byta f800gs mot ducati m 796

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav jarmo » 2011-04-27/18:11

tänkte byta min f800gs mot monster 796 med abs
ville inte ha f800r och vill ändå prova en naken hoj (behöver ingen värsting) nån som kan ducati här på klubben???
tacksam för synpunkter!!
mvh Jarmo
jarmo
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-05-05/09:54

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-04-27/18:31

Två kollegor åker Ducce och gillar det skarpt - men sticker inte under stol med, att de stundtals kan få vänta rätt länge på reservdelar, när sådana behövs. "De verkar ha tagit ledigt nere i Bologna", är den klassiska kommentaren. <BR><BR>Däremot är det en myt, att kvaliteten på moderna Ducatis skulle vara dålig - så sådan väntan inträffar inte ofta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav jarmo » 2011-04-28/20:19

det blev 40 mil med gs ner till twåwheels i umeå o hem resan med nya ducati monster 796
ingen bränslemätare,ingen hantagsvärmare,ingen kåpa,inga komfort prylar övehuvudtaget,detta skulle bara duga som enda hoj om man var 20år och bodde i storstad ,,,men fruktansvärt kul är den att köra och snygg att se på. egentligen så långt man kan komma från min andra hoj(första hoj) gt16 så dom samsas bra i garaget
passade även på att provköra f800r och måste säga att den kändes betydligt förnuftigare och mera vuxen på nåt sätt,men samtidigt lite tamare kanske? så det fick bli en ducati, fast det var ingen lätt beslut ,hade ju bestämt i förväg att jag inte ville ha 800r,men efter att ha provat hojarna efter varandra fick man fundera i en timme innan jag tog beslutet!
jarmo
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-05-05/09:54

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav Olle Nilsson » 2011-04-29/07:15

"ingen bränslemätare,ingen hantagsvärmare,ingen kåpa,"
Med andra ord en helt riktig motorcyckel ingen tvåhjulig bil du kommer att få många trevliga mil på den!
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-29/17:01

Grattis Jarmo,
det där är en riktigt snygg cykel, och Ducatis V-twinmotorer har onekligen utstrålning och ett härligt ljud.
Ska bli kul att höra hur Du kommer att trivas med den!
Vilken färg blev det?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav jarmo » 2011-04-30/18:28

här kommer vidare raport om den snygga röda härliga ,,,,,totalt opålitliga ducatin
skulle ge mig ut på en liten kvällstur med duccen o kom ca en mil när motorn helt plötsigt dog,,, den var helt strömlös förutom lysen o tutan,,,efter lite undersökning upptäckte jag att en säkring hade gått,,,in med en ny ,
men den ryker också på en gång ,,vid det här laget plockar jag bort sätet,för att komma åt verktygen,,,,då börjar fanskapen ryka under bakre delen av bränsletanken,,, eftersom batteriet ligger under bränsle tanken kommer jag inte åt att ta lös batterikabeln utan får snällt ta några steg tillbaka för att se vad som händer,,,som tur är så slutar det att ryka efter ca 30 sekunder(mest troligt brann kabeln som är kortsluten av) det otrevliga i sammanhanget är att handlaren före leverans hade lös bränsletanken för att komma åt batteriet å sätta dit en sladd för cetek-laddaren(eller vad den nu heter) hoppas innerligt att detta inte är deras slarv,, på måndag blir det därmed att ringa ett samtal till handlaren.
Första maj rundan med ducatin blev därmed innställd,,,,,men som tur är så har man ju en pålitlig tysk kvalitets hoj
att ta istället.detta är visserligen en katastrofal dålig start på min o ducatis gemensamma resa,,,,, men hojen är så härlig att köra på nåt brutalt o vild sätt att jag tänker ge den en chans till, bara man nu reder ut detta problem först ,,,,,och nu kan inga mer missöden drabba mig när det gäller motorcykel åkning detta afton,eftersom jag nu tänker bada bastu o dricka pilsner,,, ha nu ett riktigt skönt valborg allihopa!!

mvh jarmo
jarmo
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-05-05/09:54

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-01/03:46

De bytte väl ut hela elsystemet på sina duccar för ngt år sedan.

De var ganska tidigt ute med Can-bus på deras sporthoj på 999cc.
Dock var det tydligen oändligt mycket fel på det systemet. Påminner om felen på Renault Kangoo, som enligt en lista på Aftonbladet som i sin tur fått den av Tyskland konstaterat att den hade mest motorstopp i sin småbilsklass...

Hoppas på en lösning för dig. De låter ju mys, duccarna, iaf de med våtkoppling
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav jarmo » 2011-05-01/18:19

nu har jag undersökt lite i hojen och det visade sig att en liten kabelfäste i ramen (en plast beklädd plåtremsa som nitas fast i ramen) var vriden på et slarvit sätt vid ihopsättning av hojen varvid det uppstod ett vass plåtkant mot kabeln,som i sin tur orsakade en kabelbrand,,,,, var ändå skönt för mig att det var ducati som slarvat o inte min handlares service personal ,som ju ska serva mina riktiga motorcyklar också, för det verkar ju betydligt enklare att hitta hojar att köpa var som helst än att hitta en bra service ställe,,, vi här uppe verkar ju ha bägge delarna hoss twåwheels

mvh jarmo
jarmo
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-05-05/09:54

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-01/19:54

Skönt att det verkar vara ett bagatellfel, borde vara snabbt fixat.
Trist dock att det förekommer sådant slarv, hoppas det inte är fler saker som "hamnat snett"....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav jarmo » 2011-05-09/19:27

nu har ducatin gått nästan 100 mil och man måste säga att när den går så är den en härlig motorcykel att köra
precis lagom råbarkad och avskalad på allt lull lull, fungerar m,a,o perfekt när man har den som motvikt till en stor o tung touring hoj,för när man tar ut k1600 gt så känns det nästan som att man inte kan vara ute en timme bara eller två ,utan måste köra betydligt längre än så för att vara tillfreds med åkandet,men vardagar har man ju sällan tid för det ,, och då blir det skönt att plocka fram en enkel bushoj och bara köra lite i närheten,,,
så just ny känns det som att man är riktigt nöjd men den,,,,,tills man hittar nåt annat man vill ha

mvh jarmo
jarmo
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-05-05/09:54

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-09/19:35

Härligt, Jarmo!
Jag brukar hävda att man inte klarar sig med bara en hoj, man måste ha flera till olika ändamål (det är därför jag har 5 stycken...)
;)
Saknar dock en "buse" i stil med Din "ducce", så kanske det blir komplettering av stallet vad det lider - den som lever får se! Dilemmat är väl, att man ska ha tid att använda allihop.....

Förresten, fick Du ordning på "kabelbranden"?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav jarmo » 2011-06-01/21:09

nu har ducatin varit inne på verkstad för första service och byte av kabelhärvan,,,, servicen är gjord men kabelhärvan har inte kommit från italien på tre veckor som det har gått sen beställningen,så det blev att skjuta på bytet och lämna in hojen till hösten i stället(hela hojen ska ju rivas när man byter hela kabelhärvan)
det var väl Bror som hade kompisar som hade haft samma erfarenheter när det gäller delar.
Är det non här på forumet som kan det här med byte av avgassystem till en mera öppen system,,, ger det nåt annat en grymmare ljud på dagens hojar eller kommer det en effektökning också.Ducati säljer ett kit innehållande Termignoni dämpare +öppnare luftfilter+ecu och tar ca13000kr för detta???
Är detta nåt att satsa på om man inte nöjer sig med fränare ljud???
mvh Jarmo
jarmo
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-05-05/09:54

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-06-01/21:20

jarmo skrev: ... det var väl Bror som hade kompisar som hade haft samma erfarenheter när det gäller delar.

Jodå - och även jag själv. Det tog en hel vinter att få till en ny instrumentpanel, när Aprilians ursprungliga börjat krångla. (I och för sig kör man ju ändå inte på vintern, men det ingav inte förtroende.) Något år senare tog det "bara" två månader att få fram en ny slavcylinder till kopplingen - men det kanske är bättre nu?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav jarmo » 2011-06-01/21:33

Ja du Bror,, min handlare sa ju åt mig att DET ÄR VI som har service när jag undrade detta med service och garantier vid köp av hojen,men nu när delarna skulle fram så konstaterade dom bara att det är lite jobbigt när det inte finns ett svenskt reserdels lager ,utan allt ligger i italien.det verkar ju vara samma sak för alla udda hojar,fast det verkar ju att det finns rätt mycket ducati hojar i sverige (ett stort antal tålmodiga motorcykel ägare)
mvh jarmo
jarmo
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-05-05/09:54

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav Peter Björkdahl » 2011-06-02/19:27

Hej

Nu har jag visserligen ett förgasarmonster (Monster 750 1997). Men med min cykel så förbättras låg och mellanregistret av Termisar, annat filter och mer bränsle (större munstycken).
På köpet får man njuta av ett av motorcykelvärldens skönaste toner :-)

Vad gäller kvalitet så fick jag byta en tankgivare och en neutralgivare på garantin första året men sedan har den fungerat bra i 12 år nu.

Kolla gärna mer på http://www.ducatiklubben.se/

//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav ChEng » 2011-06-19/15:11

Hej

Bytte min R 1200 GSA -10 mot en ny Multistrada och jag anser mig gjort ett lyft, både komfortmässigt men framförallt har rolighetsfaktorn ökat, pigg motor, suverän väghållning och snygg. Sen klart,saknar kardan men det är nog allt jag saknar.

Ducati är inte kvalitetsmässigt sämre än BMW, på min senaste var det tankmätare som la av efter 50 mil, däcktryckssensor lade av också.

På min -08:a så började den läcka olja mellan motor och koppling, 2500 mil hade gått, sen bytte de bromsrör, ringantenn.


Men bägge märken är bra,men BMW saknar charmen,sen numera är det en dussincykel,och det är tråkigt
ChEng
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2010-10-03/14:52

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav jarmo » 2012-04-07/18:04

En ny säsong på g med den" underbara" Ducatin.....Fortfarande har inte den utbrända kabelhärvan byts ut...
twå wheels har byt ägare och säljer inte ducati längre .Dom är inte heller särskild intresserade av att serva den heller enl Janne (förra ägaren av twowheels, numera plats chef på Northbike Umeå) I luleå ska det finnas en kille som kan skruva i ducati (enl ducati sverige) men han har ingen lokal just ny ,utan tänkte sätta i gång när värmen kommer (ska väl skruva ute i så fall).... Provade att byta in hojen hoss north bike/north car mot en corvette ,för att slippa besväret,,,, då prissatte Janne hojen till 70000 kr (ny pris för 180 mil sen var 109000kr)
jag kan bara konstatera att twowheels/northbike har gjort mig djävligt besviken både när det gäller service grad och seriositet...... får väl köpa mina hojar i stockholm o serva i finland i fortsättningen (gäller bmw o ducati)
KAN EGENTLIGEN INTE FATTA HUR NORTHBIKE TÄNKER NÄR DOM SKA KVAR GAMLA ÄGÄREN SOM PLATS CHEF
mvh förev detta kund
jarmo
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-05-05/09:54

Re: byta f800gs mot ducati m 796

Inläggav Fredrik J » 2012-04-08/00:39

Trist när det strular till sig och handlaren inte tar ansvar, har själv råkat ut för liknande. Lämnar ju en sur eftersmak minst sagt.

Synd är det, Ducati har ju något visst. Hade jag varit 10cm kortare, 40kilo lättare och haft en bättre fungerande rygg hade jag inhandlat en 1098S på studs.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst