Sida 1 av 1

Däckråd till en främling

InläggPostat: 2013-01-27/19:42
av Magnus von Melen
När abstinensen slår till i vinterkylan kan man ju alltid ge sig ner i garaget och skruva lite. Efter 1100mil är däcken på yamahan tämligen slut och nu kan ju vara ett lämpligt tillfälle att skaffa nya.
Vad skall man då kränga på klumpen? Förstärkt verkar lämpligt, letar man lite bland tillverkarna ser FJR1300 ut att kvala in i samma grupp som K1300Gt med flera.
Det sitter Z6:or på den nu men jag har aldrig varit nöjd med dom, en osäker känsla med småsläpp i blött väglag och spårkänslighet gör att dom går bort. Instruktionsboken anger BT021 som alternativ men det är väl ett ganska gammalt däck?

Så vad skall man sätta dit?
Z8, BT023, PR3?
Eller vad tror ni om Bridgestone BATTLAX SPORT TOURING T30?
Verkar finnas både bak och fram i GT-utförande

Re: Däckråd till en främling

InläggPostat: 2013-01-27/19:57
av Bror Gårdelöf
Har ingen erfarenhet av Bridgestones sulor - men väl av Michelins. Deras Pilot Road 2 har jag kört några uppsättningar av - och har ALDRIG blivit obehagligt överraskad, vare sig på Aprilian (tre säsonger) eller under fem säsonger på K 1200 RS. Dessutom är ju Michelin kända för bra våtegenskaper. <BR>PR 2 finns med extra styv stomme både i fram- och bakdäck, och en sådan uppsättning sitter numera på min cykel. (Senast jag kollade fanns PR 3 i extraförstärkt utförande bara som baksvål.) Huruvida denna uppsättning kommer att hålla längre än standardstommarna vet jag än så länge inte. <BR><BR>BMW K 1200 RS är tung (285 kg tankad men utan väskor, om jag läst rätt, och mina väskor sitter "alltid" på) och dessutom framtung, så en extra styv stomme framtill var välkommen. Huruvida FJR 1300 A har samma vikt och -fördelning, vet jag inte - men något får Du väl klura ut själv. ;-) <BR><BR>Även Metzeler Roadtec Z 6 Interact finns med extra styva stommar fram och bak, men utifrån vad jag kunnat läsa mig till, har de inte lika fina våtegenskaper - vilket Dina erfarenheter verkar bekräfta. <BR>(Det reviderade Z 8 Interact fick toppbetyg, men i likhet med PR 3 finns framdäcket (nog?) inte i extra styvt utförande (ännu?).)

Re: Däckråd till en främling

InläggPostat: 2013-01-27/20:38
av Magnus von Melen
Den är nog framtung den med eftersom framdäcket är helt blankslitet medan det finns en del mönster kvar bak.
Det verkar vara som du säger angående PR3 det finns inget förstärkt framdäck på Michelins hemsida. Jag hade PR2:or på R1200R:en och den gick bra med dom, inget obehag vid regn.
Bridgestone har däremot förstärkta versioner av både BT023 och T30.
Hur det är med Z8 lyckas jag inte bli klok på men dom anger man FJR1300 på Metzelers hemsida får man upp Z8 Interact eller Z6 som lämpliga däck.

Re: Däckråd till en främling

InläggPostat: 2013-01-27/22:28
av Bror Gårdelöf
Väljer Du Z 8 Interact (kolla särskilt, att Du får den reviderade versionen!), blir rådet att trycka i ytterligare några tiondels bar. Med ordinarie PR 2 körde jag med 3,0 framtill på min hoj, och det gav ett par hundra mil extra, jämfört med rekommenderade 2,5 (men eliminerade inte trappstegsslitaget helt). <BR>Samma råd är nog vettigt för PR 3 framtill - men frågan är, om inte extra styvt PR 2 är bra nog. <BR>Nå - Du får välja själv.