av Anders Nedemark » 2015-05-29/16:32
Jo, en custom hoj är ju förstås inte att jämföra med en stark landsvägsmaskin. Att det blev aktuellt med däckbyte på VT:n nu var en incident igår. På torr och fin asfalt i ca 80 km/h låser jag framhjulet och är på vippen att åka omkull. Hinner i sista stund släppa bromsen så att hojen rätar upp sig igen. Visst var inbromsningen hård, men inte för kung & fosterland. Hojen har bara gått 400 mil sen ny och är en årsmodell 2010. Däcken är tillverkade 2009, så de är nu 7 år gamla, så mest troligt är nu gummit för hårt. Att den saknar ABS är ju inte bra, men det ställer högre krav på fräscha däck. Kör man som folk och det inte händer nåt går det ju fint, men i en paniksituation där man måste bromsa det som går gäller det att däcken håller emot.
Därav min fundering om bättre däck med focus på fäste. En hoj som körs 100-200 mil per år behöver inte ha däck med maximal slitstyrka. Gummit hinner torka ut innan det är dags att byta. Då är det bättre med suddgummin till däck så vet man att det inte sitter i däcken den dan det är dags att panikbromsa.
Tidigare Ginnies på forumet
BMW R 1200 GSA - 2012