Frambromsar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Frambromsar

Inläggav Kjell T » 2009-07-25/22:17

Jag har en R 100/7 årsmodell 1978 som jag haft sedan 1986, men den har nu vilat något år. Ett av de problem som bör lösas är frambromsarna som kärvat. Jag demonterade kolvarna och kunde konstatera att de rostat en del. jag frågade också vad ny original skulle kosta, men anser att priset var helt orealistikt pris och funderade därför på att tillverka eller låta tillverka nya i rostfrittstål. Finns det möjligen någon som har såna kolvar färdigt tillverkade, då kunde jag använda tiden till något annat?
TIPS om kolvar och tätningar EMOTTAGES med tacksamhet!
Kjell T
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-07-25/22:05

Re: Frambromsar

Inläggav Kjell » 2009-07-27/21:09

Hej

Jag hittade en länk till Motobins i England där jag har köpt delar till min Bumse, de har bra priser, även begagnat.
http://www.motobins.co.uk/displayfinal. ... 29+CALIPER

/ Kjell
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Frambromsar

Inläggav Albert » 2009-07-29/10:43

Det sitter väl ATE på den där modellen?...
Vill du promt ha kvar dem så... kostar det...
Du kan prata med Kungsängens Mekaniska Verkstad - de kan fixa nya kolvar i rostfritt.
http://www.kmv.nu/

Du måste ha nya tätringar till kolvarna... den rep-satsen är inte billig... det är nästan så det är billigare att byta nedre gaffelbenen till de för Brembo oken, och då kan du med lätthet montera de bromsar du vill ha.

ATE är väl ok när de funkar... men till tillhör helt klart en generation av äkta BMW ABS...

Motobins och Motorworks har delar.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Frambromsar

Inläggav Kjell T » 2009-07-30/10:38

Tack för svaren, men MOTOBINS hade enbart kolvar till nyare Brembo ok. Jag tänker inte byta gaffelben eftersom den skall utseendemässigt vara orginal.
Nya bromsok kostar 5000kr st som orginaldel. Det blir kanske att göra en ansträngning med svarven inkommande höst/vinter om det inte dyker upp färdigt tillverkade kolvar till vettigt pris någonstans.
Kjell T
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-07-25/22:05


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst