ABS på R 100/7, 1978

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

ABS på R 100/7, 1978

Inläggav liebig » 2009-07-18/10:00

Jomän. Fast helt utan elektronik verkar det vara.

Enligt förre ägaren hade han bytt skivorna, vilket även ser ut att stämma då de är helt utan grader. Bromsbeläggen har mycket liv kvar - jag vet dock inte vilket fabrikat de är av.

Hur gör jag bäst för att förbättra Bumsens retardationsförmåga? (Jag är ju bortskämd från moderna sporthojar där man enkelt kan utföra s k "stoppies"). Helst av allt vill jag behålla det förunderliga vajer-bromspumpundertanken-bromsslang-bilbromsledning-bromsok-systemet då jag tycker det ser rätt så fränt ut. Jag har ingen susning om hur gammal bromsvätskan är, så här kanske är en dellösning - men finns det några andra tips?

I övrigt finner jag Der Alte allt trevligare. Jag skiter nästan på mig då jag åker riktigt smal o krokig väg då bromsarna är som de är just nu + kardanhissen som får en att fortfarande bli smått överaskad, men på lite bredare 70-väg går han hur vackert som helst. Lite småbrunt kan det även bli när sidostödet väl tidigt skrapar i vid något mer inspirerad körning. Det sista större problemet jag har är alla frilägen jag konstant lyckas skicka i. Växellådan är renoverad 2002 (och jag hoppas att antingen lager 6304C/3 eller 6403C/3 är det stora lagret som bör bytas vid senast 10000 mil) och jag tror inte hojen gått så vansinnigt många mil därefter, så det känns lite konstigt. Fast kanske gammelbumsarna har denna tendens?
liebig
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2009-06-27/20:52

Re: ABS på R 100/7, 1978

Inläggav Albert » 2009-07-18/11:24

I sak är vajerförlängningen ett otyg, men i praktiken spelar den inte så stor roll.

Finns flera olika lösningar.
De enda riktigt seriös förbättringarna är inte billiga. ISR bromsar är vad du är ute efter. Wüdo har en intressant sats. Spiegler har också kul grejor.
I Australien har man använt Japanska bromsar.

Du måste besluta dig för vad det får kosta och vad du önskar att det skall stanna under - då blir det lätt att råda dig.
Minns jag rätt sitter det ATE ok på din modell. O det komplicerar och fördyrar situationen betydligt.

Frilänge = kamen i växelmekanismen.
Motobins plockar ihop en ny sats med nya kammen åt dig. Jag köpte från Motoren-Israel i slutet på 90-talet, men de säger sig inte kunna leverera längre.
Felet är inte ett fel... det är en "egenskap"... precis som "BMW original ABS" vilket kom redan 1923 och var förhärskande ända till K-modellen med "fusk-abs" kom -:D

Gamla typen av kam till höger - nya till vänster.
Nylon-rullen som löper på kammen -skall- alltid bytas vid öppnande av växellådan. Går att montera kullager istället för rullen vilket ger en mer distinkt växling - men... extra frilägen fås i alla fall!
Bilagor
100_1985.JPG
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: ABS på R 100/7, 1978

Inläggav Olle Nilsson » 2010-04-13/13:52

Bromsarna är ju en sak se till att du har bra belägg dom kan få glaserad yta.
Bromsarna är fullt tillräckliga om dom är i bra skick.Sen får du träna lite på kurvtekniken ta bort sidostödet det är ändå värdelöst ta kurvorna med gaspådrag så får du bättre frigång och har du budget så sätt på öhlins bakdämpare jag åkte med det när det begav sig bra väghållning och cykeln blir ca en tum högre detta gör underverk.
Snart kommer du att glida runt kurvorna på ventilkåporna helt ok så länge det är fin asfalt men kan bli onödigt spännande om det är gropigt.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst