Ett par frågor

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ett par frågor

Inläggav ROPE » 2009-06-08/20:48

Min R 100 från 1983 går bra, men nu har jag ett par problem och vill ha lite vägledning.
Frilägesindikatorn lyser inte när friläge ligger i. Det har ingen större betydelse för funktionen mer än att jag får dra in kopplingen när jag startar. Men det är irriterande - går dock att leva med. Haft den på verkstad och de bytte en kontakt i växellådan, men det hjälpte inte. De sa att felet kunde bero på två saker och den andra saken krävde demontering av hela växellådan. Vilket de tyckte var både dyrt och onödigt. Bättre att vänta tills det en dag behövdes. Jag frågade när det kunde bli aktuellt. Svaret var kanske aldrig.
Det andra problemet är lite gnissel från skivbromsen fram. Det är en dubbel skivbroms.

Roland Persson
ROPE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-09-05/18:50

Re: Ett par frågor

Inläggav Albert » 2009-06-08/21:43

Kabeln till frilägesindikatorn under växellådan sitter inte i, eller så är givaren trasig. Kolla sockerbiten mellan luftburken och batteriet på vänster sida - den är säkert isärdragen...

Lämna inte in motorcykeln på den verkstaden igen... de har gjort bort sig så in i skamvrån att de har inte i branchen att göra.
De kan inte /7 växellådor. OM de kunde dem skulle de -aldrig- gett dig det svaret.

Till givaren går en brun och en brun/gul kabel i ett svart tvåpols kabelhölje. Den bruna jordas med den undre vänstra bulten som håller växellådan mot motorn (går både till givaren och jord). Det sitter flatstift i änden på kablen som sätts fast på givarens flatstiftanslutning. Du kan kortsluta dessa två sladdar = växel ur. Det löser problemet temporärt tills du får ordning på kontakten. Risken är att klåparna dragit sönder kontakten då de monterade den - de är liksom lite små-sköra...
Det är -lätt- att byta givaren med växellådan i ramen; men det tar en stunds skruvande. Gjorde det sist i hösten 2006.

Problemet är helt klart irriterande.
Ledsen att firman du anlitet inte kan jobbet - för det här är back-jobb om nått! Jag anser att du ska ha ingen hela kostnaden för det "jobb" de utfört och dina utlägg kring det.
Visst, det kan vara kabelstamsbrott, lampan kan ha gått i instrumenthuset, osv - men de har ju inte kollat ens om strömmen når frilägesindikatorn o bytt den ändå! Vilka patetiska amatörer!

Lycka till nu!
* sockerbiten mellan luftburk och batteri - sitter den ihop?
* kortslut tamparna under växellådan => lyser frilägesindikatorn?


Gnisslande bromsar...
De gör de (ibland)...
Kan åtgärdas med tunnt plåtbläck på baksidan mellan belägg och kolv (finns inte att köpa till våra klossar - se Volvo och gör egna). Nya bromsklossar kan hjälpa; jag använder SBS ( http://www.lellesmc.se/lelles/index1.html ) EBS är rätt vanligt. Biltema har kommit med klossar påstår de, men jag hittade inga. Gjutna bromsskivor tjuter inte lika mycket som rostfria: http://www.motorworks.co.uk
http://www.motorworks.co.uk/bmw/product ... ls/PFM.php
Tar bromsarna bra? Dvs kan du låsa framhjulet i farter upp till ca 50km/h på torr asfalt?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ett par frågor

Inläggav Inge K. » 2009-06-08/22:49

ROPE skrev:Det andra problemet är lite gnissel från skivbromsen fram. Det är en dubbel skivbroms.

Roland Persson


Hei!

Jeg benytter gummifolie fra Biltema for å motvirke dette problemet. Det bør dog fortrinnsvis
være på et sett nye bremseklosser for å få limet til å "bite" (alternativt grundig rengjøring av
de gamle klossene).
En bakside er jo at varmeoverføringen blir redusert, men for nomalt bruk ser jeg ikke dette
som noe problem.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1254&iItemId=89341

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Ett par frågor

Inläggav ROPE » 2009-06-14/20:10

Tack för utförligt svar.
Är där någon som kan rekommendera en firma som är bra på halvgamla BMW här i Skåne med närmaste omnejd.
Jag bor i Simrishamn.
ROPE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-09-05/18:50

Re: Ett par frågor

Inläggav Hans Ekman » 2010-08-07/22:14

Ebos i Malmö=akturiserad BMW verkstad "kan och vet allt som behövs". :lol:
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34

Re: Ett par frågor

Inläggav Håkan » 2010-08-08/05:34

Albert skrev:
Lämna inte in motorcykeln på den verkstaden igen... de har gjort bort sig så in i skamvrån att de har inte i branchen att göra.
Vilka patetiska amatörer!


Gnisslande bromsar...
De gör de (ibland)...



Hej.

Det finns en sak till med dessa frilägeskontakter...

De är kännsliga för att packning av rätt tjocklek används.
Det är ett stift som trycks in i kontakten när den jordar, när detta slits går inte stiftet in mot kontaktstället.
Jag har varit med om att man kan försiktigt kan dra åt kontakten något och få funktion.
Eller putsa av packningen något.
Men, jag höjer ett varningens finger, dra inte sönder (av) kontakten!

Har även varit med om det omvännda, att den gammla packningen varit hoppressad, man kan montera tjockare (en ny) packning och få funktion.

Det är alltså inte ens säkert att kontakten är (var) trasig, kan vara ett packnings-problem!


Gnisslande broms...

Biltema har anti-skrik plattor, klipps till och limmas på beläggens utsida.
Precis som Inge K. skriver.
Återigen ett varningens finger, använd inte bromsbelägg från biltema.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ett par frågor

Inläggav Albert » 2010-08-10/13:50

Jap. Precis som Håkan skriver. Har för mig att det dessutom finns två olika långa givare...

Men, växellådan beskrevs som fungerande och att frilägeslampan inte tändes med påföljande krav av elsystemet att kopplingshantaget måste dras in för att startmotor skall starta. Detta betyder att givaren antingen är trasig eller att kabeln till den inte är hel eller att sockerbiten bakom luftburken är isärdragen.
Kortsluter man kablen så skall lampan tändas.
Tänds lampan startar motorn utan att man behöver dra in kopplingshantaget.

Har varit med om samtliga tre olika möjligheter:
- trasig givare (mycket lätt att ha sönder vid monteringen!)
- trasig kabel (standard fel)
- kablaget inte hopkopplat (enklaste/vanligaste felet)

OM det skulle vara en för kort kontakt, och den är hel, så lyser lampan hela tiden.
Skulle det vara en för lång kontakt så har jag för mig att växelmekanismen blir blockerad. dvs att det går inte att använda växellådan.

Kolla kablarna.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst