Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Peter Nordlund » 2015-10-29/21:00

Jag hittade just denna film som var förbaskat ball tyckte jag!

https://www.youtube.com/watch?v=Fh88exSsQ-g

Spec:
http://www.husqvarna-motorcycles.com/us/news/701-enduro/

Min fråga är om någon vet hur ofta en dylik cykel måste servas? jag har tidigare frågat och fått förklarat att crosscyklar och "dom flesta" endurocyklar måste servas extremt ofta (bara X antal timmar) och det gör det omöjligt för mig att ens drömma om det, är denna cykel också en sådan som måste olje bytas efter 50 timmar eller så? eller är det mer som en "vanlig" cykel 1-2 ggr per år?

Ber om ursäkt för min okunskap men jag trodde nästan att jag skulle kunna närma mig denna typ av äventyr med min GS, men jag är inte i närheten att ge mig ut på grus, är på tok för osäker med denna tunga cykel, och jag antar att denna är mycket lättare = lättare att busa med?


p.s
filmen i sig trycker på varenda knapp och får mig sugen....jävla reklammakare ;) :oops: :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav neutral » 2015-10-29/21:04

Det där är en lätt modifierad KTM 690 Enduro och den har 1000 mil serviceintervaller. Du tänker på rena tävlingsenduro, där är det t ex oljebyte efter 5 timmar.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Peter Nordlund » 2015-10-29/21:15

åfan då finns det möjlighet för grusbus för mig med... :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Karl Bergman » 2015-10-29/21:40

Härlig film men det där var mycket mera "offroad" än enduro, iaf vad som avses med enduro som svensk tävling/träning. Vad det gäller service, 50 timmar i enduroterräng är faktiskt väldigt mycket träning/tävling för en motionär. Annat naturligtvis för proffsen som nöter dagligdags i spåren. De täta oljebytena (som jag är tveksam om nyttan med) avser tuff tävlingsverksamhet, normal motionsåkning (vet inte vad frågeställaren tänker sig) kräver knappast så tighta intervaller. Jag har ett antal endurohojar, ok det blir inte så många timmar årligen på respektive men jag byter olja och filter max en gång per år. Funkar fint för mig och för maskinerna.

Med vänlig hälsning // Karl Bergman
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Peter Nordlund » 2015-10-29/21:54

Karl Bergman skrev:Härlig film men det där var mycket mera "offroad" än enduro, iaf vad som avses med enduro som svensk tävling/träning. Vad det gäller service, 50 timmar i enduroterräng är faktiskt väldigt mycket träning/tävling för en motionär. Annat naturligtvis för proffsen som nöter dagligdags i spåren. De täta oljebytena (som jag är tveksam om nyttan med) avser tuff tävlingsverksamhet, normal motionsåkning (vet inte vad frågeställaren tänker sig) kräver knappast så tighta intervaller. Jag har ett antal endurohojar, ok det blir inte så många timmar årligen på respektive men jag byter olja och filter max en gång per år. Funkar fint för mig och för maskinerna.

Med vänlig hälsning // Karl Bergman



Mycket intressant svar, Tack!
Ja jag är en fullkomlig nybörjare på motorcykel (kk sedan 2011)
Och har då en 1200 GS som jag typ kan hantera på asfaltsväg med lite kurvor, och där är den underbar men man måste nog vara riktigt engagerad att lära sig hantera den eller duktig på att köra.
Så funderingen har varit en till cykel för just grusvägs åka och lite långsamt på ko stigar för att se OM det är så kul som det verkar.
Och så är jag en verkligen ren nöjesåkare, kör en normal sommar 500-700 mil på asfalt.

Och blev då lite intresserad av denna, mest för hur den framställs på filmen, huruvida den är bra vet väll ingen ännu då den inte finns i handeln, själv blir jag bara lite nostalgisk när man hör namnet Husqvarna, oavsett hur svenskt det nu inte är ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-10-29/22:48

Frågan är om det är "riktig" enduro Du är sugen på, eller mera friåkning som i Husqvarna-filmen.
Enduro ser ut så här: https://youtu.be/wRT_Gx4VK7Q
För det är en Husqvarna 701/KTM 690 alldeles för stor och tung, särskilt för en nybörjare. En 250-kubikare, med vikt runt 100 kg, är betydligt mer lämpad....
(Jag började med enduro för 2 år sen, på en alldeles galet för stor och vass hoj - BMW G450X. Men skoj är det, nåt alldeles förb-at!)

Är det "friåkning" som lockar, kan nog en sån där vara trevlig - men även för det klarar man sig gott med lite lägre effekt, 40-50 hästar räcker och blir över!
Tyvärr är en del av körningen som visas på Husqvarna-filmen strängt förbjuden i Sverige - terrängkörningslagen är stenhård, du får i princip inte köra en meter utanför "väg" när det är barmark.
Vad som är "väg" kan diskuteras, men minimikrav är att det finns ett ditlagt bärlager av något slag, en grusbädd eller så, och att det hela är avsett för motorfordon (ett motionsspår med sågspån är _inte_ väg...).
Ett skotarspår i skogen är inte heller väg, och inte heller skogsstigar.
I alla fall slutsekvensen, och på ett par ställen till i filmen, körs 701:an på klart "förbjuden mark" (i alla fall om det hela är filmat i Sverige, men det vet vi ju faktiskt inte).

Hur som helst - grusåka, offroadåka och enduro är riktigt skoj alltihop. Roligast är det såklart med "rätt" redskap - en lättare hoj med god markfrigång och grovmönstrade däck är liksom receptet, särskilt innan man är van. Men en riktigt duktig förare klarar utan vidare körningen på filmen med en R1200GS.... :mrgreen:

Ett råd om Du vill lära Dig, är att delta i arrangerade "nybörjarturer" på grus. Det kan Du gott göra med Din R1200GS, med bra däck är den inte så tokig så länge vägen är väg! (Conti TKC80, Metzeler Karoo 2 eller Mitas E10 är några som funkar fint). Var med på BMW-klubbens "grus för alla" eller liknande, gå en grus-grundkurs hos SMC, kom med på GS Meeting Sweden, eller var med på Adventure Days i Säfsen. Då lär Du Dig snabbt grunderna, får möjlighet att prata med många "grusåkare" som kan ge tips, och ser vilka hojar som är populära för just den körning Du tänker satsa på. Fast lite farligt är det - när Du väl fått smak på grus/offroad är Du fast! ;)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Karl Bergman » 2015-10-30/08:52

Glömde rekommendera den bästa grus/enduro/terrängutbildning som går att uppbringa i Sverige sannolikt sker via FMCK. Vi finns med kårer över hela landet. Välutbildade instruktörer lär ut både körteknik och motorteknik på Husqvarna 258 (militärversionen). Gott kamratskap och samhällsnytta i den "skarpa" uppgiften som är att bistå samhället när det krisar, typ skogsbränder, eftersök tillsammans med hemvärnet (nationella skyddsstyrorna) eller när det behövs någon som tar sig snabbt fram i alla typer av terräng. I skarpa lägen åker vi överallt, nåja kanske inte i villaträdgårdana. :)
Hojarna är automatväxlade Husqvarna, klen motor men ändå kompetent för uppgiften. I senaste GGN lär någon FMCK-pilot kört 6 varv och är det sant är det en verklig prestation av både förare och maskin.
Lycka till enduro/grus är den bästa och roligaste fysträning jag vet.

Med vänlig hälsning, Karl B,
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Peter Nordlund » 2015-10-30/20:15

@Gunnar
Som sagt det var i första hand filmen jag tyckte var cool, sedan väcker den mina ursprungliga fantasier om det jag tror jag skulle gilla, lite grusvägskörning och en och annan kostig.
Alla dessa funderingar har varit som en "andra hoj" och inte att välja bort min nuvarande GS.
Att från det verkligen köpa en hoj för det ändamålet är en bit bort, dock hade jag mer eller mindre slagit tanken ur hågen då jag fick förklarat att det var dessa serviceintervaller som gjorde detta omöjligt från min horisont (kan inte mecka och har ingen plats, vilket betyder verkstad vilket blir orimligt.

Och jo jag har mer eller mindre förstått det där med hur och var man får köra, och det jag får köra räcker gott och väl, lite sladd på en grusväg eller lite gupp i ett grustag, att jag sedan blir tänd på hur filmen framställer det är ju en annan sak ;)

och det där med Enduro har jag inte direkt sagt, även om cykeln har det i namnet, så jag förstår frågan :D
Jo det är friåkning som lockar, det räcker nog till för att bryta min andra axel också ;)

Och vad det gäller resten för cykel så har du helt säker rätt i allt! jag funderar bara löst på om det finns möjligheter i min budget att ha en andra cykel för ovan aktivitet och som inte behöver servas så ohemult mycket (1000 mil låter bra..)
sedan måste jag kunna köra från lägenheten till skogen, har varken bil eller dyl.

Angående kurser så är det helt säkert något jag vill göra, förra våren på GPS kuren i uppsala berättade en snubbe i klubben om just Touratech gruskors som iofs är dyr men man fick låna hoj och han sa den var kanon.
Känns inte aktuellt att ha bytesdäck på min nuvarande GS dock, därav tanken på en andra hoj.

Detta är blev ju för mig mer eller mindre noll åka pga mitt axelbrott med tillhörande komplikation(kroppen inte cykeln ;) )
Men har åkte 3-4 ggr med klubben i stockholm men aldrig vågat köra med grusgruppen, är mycket för osäker på körningen för det, törs inte riskera den nuvarande cykeln går i backen, får då är nog risken stor att jag har sönder motorn med tanke på vad som tar i marken först när man går omkull.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Peter Nordlund » 2015-10-30/20:18

@Karl

Har funderat på FMCK också, finns en tråd på Sporthoj.com och det jag förstått därifrån är att det är lite trixigt att komma med dom, verkar vara aningen svåra att få fatt i bara en sådan sak.
Hoppas lite på det som träning också, så det låter bra!
men jag funderar vidare på det för det är nog ett väldigt bra tips!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Olof Eriksson » 2015-10-30/20:58

Svårt att bli medlem i FMCK!?
Det var något nytt!! Gå in på www.fmck.se
I dropdown menyn OM FMCK. Klicka på INTRESSEANMÄLAN MEDLEMSKAP.

Fyll i uppgifterna och välj närmsta eller den kår du är intresserad av. Hör dom inte av sig inom en vecka gör samma sak men välj kår Sundsvall och i förklaringsfältet skriver du vilken kår som inte hör av sig så skall jag hjälpa er.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Olof Eriksson » 2015-10-30/21:01

Glömde att nämna att jag är Kårchef i FMCK Sundsvall och Karl Bergman är stf Kårchef.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Thomas Stadin » 2015-10-30/21:13

Karl Bergman skrev:Glömde rekommendera den bästa grus/enduro/terrängutbildning som går att uppbringa i Sverige sannolikt sker via FMCK. Vi finns med kårer över hela landet. Välutbildade instruktörer lär ut både körteknik och motorteknik på Husqvarna 258 (militärversionen). Gott kamratskap och samhällsnytta i den "skarpa" uppgiften som är att bistå samhället när det krisar, typ skogsbränder, eftersök tillsammans med hemvärnet (nationella skyddsstyrorna) eller när det behövs någon som tar sig snabbt fram i alla typer av terräng. I skarpa lägen åker vi överallt, nåja kanske inte i villaträdgårdana. :)
Hojarna är automatväxlade Husqvarna, klen motor men ändå kompetent för uppgiften. I senaste GGN lär någon FMCK-pilot kört 6 varv och är det sant är det en verklig prestation av både förare och maskin.
Lycka till enduro/grus är den bästa och roligaste fysträning jag vet.

Med vänlig hälsning, Karl B,


Vid de tillfällen under de senaste mc-mässorna då jag talat med FMCK och visat intresse har dialogen alltid avslutats med att de sagt; "Vi hör av oss", men det har de aldrig gjort.
Och för din info så är jag stallchef i mitt eget garage :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Karl Bergman » 2015-10-30/22:30

Ok "stallchefen" trist att dom du kontaktat inte fullföljt din förfrågan, men gör som Olof beskriver ovan så ska du se att det ger resultat. Normalt borde vi välkomna alla nya intresserade som kan hojåkning. Vi är en resurs i samhället som behövs allt mer när omgivning och "interngivning" (nyord) strular.
Ge inte upp utan lycka till ännu en gång. // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Thomas Stadin » 2015-10-30/23:03

Karl Bergman skrev:Ok "stallchefen" trist att dom du kontaktat inte fullföljt din förfrågan, men gör som Olof beskriver ovan så ska du se att det ger resultat. Normalt borde vi välkomna alla nya intresserade som kan hojåkning. Vi är en resurs i samhället som behövs allt mer när omgivning och "interngivning" (nyord) strular.
Ge inte upp utan lycka till ännu en gång. // Karl B.


OK, testar länken ovan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Olof Eriksson » 2015-10-31/07:32

Skicka ett pm vilken kår du söker till. Vi har kårchefsträff nästa helg i Villingsberg. Så jag kan fråga.

På mässor är det mest troligt någon som slarvat bort din intresseanmälan. Lokala kårchef en har mest troligt inte fått den helt enkelt.

Men det finns också it inkompetenta kårchefer. Så får man inget svar kontakta mej!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav elemji » 2015-11-03/13:19

Peter Nordlund skrev:Som sagt det var i första hand filmen jag tyckte var cool, sedan väcker den mina ursprungliga fantasier om det jag tror jag skulle gilla, lite grusvägskörning och en och annan kostig.
Om det är målet så är 701:an perfekt för dig. En KTM 690 Enduro under skalet, men av förhandsmaterialet att döma, förbättrad på några detaljer jämfört med den oranga varianten:
- 25 mm längre fjädringsväg (men därmed också något högre, minus för den kortbenta)
- Förändrad bakskärm/blinkers, pajar direkt på orange-versionen.
- Ändrad och förhoppningsvis förbättrad sadel.
- Större tank, + 1,5 liter.
- Ändrat tanklock.
- Ändrade sidokåpor/kylarvingar (grensaxen är borta).
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Peter Nordlund » 2015-11-03/14:10

elemji skrev:
Peter Nordlund skrev:Som sagt det var i första hand filmen jag tyckte var cool, sedan väcker den mina ursprungliga fantasier om det jag tror jag skulle gilla, lite grusvägskörning och en och annan kostig.
Om det är målet så är 701:an perfekt för dig. En KTM 690 Enduro under skalet, men av förhandsmaterialet att döma, förbättrad på några detaljer jämfört med den oranga varianten:
- 25 mm längre fjädringsväg (men därmed också något högre, minus för den kortbenta)
- Förändrad bakskärm/blinkers, pajar direkt på orange-versionen.
- Ändrad och förhoppningsvis förbättrad sadel.
- Större tank, + 1,5 liter.
- Ändrat tanklock.
- Ändrade sidokåpor/kylarvingar (grensaxen är borta).


Det låter ju bra, och höjden på alla dessa cyklar kan vara ett problem, på min GS funkar det helt ok, men om den är ännu högre undrar man ju hur det går ibland stock och sten.

Angående service hittade jag detta på Bike.se (1000 mil stämmer)
http://www.bike.se/nyheter/video-husqvarna-701-enduro-avslojad

Skall bli intressant att se var priset hamnar och vad omdömena blir när den testas?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Olof Eriksson » 2015-11-03/14:20

Har sneglat på att köpa en KTM 690 enduro R till min son som skall gå till A2. Då det finns enkel mappning. Och det verkar vara en lättare maskin. Tanken för oss var att inte har den till en enduro hoj. Här kan vi köra med kungens gröna i stället. Utan en offroad mc som har långa service intervaller. Allt ser bra ut på papperet.

Men då jag läser trådar på SOE i natt, så framgår det att den dricker den friskt med olja. En deciliter på 100 mil minst. Och man får känsla att den inte är lika driftsäker som tex en F800 GS. Man vill ju kunna klara av lite långstyrningar också. Visst kanske ingen europa tripp. Men väl 400 mil grusrundor blir det ju lätt på sommarens eskapader.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav elemji » 2015-11-04/11:02

Vissa exemplar dricker olja och det är väl dom som dyker upp på forumen. Hälsan tiger still. Vår lokale KTM-guru har hittat några motorer med trasiga kolvringar. Hans teori är att det fuskas vid fabriken med monteringen av kolvring.

Kvalitetsproblemen i övrigt är väl främst (som jag antytt i tidigare inlägg):
- Bakskärm/blinkers. Måste byggas om det första man gör. Blinkers på min första 690 (2012) vibrerade av efter 300 mil och på min andra (2014) efter 30 mil. Om man inte flyttar upp nummerskylten så får man ganska snart åka och leta efter den. Dock ganska enkelt att fixa. Se här:http://www.elemji.blogspot.se/2013/03/led-konvertering-i-baken.html På min 2014 har jag monterar LED-relä istället för motstånd.
- Sadel. Limma fast gummipluttarna under. Dom äter sig ut och då blir det belastningar som spräcker sadelstommen som är tillverkad av ett material som påminner om övergräddad pepparkaka.
- Årsmodeller 2013 och tidigare bör undvikas. Många (inklusive jag själv) har råkat ut för olycka/tillbud pga gasreglage/motorstyrning. Från modellår 2014 så är det RideByWire och förbättrad ECU. ABS (urkopplingsbart bak med Powerparts-dongle) . Förbättrat tändsystem.

Eller vänta på 701:an.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Film: Husqvarna 701 ENDURO - The Perfect Combination

Inläggav Thomas Stadin » 2016-09-29/16:54

Nu kommer 701:an med ny motor på 74hk from 2017.

690:n har sålt bra under de senaste 10 åren och det är då för konstigt att ingen annan tillverkare vill vara med och dela på kakan.

http://www.husqvarna-motorcycles.com/gb/news/701-models-2017/
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst