"Idea of the week" Supersmooth kopplingshandtag till R80/7

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

"Idea of the week" Supersmooth kopplingshandtag till R80/7

Inläggav conkers » 2009-07-18/00:14

Jag blev trött (i handen) av att kopplingshandtaget var så tung på min R80/7, och frugan kunde inte ens köra den.... kom på en idé, hittade lite grejor i garaget and vips...... Nu kan jag (och även frugan) dra in kopplingen med en (1) finger..... helt underbart....

Efter jag var klar (2 timmar efter jag fick idén) gick jag ut på nätet och surfade runt...... jag är tyvärr inte den första som har kommit på detta lösning.... men min är snyggast, lättast och billigaste..... ;-)

Hoppas att bilderna fungerar......

Bild

Bild

Hör av di om du inte kan se bilderna....

Mike
Ganska kass på svenska, men grym på engelska!
conkers
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2007-08-02/12:24

Re: "Idea of the week" Supersmooth kopplingshandtag till R80/7

Inläggav Albert » 2009-07-18/06:41

Snyggt jobbat!
Ser riktigt proffsigt ut -:)

O så här ser det ut när man köper det färdigt:
http://www.motoren-israel.com/images/pr ... 1811_1.jpg
http://www.motoren-israel.com/product_i ... lutch.html
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: "Idea of the week" Supersmooth kopplingshandtag till R80/7

Inläggav julius » 2009-07-18/06:56

Måste bara få fråga om den halverade "slaglängden" på kopplingsarmen fortfarande räcker till för att kopplingen skall frikoppla ordentligt? Kan faktiskt inte minnas att kopplingen på något sätt var onaturligt hård jämför med alla andra hojar som jag ägt genom åren. Annars är det ju en fiffig lösning
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: "Idea of the week" Supersmooth kopplingshandtag till R80/7

Inläggav liebig » 2009-07-18/10:03

He, he. R100/7 är ju som en japs-koppling jämfört med gammel-Ducce o Laverda. Där kan man snakka om manliga kopplingar...
liebig
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2009-06-27/20:52

Re: "Idea of the week" Supersmooth kopplingshandtag till R80/7

Inläggav conkers » 2009-07-18/11:45

119 euro...............! Wow... host host..... Min kostade runt 100kr.... och eftersom jag har inte klippt av den original kabel, det går att återställa på 5 minuter.....
Justering av kopplingen gick bra... men den måste vara ganske exakt, finns inte mycket över (längst in/längst ut) på kopplingshandtag..... men det går precis med kanske 1mm extra spel i bägge ändar.... om du förstår vad jag menar?

Appropå manliga kopplingar....... '73 corvette med 454 cui motor, 4 växlade låda....... det var nästan som man behövde bägge fötter för at trampa ur kopplingen....... GpB rally bilarna hade också ganske tunga kopplingar.... men manliga eller inte..... 1 finger på kopplingshandtaget känns ganske manligt till mig..... och frugan kan nu provköra hojen också! ;-)

Vem vill har en manlig fru? ;-)

Conk
Ganska kass på svenska, men grym på engelska!
conkers
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2007-08-02/12:24

Re: "Idea of the week" Supersmooth kopplingshandtag till R80/7

Inläggav liebig » 2009-07-20/20:22

conkers skrev:
Vem vill har en manlig fru? ;-)

Conk


du har så rätt, så rätt! :-)
liebig
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2009-06-27/20:52


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst