Sida 1 av 1

Specialmodell.

InläggPostat: 2010-10-22/15:52
av Mimmi
Hej!

Jag kan inte undanhålla Er denna mc. Jag fann den i Memento.

Det är en begravningsmc konstruerad och byggd i Auckland, Nya Zeeland.
Konstruktören uppger att han ville ge MC-fantaster ett alternativ för den sista färden. Inte alls dumt; Gamla begravningsbilar finns det efterfrågan på bland folk som kanske vill hedra den döde bilentusiasten, eller om detta föreskrivits av den avlidne, genom att låta honom/henne få en lite speciell sista resa. Likaså används hästdragna katafalker ibland i samma syfte.

Motorn är en H-D på 1350cc, och lastförmågan är 200 kg. Det borde ju räcka även för en välväxt "Biker" :) .

begravningsmc.jpg

Re: Specialmodell.

InläggPostat: 2010-10-22/18:07
av Bror Gårdelöf
"Inte vacker, men sällsynt." <BR><BR>Jag har sett en variant på temat i form av en sidvagnshoj, där holken tagits bort och ersatts med plats för kistan. Sämre sätt att färdas till den plats, där man skall titta på gräset underifrån (Piraten), går onekligen att tänka sig.

Re: Specialmodell.

InläggPostat: 2010-11-04/19:05
av Lumbago
HD-motor?

Jaja, är man redan död kan det ju kvitta...

Re: Specialmodell.

InläggPostat: 2010-12-01/20:49
av Ante
:D

Ja det finns då allt.


New Zealand hade en av motorcykelns historias största genier, Burt Munro. Men det här var väl kanske i en helt i en skola för sig. :mrgreen:


http://en.wikipedia.org/wiki/Burt_Munro


In 1962 he set a world record of 288 km/h (178.97 mph) with his engine bored out to 850 cc (51 in³).
In 1966 he set a world record of 270.476 km/h (168.066 mph).[2]
In 1967 his engine was bored out to 950 cc (58 in³) and he set a class record of 295.44 km/h (183.59 mph). To qualify he made a one-way run of 305.89 km/h (190.07 mph), the fastest-ever officially-recorded speed on an Indian.[9] The unofficial speed record (officially timed) is 331 km/h (205.67 mph) for a flying mile.[10]


Detta på en modifierad Indian Scout från 1920 och han var 68 år gammal. Mc-ns motor ombyggd av delar han gjort själv, bl.a gjutit kolvarna hemma i smedjan i hemmagjorda formar, cylindrar av gamla gasrör och gjort vevstakar av gamla bakaxlar från bilar och sist catepillar för att få rätt styrka (vevstakarna höll för typ 140 ton ung. i sista modellen). Koppling med 17 plattor o 500kg tryckplatta, samt hade fattimans turbo på den. Det är imponerande.


Hatten av.