Prova att besiktiga gammal enduro

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Prova att besiktiga gammal enduro

Inläggav Buster » 2013-05-28/20:38

Denna delen av forumet är nästan dött, men nog har vi väl alla kört (eller kanske kör) mer än bara BMW?

Jag har en Suzuki DR350 från -91 som är landsvägsreggad, men under min ägo har den aldrig varit besiktigad och påställd, ej heller under förra ägarens nyttjande.

Men NU har jag beställt tid för besiktning och hängt på blinkers, baklampa osv...

Och trots att man besiktigat motorcyklar ett antal gånger så har jag likväl inte koll på vad de faktiskt kikar på.

Först lite allmänna frågor:

Måste gasrullen gå tillbaka när den släpps, oavsett läge?
Måste man ha kedjeskydd fram?
Måste nödstoppen funka?
Måste man ha dubbla backspeglar på en så gammal hoj?
Krävs nummerskyltsbelysning?
Krävs röd reflex bakåt?
Går det att besiktiga med crossdäck?

Detta är det lite si och så med just nu nämligen... och om det nu krävs, blir det då ombesiktning eller ansvarstvåa?



Och sen då detta med hastighetsmätare.

Jag trodde i min enfald att GPS dög, det sitter ju på eftersom jag bara åker stigar och grusvägar i sakta mak och kikar lite, men fick veta att GPS inte godkänns eftersom den inte funkar i tunnlar!
Ja jisses...
Köpte och hängde på en cykeldator, men den går direkt upp till max, 99,9 km/h så fort motorn hoppar igång.
Det är en trådlös modell och det verkar som om den helt enkelt blir utstörd.
Försvinner detta problem om jag skiftar mot en med sladd eller måste man byta stift eller skaffa nån avstörning eller nåt?

...för man måste ha hastighetsmätare som funkar eller...?
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Prova att besiktiga gammal enduro

Inläggav Konsument » 2013-05-28/21:48

Kontakta oss
Hittar du inte vad du söker här på webben är du självklart välkommen att kontakta oss via telefon eller e-post.
Telefonbokningen
Telefon: 0771-600 600
Måndag-fredag: 06.00-22.00
Lördag: 08.00-15.00
Söndag: 14.00-18.00
Kundtjänst
Telefon: 0771-600 800
Måndag-torsdag: 08.00-18.00
Fredag samt dag före helgdag: 08.00-17.00

E-post: kundtjanst@bilprovningen.se (Vid beställning av protokoll - välj "besiktningsprotokoll" i ämnesraden)

Vi besvarar all e-post i turordning. Vårt mål är att du ska få ett svar inom tre arbetsdagar.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Prova att besiktiga gammal enduro

Inläggav Konsument » 2013-05-28/21:50

.... och lägg gärna ut dina frågor och svaren du får här i tråden igen. :-D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Prova att besiktiga gammal enduro

Inläggav Buster » 2013-05-28/22:00

Jag tror tyvärr inte Bilprovningen vet ifall en trådburen cykeldator riskerar bli utstörd av en stånka eller ej, därför jag ställde frågan här.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Prova att besiktiga gammal enduro

Inläggav Konsument » 2013-05-29/10:20

Men *suck*... det var väl inte direkt den enda frågan du hade?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Prova att besiktiga gammal enduro

Inläggav Vojo » 2013-05-29/13:46

Tre frågor kan jag svara på !

1 backspegel räcker
Crossdäck går utmärkt att besiktiga med!
Kedjeskydd har jag inte på min enduro (nybesiktigad)

På dina övriga frågor kan jag inte svara men jag har reflex,nummerskyltsbelysning,min gasrulle går tillbaka helt & har en fungerande dödarknapp!(fast besiktningsgubben stängde av med nycklen!)

Hänger även på en cykeltuta när jag besiktigar! :D
Användarvisningsbild
Vojo
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2010-08-18/13:35

Re: Prova att besiktiga gammal enduro

Inläggav colsson » 2013-05-29/15:33

/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Prova att besiktiga gammal enduro

Inläggav Buster » 2013-05-31/20:28

Att man kan fråga Bilprovningen mfl vet jag och att det finns regler vet jag också, men med dessa frågeställningar ville jag veta vad som kan släppas igenom och vad som kan bli "ansvarstvåor" eftersom jag helt enkelt inte orkar fixa allt tipp-topp på denna gamla cykel.
Ej heller orkar jag läsa igenom 150 sidor med regler för dessa saker.

Den har inte varit i trafik på minst tio år men NU är den det!

Det räckte mycket riktigt med en backspegel eftersom den var så gammal, kedjeskydd hittade jag och monterade, likaså röd reflex bakåt.
Gasrullen smörjde jag men den går inte tillbaka själv, halvljuset var löjligt lågt men går inte att justera upp mer, skyltbelysning saknas, belysning för hastighetsmätaren (som blev en cykeldator med sladd) saknas också och indikatorlampa för helljuset saknas också.

Det enda som kom med på lappen var belysningen i hastighetsmätaren (som satt fasttejpad på en gummiarm till en blinkers då sladden inte räckte högre) och det blev en "ansvarstvåa" och eftersom jag knappast har med det där i skogen så spelar ju inte nån belysning någon roll heller.

Två påställda år nu minsann!

Och nej, den används inte i trafik... på landsväg somnar pungen efter 12 kilometer i 70... den går på grusvägar och i skogen men det kan ju vara trevligt att kunna åka till macken och tanka eller svänga inom Burger King eller liknande om man nu råkar komma in i nån större by nån gång.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst