Kvalité?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kvalité?

Inläggav Håkan » 2013-05-28/17:57

Jag har sett här att en del trivs med sin KTM...
Läser också en del på andra motorcykelrelaterade fora, så här skrev en erkänt duktig MC mekaniker i förra veckan:
"Om vi nu ska tala om kvalitet så skruvar jag en hel del mc om dagarna och den absolut sämsta kvaliten har KTM idag med alla sina taskiga metaller i gjutningarna med ständiga gängpaj mm. Synd att man inte tog alla godsakerna av Husaberg när man ändå plagierade motorn..."
Å, så har väl jag skaffat mig en massa ovänner... ;)
Senast redigerad av Håkan 2013-05-28/18:04, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kvallite?

Inläggav Dennis Johansson » 2013-05-28/18:02

Visst är det märkligt att det skall finnas en spärr hos de tillverkare som gör de hojar / bilar som ofta gör de trevligaste maskinerna att köra och som dessutom har karaktär, att de skall missa all kvalitet.
KTM
Ducati
Alfa Romeo
m.fl. mfl.

Sedan finns ju HD som verkar vara skottsäkra, men vem f-n vill köra en sådan dunderklump. :roll:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Kvalité?

Inläggav Marie » 2013-05-28/19:15

Klagar du på kvaliteten hos Alfa Romeo lär du bli nedsablad av Mimmi....

Sen finns det ju bevis på motsatsen också...
MB W140 t.ex. En underbar autobahnkryssare, men samtidigt fick den av samtida motorjournalister epitetet "elefanten som lärt sig dansa på tåspetsarna" för sin smidighet och respons när vägen blir kurvig.
Och detta kombinerat med en rent bedövande kvalitet som gör att ett drygt tjugo år gammalt exemplar med runt 300.000 km körsträcka fortfarande känns som en 2-3 år gammal bil och nätt och jämt inkörd...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Kvalité?

Inläggav Mimmi » 2013-05-28/19:31

Hej!

Jovisst är den ovan omtalade W140 underbar; men det är inte så konstigt. Med nya fjädrar, stötdämpare, helrenoverad framvagn, och då menar jag ALLA leder, länkar och bussningar, motorkuddar, växellådsfäste, några leder och länkar i bakvagnen, hjullager, bromsok, bromsskivor, bromsslangar med mera med mera, med mera så vore det väl skam om inte den hade den känsla som en bil i den klassen skall ha. Den kostade ju ändå nästan en miljon redan när den var ny...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Kvallite?

Inläggav Mimmi » 2013-05-28/19:44

Dennis Johansson skrev://trevligaste maskinerna att köra och som dessutom har karaktär, att de skall missa all kvalitet.
Alfa Romeo


//



Dennis, jag har ju bara haft sex eller sju ALFA, (och min bror två eller tre) så min erfarenhet räknas väl inte. :)
Jag håller nämligen inte med Dig alls...
Hur många Alfa har Du haft och kört?

De var inte sämre än de flesta bilarna var vid den aktuella tiden.
Jag bortser då från SydAlfa, de rostade tyvärr med blixtens hastighet. Men lika trevliga, underhållande och körglada som de större riktiga Alforna var de!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Kvalité?

Inläggav Mimmi » 2013-05-28/20:06

Håkan skrev: // Å, så har väl jag skaffat mig en massa ovänner... ;)



Hej Håkan!

Det är det så lätt att få här, så det är inget att by sig om. :D
Det påminner mig lite om en sak Piraten skrev en gång: Om jag skriver om en stoppnål, så är det alltid någon enögd j..el som känner sig träffad :mrgreen:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Kvalité?

Inläggav Håkan » 2013-05-28/21:03

Mimmi skrev:Det är det så lätt att få här, så det är inget att by sig om. :D

Tack Mimmi. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kvalité?

Inläggav Olle Nilsson » 2013-05-29/07:12

Här har du en till som åkt en del Alfa-Romeo den jag saknar mest är nog Gulietta 1,8 78 års modell problemfri
bil med Nordmotorn innan den hade jag en BMW 320 som på de första 7000 milen hann med topppackningläckage och växelådshaveri.Jag är inte lika imponerad av senare motorer tyvärr har ekonomerna fått styra även hos Alfa.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Kvalité?

Inläggav elemji » 2013-05-29/07:34

Köp en av varje så har du en som är rolig att köra och en som är rolig att meka. :mrgreen:
http://forum.soe.se/showthread.php?25977-KTM-690-Tr%E5den&p=584320#post584320
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Kvalité?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-05-29/07:54

Håkan skrev:... den absolut sämsta kvaliten har KTM idag med alla sina taskiga metaller i gjutningarna med ständiga gängpaj mm. Synd att man inte tog alla godsakerna av Husaberg när man ändå plagierade motorn..."

För att återgå till trådstarten läste jag för ett par år sedan, att KTM är ett av de fabrikat, som Bike i Trollhättan inte ger fem års garanti vid nyköp - och för det har de förmodligen goda skäl.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kvalité?

Inläggav Knut Natt och Dag » 2013-05-29/22:56

Sämsta bilen jag haft är MB A140. Köpte den beg med 9000 mil på mätaren. Inom sex månader fick jag byta varenda spiralfjäder och varenda fjäderfäste. Tom sämre än den rejält begagnade Fiat 128 jag hade i början på 80-talet.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Kvalité?

Inläggav Johan Weinö » 2013-05-30/13:40

Bror Gårdelöf skrev:
Håkan skrev:... den absolut sämsta kvaliten har KTM idag med alla sina taskiga metaller i gjutningarna med ständiga gängpaj mm. Synd att man inte tog alla godsakerna av Husaberg när man ändå plagierade motorn..."

För att återgå till trådstarten läste jag för ett par år sedan, att KTM är ett av de fabrikat, som Bike i Trollhättan inte ger fem års garanti vid nyköp - och för det har de förmodligen goda skäl.



Bike ger 5-års garanti/trygghetsavtal på KTM.
Johans MC ger 7-års garanti/trygghetsavtal på KTM.
Sen får man nog lusläsa det finstilta för att se vad det ger i skarpt läge.

Jag har personligen haft 3 KTM & 6 BMW, ingen har krånglat mer än nån annan.
Då jag har haft problem har det gått på garanti alt. goodwill, inga tråkiga attityder från KTM eller BMW.
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Kvalité?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-05-30/13:58

I stand corrected. Antingen hade den person, som skrev om tvåårsåtagandet avseende KTM, fel, eller också har Bike ändrat policy sedan dess.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kvalité?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-05-30/17:38

Bror Gårdelöf skrev:I stand corrected. Antingen hade den person, som skrev om tvåårsåtagandet avseende KTM, fel, eller också har Bike ändrat policy sedan dess.

Bike ändrade nyligen så att även KTM omfattas, samtidigt som man ersatte sitt gamla "trygghetsavtal" med något man kallar "5 Års Non-stop garanti".
Egentligen täcker den inte mycket mer än den vanliga maskinskadeföräkringen, det enda är väl att man slipper självrisken...... Så Bike tar nog ingen stor risk med att låta även KTM ingå i åtagandet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kvalité?

Inläggav anonym1 » 2013-06-01/13:08

Jag noterade idag att försvarsmakten använder KTM. De verkar anse att kvalitén räcker till. Det var 50-årsjubileum på markstridsskolan i Kvarn.

Men jag blev mest nostalgisk när jag såg de gamla Hägglundsbandvagnarna som man for runt i en gång i tiden.

Bild
anonym1
 

Re: Kvalité?

Inläggav Håkan » 2013-06-01/14:06

pribus skrev:Jag noterade idag att försvarsmakten använder KTM. De verkar anse att kvalitén räcker till...

Det är möjligt att det är så idag. :?
Men försvarsmaktens inköp av motorcyklar har historiskt sett inte präglats av något nämnvärd insikt om kvalité... :shock:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kvalité?

Inläggav anonym1 » 2013-06-01/15:46

Håkan skrev:
pribus skrev:Jag noterade idag att försvarsmakten använder KTM. De verkar anse att kvalitén räcker till...

Det är möjligt att det är så idag. :?
Men försvarsmaktens inköp av motorcyklar har historiskt sett inte präglats av något nämnvärd insikt om kvalité... :shock:


Jag såg flera som var igång. Men ingen som rullade, så det är svårt att dra några slutsatser.
anonym1
 

Re: Kvalité?

Inläggav Swedan » 2013-06-03/16:38

Har passerat några KTM nu och mig veterligen är det inga problem där. Men det kan ju handla om tur!
Har dessutom sluppit skruva med dom, så det har varit riktigt skonsamt för plånbok och tålamod.
Desto fler hos BMW, huga va många jag sett som har problem från dag ett. Men det kan ju handla om otur!
Klantiga mekaniker finns det däremot alldeles för många av, oavsett märke!
Kanske dags för en BMW snart, så verktygen i garaget blir använda... ;)
Börjar bli tråkigt med problemfria Honda och KTM.
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron