Dags att lossa kickmekanismen på en R 35

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Dags att lossa kickmekanismen på en R 35

Inläggav borje » 2009-07-15/19:03

Hej
Jag är ny på forument och äger en gammal oskruvad R35,
Den har dock stått sedan 1961 och behöver en del vård innan det är dags att starta upp den.
Bla behöver jag få bort kickmekanismen efter som den har fastnat.

Hojen är fantastiskt lättskruvad men jag har gått bet på kronmuttern
som sitter på den utgående axeln på växellådan.
Den sitter rejält fast och jag är rädd att skada gängorna på axeln.
Är det något trick som jag borde känna till innan något går sönder ?

MVH
Börje
borje
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-07-15/18:55

Re: Dags att lossa kickmekanismen på en R 35

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-07-15/20:37

Nu vet jag inte alls hur det är på en R35, men har Du kollat så det inte är vänstergängat?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Dags att lossa kickmekanismen på en R 35

Inläggav Albert » 2009-07-15/21:24

Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Dags att lossa kickmekanismen på en R 35

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-07-15/21:59

Kan varmt rekommendera Motorrad Stemler http://www.motorrad-stemler.de/ - där finns de flesta nödvändiga specialverktyg för riktigt gamla 'bumsar', plus att man är 'officiell' representant för BMW Mobile Tradition (fast det kallas visst BMW Classic numera, av outgrundlig anledning) - det innebär att Stemler kan fixa fram alla originalreservdelar (och en hel del nytillverkat) som över huvud taget är möjliga att få fram.

Glömde förresten hälsa välkommen till Forumet, och gratulera till innehavet av en riktig raritet - kan Du inte lägga ut lite bilder på underverket här på Forumet?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Dags att lossa kickmekanismen på en R 35

Inläggav borje » 2009-07-18/09:16

Hej
Tack för alla tipsen.
Jag har letat efter en verkstadshanbok.
Veteranförlaget har en bruksanvisning men inte någon Verkstadshandbok.
Har dock hittat lite material på nätet. Visserligen på en R4 men de är rätt lika.
Stemler webbsida var helt perfekt! Jag har börjat göra en lista på saker att beställa.

Stemler har bra beskrivningar, nu har jag fått lite koll på variationerna som finns.
ex. så har hojen en baklykta som ser ut som en "näsa" trots att det är en BMW.
(skall egentligen bara sitta på EMW hojarna.)
"Min" R 35 har jag fått av mina kusiner. Min fabror köpte den 1951 och den var då
mindre än ett år gammal (den köptes ny av en brevbärare för brevutdelning?) 1950.
Hojen är byggd i av BMW Eisenau, d.v.s den fabriken som senare kallades EMW.

Den har 1200 mil på mätaren och är i princip helt oskruvad.
Några delar till förgasaren saknas.

Bilder på hojen har jag lägt up på
http://www.vespa-service.se/bmw.html

Mer bilder kommer allt som renoveringen fortsätter.
Jag kommer inte att renovera hojen, snarare kommer jag att reparera det som är trasigt
och köra den i det skick den är. Däck och slangar (original från fabriken) kommer att bytas ut.
Sadlarna i läder skall skyddas och konserveras.
Sadelväskorna finns kvar, de hade som tur var monterats av hojen innan den ställdes undan.
Jag har även ett grönt regnställ i oljeduk som kom tilsammans med Hojen.
Mer uppdateringar kommer.
Börje
borje
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-07-15/18:55

Re: Dags att lossa kickmekanismen på en R 35

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-07-18/12:01

Kul, fantastiska bilder och ett alldeles underbart projekt!

Om Din hoj är tillverkad i Eisenach 1950, är den nog i allt väsentligt en EMW trots allt.
Fabriken (som numera för övrigt tillhör Opel), hamnade i östzonen efter krigsslutet 1945, och Sovjetunionen som styrde och ställde tog helt sonika upp produktionen av både bilar och motorcyklar under BMW-namnet.
Det gillades dock inte av det 'legitima' BMW AG i München, som startade en process om namnet och loggan.
1952 fick DDR-folket ge sig, och bytte namn till EMW (Eisenacher Motoren-Werke) samt utseende på loggan, så den blev röd-vit istället för blå-vit. Samliga efterkrigs-BMW och -EMW från Eisenach är konstruktioner från 30-talet, man fortsatte helt enkelt att producera förkrigsmodellerna.
EMW byggde R35 och ett fåtal av den tunga militärmodellen R75 med sidvagn (som i allt väsentligt var identisk med Zündapp KS 750) fram till någon gång 1955, då både tillgång på komponenter och kundunderlag började svikta.
Bilmodellerna som producerades var av modellerna 321, 327 och 340. När komponentlagret började ta slut, nån gång 1953-54, var EMW tvungna att hitta något annat att bygga. Att bygga upp en maskinpark för att producera omoderna och 'dyra' BMW-komponenter var inte att tänka på, och nykonstruktion hade man inte tid med. Valet föll på DKW, som man visserligen inte heller hade namnrättigheter till, men maskinparken för att producera i princip alla komponenter fanns i DDR. Man hade under tiden bildat Industrieverband Fahrzeugbau, IFA, av alla de rester av fordonsindustri som fanns i DDR. De första DDR-byggda DKW-bilarna fick namnet IFA F8, och de som byggdes i Eisenach hette IFA-Wartburg efter medeltidsborgen Wartburg som ligger vid Eisenach.
I slutet av 50-talet, då DKW-modellerna ersatts av 'egna' konstruktioner, droppades IFA-namnet och bilarna hette bara Wartburg.
MC-produktionen i Eisenach upphörde 1955, i och med att EMW R35 och R75 gick ur tiden.
Fabriken producerade olika Wartburg-modeller ända fram till Berlinmurens fall 1991, då den köptes av Opel och gjordes om till en modern fabrik.

Beträffande baklyset, undrar jag om inte Din hoj har 'rätt' utförande trots allt - hojen är ju byggd i Eisenach, och där rådde en anda av 'man tager vad man haver'. Man utnyttjade det lager av BMW-komponenter som fanns kvar sen innan krigsslutet (och det var en hel del, eftersom fabriken under hela kriget tillverkade militärfordon), och när någon komponent tog slut tog man det som fanns till hands. Jag tror alltså inte det 'nya' utförandet på baklyse kom till i samband med namnbytet till EMW, utan helt enkelt för att BMW-baklysena tog slut.
Det är likadant med bilarna - utförandet på de sista Eisenach-BMW och de första EMW är identiskt, namnbytet var ju enbart en formell historia som man tvingades till av politiska/juridiska orsaker.

Hur som helst, vill Du ha ett BMW-baklyse får jag snart ett över - min R26 har 'fel' baklyse och jag har ett på gång av rätt modell - passar mitt gamla får Du hjärtans gärna köpa det!
baklykta.JPG
baklykta.JPG (9.22 KiB) Visad 2914 gånger
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Dags att lossa kickmekanismen på en R 35

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-07-18/21:54

Gillar verkligen din approach; att bara hålla hel och körbar!

Bråkiga muttrar tas enklast och skonsammast bort med så kallad mutter-picka, en sådan däckverkstäderna tar bort hjulmuttrar med. Finns i eldrivet "hemmautförande" för liten penning och kan räcka. Annars är de luftdrivna effektivast.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Dags att lossa kickmekanismen på en R 35

Inläggav Inge K. » 2009-07-19/03:12

Hei!

Jeg beveger meg nå et godt stykke i fra emnet som var utgangspunktet for denne tråden, men etter
Gunnar Elmgrens historikk om den lokale kjøretøyproduksjonen i Eisenach, ønsker jeg å legge til at
det er et utmerket museum der om emnet, og dette er opprettet i de tidligere produksjonsbygningene.

Var der for 4 år siden, da var det en etasje som var tilrettelagt for publikum. Men det så ut til at det
var planer for videre ekspansjon i den samme bygningen, så jeg vil anta at utstillingen er mer
omfattende i dag.
For den teknikk(historie) intresserte er det vel verdt å avlegge et besøk om man er på de kanter.

http://www.ame.eisenachonline.de/index.shtml

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Dags att lossa kickmekanismen på en R 35

Inläggav borje » 2009-07-26/22:56

Hej Tack för alla tipsen.
Det visade sig att jag hade "specialverktyget" men det gick inte att använda.
Jag byggde ett specialverktyg som jag satte på en mutterpistol men det släppte inte
trots att jag värmde delarna med gasol.

Slutligen borrade jag ett spår i muttern och slog loss den med en huggmejsel.

Inte en vacker lösning men muttern lossnade och gängorna på axeln är helt ok.

Nu återstår det dock att få loss "drivplattan", den sitter med en krysskil och vill inte
skilja sig från axeln. Mera värme är sannolikt lösningen och mera reservdelar
resultatet. (nya bilder är upplagda)

Jag kommer att lista detaljer om hojen som hjälp för renoverare som vill få sin egen hoj i orginalskick,
(Jag har ex noterat att muttrarna till sadel fjädringen verkar vara handborrade,
hålen är i alla fall inte centrerade.)

Tack för all hjälp
Börje
borje
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-07-15/18:55

Re: Dags att lossa kickmekanismen på en R 35

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-07-27/10:39

Penetrerande olja (CRC 5-56 eller WD 40) och TID brukar vara bra till sånt elände.
Vräk på spray flera gånger per dag och låt suga några dygn innan nästa försök.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst