Synkronisering av förgasare R75/5

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Synkronisering av förgasare R75/5

Inläggav Magnus123 » 2009-04-22/15:08

Hej jag behöver hjälp med att synka mina förgasare på min gamla bumse.
Jag har pratat med MC firmor runt Kronoberg och det är inte många som kan ställa in förgasare utan klockor. Jag har provat själv men det gick åt häl..te. Vet ni vart man kan vända sig?

Mvh

Magnus
Magnus123
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-04-22/14:45

Re: Synkronisering av förgasare R75/5

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-04-22/17:47

Men visst finns det väl mätuttag på 75/5? Eller minns jag alldeles fel?
Om det finns, är ju synkning en enkel match.

Något som brukar betyda mycket på dessa maskiner med "gammal hederlig" förgasarlösning, är inställning av tomgångsblandningen. Påverkar ganska mycket upp till cirka 1/4-dels gaspådrag.
Om du inte gjort det nyligen rekommenderas noggrann, pedantisk rengöring av munstycken och kanaler i förgasaren innan justering. Ska det bli bra, krävs förstås också att grundtändläge och centrifugalreglering är som det ska. Ska man tro talibanerna, är också noggrann ventiljustering av nöden tvungen innan synk + blandningsjustering.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Synkronisering av förgasare R75/5

Inläggav Tomas » 2009-04-22/21:42

Grundställ tomgångsluftskruvarna (står i instruktionsboken hur de ska stå) och kollla att membranen är justa. Har du aldrig bytt dem så kan det nog vara dags!
R69-1960, R69s-1964, R69s-1968, R60-1969, R75/5-1973, R90S-95, R80G/S-1981
Tomas
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2005-04-02/17:52

Re: Synkronisering av förgasare R75/5

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2009-04-23/14:59

Det kan vara en bra ide att byta flottörnålarna, gummit brukar åldras.
Du kan därefter kolla flottörläget genom med stända bensinkranar och hojen på centralstödet.
Kontrollera att förgasarna är horrisontella och ev. justera hur dom är vridna.
Ta bort ena flottörhuset och tryck upp flottören, öppna kranen och sänka flottören tills det börjar rinna bensin. Detta skall ske när gjutranden på flottören är parrallel med förgasarhusetets nederkant. Om inte justera mässingsbläcket i bakkanten på flottören. Stänk kranen och sätt tillbaka flottörhuset och gör samma procedur med den andra förgasaren.
Kontrollera gärna att trottelnålen står i mellersta läget när du har isär och rengör förgasarna.

Om inställning, brukar komplettera föregående inlägg med att under körning vid ca. 80kmh hålla gasen stilla ( gärna med friktionsskruven i gashandtaget åtdragen ) och dra sen försiktigt i gasvajrarna. Motorn skall reagera likadant på bägge vajrarna. Om dom inte gör det så skruva lite på ena vajerhylsan och prova igen.
OBS som du förstår så bör du välja väg och trafik när du gjör detta.
OBS2, glöm inte att dra åt låsningen av vajerhylsan.

Lycka till
Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Synkronisering av förgasare R75/5

Inläggav conkers » 2009-05-13/08:45

Var befinner du dig? Jag skulle kunna hjälper till med en enkel balansering.... sen kan vi se om det räcker eller inte.

Jag finns i Trollhättan...

Mike. 0731-807637
Ganska kass på svenska, men grym på engelska!
conkers
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2007-08-02/12:24


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst