Är sedan i eftermiddags lycklig ägare till en äkta 'gammelbumse', en R26 -59.
Hojen är i ett trevligt bruksskick, med bara mindre skavanker och fel. Jag tänker använda hojen när andan faller på, och göra iordning den efter hand.
Vissa detaljer har bytts eller reparerats under årens lopp, och det är här jag har några undringar:
1) Min hoj har ett litet 'mopedbaklyse', som enligt uppgift kom dit då bakskärmen byttes till en fabriksny för några år sedan. Från början satt det ett 'tub-baklyse' av samma utförande som på de flesta R-Boxers från 50- och 60-talen, men detta baklyse finns inte kvar. Jag har hittat bilder med bägge utförandena på R25/R26/R27 på nätet - är det någon som vet hur det kommer sig att det finns två så olika utföranden på bakljus, och när de olika varianterna kom till användning?
2) Fram sitter det en kromad stålfälg, bak är fälgen av aluminium. Min gissning är att bakfälgen bytts vid något tillfälle. Någon som vet vad som gäller, vad som satt där från fabrik, och vad som kan passera som 'original'?
3) Vad var det för lack på ramen i original? På min hoj är ramen lackad halvmatt svart, men på de flesta bilder jag hittat på nätet ser det ut som ramen är blanksvart.
En annan fråga gäller motoroljan. Vad ska man använda? Säljaren av hojen hävdar bestämt att maskinen mår bäst av Single Grade-olja SAE30, som säljs som 'gräsklipparolja'. Det ska ha att göra med att cylindern/kolven stänksmörjs via en oljeavkastarbricka på vevpartiet, och att detta fungerar bäst med Single Grade-olja.
Eftersom jag annars är varm förespråkare av helsyntet-oljor (helst på bas av Polyol-ester), känns det lite knepigt att en ålderstigen mineraloljetyp ska vara 'bäst'.
Gissar att samtida boxermotorer har liknande krav på oljan - någon som vet lite mer om detta?