Sida 1 av 1

Däck till customhoj

InläggPostat: 2015-05-29/06:18
av Anders Nedemark
Är i färd med att byta däck på frugans Honda VT 750 S. När jag sitter och läser på om däckmodeller som rekommenderas till Hondan är det bara focus på livslängd. Hur många mil du kan köra på just deras fabrikat. Men om man inte bryr sig om antalet mil man får ut på ett däck, utan prioriterar grepp i 1:a hand.
Finns det erfarenhet på forumet om däck till custom hojar? Går det att köpa däck som prioreterar fäste framför livslängd? Dimensionerna det gäller är: 100/90 - 19 och 150/80 - 16

Re: Däck till customhoj

InläggPostat: 2015-05-29/10:48
av Thomas Stadin
Nu var det några år sedan jag provkörde en Yamaha customhoj men av vad jag kan minnas av provturen så var:

Frambromsen såpass trögjobbad att de allra flesta förarna sannolikt inte har handkraften som krävs för att få framhjulet att låsa sig på torr asfalt
Maximala nedläggningsvinkeln såpass dålig att fotplattorna tog i långt innan däcket tappade fästet
Accelerationen behöver vi nog inte ta upp...

Är vägen torr tror jag inte det behövs bättre prestanda från däcken. Skulle isf vara våtgrepp men solen sken när jag testade.

Hur är det med mc-tidningar inriktade mot custom, testar de även däck, eller håller de sig till att testa olika typer av chrome, läder och att jämföra tatueringar?

Däck till customhoj

InläggPostat: 2015-05-29/16:32
av Anders Nedemark
Jo, en custom hoj är ju förstås inte att jämföra med en stark landsvägsmaskin. Att det blev aktuellt med däckbyte på VT:n nu var en incident igår. På torr och fin asfalt i ca 80 km/h låser jag framhjulet och är på vippen att åka omkull. Hinner i sista stund släppa bromsen så att hojen rätar upp sig igen. Visst var inbromsningen hård, men inte för kung & fosterland. Hojen har bara gått 400 mil sen ny och är en årsmodell 2010. Däcken är tillverkade 2009, så de är nu 7 år gamla, så mest troligt är nu gummit för hårt. Att den saknar ABS är ju inte bra, men det ställer högre krav på fräscha däck. Kör man som folk och det inte händer nåt går det ju fint, men i en paniksituation där man måste bromsa det som går gäller det att däcken håller emot.
Därav min fundering om bättre däck med focus på fäste. En hoj som körs 100-200 mil per år behöver inte ha däck med maximal slitstyrka. Gummit hinner torka ut innan det är dags att byta. Då är det bättre med suddgummin till däck så vet man att det inte sitter i däcken den dan det är dags att panikbromsa.