Kul, fantastiska bilder och ett alldeles underbart projekt!
Om Din hoj är tillverkad i Eisenach 1950, är den nog i allt väsentligt en EMW trots allt.
Fabriken (som numera för övrigt tillhör Opel), hamnade i östzonen efter krigsslutet 1945, och Sovjetunionen som styrde och ställde tog helt sonika upp produktionen av både bilar och motorcyklar under BMW-namnet.
Det gillades dock inte av det 'legitima' BMW AG i München, som startade en process om namnet och loggan.
1952 fick DDR-folket ge sig, och bytte namn till EMW (Eisenacher Motoren-Werke) samt utseende på loggan, så den blev röd-vit istället för blå-vit. Samliga efterkrigs-BMW och -EMW från Eisenach är konstruktioner från 30-talet, man fortsatte helt enkelt att producera förkrigsmodellerna.
EMW byggde R35 och ett fåtal av den tunga militärmodellen R75 med sidvagn (som i allt väsentligt var identisk med Zündapp KS 750) fram till någon gång 1955, då både tillgång på komponenter och kundunderlag började svikta.
Bilmodellerna som producerades var av modellerna 321, 327 och 340. När komponentlagret började ta slut, nån gång 1953-54, var EMW tvungna att hitta något annat att bygga. Att bygga upp en maskinpark för att producera omoderna och 'dyra' BMW-komponenter var inte att tänka på, och nykonstruktion hade man inte tid med. Valet föll på DKW, som man visserligen inte heller hade namnrättigheter till, men maskinparken för att producera i princip alla komponenter fanns i DDR. Man hade under tiden bildat Industrieverband Fahrzeugbau,
IFA, av alla de rester av fordonsindustri som fanns i DDR. De första DDR-byggda DKW-bilarna fick namnet IFA F8, och de som byggdes i Eisenach hette IFA-Wartburg efter medeltidsborgen Wartburg som ligger vid Eisenach.
I slutet av 50-talet, då DKW-modellerna ersatts av 'egna' konstruktioner, droppades IFA-namnet och bilarna hette bara Wartburg.
MC-produktionen i Eisenach upphörde 1955, i och med att EMW R35 och R75 gick ur tiden.
Fabriken producerade olika Wartburg-modeller ända fram till Berlinmurens fall 1991, då den köptes av Opel och gjordes om till en modern fabrik.
Beträffande baklyset, undrar jag om inte Din hoj har 'rätt' utförande trots allt - hojen är ju byggd i Eisenach, och där rådde en anda av 'man tager vad man haver'. Man utnyttjade det lager av BMW-komponenter som fanns kvar sen innan krigsslutet (och det var en hel del, eftersom fabriken under hela kriget tillverkade militärfordon), och när någon komponent tog slut tog man det som fanns till hands. Jag tror alltså inte det 'nya' utförandet på baklyse kom till i samband med namnbytet till EMW, utan helt enkelt för att BMW-baklysena tog slut.
Det är likadant med bilarna - utförandet på de sista Eisenach-BMW och de första EMW är identiskt, namnbytet var ju enbart en formell historia som man tvingades till av politiska/juridiska orsaker.
Hur som helst, vill Du ha ett BMW-baklyse får jag snart ett över - min R26 har 'fel' baklyse och jag har ett på gång av rätt modell - passar mitt gamla får Du hjärtans gärna köpa det!
- baklykta.JPG (9.22 KiB) Visad 2914 gånger