R26 -59, originalutförande på detaljer

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-06-20/22:56

Är sedan i eftermiddags lycklig ägare till en äkta 'gammelbumse', en R26 -59.
Hojen är i ett trevligt bruksskick, med bara mindre skavanker och fel. Jag tänker använda hojen när andan faller på, och göra iordning den efter hand.
Vissa detaljer har bytts eller reparerats under årens lopp, och det är här jag har några undringar:

1) Min hoj har ett litet 'mopedbaklyse', som enligt uppgift kom dit då bakskärmen byttes till en fabriksny för några år sedan. Från början satt det ett 'tub-baklyse' av samma utförande som på de flesta R-Boxers från 50- och 60-talen, men detta baklyse finns inte kvar. Jag har hittat bilder med bägge utförandena på R25/R26/R27 på nätet - är det någon som vet hur det kommer sig att det finns två så olika utföranden på bakljus, och när de olika varianterna kom till användning?

2) Fram sitter det en kromad stålfälg, bak är fälgen av aluminium. Min gissning är att bakfälgen bytts vid något tillfälle. Någon som vet vad som gäller, vad som satt där från fabrik, och vad som kan passera som 'original'?

3) Vad var det för lack på ramen i original? På min hoj är ramen lackad halvmatt svart, men på de flesta bilder jag hittat på nätet ser det ut som ramen är blanksvart.

En annan fråga gäller motoroljan. Vad ska man använda? Säljaren av hojen hävdar bestämt att maskinen mår bäst av Single Grade-olja SAE30, som säljs som 'gräsklipparolja'. Det ska ha att göra med att cylindern/kolven stänksmörjs via en oljeavkastarbricka på vevpartiet, och att detta fungerar bäst med Single Grade-olja.
Eftersom jag annars är varm förespråkare av helsyntet-oljor (helst på bas av Polyol-ester), känns det lite knepigt att en ålderstigen mineraloljetyp ska vara 'bäst'.
Gissar att samtida boxermotorer har liknande krav på oljan - någon som vet lite mer om detta?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav julius » 2009-06-21/06:14

Vad det gäller oljan så är ju cykeln en 50-talare. Då fanns inte dessa moderna oljor som finns idag, frågan är om det ens fanns multgradeoljor då. Singel 30 låter som ett utmärkt alternativ, den är användbar från ca +/-0 grader till +30grader omgivningstemperatur. De flesta stora kända oljebolag har troligen en sådan olja i sitt produktsortiment om det är så att det känns "obekvämt " med Briggs & Stratton gräsklipparolja. Uppfyller oljan åtminståne API SE/CC så kan du vara lungn. Om fälgar och lyktor däremot vet jag inget...
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-06-21/07:55

En av orsakerna till att gamla mc är så mycket mer pålitliga idag än de var då de gjordes, är just moderna smörjmedel. Byter du till något mer fancy än API SE får du väl vara beredd på några täta oljebyten i början beroende på de tvättande egenskaperna.

När det gäller originaldelar till äldre tyska maskiner, har jag enbart goda erfarenheter av http://www.motorrad-stemler.de/index_e.htm . Serviceminded som få och härligt tjocka kataloger. Lite som "tyska Roffes"
Huvudkatalogen till just din maskin hittar du på http://www.motorrad-stemler.de/dcenter/ ... 026-27.pdf med prislista http://www.motorrad-stemler.de/dcenter/ ... 026-27.pdf
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-06-21/11:14

Tack allihop, ska undersöka det där med oljekvalitet ordentligt - det finns säkert oändliga diskussioner om det på diverse "gammalbumse-forum". Oljan som är i motorn får duga den här säsongen, det är precis nybytt till SAE30 gräsklipparolja och bytesintervallen är hela 150 mil, så det lär räcka säsongen ut.

Tack också för tipsen om var man kan hitta delar.
Stemler kände jag till, fick med deras tryckta kataloger med hojen - mycket trevliga att bläddra i, och jag hittade faktiskt lite information om bakljus-varianterna där. Tydligen är mitt bakljus en s.k. "Rücklicht, Bauart Eberspächer" som var "original R26 1:e ausführung". Inte helt galet alltså, men min hoj hade nog ett 'tub-baklyse' från början.
Även fälgar finns både kroat stål och aluminium hos Stemler, dock framgår inte vad som var original. Aluminium kan ha varit extrautrustning, den kallas "Hochschulter" och är väsentligt dyrare.

Uli's Motorradladen, däremot, kände jag inte till. Verkar minst lika spännande som Stemler - tack Nils-Erik!

Nu ska jag ut och åka - fast det ser nog lite fånigt ut med en gubbe klädd i senaste High Tech-utrustning på en 50-årig maskin.... någon som har oljerock, potthjälm och kraghandskar att sälja? :lol:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav Konsument » 2009-06-21/11:39

Via försvarets överskottsförsäljningar kan du nog hitta både det ena och andra som är "tidstypiskt". Det föregående nallestället för MC-åkare är inte så dumt även om det är onödigt gott om knappar.... Köp ett sådant och färga det eventuellt svart eller brunt så.... ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-06-21/13:27

Åkturen blev uppskjuten pga Vädrets Makter. Tror inte den gamla damen uppskattar att bli blöt.
Tog mig istället för att forska lite om oljekvalitéer för gammelbumse-motorer.
Det jag missat tidigare i resonemanget, är det självklara faktum att motorn saknar oljefilter.
Moderna oljor är avsedda att 'samarbeta' med oljefiltret i så måtto, att oljan ska lösa upp och hålla föroreningar flytande, tills smörjan passerar oljefiltret och skiten fastnar där. Detta åtsadkommer man med diverse olje-additiver kallade detergenter, som alltså löser upp smuts och håller den flytande. Det är därför oljan i en modern motor snabbt blir svart - det är helt i sin ordning, och en av oljans viktigaste uppgifter.
I en motor utan oljefilter är det annorlunda. Där vill man absolut inte ha partiklar flytande i oljan, eftersom dessa då skulle nå smörjställena och orsaka slitage. Istället SKA förbränningsrester, slitage-partiklar och annat jox avlagras i oljetråget där de gör minst skada. Därför är det oljor av typen 'non-detergent' som ska användas. Single- eller Multigrade är egentligen oviktigt, men de flesta Non-deteregent-oljor på marknaden är Singlegrade.

Alltså - en motor som saknar oljefilter ska inte ha en modern olja med rengörande egenskaper, och då faller automatiskt alla syntetoljor bort. Det ska finnas bra oljor särskilt framtagna för gammelmotorer. Får leta lite grand - även om det troligen är helt OK olja, känns det lite fel att hälla i nåt som det står "gräsklipparolja" på....

Tack ((((o)))) för tipset om gamla militärkläder, det ska undersökas!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-06-21/13:51

Nils-Erik Ringlander skrev:Varför inte en retro-hjälm och en sån där strut som farbröderna på moppe o mindre mc´ar hade förr ? :lol:

Retro-hjälm ska det bli, liksom kraghandskar och olje- eller skinnrock. "Strut" är kanske tidstypiskt, men i mitt huvud var det väl ett moped-attribut. Nä, flygar-goggles ska det vara, vi pratar i alla fall om en maskin som är kapabel till svindlande hastigheter bortåt 100 kilometer per timme! ;)
goggles.jpg
goggles.jpg (4.47 KiB) Visad 3416 gånger
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav Håkan » 2009-06-21/15:56

Gunnar Elmgren skrev:1) Min hoj har ett litet 'mopedbaklyse', som enligt uppgift kom dit då bakskärmen byttes till en fabriksny för några år sedan. Från början satt det ett 'tub-baklyse' av samma utförande som på de flesta R-Boxers från 50- och 60-talen, men detta baklyse finns inte kvar. Jag har hittat bilder med bägge utförandena på R25/R26/R27 på nätet - är det någon som vet hur det kommer sig att det finns två så olika utföranden på bakljus, och när de olika varianterna kom till användning?



Hej Gunnar.

Enligt den information jag har, var R26 utrustad med det lilla baklyset ("mopedbaklyse" som du säger).
Den runda typen "tub-baklyse" kom först 1960 på R27 m.fl.

Men, hojtypen är 50 år gammal och avikelser kan förekomma...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-06-21/16:13

Håkan skrev:Hej Gunnar.

Enligt den information jag har, var R26 utrustad med det lilla baklyset ("mopedbaklyse" som du säger).
Den runda typen "tub-baklyse" kom först 1960 på R27 m.fl.

Men, hojtypen är 50 år gammal och avikelser kan förekomma...

Tack Håkan,
då är det i alla fall ingen brådska att byta till 'rätt' baklyse - även det som sitter på kan passera som original.

Anledningen till att jag tror att hojen hade 'tuben' från början. är att jag fick med gamla bilder där den har ett sådant bakljus, plus att de flesta R26:or jag hittat bilder på på nätet har det större bakljuset.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav Roma55 » 2009-06-21/17:25

hej Gunnar och grattis till klenoden.

Men 100 Km/tim hualigen :lol:
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Re: R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-06-21/22:11

Jag tycker absolut att individens frihet att bli salig på sin egen tro är oerhört viktig. Dessutom är jag absolut inte så stöddig att jag tror att min sanning är bättre än någon annans.

Ändå måste jag fråga vad det är som gör att gamla mc och sådana med ålderdomlig grundkonstruktion (Guzzi, BMW, Ural/Dnepr och Royal Enfield India) inte ska få tillgodogöra sig fördelarna med den nya tidens smörjmedel. Luktar faktiskt lite mytbildning i frågan...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-06-21/22:36

Guzzi-Leif skrev:Jag tycker absolut att individens frihet att bli salig på sin egen tro är oerhört viktig. Dessutom är jag absolut inte så stöddig att jag tror att min sanning är bättre än någon annans.

Ändå måste jag fråga vad det är som gör att gamla mc och sådana med ålderdomlig grundkonstruktion (Guzzi, BMW, Ural/Dnepr och Royal Enfield India) inte ska få tillgodogöra sig fördelarna med den nya tidens smörjmedel. Luktar faktiskt lite mytbildning i frågan...

Nja, här är det nog inte så mycket fråga om mytbildning eller tro, utan det faktum att motorn saknar oljefilter.
Detta är en grundläggande, konstruktiv skillnad gentemot de flesta moderna fyrtaktsmotorer.
Har motorn ett oljefilter, vill man att alla slitagepartiklar och förbränningsrester ska lösas upp av oljan och hålla sig flytande, så att de fastnar i oljefiltret - filtret sitter före smörjställena, så när oljan kommer dit är den fri från partiklar.
I en motor som saknar oljefilter (vilket alltså R26-motorn gör, i likhet med samtida BMW-boxrar och för övrigt också de klassiska, luftkylda VW-boxrarna), vill man definitivt inte att metallspån och koks och andra otrevligheter ska finnas i oljan då den når smörjställena.
Moderna oljor, avsedda för filterförsedda motorer, innehåller detergenter och emulgatorer, som 'tvättar rent' och ser till att skiten följer med oljan in i filtret där den fastnar (skiten, inte oljan). Har man en sådan olja i en gammelmotor utan filter, tvättar den effektivt rent inuti motorn och skiten åker med runt till vartenda smörjställe, utgörandes ett troligen ganska effektivt slipmedel. Känns inte som det vore så bra, helt enkelt.
Det finns moderna oljor som saknar detergenter och emulgatorer ("Non-detergent oil"), och som är avsedda för filterlösa motorer - dvs 'gammelmotorer' i bilar och motorcyklar, samt diverse motordrivna redskap såsom gräsklippare, snöslungor och jordfräsar.

Jag tänker i alla fall inte chansa, utan böjer mig för argumentationen - filterlösa motorer ska inte ha oljor som tvättar rent! Däremot använder jag gärna en modern olja som är anpassad för motorn, så hittar någon en syntetisk "non-detergent-olja" ska jag gärna prova den. Även i gräsklipparen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-06-21/22:51

Med korta bytesintervaller, torde inte renhetsproblemet vara stort.
Dessutom sitter det väl minst ett skydd för oljepumpen (ofta ett finsmaskigt mässingnät) så några metallflisor eller skarpa koksbitar ska definitivt inte behöva följa med. Åsså har ju många äldre motorer ett centrifugalfilter/slamficka nånstans på veven.
Nåja; jag restar mitt käjjs nu med: Grattis till en fin båge!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: R26 -59, originalutförande på detaljer

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-06-21/23:02

Guzzi-Leif skrev:Med korta bytesintervaller, torde inte renhetsproblemet vara stort.
Dessutom sitter det väl minst ett skydd för oljepumpen (ofta ett finsmaskigt mässingnät) så några metallflisor eller skarpa koksbitar ska definitivt inte behöva följa med. Åsså har ju många äldre motorer ett centrifugalfilter/slamficka nånstans på veven.
Nåja; jag restar mitt käjjs nu med: Grattis till en fin båge!

Tack!
Jo, där har Du rätt Leif, bytesintervallet är hela 1500 km.... :lol:
För övrigt har R26-motorn, precis som Du skriver, ett 'Ölschleuderblech' (=ung. "oljeslungarplåt") på vevpartiet, där det är meningen att det ska samlas slam i en ficka. Möjligen riskerar man att en modern, rengörande olja tvättar rent i denna slamficka - hur som haver lär inte de rengörande/emulgerande ämnena göra någon nytta i en filterlös motor, så då kan man ju lika gärna hälla i en olja utan dessa ämnen. För att vara säker, liksom. Intressant diskussionsämne är det i alla fall!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst