Sida 1 av 4

Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-09/21:37
av mumkas
IMG_2535.jpg
Hejsan,

Har ett sug efter tvåtakt, men ungdomens moppar är lite för dyra. Fick snilleblixten att fixa en påhängsmotor på en gammal cykel. Detta är objektet:

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-09/21:39
av mumkas
Och detta inspirationen:
https://www.youtube.com/watch?v=chPMaje9n8Y&t=152s
Fortsättning följer.. :)

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-09/21:49
av Bror Gårdelöf
Till den borde Du väl försöka hitta en Cyclemaster? (Googla.)

I övrigt påminner Din idé mig om Bosse Rindars underbara kåseri om, när han körde Mälaren runt på en 98-kubikare från 30-talet. Han körde från Stockholm, medurs, och fick problem med förgasaren i höjd med Strängnäs, när motorn började baktända. "I själva verket tände den överallt utom i cylindern, och jag trodde, att förgasaren skulle flyga av."

I övrigt var hans grundläggande problem, att motorn aldrig orkade komma upp i sitt eget optimala effektregister - förrän mot slutet av resan, i en utförslöpa.

Lycka till med bygget.

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-10/11:55
av Peter Nordlund
Haha lysande idé :D
Följer gärna projektet!

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-10/12:12
av Kovlingen
Hur ska du montera Bromsoken , ABS:en , ESA:n , GPS:en och korvlådorna :? :shock: :?:
Ser att den redan har comfortsadel och den längre framskärmen :) 8-)

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-10/13:15
av Bror Gårdelöf
Låsningsfri broms har den kanske redan? Och risken för en stoppie med befintlig broms torde vara noll.

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-10/14:10
av mumkas
Haha jag det där med broms blir en nöt att knäcka :D . Har sett att en del har en halvnavsbroms från moped fram så det går ju att lösa. Men jag börjar från fel håll med det roliga, alltså motoriseringen. Så ser jag över säkerheten sen om det känns nödvändigt. Har ett gammalt Torpedo Duomatic baknav liggande som kanske ger bättre broms bak iaf. Tänker bara puttra omkring i godan ro hemma på Lidingö så inga äventyr Mälaren runt för mig :)

Tänker till att börja med satsa på en nytillverkad kinamotor. Det finns kit att köpa med det som behövs för runt 2000kr. Får jag blodad tand kanske jag letar efter något mer tidsenligt. Det här ska bli kul :D

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-10/14:40
av Bror Gårdelöf
Ett annat alternativ är förstås den klassiska danska knallertmotorn, som är monterad vid styrhuvudet och driver via en rulle på framhjulet (knallert = moped). När familjen var på semester i Danmark för ett halvsekel sedan, såg vi många sådana. Jag har ett svagt minne av, att det stod Solex på många av dessa motorer.

Konstruktionen är förvisso inte invändningsfri men bör platsa under rubriken "tidstrogen".

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-10/15:28
av Håkan
Vill du ha en Dansk Knallert motor på din cykel?
Så har jag en, Solex heter dom mycket riktigt, till salu. :)

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-10/17:02
av Bror Gårdelöf
Denna klubb och dess Forum! ;)

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-10/17:22
av mumkas
Kul att projektet drar till sig er entusiasm! Som jag minns från förr så är Solex ett vanligt märke på en knallert. Själv vill jag dock ha drivning med kedja i detta fall, inte med rulle. Vem kunde tro att en ägare av en R1200 skulle förespråka kedjedrivning :D

Gör mer än gärna en tråd av bygget, men det kommer nog inte igång på riktigt förrän efter jul. Har inget garage men bygge i lägenheten är beviljat :D Dock behöver julgranen ha mekplatsen ett tag.. Ska iaf träffa några som håller på med påhängsmotorer på torsdag så projektet är igång ändå. Tärningen är kastad :D

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-11/11:56
av Kovlingen
Ett baknav med växlar vore ju inte helt fel . Slipper hjälptrampa uppför backarna .
Med en annan framfälg skulle det även gå att kontera en enkel fälgbroms . :)

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-11/19:00
av mumkas
Vill helst ha kvar de fina gamla lackerade fälgarna så en fälgbroms går bort, även om det är en smidig lösning. Det får bli en halvnavsbroms fram om det känns nödvändigt. Vad det gäller växlar bak hjälper det inte eftersom motorn driver på ett eget drev på motsatta sidan och alltså inte på cykeldrevet.

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-11/22:02
av Kovlingen
En LITEN retro toppbox med plats för en termos, smörgås och ett punkalagningsset .

En batteripack och lite små ledlampor , för synsskull :)

En riktig killer : Hitta en trasig GPS . Riv ur innanmätet och montera ett par LED .
Tryck ut en rutt till tex Italien på en dator , plasta in och tryck fast den på skärmen .
Bra va ? :D

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-12/18:18
av mumkas
IMG_2534.jpg
Dunlop punkakit.
Kovlingen skrev:En LITEN retro toppbox med plats för en termos, smörgås och ett punkalagningsset


En vertygsväska med punkakit fanns redan, bägge väldigt retro :D Fast termos och smörgåsar får nog inte plats. Kanske en korv med bröd? Har sett att det är vanligt med öppna trälådor för transport på pakethållaren på gamla cyklar. Kanske en gammal ölback om man hittar någon?

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-12/19:52
av Kovlingen
Hittar du en sådan på någon loppis så är den så retro som går att få .
Dåtidens toppbox :)
Unica-Box.jpg
Unica-Box.jpg (28.64 KiB) Visad 32579 gånger

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-12/21:15
av Bror Gårdelöf
De var väl Unica, de där?

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-12/21:17
av Perra_II63
Har en orginaltoppväska från en Java (gamla MC:n som försvaret hade) i mycket gott skick med orginalverktyg. Väskan är i läder. Bild

Kanske kan vara något att smycka moppen med?

Skickat från min Tab2A7-20F via Tapatalk

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-13/12:34
av Karl Bergman
Hej det här är intressant eftersom jag har två Jawa renoveringsobjekt och den ena hojen saknar den här väskan. Maila mig om du fortfarande har den till salu.
karl@topcoat.se

Med vänlig hälsning, // Karl B.

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-13/18:45
av mumkas
Tror jag siktar på en trälåda. Så man kan storhandla lite :)

Tänkte försöka hålla ner utgifterna så mycket det går, vilket jag i ärlighetens namn brukar vara urdålig på. Nya däck, slangar och fälgband om det behövs. Och motor m.m. också såklart. Bromsar och lyse får komma i andra hand. Fast projektet för ändå med sig att jag måste köpa en hjälm. Ekipaget skulle kanske se lite underligt ut med en Arai Tour-X4. Men det går utanför budgeten då en extrahjälm alltid är bra att ha. Eller kanske bara en dumstrut? Fast där går gränsen för mitt avkall på säkerhet ändå :)

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-13/18:48
av Bror Gårdelöf
Måhända en klassiskt Tommy? Eller Davida? Eller tänker Du leta upp ett vurpollon?

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-13/19:49
av mumkas
Bror Gårdelöf skrev:Måhända en klassiskt Tommy? Eller Davida? Eller tänker Du leta upp ett vurpollon?


Nja varken vurpollon eller dumstrut. Men troligen en klassisk jethjälm som du föreslår, eller en trialhjälm. Med åren har jag börjat känna mig instängd i integralhjälmar, så det kan behövas ändå. Vet inte om det kan bero på att man börjar få kindvalkar likt en gammal orangutanhane? Och karriären på två hjul började ju med en öppen Nolan. Kanske avsluta den så också? Åtminstone när man kör påhängare :D

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-15/13:17
av Karl Bergman
Perra_II63 : Tack för en väl genomförd affär. Hämtade väskan idag och den ser fin ut och coolt med orginalverkygen som har retrostuk, blir perfekt på tanken till den ena Jawan. Till nummer 2 finns redan en orginalväska.

Karl B. önskar redan nu dig och alla andra en trevlig helg.

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-15/22:40
av mumkas
Påhängsmotorkit.JPG
Sådärja! Då var själva drivpaketet inhandlat. 66cc och 2,75 ystra? hästar :D

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-15/23:09
av Kovlingen
Du får nog förstärka ramen och montera skivbromsar :D
"66cc och 2,75 ystra? hästar" :shock: Ska du ut och köra ifrån EU-mopparna ? :mrgreen:

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-15/23:18
av mumkas
Kovlingen skrev:Du får nog förstärka ramen och montera skivbromsar :D
"66cc och 2,75 ystra? hästar" :shock: Ska du ut och köra ifrån EU-mopparna ? :mrgreen:


Stod i valet och kvalet mellan denna och 48cc, 1,6 hk. Men man måste ju inte gasa fullt jämt och jag bor ju ändå i en kraftig uppförsbacke :D

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-16/16:07
av Håkan
mumkas skrev: jag bor ju ändå i en kraftig uppförsbacke :D

Men det är nedförsbacke åt andra hållet. :roll:

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-16/16:32
av Kovlingen
Håkan skrev: Men det är nedförsbacke åt andra hållet. :roll:

Nytt hastighetsrekord på trampcykel :? :o :shock: :mrgreen:
Kom osökt att tänka på detta :
https://www.youtube.com/watch?v=dcNfKQW9xZc

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-16/17:37
av mumkas
Håkan skrev:Men det är nedförsbacke åt andra hållet. :roll:


Då är det ju perfekt med en motor så att man får motorbroms i tillägg till det som finns :mrgreen:

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-16/19:20
av mumkas
Teaser.JPG
En liten teaser på fredagskvällen :mrgreen:

Har stött på första hindret vilket ändå var ganska väntat. Cykelns vevparti är för smalt och tar i motorn. Möjliga lösningar är att värma och bocka det som ett S på varje sida för att det ska bli bredare eller montera motorn högre upp i ramen. Då blir dock tyngdpunkten högre och främre motorfästet måste ändras. En annan lösning kan vara att byta till ett vevparti som är bredare. Har någorlunda bestämt årsmodellen på cykeln. Baknavet är graverat med 40, vilket innebär att det är tillverkat 1940. Så cykeln bör inte vara nyare än det i alla fall.

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-20/19:40
av mumkas
Strippad.jpg
Nu har cykeln blivit strippad tillräckligt för att ge vevarmarna lite massage så de går fria från motorn. Inga obehagliga överraskningar hittills, allt har gått relativt lätt att få loss. Ett par roliga överraskningar var att fälgbanden var vävda och att kedjan hade ett lås bestående av en skruv med mutter i en rulle. Det såg faktiskt inte ut som att det var något någon hittat på, vilket får mig att undra om kedjan är original. Nu får projektet ligga lite i träda över jul förutom att jag ska handla lite nya prylar typ däck, slangar och fälgband.

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-20/20:12
av Bror Gårdelöf
Vävda fälgband kommer jag ihåg från barndomens cyklar - för mer än ett halvsekel sedan. De tenderade att med tiden bli en smula muggiga - och kunde falla sönder, när man lagade en punktering.

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-20/20:39
av mumkas
Bror Gårdelöf skrev:Vävda fälgband kommer jag ihåg från barndomens cyklar - för mer än ett halvsekel sedan. De tenderade att med tiden bli en smula muggiga - och kunde falla sönder, när man lagade en punktering.


Har faktiskt aldrig sett själv, men jag är bara en smula över ett halvsekel gammal. De var lite muggiga runt ventilhålet men hade säkert kunnat tjänstgjort ett tag till. Men det blir nya eftersom det blir lite mer fart i ekipaget. Sparar dem dock i bra att ha lådan,till eftervärlden :D

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-20/21:27
av Kovlingen
Kan verkligen den ramen hålla för den motorn och kommer bromsarna att räcka till :?
Jag har sett ett flertal mopeder som blev alldeles krokiga i ramen med lite trim
Nåja , hoppas att du inte kör käften av dej :shock:

Fixa någon som kan filma första åkturen och lägga ut den på "tuben" .
Jag är så nyfiken på hur detta avlöper :)

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-20/22:39
av DaK
Bror Gårdelöf skrev:Vävda fälgband kommer jag ihåg från barndomens cyklar - för mer än ett halvsekel sedan. De tenderade att med tiden bli en smula muggiga - och kunde falla sönder, när man lagade en punktering.


Liknande dessa? http://www.cykelgear.se/reservdelar/fal ... d-16mm-2-m

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-21/09:37
av farmerlip
Vi är ett gäng som tävlar med 48cc varianten av dessa motorer.
https://www.youtube.com/watch?v=jqlYtmavhq4
Nu i mars är det första deltävlingen för 2017, Nord Speed Weekend.
Höghastighetstävling på is. De snabbaste åker över 70km/h

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-21/09:57
av Kovlingen
Du tänker mao. ge dom ordentligt med smisk då :mrgreen:
(Heter det Kamikazi eller nått sådant :shock: )

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-21/10:46
av Bror Gårdelöf

Nej. De fälgband jag minns var spräckliga i många nyanser - med röd-brun dominans. Det gjorde väl sitt till, för att de med tiden såg ännu muggigare ut. De var dessutom lite "rep-lika" till, dvs inte som moderna, platta band. Det kan nog stämma, att muggigheten var värst vid ventilhålet. Där fanns ju förutsättningar för vatten att tränga in.

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-21/18:18
av Kovlingen
Kovlingen skrev:Du tänker mao. ge dom ordentligt med smisk då :mrgreen:
(Heter det Kamikazi eller nått sådant :shock: )

Ursäkta , jag besvarade fel person ;)

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-21/18:32
av mumkas
Kovlingen skrev:Kan verkligen den ramen hålla för den motorn och kommer bromsarna att räcka till :?
Jag har sett ett flertal mopeder som blev alldeles krokiga i ramen med lite trim
Nåja , hoppas att du inte kör käften av dej :shock:

Fixa någon som kan filma första åkturen och lägga ut den på "tuben" .
Jag är så nyfiken på hur detta avlöper :)


Mja jag kanske inte skulle satsat på bigblock så här i efterhand utan 49cc istället, även fast jag inte tänkt trimma. Har mest tänkt finåka hemmavid. Men om det visar sig för vekt är det inte värre än att jag köper ett kit med 49cc och en stadigare cykel till den här motorn och bygger en till :D Bromsarna kommer definitivt inte räcka till oavsett motor, men först vill jag ha cykeln att funka. Sen försöka fixa en broms fram.

Självklart kommer tokerierna dokumenteras på video! :D

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-21/18:35
av mumkas
Old school fälgband.JPG


Nope så här. Mycket elegant med en skinnbit vid ventilen!

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-21/18:39
av mumkas
farmerlip skrev:Vi är ett gäng som tävlar med 48cc varianten av dessa motorer.
https://www.youtube.com/watch?v=jqlYtmavhq4
Nu i mars är det första deltävlingen för 2017, Nord Speed Weekend.
Höghastighetstävling på is. De snabbaste åker över 70km/h


Oerhört coolt! Två tummar upp! Har kollat flera av era videor de senaste veckorna sen jag upptäckte möjligheten till det här nöjet :D

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-21/18:49
av Kovlingen
mumkas skrev: Självklart kommer tokerierna dokumenteras på video! :D

Det är bara att vänta då :D Vill se och höra-faktorn är hög ;)

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-21/19:07
av Bror Gårdelöf
Den där skinnbiten vid ventilhålet var en elegant innovation, för någon sådan minns jag inte - men i övrigt stämmer det.

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-21/19:12
av Kovlingen
Bror Gårdelöf skrev:Den där skinnbiten vid ventilhålet var en elegant innovation, för någon sådan minns jag inte - men i övrigt stämmer det.

De Lux modellen ! :)

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-21/19:43
av mumkas
När det gäller broms fram har jag faktiskt börjat klura lite på detta. Det fanns ju mopeder med halvnavsbroms fram förr. Hade själv en Crescent 1125 med det. Men jag tror det får bli ett modernt cykelnav i den här stilen:

http://www.sturmey-archer.com/en/products/detail/x-fd

Då fälgarna är i fantastiskt gott skick för sin ålder tänker jag behålla dem. Det finns bara ytterst lite rost att putsa bort och måla lite, så man slipper punka från rostflagor. Men det blir ett framtida steg i projektet. Ett litet sommarmek en regnig dag kanske?

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-21/21:12
av mumkas
Tools.JPG
För att montera motorns drev på bakhjulet måste jag ta bort bromsarmen som sitter med en mutter för en haknyckel. Eftersom jag gärna finlirar när jag skruvar vill jag helst inte använda körnare och hammare eller en polygrip. Surfade runt lite på nätet (Biltema) för att se vad som fanns, men kom på att kika vad som fanns i verktygslådan på cykeln och fann detta :D Ett verktyg är graverat Torpedo och har en haknyckel som passar för ändamålet. Tror jag demonterar hela navet och ser över lager och broms lite när jag ändå är igång. Det enda verktyget jag behöver fixa är en kedjepiska för att kunna hålla emot på drevet.

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-26/14:57
av mumkas
Något glöggfryntlig tänkte jag att det vore en bra idé att ta isär baknavet helt för rengöring och smörjning, för att säkerställa att bromsen funkar så bra det går. Det gick naturligtvis åt skogen.. Jag har renoverat ett treväxlat Torpedonav en gång, men det var när jag fortfarande skruvade på jobbet och hade tillgång till en arbetsbänk med skruvstycke. Ett oväxlat nav är betydligt enklare men det var stört omöjligt att lossa bromsarmskonan med vanliga handverktyg. Eventuellt kommer jag att lämna det jobbet till en cykelverkstad. Det är bara att inse att det finns gränser för vad man kan meka med på diskbänken :D

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-26/15:32
av Bror Gårdelöf
Påminner osökt om devisen på en hantverkares bil i Australien: "We'll fix what your husband repaired."

Re: Vinterns projekt blev en cykel med påhängsmotor.

InläggPostat: 2016-12-26/15:37
av mumkas
Bror Gårdelöf skrev:Påminner osökt om devisen på en hantverkares bil i Australien: "We'll fix what your husband repaired."


Precis! Och då anser jag mig ändå rätt bra på att skruva efter att ha skruvat flyg i 20 år. Men har man inte rätt prylar för skruvandet går det lätt åt skogen ändå.