Första gången jag fick nöjet att provköra en 2-ventilare med andra förgasare var en R100RS med Mikuni Flatside 38mm. Dessutom satt det en Krauser kam i (= lägre lyft för att fungera ihop med 4-ventilstopparna från Krauser).
Jag blev mållös - BMW fungerade som min Kawa gjort och som min Suzuki gjorde; ingen betänketid mellan trottelvridning och accelleration. Påtagligt mjukare gång, stabilare tomgång och rappt gassvar. Den lånade moppen lyfte på framhjulet "för ingenting" - dvs så stor var gasresponsskillnaden att man blev tvungen att passa trottelvridningen -:)
Detta resulterade i att jag köpte dell'orto PHM 40 (beställde 38:or...) till min "sommar cykel". Kunde jag få på trottelförgasare på min vintercykel skull sådan sitta där också - så stor är skillnaden (till det bättre).
Bing är -väldigt- snälla förgasare, men hu så tråkiga. Om Bingarna trasslar så är det helrenovering av dem som gäller - men så går de så snällt så snällt när de väl är i skick igen; fast åh... så tråkigt, slött slappt och man kan gå o koka kaffe medans man väntar på att de ska besluta sig om de tänker tillåta ökad hastighet eller inte vid gaspådrag. (De som inte provat trottelförgasare brukar inte dela denna åsikt om Bingar - tills de provat "riktiga" förgasare).
Bingarna är verkligen förlåtande mot dålig inställning/synkronisering - o det är inte trottelförgasare!
Priserna i USA är -mycket- bra. På 90:talet var det CC som hade bästa konverteringssatserna. CC ägs nu av
http://www.sjbmw.com