...du har -fortfarande- inte angivit -vad- som är problemet!
"laddar inte" är -inte- ett problem, för du skriver inte hur du -vet- att den inte laddar!
Jag ska ge dig 1 förslag, men du har att återkomma med svar enligt -begäran- ovan.
Permanenmagneterna har en kombinerad likriktare-laddningsrelä som dessutom är gjutet till en klump. Dessa japanska enheter har fram in under 1980-talet givit en laddspänning om 15V, vilket kan vara en spänningskompensation för den rätt låga strömeffekten om några få ampèr (ca 200-280-340W max effekt).
Dessa japanska regulatorer finns i minst tre olika konstruktionsutförande - samtliga går att korsmontera mellan märken och modeller på fordon om man vill (och kan).
De olika tillverkarna har olika sätt att hantera de tre kretsarna, faserna, som generatorn har. Vanligast på 70-talet och början av 80-talet var att endast 2 faser användes om strålkastaren vad släckt. Det fanns de som använde en fas och de som komplade in alla 3 faserna. Den sprängskiss som lagts ut av Tobbe visar otydligt om det är 2+1 fas-systemet, men jag vill tolka det så.
Den beskriving du gett hittils säg absolut -ingenting- om -vad- du har för problem. Möjligen kan det röra sig om att din regulator -inte- slår på den 3:e fasen när du tänderljuset, men du kan också ha fått voltmätaren kopplad till fel plats i el-systemet o då får en falsk uppgift om spänningen (13.85V är FEL spänning)...
OM batteriet töms under körning, vilket du -inte- sagt eller ens antytt, så kan detta ske genom att en av faserna inte slås på, eller genom kortslutning i kabelstammen, osv etc.
Gör nu så här!
Ta en -lös- digital voltmätare; mät spänningen över polerna på batteriet; tomgång upp till 4-5000rpm.
Mät sedan med ljuset påslaget.
Vad får du för värden?
På
http://www.elfa.se och kanske på
http://www.conrad.de kan du köpa små billiga bättre graderade ampèr-mätare; du -bör- mäta ampèren också nämligen...
F.ö.
Se min tidigare lista frågor - svara på dem.