Sommarförvaring av skotern

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Sommarförvaring av skotern

Inläggav Anders Nedemark » 2019-04-08/17:13

Ska ställa bort skotern för vintern och står inför ett dilemma. Hur gör jag för att få bäst förutsättningar att skotern startar till vintern? Då tänker jag på bensinen och utfällningar i förgasarna när de står fyllda under sommaren. Det går förstås att tömma förgasarna helt men det är ett stort jobb. De måste monteras bort för att komma åt dräneringsskruven i botten och det är extremt trångt. Vill helst inte krångla med detta. Det finns några alternativ jag tänker mig men vilket är bäst?
- Hälla i bensinstabilisator i bensinen och köra genom förgasarna?
- Tanka 98 oktan istället för 95? Blir det mindre utfällning från bensinen då?
- Tömma tanken och köra förgasarna tomma. Därefter fylla Aspen bensin och köra genom förgasarna? Minskas utfällningen med Aspen bensin? Finna andra nackdelar att tanka Aspen? Tål tex. slangar och packningar den bensinen?

Finns det andra alternativ som jag inte tänkt på? Hur gör ni andra skoterägare när ni ställer bort skotern för sommaren?

Bild
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav BmwMats » 2019-04-08/17:24

Först och främst får jag säga att det var en rackarns tjusig skoter du har Anders ! :)
Mycket fräsig maskin !

Tror det skall finnas någon bensinsort som klarar lång förvaring, men därtill hoppas jag att det är någon annan som är mer kunnig än mig.

Är det en färsk bild du har lagt in Anders, med all snö fortfarande ?

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-08/17:26

Anders Nedemark skrev: Blir det mindre utfällning från bensinen då?

Det, som jag inte kan om sommarförvaring av snöskotrar, kan fylla ett bibliotek, men jag har lärt mig, att eventuella problem med icke tömda flottörhus i förgasarna inte handlar om utfällningar. Det handlar om, att de flyktigare komponenterna i den kemikalieblandning, som vi kallar bensin, avdunstar under långa uppehåll. Kvar blir "icke-flyktiga" komponenter, som är segare och kan proppa igen de finare kanalerna i förgasarna.
"Igenhartsade förgasare" är ett känt uttryck.
En del filosoferar enligt principen "lika löser lika", dvs att när man låter fräsch bensin flöda genom förgasarna igen, öppnar den även de finare kanalerna - men jag undrar, om det är rätt tänkt.
Beklagar, att jag bara ger ett negativt besked. Hur Du skall lösa problemet, kan andra bättre än jag. (Men vad säger handlaren/serviceverkstaden? De borde ju kunna ge besked.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav BrooklynS » 2019-04-08/17:30

Hej!

Jag brukar tanka fullt med alkylatbensin sista tanken innan sommaruppehållet och mina skotrar står ungefär maj-december.

Alkylat brukar finnas på pump, kostar cirka 20 kr litern. Dunstar inte på samma sätt som vanlig 95-oktan.


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav Anders Nedemark » 2019-04-08/17:33

BmwMats skrev:Är det en färsk bild du har lagt in Anders, med all snö fortfarande


Nä inte helt nytagen bild. Men drygt en vecka gammal. Det har varit grymt mycket snö i år. Dryga metern skulle jag tro. Här kommer en bild som är 2 min gammal från baksidan på mitt hus. Fortfarande ganska mycket kvar :-(


Bild
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav Anders Nedemark » 2019-04-08/17:35

BrooklynS skrev:Hej!

Jag brukar tanka fullt med alkylatbensin sista tanken innan sommaruppehållet.....


Är det samma sak som Aspen bensin?
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav Mimmi » 2019-04-08/17:38

Hej!

All Aspenbensin är alkylatbensin, men all alkylatbensin är inte Aspen. ;)
Senast redigerad av Mimmi 2019-04-08/17:41, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav BmwMats » 2019-04-08/17:38

Anders Nedemark skrev:
BmwMats skrev:Är det en färsk bild du har lagt in Anders, med all snö fortfarande


Nä inte helt nytagen bild. Men drygt en vecka gammal. Det har varit grymt mycket snö i år. Dryga metern skulle jag tro. Här kommer en bild som är 2 min gammal från baksidan på mitt hus. Fortfarande ganska mycket kvar :-(


Oj då, det var väldans... Tack för bilden Anders ! ;)

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav Anders Nedemark » 2019-04-08/17:42

Bror Gårdelöf skrev:Men vad säger handlaren/serviceverkstaden? De borde ju kunna ge besked.)


Lokala Ski-Doo handlaren säger att det enda sättet att vara säker på problemfri uppstart är att tömma förgasarna helt. Det innebär att montera bort förgasargryggan och dränera. Finns det inget annat sett får det bli så. Men det är galet mycket skruvning för att få bort förgasarna och det vill jag helst slippa.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav Anders Nedemark » 2019-04-08/17:48

Finns det nackdelar att köra skotern på Aspen/akrylat bensin? Tål slangar och packningar denna bensin? Vilken oktan är det?
Om jag fyller tanken med denna bensin köper jag fyrtakts-Aspen utan olja. Då sköter skoterns oljesystem smörjningen.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav Norell » 2019-04-08/17:55

Hej, jag har haft en lynx 3600 GLS sedan -96, en Yamaha nytro sedan -12, en Yamaha SRX 600 sedan -14 och en Yamaha Viper sedan -16.
Jag ställer in dom på våren och plockar fram dom på vintern igen, gör inget speciellt med bränslet, underhållsladdar batterier.
Jag har monterat primerpump på 2-taktarna och ger dom en par tre supar så startar dom på första rycket.
Jag har aldrig haft några problem med bränslet.
Norell
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2015-08-02/14:46

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav Lars Westman » 2019-04-08/18:59

Funkar bra i vår båt när den vinterförvaras: https://sta-bil.se/produkter/storage/ Hade tidigare problem med att spridarna satte igen men det har upphört nu.

Alkylatbränsle i sista tanken är säkert också bra.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav gorbra » 2019-04-08/19:53

Brukar ta en sista runda till lokala Aspenhandlarn och fylla tanken innan det är dags att ställa i för vintern. Funkat för mig så här långt på min R1200R -11, strax 7500 mil. Läs gärna om Aspen på deras hemsida, https://www.aspen.se/.
Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav Lars Westman » 2019-04-08/22:27

Min 800GS har iofs inte fått någon kärlek alls avseende bränsle sedan jag köpte den ny 2008. Den har varje vinter fått stå med vad den råkade ha i tanken när den sist kördes på hösten och den har aldrig krånglat det minsta när det gäller bränsletillförsel.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav Anders Nedemark » 2019-04-09/08:54

Gissar (utan att vara säker) att en 4-taktare med insprutning är mindre känslig för gammal bensin i spridare. Den volymen bensin spridaren kan förvara är väldigt liten. Det blir inte så mycket avlagringar av den lilla volym som dunstar under sommaren. Skotern är en 2-taktare med förgasare. Där rymms en större mängd bensin i flottörhuset och av den mängden blir det mera avlagringar.
Mina tidigare 2-takts motorcyklar har varit svår starta på våren om jag inte tömt förgasarna på hösten. Men min nuvarande GS1200 ställer jag bara bort utan att göra nåt åt bensinen. Den startar direkt på våren utan mankemang.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-09/09:09

Helt rätt. Med insprutning kommer man ifrån hela problemet. Möjligen kan det vara klokt att slå i en deciliter STP Injection Trim i tanken var 200:e mil. Jag har inga hårda fakta, som stödjer det, men jag har råd.
En enda gång under 12 år har min insprutade hoj betett sig konstigt vid säsongsstarten. Den gick igång direkt - men tvärdog efter 2 sekunder.
Därefter gjorde jag upprepade startförsök utan att lyckas, tills batteriet började krokna. En halvtimmas laddning, nytt försök, där jag tryckte på startknappen med vänster pekfinger och hela tiden snabbt vred gashandtaget från noll till max och åter - varpå den plötsligt hoppade igång igen och gick rent direkt!
Orsaken till detta har jag aldrig lyckats reda ut. Något skräp i systemet? Kondensfukt? (Men med 5 - 10 % etanol i soppan borde det inte ha varit problemet.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sommarförvaring av skotern

Inläggav Olof Eriksson » 2019-04-10/21:38

Köp bränslestabiliseringsmedel från brp. I flaska räcker till två tankar. Och tanka 98 oktan. Starta motorn kör i ca 15 minuter.

Vill du vara extra noggrann. Starta skoter på sommaren. Kör den tills den blir varm igen.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst