Tanklock &%/(/&&%

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tanklock &%/(/&&%

Inläggav seasword » 2009-04-26/08:51

Fridens,
Jag köpte mig en R100 -83 i höstas som jag körde tämligen lite eftersom jag ville gå igenom den och dessutom blev det som brukligt lite kallt på höstkanten.
Igår var jag klar med isär- och ihopskruvandet och den startade galant och jag köde lyckligt omkring en timma eller två. Väl hemma skulle jag fylla på bensin (ja - jag hade haft lite soppa i tanken under vintern - slarvigt). Men så ta mig den om jag kunde få upp tanklocket. Jag vet att jag tankade vid ett flertal tillfällen i höstas, och vad jag minns var det inga problem då. Men minnet är skralt och kanske var det något som fungerade då, i tanklocket eller i hjärnan, men som fastnat under vintern. Den har befunnit sig i ett frostfritt garage under vintern - cykeln alltså - inte hjärnan.

Symtomen är att nyckel kan vridas ca 180 grader från ett ändläge till ett annat. I ena nyckeländläget roterar tanklocket fritt (jag förmodar att det är låst då?). I det andra nyckeländläget kan tanklocket roteras med svårighet och med ett antal distinkta "knäpp" på ett varv. I ingetdera läget går det att lyfta eller skruva ur tanklocket.

Vad har jag glömt, missat eller råkat ut för? Tacksam för information. Mitt tanklock ser ut som på bifogad bild, om det kan vara till någon ledning.

Harebra
/Seasword

Tanklock.jpg Tanklock.jpg (22.7 KiB) Visad 2307 gånger
/Mattias Sjösvärd
CJ750 -65
R100 -82
K75 -89
??? -??
Användarvisningsbild
seasword
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2007-04-06/18:14

Re: Tanklock &%/(/&&%

Inläggav seasword » 2009-04-26/11:42

När jag först sökte igenom forumet hittade jag inget om ämnet, men i ett annat forum fick jag tips om denna tråden http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=220&t=6581.
Man ska alltså helt kätterskt borra igenom BMW-loggan på locket....

/Seasword
/Mattias Sjösvärd
CJ750 -65
R100 -82
K75 -89
??? -??
Användarvisningsbild
seasword
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2007-04-06/18:14

Re: Tanklock &%/(/&&%

Inläggav Håkan » 2009-04-26/14:31

seasword skrev:Man ska alltså helt kätterskt borra igenom BMW-loggan på locket....

/Seasword


Om du är rädd om BMW märket kan du säkert borra på någon annan plats i locket...
Det gäller att låsa dom ingående delarna till varandra och få bort locket.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tanklock &%/(/&&%

Inläggav Helmetrock » 2009-04-26/16:21

Detsamma hände på pappas R100RS, han köpte ett nytt tanklock på BMW, jag har för mig att det var rätt billigt!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: Tanklock &%/(/&&%

Inläggav seasword » 2009-04-26/19:18

Rådet fungerade tillfredsställande. Tyvärr såg jag inte tipset om att borra bredvid loggan, vilket rimligtvis borde fungera det oxo. Låter trevligt om locket är billigt. Vilket dock torde vara ganska unikt för BMW original delar....
Harebraalla
/Seasword
/Mattias Sjösvärd
CJ750 -65
R100 -82
K75 -89
??? -??
Användarvisningsbild
seasword
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2007-04-06/18:14


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst