Sida 1 av 1

Grushoj?

InläggPostat: 2013-11-21/23:43
av Thomas Stadin
Eftersom jag numera även tycker om att köra på oasfalterade asfaltsvägar är det dags att möblera om i garaget och göra plats för en grushoj. Tänker mig något mellan 450cc - 690cc. Den ska ha 21" framhjul och vara lätthanterlig.

En 450 enduro är antagligen aningen liten på större grusvägar samtidigt som en stor 690 Enduro R verkar vara tung på de knixigare partierna.
Ett MC-val är alltid en kompromiss. Därför funderar jag på om tex en Husaberg FE570 med "vinkelmotorn" skulle kunna vara hojen jag söker.
Den kräver iofs regelbundna renoveringar och service men om man vänjer sig vid att lägga pengar på olja+filter+reparationer istf försäkringspremier+KTM-service kanske det skulle fungera.
Inofficiellt rekommenderas kolvbyte vid 100h och motorrenovering vid 200h. Att köra upp mot 300h innan renovering anses innebära ökad risk för motorras.

Årsförsäkringspremien på en FE570 är ca 7.000 kr lägre per år jämfört med vad den är för en KTM 690 Enduro R :)

Jag känner mig villrådig!

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-11-22/00:00
av Gunnar Elmgren
För att göra Dig mer villrådig:
Jag köpte nyligen en BMW G450X.
Klart vettigt inköpspris, och försökringspremien blev runt 2.000/år med Svedea Klubbförsäkring (gubbe 50+ på landet).
Jäkligt rapp och trevlig, men med ganska omfattande underhåll..... Det är väl priset man får betala, verkar det.
(Oljebyte var 10:e timme, motoröversyn efter 70h - men det gäller "tävlingstempo", med en sådan som mig bakom styret gäller i praktiken ungefär det dubbla.)

Har inte hunnit köra så mycket, men nog är det en kompetent hoj - klar mer kompetent än föraren, i alla fall.... Kul är det!

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-11-22/00:03
av Thomas Stadin
Gunnar Elmgren skrev:Kul är det!


Japp, och det är det viktigaste :)

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-11-22/11:29
av hpngs1000
Dagens!

Dags att späda på villrådigheten! Om du funderar på en 450 endurohoj är det några saker som du bör tänka på: Dessa hojar är ofta inte gatregistrerade utan går med dispenser för lyse, ljud, blinkers etc. Hojen får köras till, från och under träning/tävling. Mao är vanlig grusåkning inte tillåtet på en enduro-reggad mc. Du måste vara medlem i en Svemo-ansluten motorklubb och kunna uppvisa en giltig enduro tävlingslicens utfärdad av Svemo vid besiktning och poliskontroller.

Vill inte skrämmas men det kan kanske vara bra att veta vad som gäller! Lycka till!

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-11-22/14:28
av Thomas Stadin
hpngs1000 skrev:Dagens!

Dags att späda på villrådigheten! Om du funderar på en 450 endurohoj är det några saker som du bör tänka på: Dessa hojar är ofta inte gatregistrerade utan går med dispenser för lyse, ljud, blinkers etc. Hojen får köras till, från och under träning/tävling. Mao är vanlig grusåkning inte tillåtet på en enduro-reggad mc. Du måste vara medlem i en Svemo-ansluten motorklubb och kunna uppvisa en giltig enduro tävlingslicens utfärdad av Svemo vid besiktning och poliskontroller.

Vill inte skrämmas men det kan kanske vara bra att veta vad som gäller! Lycka till!


Tack!
Jodå, det där har jag sett och funderat över. Vissa hojar är LV-reggade andra inte. Jag ska ha en LV-reggad som jag kan framföra på allmän väg - mellan servicetillfällena och reparationerna.
Jag har ej studerat vad som gäller fullt ut men många är tydligen förregistrerade på något sätt och det ska då gå att LV-regga dem i efterhand. Det verkar finnas någon bortre tidsgräns för när LV-regning kan göras. Transportstyrelsens support brukar kunna vara behjälpliga vid frågor som dessa.

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-11-22/16:12
av neutral
Alla KTM endurohojar är LV-reggade sedan många år, minst 10 i alla fall.

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-11-22/16:38
av Gunnar Elmgren
Min G450X är LV-reggad i alla fall - utan några dispenser eller anat krångel.

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-11-22/20:18
av Robert Olausson
Hej!

Jag har en GasGas 450 FSE som jag skuttar runt på vår Endurobana i Ljungby på. Den är reggad för allmän väg.

Det är förb... roligt! Tveka inte! Köp om du hittar något som inte ser allt för slitet ut.

Robert

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-11-22/21:23
av Thomas Stadin
En bra sak med de rena endurohojarna är att andrahandsvärdet är så dåligt. Många rasar från nypriset, 90-100.000:- till 40.000:- redan under första året (eller ca 100h). Gynnar oss grusvägsåkare som aldrig någonsin kommer att köpa en ny endurohoj.

Förresten, finns det idag någon tillverkare förutom KTM som tillhandahåller nabbdäckshojar (dvs enduro & mx) som är större än 450cc?
Husqvarna (med 610) och Husaberg (med 570) håller ju numera till i KTM´s lokaler...
Japsen har väl inget större än 450cc?

Känner att det börjar bli lite brådskande med vinterhoj eftersom vintern i stort sett redan är här och Rödvattnet fryser väl snart till...

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-11-22/22:31
av neutral
Fast Husqvarna och Husaberg av de modeller du nämner har inget med KTM att göra. Det är bara helt nyligen Husqvarna blivit köpta av KTM och även om Husa ägdes av KTM när de gjorde sin unika 450 (som också gjordes i 390 och 570 utförande) så var det en helt egen konstruktion, nu på slutet var de dock inte mer än blå KTM:er. Precis som Husqvarna nu är vita KTM:er.

För vad du beskriver att du vill ha den till skulle jag ha valt en Husa 570, en unik konstruktion inte bara i motorn, helsvensk design (Örebro/Laxå) och mer kubik är bra på grusväg. :)

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-12-30/19:22
av nordicbiker
Valet beror säkert på vad du tänker att göra: en kort sväng (100...200km) någon helgdag, eller kanske en lång "äventur" med baggage över flera hundra kilometer, kanske en helt semester på SOE's Trans-Sweden grusrutt med baggage? I sista fallet är det 690 Enduro (R) som gäller!

Min kostar med alla rabatter (30% genom Lelles, 10% SMC) fyratusennågonting per år i försäkring! Den är nu påbyggd med stora tankar (2x 5l från RallyRaid UK), bekvämare sadel, höjdjusterbart vindrutan och massor andra grejer och är perfekt för nästa årets flerveckors grusturing-semester!

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-12-30/22:09
av Marie
Men ändå....

Skall ni köra grus, så skaffa er en sån här:

Bild

Då kan ni ju få med er såpass mycket att det är lite lönt... :mrgreen:

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-12-30/22:29
av Kovlingen
" ASG " GS LC3W :D :D

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-12-30/23:01
av DaK
Marie skrev:Men ändå....

Skall ni köra grus, så skaffa er en sån här:

Bild

Då kan ni ju få med er såpass mycket att det är lite lönt... :mrgreen:


Jag trodde att fordon med fler än två hjul krävde minst en V8 :?:

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-12-31/00:15
av Marie
DaK skrev:Jag trodde att fordon med fler än två hjul krävde minst en V8 :?:


Förvisso, men cylinderantal verkar ni "grusåkare" inte vara så noga med... :mrgreen: :P

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-12-31/18:22
av Thomas Stadin
Marie skrev:Men ändå....

Skall ni köra grus, så skaffa er en sån här:

Bild

Då kan ni ju få med er såpass mycket att det är lite lönt... :mrgreen:


Njae, den verkar ha ett hjul för mycket och pakethållaren ser lite klumpig ut...

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-12-31/18:27
av Marie
tstadin skrev:Njae, den verkar ha ett hjul för mycket och pakethållaren ser lite klumpig ut...


Klumpig och klumpig....

Hur mycket grus kan du lasta på en GS?

Om du nu verkligen har tänkt dig att köra grus alltså.... :P :mrgreen:

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-12-31/18:29
av Kovlingen
Alt. Givi XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXL :shock:

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-12-31/18:39
av Marie
Kovlingen skrev:Alt. Givi XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXL :shock:


Det kanske man kan kalla denna Moto-Guzzi Ercole. Italiensk är den och packväskan är verkligen XXXXXXXXXXXXXXXXXXL :mrgreen:


http://youtu.be/GunzQAGeQts

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-12-31/18:51
av Marie
Och man verkar ju kunna ha ganska skoj med en sådan också...

http://youtu.be/WTrd3y12mO0

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2013-12-31/20:29
av Kovlingen
De va en "gräslig" toppbox :o

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-01-13/23:06
av Dennis Johansson
Tänker på skrotnisse och hans vänner när jag såg den

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-01-13/23:12
av Olof Eriksson
Hej Dennis var har du varit?

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-02-06/02:52
av Dennis Johansson
Jag hänger på andra ställen på Olof.
Att det tyvärr blivit lite väl präktig PRO stämning på forumet hjälper ej.
Så nu blir det som präktighetsminstrarna vill och lägger oftast endast inlägg om jag har en fråga eller om jag har ett präktigt svar.
Det är möjligen OT delen som har lite liv.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-02-06/22:05
av Mimmi
Dennis Johansson skrev:Jag hänger på andra ställen på Olof.
//



Häjj Dennis!

Va´i hela vä´rla! Hänger´ u på Olof? Ä´Du så trötter pajk, så du ente orkar stå fôr de sjôlver... :mrgreen:

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-02-06/22:11
av Olof Eriksson
Jag tycker att du Dennis helt klart har en plats att fylla här.

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-02-09/09:19
av Dennis Johansson
Oj, så man skriver ibland :oops:

Men nu så har jag varit aktiv en stund. Men inga utsvävningar. Till största delen politiskt korrekt

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-02-09/09:39
av Olof Eriksson
Det låter bra det! :-D

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-04-04/20:53
av Thomas Stadin
Som en kompromiss mellan KTM 690 Enduro R och en liten skogsenduro föll valet slutligen på en Husaberg FE570.
Den hänger med hyggligt på grusvägen men funkar hjälpligt i sämre terräng.
Som vanligt så är det föraren som är den STORA begränsnigen.

Hojen hämtas nästa helg :)

2009-husaberg-fe450-13-2.jpg


Jag undrar förresten hur länge KTM 690 Enduro ska få vara helt totalt ensam i sin klass.
Konkurrenterna (oops jag höll på att skriva närmsta konkurrent men det finns ingen sådan) är ju ljusår ifrån med befintliga modeller samtidigt som om det inte är frågan om "rocket science" precis.

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-04-04/21:04
av neutral
Den där har ju bara större slagvolym på samma motor som 390- och 450-modellerna, den är inte större på något annat vis och visst är 125/250-modeller lättare men knappast mindre på annat vis. Ska du ha mer framkomlighet än den där får du nog gå på en trialhoj. :mrgreen:

Jag gillade 450:n jag hade för några år sedan, en hel del intressanta tekniska lösningar på dem.

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-04-04/21:10
av Thomas Stadin
neutral skrev:Den där har ju bara större slagvolym på samma motor som 390- och 450-modellerna, den är inte större på något annat vis och visst är 125/250-modeller lättare men knappast mindre på annat vis. Ska du ha mer framkomlighet än den där får du nog gå på en trialhoj. :mrgreen:

Jag gillade 450:n jag hade för några år sedan, en hel del intressanta tekniska lösningar på dem.


Problemet med 570 är väl att jag som förare inte har en chans att hålla mig mig fast på skogsstigar. En 125 4T eller möjligtvis 250 4T hade varit bättre där men de är ju istället väldigt tråkiga då grusvägen blir rakare och då man vill åka på bredställ genom kurvorna :)

Motorn är förresten nästan som en halv boxer :)

Bild

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-10-02/05:32
av nordicbiker
Ser nu att tråden är redan ganska gammalt, men kanske detta är kanskä ännu intressant som ska köper någonting liknande i snart framtid?

Valet beror beror mycket på vad du tänkte göra med hojen. Men om det gäller "grusturing" och äventyrsresor, men inte riktigt hård enduroåkning, kan jag rekommendera att du vänta några veckor! Jag jobba just nu med ett mc företag för att få CCM 450 Adventure hit till Sverige. Vi hoppas att det gå sedan att köper den tidigt nästa år via Svensk importör som också kan ta över allt service. Än så länge är avtalet inte klart, men detta kommer att händer snart, hoppas jag. Första delmålet är att presentera hojen på Stockholmsmässan i Januari.

http://www.ccm-motorcycles.com

CCM 450 är i min uppfattning perfekta hojen för alla som söker ett lättviktsvariant till överviktiga äventyrshojar med mer som 200kg, som är så vanligt idag men opraktisk. Någon som kommer ihåg hur Ewan/Charlie försöker lyfta sina hojar i sand och grus?

Och motorn känner vi väl igen, eller? ;-)

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-10-02/09:48
av Thomas Stadin
nordicbiker skrev:Ser nu att tråden är redan ganska gammalt, men kanske detta är kanskä ännu intressant som ska köper någonting liknande i snart framtid?

Valet beror beror mycket på vad du tänkte göra med hojen. Men om det gäller "grusturing" och äventyrsresor, men inte riktigt hård enduroåkning, kan jag rekommendera att du vänta några veckor! Jag jobba just nu med ett mc företag för att få CCM 450 Adventure hit till Sverige. Vi hoppas att det gå sedan att köper den tidigt nästa år via Svensk importör som också kan ta över allt service. Än så länge är avtalet inte klart, men detta kommer att händer snart, hoppas jag. Första delmålet är att presentera hojen på Stockholmsmässan i Januari.

http://www.ccm-motorcycles.com

CCM 450 är i min uppfattning perfekta hojen för alla som söker ett lättviktsvariant till överviktiga äventyrshojar med mer som 200kg, som är så vanligt idag men opraktisk. Någon som kommer ihåg hur Ewan/Charlie försöker lyfta sina hojar i sand och grus?

Och motorn känner vi väl igen, eller? ;-)


CCM verkar vara en kul hoj.
Serviceintervall anges till 800 mil. När motorn används i "annat" chassie har den helt andra serviceintervaller. Jag gissar att tanken framför motorn innehåller en större mängd motorolja och att det är en av förklaringarna till längre serviceintervaller.
Men hur är det med bytesintervall på kolv, lager mm?
Det talas även om att KTM har en 390 Adventure på gång.

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-10-02/10:05
av neutral
Effekten är väl lägre också.

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-10-02/11:37
av Thomas Stadin
neutral skrev:Effekten är väl lägre också.


Hur var det nu. BMWn hade väl två valbara effektlägen på ca 40 resp 50 hk?
Om man får i en BMW-ECU i CCM:en så kanske... :)

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-10-02/12:23
av Gunnar Elmgren
Thomas Stadin skrev:
neutral skrev:Effekten är väl lägre också.


Hur var det nu. BMWn hade väl två valbara effektlägen på ca 40 resp 50 hk?
Om man får i en BMW-ECU i CCM:en så kanske... :)

Japp, G450X har två effektlägen, men serviceintervallerna påverkas inte av det - olje/filterbyte ska göras var 10:e drifttimme, kolvbyte (eller egentligen kontrollmätning och byte vid behov) var 70:e drifttimme.
Har svårt att förstå, hur CCM kan ha så pass mycket längre serviceintervaller utan att det gjorts konstruktionsändringar i motorn - att bara öka oljevolymen kan knappast göra stor skillnad!

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2014-11-21/15:02
av nordicbiker
Jag vet nu att motorn i CCM 450 Adv är 100% mekanisk identisk med BMWs motor i G450X. Hos CCM är man övertygat att det gå bra med 8000km serviceintervall genom att begränsa maxvarvtalet och därmet belastningen på alla lager, genom ändrade parameter i motorstyrningen. Däremot kan man köper till en dongle för att kommer upp till fulleffekt 50hk, men i så fall sluta CCMs garanti. Använding av dongeln registreas i ett register i ECU och kan läsas utt vid service, betyer koppla man den in en enda gång och ta den bort sen igen är ännu garanti borta!

Jag vänta just nu att få första hojen hit innom några veckor och jobba aktiv möjligheten att visa den på mc mässan i Januari. Mer innom kort.

Ett besök hos CCM för två veckor sedan var mycket roligt. Sammanfattningsvis är jag helt övertygat att hojen är ett bra produkt, både vad gäller kvalität av ramn, motor och delar, montering och after-sales service. Hojen känns mer som en mountainbike med motor och inte alls så tungt som alla adra äventyrshojar, väldigt agil och kvickstyrt, mycket lätthanterligt också på dåliga vägar, med utmärkt bra fjädring som har bra justeringsmöjligheter. 40 hästar räkar lätt i kombination med bara 130kg, jag görde några omkörninger av långtradare på landsväg under den nästan tre timmar långa provkörningen helt utan problem!

Hoppas BIKE kommer snart med min artikel om besöket med mer info och bilder! :D

Re: Grushoj?

InläggPostat: 2015-01-08/04:16
av Dennis Johansson
Om jag vinner på lotto kan en sådan vara intressant helt klart.
Men att ersätta min 1200GS med en sådan är jag fortsatt skeptisk till.

I övrigt begriper jag inte varför T.ex. inte KTM släppt en sådan variant för länge sedan...
De gör ju dakar hojar etc av sina 450..... bara att släppa liknande på marknaden ju