Prova att besiktiga gammal enduro
Postat: 2013-05-28/20:38
Denna delen av forumet är nästan dött, men nog har vi väl alla kört (eller kanske kör) mer än bara BMW?
Jag har en Suzuki DR350 från -91 som är landsvägsreggad, men under min ägo har den aldrig varit besiktigad och påställd, ej heller under förra ägarens nyttjande.
Men NU har jag beställt tid för besiktning och hängt på blinkers, baklampa osv...
Och trots att man besiktigat motorcyklar ett antal gånger så har jag likväl inte koll på vad de faktiskt kikar på.
Först lite allmänna frågor:
Måste gasrullen gå tillbaka när den släpps, oavsett läge?
Måste man ha kedjeskydd fram?
Måste nödstoppen funka?
Måste man ha dubbla backspeglar på en så gammal hoj?
Krävs nummerskyltsbelysning?
Krävs röd reflex bakåt?
Går det att besiktiga med crossdäck?
Detta är det lite si och så med just nu nämligen... och om det nu krävs, blir det då ombesiktning eller ansvarstvåa?
Och sen då detta med hastighetsmätare.
Jag trodde i min enfald att GPS dög, det sitter ju på eftersom jag bara åker stigar och grusvägar i sakta mak och kikar lite, men fick veta att GPS inte godkänns eftersom den inte funkar i tunnlar!
Ja jisses...
Köpte och hängde på en cykeldator, men den går direkt upp till max, 99,9 km/h så fort motorn hoppar igång.
Det är en trådlös modell och det verkar som om den helt enkelt blir utstörd.
Försvinner detta problem om jag skiftar mot en med sladd eller måste man byta stift eller skaffa nån avstörning eller nåt?
...för man måste ha hastighetsmätare som funkar eller...?
Jag har en Suzuki DR350 från -91 som är landsvägsreggad, men under min ägo har den aldrig varit besiktigad och påställd, ej heller under förra ägarens nyttjande.
Men NU har jag beställt tid för besiktning och hängt på blinkers, baklampa osv...
Och trots att man besiktigat motorcyklar ett antal gånger så har jag likväl inte koll på vad de faktiskt kikar på.
Först lite allmänna frågor:
Måste gasrullen gå tillbaka när den släpps, oavsett läge?
Måste man ha kedjeskydd fram?
Måste nödstoppen funka?
Måste man ha dubbla backspeglar på en så gammal hoj?
Krävs nummerskyltsbelysning?
Krävs röd reflex bakåt?
Går det att besiktiga med crossdäck?
Detta är det lite si och så med just nu nämligen... och om det nu krävs, blir det då ombesiktning eller ansvarstvåa?
Och sen då detta med hastighetsmätare.
Jag trodde i min enfald att GPS dög, det sitter ju på eftersom jag bara åker stigar och grusvägar i sakta mak och kikar lite, men fick veta att GPS inte godkänns eftersom den inte funkar i tunnlar!
Ja jisses...
Köpte och hängde på en cykeldator, men den går direkt upp till max, 99,9 km/h så fort motorn hoppar igång.
Det är en trådlös modell och det verkar som om den helt enkelt blir utstörd.
Försvinner detta problem om jag skiftar mot en med sladd eller måste man byta stift eller skaffa nån avstörning eller nåt?
...för man måste ha hastighetsmätare som funkar eller...?