av Albert » 2009-11-07/13:54
Japp!
Du får en bättre motor än den som inte vill vara med längre -:)
Men... du måste ha ITUn eftersom på 77:an sitter det brytarspetsar... vill du ha kvar brytarspetsarna får du byta kamkåpa och generatorkåpa samt byta kammen => sen är'e bra å kör! -:)
Det skedde förbättringar gällande vevaxellagringen, svänghjul och ff.a. gick man från stålfoder till nikasil; du kan ev., vilja köpa nya kolvar till 82:a eftersom BMW tog bort squisskanten på kolvarna i nicalsilmotorn... resultatet är att man tappar en del knuff i motorn men att den blir lite lenare i gången... tycker att squiss-kants kolvarna ger bättre tomgång också.
Det finns ett litet problem förstårs... svänghjulet... splinsen i växellådan är inte de samma... du bör montera det tunga svänghjulet och luftburken från 77:an på 82:a motorn... i annant fall så får du inte ihop ekipaget...
=> skruva av det lätta svänghjulet, skruva dit det tunga (byt vevaxeltätningen när du ändock håller på) => klart!
Fast har du en växellåda med de nyare splinsen - så installera den istället för din gamla -;)
I vad satt 82:an - har du fått veta det?
Vet du nått om miltalet på 82:an?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert