i förebyggande syfte när den gått 10 0000 mil?[/quote]

Empirisk kunskap.
Det stora lagret fram på utgående axel belastas så hårt att det håller i snitt ca 10 000mil. Exempel på ras på så kort tid som inom 3000mil finns.
Det är alltså att föregripa växellådeexplosion som man byter kagret innan det gått för slut 8-12000mil är snittet.
O om du tror att lådan inte exploderar när lagret rasar - tänk igen.

Ett enkelt sätt att kolla hur akut det är att tynga ned cykeln fram så att bakhjulet går fritt. 3000rpm - gå igenom växlarna från 1:an till 5:an (4:an på 4-växlade lådan). När högsta växeln läggs i skall lådan vara "tyst". När lagret är dåligt låter lådan som en sten-kross!
Med tanke på att det inte går att säga hur länge till som lagret håller och risken är att få en växellådeexplosion med söndertrasat underben som resultat, så är det rätt smart att byta lagret tidigare än sen -;)

Att BMW inte fixade detta växellådeproblem kan man ju ha synpunkter på om man så vill... min VW T4:a har strax rullat 50 000mil o det sitter fortfarande samma manuella växellåda i den... jag var den förste som böt oljan i den o då hade den rullat över 43 000mil... så i jämförelse med detta kanske man får ha synpunkter på 2-ventilarens växellådas serviceintervall... jämför man med min VW T2's automatlåda o en väns T4's automatlåda så är 2-ventilaren ungefärliga god dvs 10-15 000mil men med den skillnaden att 2-ventilaren behöver bara nya lager medan VW-automaten är "skrot"...

Att nu 2-ventilaren har denna "egenhet" ändrar inte svaret på ursprungsfrågan - om /6 eller nyare är bra bruksfordon. Alla fordon har sina egenskaper och egenheter - 2-ventilaren har denna egenhet gällande vädellådorna; vet man om det så är det ju bara att planera servicen -;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Är det en bra ide att ha en gammelbumse som brukshoj?

Inläggav Robert Olausson » 2008-10-30/20:08

Tack för ditt uttömande svar, Albert.

Då vet jag vad jag har att göra i vinter med min R80 "Gammle Svarten", med snart 11 000 mil på mätaren.

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst