Still rocking!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Still rocking!

Inläggav Swedan » 2012-08-02/23:48

Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Still rocking!

Inläggav Peter Nordlund » 2012-08-03/08:04

Intressant!

Skönt att det inte bara är jag som tycker GS känns stor på grusvägar, och då skall man inte tala om GSA :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Still rocking!

Inläggav Fredric Fredricson » 2012-08-03/14:25

Är inte detta lite vad man skulle kalla "prov utan värde". Ingen av hojarna, utom möjligen KTMen, är byggda för att klara kullkörningar helt oskadda och att lyfta framhjulet över hinder. Dom väger ju alla närmare 300 kg + förare.

Förhoppningsvis är det ingen som köper en Super Ténéré, GS eller Explorer för att köra seriös off-road.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Still rocking!

Inläggav Dennis Johansson » 2012-08-03/19:40

Tror ingen ansett att BMW:S 1200GS skulle konkuera med 990 adv.
Men jag funderade på en sådan..
Man borde kanske byta. Det som avskräcker är kedjan och att t.ex. Bike inte lämnar 5 års garanti på KTM men på ett helt gäng av andra mc gör de detta....
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Still rocking!

Inläggav Swedan » 2012-08-03/21:09

Dennis Johansson skrev:Tror ingen ansett att BMW:S 1200GS skulle konkuera med 990 adv.
Men jag funderade på en sådan..
Man borde kanske byta. Det som avskräcker är kedjan och att t.ex. Bike inte lämnar 5 års garanti på KTM men på ett helt gäng av andra mc gör de detta....


Bara slå till!
Svårt att tänka sig en GS igen, nu vill inte smilbanden ner...
990 Adv är dagens AT som alla som haft en sådan önskat!
Ang testen så tävlar de i samma klass, men att de övriga inte lyckas bygga lättare är ju bara ett bevis till.
Lyfta framhjul var lika lätt med GS:en som 990Adv och i varenda reklam så vill de vara med och ta marknadandelar i offsegmentet, så vad är problemet med det?
Dessutom rockar KTM fett även på asfalt beroende vad den har för tofflor på sig.
Kedjan ser ja inte som ett problem, har scottoiler.
Blev en Norge tur på 280mil nyss.
Fyllde på vid avfärd och fick fylla på vid ca 200mil. Inte inkalibrerat än...
Komforten är lika bra som GS:en förutom vindskyddet.
Frugan säger att denna var bättre att åka på än GS, o det gör ju inget :)
Vilket problem ser du Dennis?
Jag ser bara ett problem som verkar vara lite mer svårlöst, seriös forumsida som denna finns inte ännu.
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Still rocking!

Inläggav Dennis Johansson » 2012-08-04/05:15

Swedan skrev:
Dennis Johansson skrev:Tror ingen ansett att BMW:S 1200GS skulle konkuera med 990 adv.
Men jag funderade på en sådan..
Man borde kanske byta. Det som avskräcker är kedjan och att t.ex. Bike inte lämnar 5 års garanti på KTM men på ett helt gäng av andra mc gör de detta....


Bara slå till!
Svårt att tänka sig en GS igen, nu vill inte smilbanden ner...
990 Adv är dagens AT som alla som haft en sådan önskat!
Ang testen så tävlar de i samma klass, men att de övriga inte lyckas bygga lättare är ju bara ett bevis till.
Lyfta framhjul var lika lätt med GS:en som 990Adv och i varenda reklam så vill de vara med och ta marknadandelar i offsegmentet, så vad är problemet med det?
Dessutom rockar KTM fett även på asfalt beroende vad den har för tofflor på sig.
Kedjan ser ja inte som ett problem, har scottoiler.
Blev en Norge tur på 280mil nyss.
Fyllde på vid avfärd och fick fylla på vid ca 200mil. Inte inkalibrerat än...
Komforten är lika bra som GS:en förutom vindskyddet.
Frugan säger att denna var bättre att åka på än GS, o det gör ju inget :)
Vilket problem ser du Dennis?
Jag ser bara ett problem som verkar vara lite mer svårlöst, seriös forumsida som denna finns inte ännu.


JAg har provkört några gånger och också sett att de är den hoj Honda borde kommit med för att ersätta sin AT med.

Det verkar ju dock som iaf Bike inte er kvaliteten på KTM lika god som på övriga hojar de säljer med tanke på hur de hanterar sin 5 års garanti.
JAg har haft AT och tycker det var en del meck med kedja (fattigmanskardan = scotoiler) etc.
JAg har kört 5000 mil med min BMW nu och sluppit alla problem med drivlinan än så länge.
Men visst har jag funderat på byte några gånger.
Även funderat på att byta till 800GS, men den verkar inte lika vettig som KTM 990.
Det är ju en del hjullager problem på den och problem med kylfläkten etc...
Dessutom är det inte läge av ekonomiska anledningar att byta mc just nu...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Still rocking!

Inläggav Swedan » 2012-08-04/21:53

Jo 800GS har ju dragits med en hel del problem. Mest produktionsproblem dock.
Tråkigt när man behöver bry sig om garantier och ha en bra relation med verkstaden.
Testade 800 mellan 1200GSen och den nuvarande 990.
Upplevde den för slö i lågvarvet och framdämparen va svampig. Sen är inte ryktet det bästa.
800 blev lite väl hög för mig dessutom.
Dakaren upplevs som betydlig lägre än R:en som jag hade innan.
R:en va dögrym på grus men sitthöjden och långåkningskomforten fick avgöra bytet.
Jag ser inte scottoiler som fattigmanskardan...
Fylla behållaren va 200mil och byta drivpaketvar 2000mil, ja du Dennis hade väl en vän som klarat 4000mil eller något sådant?
Hänger MC valet på den kedjevården så kanske man ska överväga andra saker med!
Kardanerna är ju som bekant inte underhållsfria de heller.
En till viss del uppdaterad F800GS borde väl nästan vara på G nu?
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Still rocking!

Inläggav Swedan » 2012-11-18/12:14

http://www.youtube.com/watch?v=8kdthBV6kfg

Svårt att misstolka resultatet i testen när det gäller skojfaktor och on-off egenskaperna.
Bevisligen är det ju heller inga problem med tillförlitligheten på LC8or.
Komfort är individuell och åtgärdas till största del med däckvalet.
Saknas gör antispinn för nybörjare och de som inte lär sig att hantera gas.
Inte bäst på allt men väldigt nära ;-)
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Still rocking!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-11-18/14:57

Swedan skrev:http://www.youtube.com/watch?v=8kdthBV6kfg

Svårt att misstolka resultatet i testen när det gäller skojfaktor och on-off egenskaperna.
Bevisligen är det ju heller inga problem med tillförlitligheten på LC8or.
Komfort är individuell och åtgärdas till största del med däckvalet.
Saknas gör antispinn för nybörjare och de som inte lär sig att hantera gas.
Inte bäst på allt men väldigt nära ;-)

http://www.motorcycle.com/shoot-outs/2012-adventuretouring-shootout-video-91439.html?page=4
Svårt också att misstolka totalbedömningen - bland de jämförda hojarna (BMW R1200GS, KTM 990 Adv, Yamaha Super Teneré, Triumph Tiger Explorer och Moto Guzzi Stelvio NTX) är det till sist BMW:n som får den högsta sammanlagda poängsumman - som vanligt, får man väl konstatera. Dessutom handlar det om den 9 år gamla, utgående modellen...... ska bli spännande att läsa jämförelsetesterna med nya, vätskekylda R1200GS 2013!

KTM:en "rockar" förvisso när det gäller offrad-egenskaper, och det är inget nytt - det är vad den är optimerad för.
Prioriterar man enbart körning på vägar där personbilar icke göre sig besvär, väljer man möjligen KTM 990 Adv - eller, troligare, en lättare och smidigare hoj.......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Still rocking!

Inläggav Dennis Johansson » 2012-11-23/04:32

Jo visst skall det bli kul Gunnar att läsa den testen.

Men i ärlighetens namn så när jag körde 950 adv / 990 adv av tidiga årsmodeller och jämförde med min 1200GS så hade iaf inte jag ngt negativt att säga om KTM vad gäller att köra asfalt heller. Komforten är väl inte lika på topp, och sadeln inte riktigt lika bekväm, men motorn är grym.
Just nu finns inga pengar att byta mc för, så den delen är avklarad.

Sedan har man ju Kenneths mc... och det är mkt värt
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Still rocking!

Inläggav Swedan » 2012-12-26/14:46

Dennis Johansson skrev:Jo visst skall det bli kul Gunnar att läsa den testen.

Men i ärlighetens namn så när jag körde 950 adv / 990 adv av tidiga årsmodeller och jämförde med min 1200GS så hade iaf inte jag ngt negativt att säga om KTM vad gäller att köra asfalt heller. Komforten är väl inte lika på topp, och sadeln inte riktigt lika bekväm, men motorn är grym.
Just nu finns inga pengar att byta mc för, så den delen är avklarad.

Sedan har man ju Kenneths mc... och det är mkt värt


De där på Kenneths, jobbar de gratis eller gör de bara sitt jobb ;-) ?
Synd att man ska behöva förlita sig på bra verkstäder.
Vore det inte bättre att göra en hoj som är lättmekad (lättservad) och hållbar?
Allt kan gå sönder men det är ju inget man ska behöva ta hänsyn till i sitt hojval.
Verkar ju dessutom som att KTM:erna håller otroligt bra i jämförelse med 1200GS och framför allt som Gunnar skriver att de bäst framförs på vägar av mycket dåligt skick.
Håller med Gunnar i det, men vill även tillägga att han missat vilken kanonhoj den är för de övriga vägstandarderna som GS är lämpad för.

Ang. komforten har du missat något Dennis, vet inte vad du provat för modell men min Dakar rockar även där.
Vinskyddet är det ända som stör, men det finns ju tillbehör som rättar till.
Han som köpte min R hörde av sig och bedyrade att han never again sätter sig på en 1200GS.
Han hade haft en sedan -07 med all de fel som ingår i förvärvet och hade tröttnat på långa verstadsbesök.
Hoppas nu att hans R håller ;-) Den fick utstå en hårdare vardag intygade han...
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Still rocking!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-12-26/16:36

Swedan skrev:
Dennis Johansson skrev:Jo visst skall det bli kul Gunnar att läsa den testen.

Men i ärlighetens namn så när jag körde 950 adv / 990 adv av tidiga årsmodeller och jämförde med min 1200GS så hade iaf inte jag ngt negativt att säga om KTM vad gäller att köra asfalt heller. Komforten är väl inte lika på topp, och sadeln inte riktigt lika bekväm, men motorn är grym.
Just nu finns inga pengar att byta mc för, så den delen är avklarad.

Sedan har man ju Kenneths mc... och det är mkt värt


De där på Kenneths, jobbar de gratis eller gör de bara sitt jobb ;-) ?
Synd att man ska behöva förlita sig på bra verkstäder.
Vore det inte bättre att göra en hoj som är lättmekad (lättservad) och hållbar?
Allt kan gå sönder men det är ju inget man ska behöva ta hänsyn till i sitt hojval.
Verkar ju dessutom som att KTM:erna håller otroligt bra i jämförelse med 1200GS och framför allt som Gunnar skriver att de bäst framförs på vägar av mycket dåligt skick.
Håller med Gunnar i det, men vill även tillägga att han missat vilken kanonhoj den är för de övriga vägstandarderna som GS är lämpad för.

Ang. komforten har du missat något Dennis, vet inte vad du provat för modell men min Dakar rockar även där.
Vinskyddet är det ända som stör, men det finns ju tillbehör som rättar till.
Han som köpte min R hörde av sig och bedyrade att han never again sätter sig på en 1200GS.
Han hade haft en sedan -07 med all de fel som ingår i förvärvet och hade tröttnat på långa verstadsbesök.
Hoppas nu att hans R håller ;-) Den fick utstå en hårdare vardag intygade han...


Jo, vi får väl ta och byta till KTM allihop, och verka för ett namnbyte till KTM-klubben - för BMW verkar ju inte vara något att ha. Fantastiskt att det finns hojar, som varken behöver service eller har några som helst fel och brister - jag har lidit fruktansvärt av allt servande och krångel med mina fula och klumpiga BWM-hojar, och nu när jag tänker efter har jag ju haft förfärligt tråkigt när jag varit ute och kört. Frånåkt har jag blivit också, så kan man ju inte ha det.
Trist att behöva inse, att vi är bortåt 5000 klubbmedlemmar som haft så fel, i så många år!
:ugeek:

Skämt åsido - härligt att höra att Du är nöjd med Din KTM - den passar uppenbarligen just Dig bäst.
Jag själv är väldigt nöjd med mina BMW-hojar, och nej - jag har inte missat vad KTM är för något. Må så vara att det går att åka fortare med en KTM än med en BMW under en vissa förhållanden, men jag är inte så intresserad av det. I mitt fall är det chauffören som utgör begränsningen, inte hojen........
För övrigt har jag ingen egen uppfattning om hur hållbara KTM är - jag kan bara konstatera, att mina egna BMW-hojar hittills fungerat utmärkt för det jag använder dom till.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Still rocking!

Inläggav Swedan » 2012-12-26/17:29

Synd att du och de andra 5000st uppfattade mina lovord på det viset ;)
Det är som sagt var inte rätt av mig att framhäva alla fördelar med KTM på denna sida och mot dessa (ovetande) märkesägare men när ni nu har en tråd för oss på detta ypperliga forum så passar jag på.
Vet inte om jag påstod att det gick att åka fortare med KTM, men kan ju flika in att det är roligare ;-
Vet heller inte var du fick ifrån att de inte behöver service och översyn, jag påstår bara att de håller bättre.
Har någon en annan uppfattning om det får ni gärna föra fram detta.
Om det är någon som upplever det som Gunnar skriver att det är tråkigt att fara runt på sin R1200GS så rekommenderar jag att byta upp sig till en KTM Adv, ( :oops: byta ner sig menar jag)
PS: Jag åsyftar endast R1200GS för det är bara den jag har insikt i...
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Still rocking!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-12-26/17:36

Kan bara konstatera att var och en blir salig på sin tro, och att det är tur att vi alla är olika!
Samt att det där med ironi är svårt, alla "smilies" till trots.

God fortsättning!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Still rocking!

Inläggav Swedan » 2012-12-26/18:03

God fortsättning önskar jag dig med Gunnar!

Hoppas nu någon mer kan slänga in något matnyttigt ang KTM förträfflighet och inte bara ang att man har blivit trampad på "tära" :roll:
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Still rocking!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-12-26/18:35

Swedan, jag känner mig absolut inte "trampad på tårna" - gör Du?
Vi har bara olika preferenser, och uppenbarligen tolkar vi testrapporter med olika utgångspunkt.

KTM:s eventuella förträfflighet vet jag inte mycket om, så den biten överlåter jag till Dig. Själv föredrar jag BMW, och finns bl a av den anledningen på detta Forum. Märkesfantaster är vi nog både Du och jag......
Konstigt nog har jag så roligt med mina BMW, att jag inte alls känner mig lockad att ens fundera på en KTM. De tilltalar mig inte.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Still rocking!

Inläggav anonym1 » 2012-12-26/19:36

Det har väl lite med tur och otur att göra också. Den GS jag hade var direkt efter köpet den i särklass bästa hojen jag någonsin hade ägt avseende komfort, väghållning och bromsar. Jag hade dock oturen att få ett exemplar med många fel redan efter två år kombinerat med att firman i trakten som numera har aukt. service är allt annat än service minded,

Hade jag tidigare ägt ett gäng BMW-hojar och om dessa hade varit av hög kvalitet så hade jag antagligen kunnat ha överseende med en dålig hoj och hoppats på att nästa skulle vara bättre. Men det är för dyra grejor, mitt exemplar var helt enkelt inte prisvärt.

Jag har ingen aning om ifall min nuvarande hoj kommer att hålla eller inte, men man får inte dö nyfiken... :)
anonym1
 

Re: Still rocking!

Inläggav Swedan » 2012-12-26/20:58

Gunnar Elmgren skrev:Swedan, jag känner mig absolut inte "trampad på tårna" - gör Du?
Vi har bara olika preferenser, och uppenbarligen tolkar vi testrapporter med olika utgångspunkt.

KTM:s eventuella förträfflighet vet jag inte mycket om, så den biten överlåter jag till Dig. Själv föredrar jag BMW, och finns bl a av den anledningen på detta Forum. Märkesfantaster är vi nog både Du och jag......
Konstigt nog har jag så roligt med mina BMW, att jag inte alls känner mig lockad att ens fundera på en KTM. De tilltalar mig inte.


Märkesfanatiker är jag inte, de tilltalar mig inte.
Om du tycker det är konstigt att du har så roligt med dina BMW så har vi definitivt olika preferens att tolka mc åkningens tjusning.
Jag tycker inte det är konstigt att jag har kul på min KTM iallafall.
Ja vi kan överlåta förträfflighetsnacket åt de som har lite mer erfarenhet ;)
Men dock inte bara till mig, det är ju ett forum och inte ett enmansverk...

Till vinterns och vårens tester mellan den nya 1190 och vattenkylda 1200 lär bli spännande...
Med stor sannolikhet är 1190 en värdig R1200GS, Explorer mm motståndare av rang då den har fått mer gatvänliga däck och offegenskaperna blivit lika utsuddade som till konkurrenternas nivå.
Prissättningen är bra, det brukar vara mer prutmån hos KTM handlarna än hos BMW.
Men 148hk och 125nm börjar bli mer än vad som behövs för mig och till min körning.
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Still rocking!

Inläggav Swedan » 2012-12-26/21:23

pribus skrev:Det har väl lite med tur och otur att göra också. Den GS jag hade var direkt efter köpet den i särklass bästa hojen jag någonsin hade ägt avseende komfort, väghållning och bromsar. Jag hade dock oturen att få ett exemplar med många fel redan efter två år kombinerat med att firman i trakten som numera har aukt. service är allt annat än service minded,

Hade jag tidigare ägt ett gäng BMW-hojar och om dessa hade varit av hög kvalitet så hade jag antagligen kunnat ha överseende med en dålig hoj och hoppats på att nästa skulle vara bättre. Men det är för dyra grejor, mitt exemplar var helt enkelt inte prisvärt.

Jag har ingen aning om ifall min nuvarande hoj kommer att hålla eller inte, men man får inte dö nyfiken... :)


Det är främst detta med prisbild kontra kvalitet som inte är förenligt med detta märke man hör betydligt oftare nu än förr.
Hojar som står långa tider och upprepade gånger på verkstäder och att godwillen är generös är endast ett svaghetstecken. Det skall bara vara att sköta service och vanligt underhåll på lätt begagnade hojar.
Man har drivit ner inköpskostnaden på komponenter och inte bejakat kvaliten som högsta prioretet.
Monteringskvaliten har jag därimot inte hört så mycket skit om. Inte mycket som trillar av med tiden :D
Verkstädernas kvalite verkar suspekt.
Här på forumet verkar det ibland som att man är supernöjd med att de gör det de ska.
Kanske dags att höja ribban i branchen?
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Still rocking!

Inläggav Dennis Johansson » 2012-12-28/08:03

Swedan!
Att KTM skulle ha högre byggkvalitet en BMW vet jag inte. JAg är dock tveksam.
Tittar man på säljaren Bike. Så lämnar de 5 års garanti på alla märken utan just KTM. Hur det blir med Ducati när de nu också skall säljas av Bike vet jag inte.
men de säljer ju utöver BMW och KTM även Honda, Yamaha, Suzuki, kawasaki, HD och kanske några till.

Min 1200GS är en av de första då är en 2004, inget har gått sönder ännu på 10.000 mil.
Andra har säkert haft problem. Under årens lopp har jag även läst på adventureriders.se om KTM 950 adv, alltså årsmodeller runt min egen GS som haft massor av problem. Trottelsensorer, topplockspackningar, vevhusventilationer mm mm.
Sedan kom deras insprut som också som fick kritik. Nu kanske de fått löst alla barnsjukdomarna.
Det är en roligare mc att köra en min 1200GS och även om vikten är jämförbar mellan de båda på ett ungefär, så känns ju 990 adv mycket lättare.
Att den skulle fungera lika bra på de flesta underlag som en 1200GS är jag övertygad om. Jag led inte av 21" fram på asfalt eller bana med mina AT jag hade innan, men det var ett stort plus på grus och lera.
950 / 990 adv. var ju hojen alla hoppats Honda skulle släppa som efterträdare till Africa Twin, hade de gjort så, kanske jag aldrig kört BMW alls.
Dock är det så ur min synvinkel att jag inte har råd med hojbyte och dels så har jag Kenneths mc som serviceverkstad till min GS och hade till mina Hondor.
Märkesfanatiker blir jag nog aldrig, men vill ha en bra verkstad med bra bemötande personal med bra kunnande när jag skall serva, och dem har jag förtroende för. Att den sedan har kardan så man slipper ha med verktyg frö att serva och kladda en kedja är en bonus.

Det är klart att jag skulle kunna sälja min 1200GS plus min DRZ400 och köpa en 990 adv. den möjligheten finns ju.
Kanske sker det, men då blir det Bike som får serva i så fall...för körglädje har den helt klart.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Still rocking!

Inläggav Johan Weinö » 2012-12-28/11:43

Bike erbjuder numera 5 års trygghet även på KTM & Ducati.

För egen del så kvittar det vad det är för emblem på tanken, jag har en hoj för den tilltalar mig & mitt körsätt. Köper alltid mina hojar med hjärtat då jag aldrig haft eller kommer att ha det som ett bruksfordon.

Har kört en massa fabrikat och just nu KTM, tror det finns en sak som skiljer på förare av KTM & BMW rent generellt, vet att Jerker Axelsson (Bike) snuddat vid den då de förklarade varför de inte vågade ge trygghet på KTM. Men nu vågar de, det här handlar mer om att ta marknadsandelar i försäljningen än något annat.

KTM´s motorer har lite mindre marginaler, förarna kör generellt sina maskiner hårdare än andra fabrikat.
Här pratar vi nog väldigt mycket om de större offroadmaskinerna & supemotardmotorcyklarna.
Inom supermotard & mindre offroad får vi nog enas om att KTM dominerar stort och ohejdat.

KTM är liksom BMW såklart medvetna om att det här är en stor kundkategori och det är riktigt roligt för oss konsumenter nu när BMW lanserar sin nya 1200:a boxer och KTM kommer med sin nya 1190. Det här är ju precis vad vi längtat efter, rejäla uppgraderingar på modellprogrammet.

Nu väntar vi bara på att det skall komma fina modeller runt 800-900cc med mycket mer race/dakarstuk för oss som uppskattar lite mindre hojar med bra tryck och grym fjädring som tål hård körning.

Det här var lite högst personliga synpunkter i frågan och nej jag är varken expert eller extrem hårdgasare. Jag är en konsument som gillar motorsport och äventyr och upplever det gärna i sadeln tillsammans med vänner.
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Still rocking!

Inläggav Swedan » 2013-01-05/14:35

Hur tänker du ang mindre marginaler?
Var ligger marginalskillnaden?
På motorsidan ser vi ju att det inte är någon särskild skillnad trots generellt högre trimningsgrad hos KTM.
I övrigt håller jag fullständigt med dig...
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Still rocking!

Inläggav Johan Weinö » 2013-01-05/19:35

Swedan skrev:Hur tänker du ang mindre marginaler?
Var ligger marginalskillnaden?
På motorsidan ser vi ju att det inte är någon särskild skillnad trots generellt högre trimningsgrad hos KTM.
I övrigt håller jag fullständigt med dig...


Mindre marginaler, det var mitt sätt att säga "högre trimningsgrad" och fokus på att hålla ner vikterna på delar...tror vi menar samma sak på ett ungefär. ;-)
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst