Ural Turist...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ural Turist...

Inläggav anderssont » 2006-10-19/22:46

...den har nåt visst!

Bild

Finns det någon ägare till en Ural mc på detta forum som kan delge oss BMWiter lite erfarenheter om sitt fordon. Det vore kul att få veta lite mera om denna relativt okända mc. Körkänsla, drifterfarenheter o.s.v

Uppdaterat:2012 årsmodell finns i rött också...http://www.uralmoto.ru/images/Turist-03.gif.
anderssont

P.S De som vill delge oss andra åsikter om något som inte berör Ural motorcyklar ser jag gärna gör det på en annan plats än i denna tråd. Tack!
Senast redigerad av anderssont 2012-10-07/18:00, redigerad totalt 2 gånger.
anderssont
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2001-04-27/01:00

Inläggav kave » 2006-10-20/08:36

anderssont;229 skrev:...den har nåt visst!

Bild

Finns det någon ägare till en Ural mc på detta forum som kan delge oss BMWiter lite erfarenheter om sitt fordon. Det vore kul att få veta lite mera om denna relativt okända mc. Körkänsla, drifterfarenheter o.s.v

anderssont
..snip


Det har postats lite på advrider.com om ural, främst Offroadmodellen men det är väl i stort sett samma:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=89967
Bild
En Ural testad i New York Times:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=167243
Tydligen låg kvalitet men billiga delar. Förvånansvärt dyra ändå, 83700 för Ranger.
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav HMRHMR » 2006-10-20/08:54

Ta och kolla in grussidorna! Se Gravel Run 2006 under Happenings.:eek:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav 2659209 » 2006-10-20/17:21

anderssont;229 skrev:...den har nåt visst!

Bild

Finns det någon ägare till en Ural mc på detta forum som kan delge oss BMWiter lite erfarenheter om sitt fordon. Det vore kul att få veta lite mera om denna relativt okända mc. Körkänsla, drifterfarenheter o.s.v

anderssont

P.S De som vill delge oss andra åsikter om något som inte berör Ural motorcyklar [SIZE="2"]ser jag gärna gör det [/SIZE]på en annan plats än i denna tråd. Tack!


Jag har ingen Ural men däremot en Dnepr MT16 med 2 hjulsdrift. :cool:

Bild
2659209
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2004-01-26/01:00

Inläggav skylt » 2006-10-21/09:21

Vad är DET för bakdäck?
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Inläggav 2659209 » 2006-10-21/16:13

Dessa bakdäck är inga crossdäck utan ÄKTA ryska vinterdäck !
Det är ruggigt bra fäste i dessa däck vintertid. Det är en mycket mjuk gummiblandning i dom. Småpiggarna som sticker ut från gumminabbarna är från gjutningen av däcken och inga spikar. (som en del tror när dom ser bilden)
2659209
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2004-01-26/01:00

Inläggav Håkan » 2006-10-21/17:12

Patrik;338 skrev:Dessa bakdäck är inga crossdäck utan ÄKTA ryska vinterdäck !
Det är ruggigt bra fäste i dessa däck vintertid. Det är en mycket mjuk gummiblandning i dom. Småpiggarna som sticker ut från gumminabbarna är från gjutningen av däcken och inga spikar. (som en del tror när dom ser bilden)



Hej.

Kör du på vintern med den där?

Jag är del-arrangör i ett litet arrangemang, alla är givetvis välkommna!

(Tyvär lyckades jag inte klistra in kartan, men skicka ett e-brev till mig så skickar jag en inbjudan).

[SIZE="5"]18:de BERGSLAGSTRÄFFEN[/SIZE]

15-17 december 2006

MC-träff i midvintermörkret. Övernattning sker i timmerkoja eller eget tält.
Plats: Vid Spannsjö mellan Björsjö och Kloten på gränsen mellan Dalarna och Västmanland.
Program: Spontan samvaro under oordnade former. Promenad till lanthandel under lördagen.
Ved tillhandahålles.
Det hänger en fotogenlykta vid avtagsvägen till Spannsjö.
För information ring: Håkan 0171-44 71 99, 070-320 90 69 (mobilnummer även till träffplatsen) eller Kjell 021-531 04, 070-521 87 74.

HJÄRTLIGT VÄLKOMNA
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav 2659209 » 2006-10-21/19:39

Om jag kör på vintern ?? Jajemen den går året runt !
Det är bara kroppen som säger stopp när det blir för kallt.
Mer bilder finns på min hemsida http://surf.to/engman

Bild
2659209
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2004-01-26/01:00

Jorå....

Inläggav Joen i Dalby » 2006-10-21/21:44

.....införskaffade en en Ural Retro -06 i somras från Norrvalla MC utanför Skurup i Skåne - har kört ca 250 mil med den så den är inkörd vid det här laget.

Tekniken avseende Ural är ju väldigt basic, vilket passar mej utmärkt eftersom jag gillar att mecka och "förbättra" saker och ting. Att dessutom börja köra med sidovagn var för mej en ny intressant erfarenhet. Råkade f.ö. gå upp (ner?) på två hjul på i en högerkurva under första veckan under en kortege i Ystad - åskådarna tyckte det var helhäftigt, själv vart jag skitskraj!

Ser fram emot att kunna förlänga MC-säsongen och testa "grovsmidet" på snö och vinterväglag (om det nu blir nåt sånt här nere i Skne i vinter)!
JoenWidmark
DO15
K1100RS-96
F650GS-09
UralRetro-06
Aprilia125cc
Suzuki125cc
Joen i Dalby
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2002-03-18/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-25/17:26

Patrik;357 skrev:Om jag kör på vintern ?? Jajemen den går året runt !
Det är bara kroppen som säger stopp när det blir för kallt.
Mer bilder finns på min hemsida http://surf.to/engman


Fina bilder på hemsidan, både Dnepr- och BMW-delen!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-25/18:14

Patrik;357 skrev:Om jag kör på vintern ?? Jajemen den går året runt !
Det är bara kroppen som säger stopp när det blir för kallt.
Mer bilder finns på min hemsida http://surf.to/engman



Jag kan bara instämma i Guzzi-Leifs lovprisande av dina bilder! Jag har inte besökt den norska fjällvärlden sedan 1975 och sagt att jag inte skall dit igen, men Håken vet....
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Dyra delar

Inläggav Kjell Johansson » 2006-10-25/20:02

kave;244 skrev:Det har postats lite på advrider.com om ural, främst Offroadmodellen men det är väl i stort sett samma:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=89967
Bild
En Ural testad i New York Times:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=167243
Tydligen låg kvalitet men billiga delar. Förvånansvärt dyra ändå, 83700 för Ranger.


Ja förefaller vara en tysk MG 42 kulspruta monterad? Den är nog inte så billig

Kjell
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav spico » 2006-10-29/11:04

Ural som en vinterhoj den rolligaste man kan önska sig.
Har det varit ännu bättre om bmw själv hade inte sluttat tillverka sådana med sidovagn. Tänk på en 12GS eller liknande med en lämplig sidovagn!

Ural är lämpligast till folk som gillar att meka, för att garanterat behövs meka om man äger en ural. Kvalitet är fortfarande i den klenaste jämfört med dagens moderna hojar. Trots att till ural används en del utländska delar ( generator, förgasare eller insprutare som kommer, teleskop osv. ) tillverknings kvalitet ligger lågt. Svetsfogningar till ramen är dåliga som fan, ( jag tror att svetsare som gör jobbet har inte fått tillräckligt vodka på morronen eller tror fortfarande att han svetsar traktorer? ) och det händer att en ganska ny ural läcker olja eller motorblocket täcks av olja.
Man kan även läsa rätt mycket om att urals ägare byter vevaxel, cylindrar och dylikt. Lådan är inte heller undantag av kvalitets brister.

Fördelen är att om man skulle våga åka med en ural till en afrika resa, då är
lättare att meka med en eventuellt tändnings problem eller fixa en krångligt förgasare på platsen med några reservdelar i fickan! Åker man med en 12GS och får man problem med elektronik eller insprutning, då gäller bara att greva ner skiten i sanden och glömma bort om man har inte en bmw verkstad inom räckhål. Än så länge jag vet inga bmw verkstad mitt i afrika.
Det förekommer att 12GS elektronik ger upp. Det värsta är att i dessa moderna hojar allting är integrerat och påverkas av varandras funktion. Om ena går sönder, då kan hända att all annat stannar eller blokeras och då är inte rolligt. På det sättet jag är väldigt kritiskt mot dessa typen av användandet av moderna högteknologi.
Så vill man slippa högteknologiskt bekymmer, då kan man åka rolligt med en ural, fast med annat typen av otryghet.

Dessutom jag tycker att priset för en sådan underverk ligger ganska högt om man ser helheten.
Hade kostat en ural runt halva priset, då hade jag kunnat överväga att skaffa en. Eller så länge en ny ural kostar lika mycket eller mer som en ganska fräsch begagnad Rxx-GS/RT, då valet är enkelt.

Hälsningar: Peter
spico
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2005-05-20/10:10

Inläggav Kjell Johansson » 2007-07-24/22:01

Fick härom dagen nöjet att hjälpa en kamrat köra hem en nyinhandlad Ural Sportsman från Gävle till Strängnäs. Jag måste säja att det faktiskt är en ganska stilig maskin och den har lämnat en liten mersmak kvar trots att det regnade största delen av vägen.

Till vardags kör jag GS och hade aldrig suttit på en maskin med sidvagn förut. Måste tillstå att det inledningsvis inte är någon lek att köra med sidvagn.
På sådana motstyr man inte utan styr i färdriktningen. När man svänger höger infinner sig en omedelbar känsla av att ekipaget välter även om man kör mycket sakta. Gäller att stålsätta sig och svänga fast man tror det skall gå åt h-e. Den välter inte men det känns som man trotsar någon grundlag. Slår man av gasen svänger man automatiskt åt vänster (dödvikt i sidvagn skjuter på) och drar man på vill cykeln svänga höger. Så småningom lär man sig att använda de här fenomenen för att ta sig runt böjarna.

På tvåhjulingar hjälper gyrokrafter att hålla riktningsstabilitet så tydligen icke på sidvagnsekipage som måste vaktas hela tiden även om styrbroms finns och mildrar fladdrandet

Men man färdas med en viss värdighet och alla vinkar och blir glada när de ser en sidvagn. Så kanske en dag när man inte orkar svänga benet över GSen längre...

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav gusten » 2007-08-27/12:25

Är sedan några månader ägare till en Ural-M72 1946. En gammal grön tjusig sak som väcker allmän beundra vartän man kommer. Den är en relativt oblyg kopia av BMW R71 sidventialre från 1937. Ingen raket men man kommer fram, dock får man passa på oljan då det är fråga om små mängder och både intern och extern förbrukning av den. (läck). Köpa en ny för över 70-80 000 skulle jag aldrig göra, de pengarna räcker till många begagnade ryssar eller en BMW med sidovagn
gusten
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2006-08-04/13:09

Inläggav Marie » 2007-08-27/12:44

gusten;18999 skrev:Är sedan några månader ägare till en Ural-M72 1946. En gammal grön tjusig sak som väcker allmän beundra vartän man kommer. Den är en relativt oblyg kopia av BMW R71 sidventialre från 1937. Ingen raket men man kommer fram, dock får man passa på oljan då det är fråga om små mängder och både intern och extern förbrukning av den. (läck). Köpa en ny för över 70-80 000 skulle jag aldrig göra, de pengarna räcker till många begagnade ryssar eller en BMW med sidovagn


Inget konstigt att det är en oblyg kopia. Jag har för mig att ryssarna fick ta del av ritningarna redan i samband med Ribbentrop-Molotov-avtalet strax före kriget. Fram till somaren 1941 var ju sedan Adolf H och Josef S - åtminstone på papperet - goda vänner....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav 2661148 » 2007-09-28/23:55

Hej jag har en ural ingen nyare en 88 en rigtig ryss köper man en ny i dag så får man betala 80.000 och uppåt den jag har gör jag inget mer än att byta olja sen är det att köra vet en del som har köpt neper men det vet jag och dom som har köpt att det är mycket att skruva men uralen kan jag bara säga gott om köper man en äldre så får man inte va så noga med passformen det är rigtiga grova saker tycker den är super kul det är en rigtig slit varg jag kör den nästan hela året både med hund och utan .ett kul transport meddel . har bild om någon vill se .mvh ross
2661148
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-10-02/01:00

Inläggav seasword » 2007-10-11/20:04

Eller oxo kan man vara ännu mer exotisk och importera en Chang-Jiang 750 från Kina som jag gjorde i våras. När IMZ Ural tröttnade på att tillverka R71-kloner skickade de jiggar o andra tillverkningsresurser (mer eller mindre hela fabriker) till Kina mot ersättning i jordbruksprodukter. Kineserna har fortsatt att tillverka dem med smärre förändringar intill i dag (bl.a. lämnade man så småningom sidventilaren till förmån för en toppventilare). Mitt ex är byggt 1965 och renoverat. Kvalitet sådär - men det mesta går att laga med slägga och svets!
Bifogad bild visar hur den såg ut i lådan när den landade på garageuppfarten. Lite delar är inte monterade på bilden (som t.ex. reservhjulet på sidovagnen).

/Seasword
/Mattias Sjösvärd
CJ750 -65
R100 -82
K75 -89
??? -??
Användarvisningsbild
seasword
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2007-04-06/18:14


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst