Vipparmsbyte - nållager - KTM

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vipparmsbyte - nållager - KTM

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-29/09:51

På BMW-forumet finns ju mycket allmänt kunnande om hur man mekar med motorer. För tillfället skruvar jag på en KTM 690 Enduro R -2 med 3000 mil på mätaren och vill ha goda råd från er.

Modellen är känd för att råka ut för vipparmshaverier, närmare bestämt nållagerhaverier. (Det lager som bär upp den rulle som rullar mot kamaxeln.) Jag har tittat runt på diverse forum och fått intrycket att haverierna inte är slitagerelaterade utan initieras spontant utifrån villkor, som ingen verkar ha koll på.
Nu har jag i förebyggande syfte (???) bytt vippor och shimsat in dem. Jag tycker att de nya vipporna känns torra. => Är nålarna smorda? => Jag har droppat på lite olja. Räcker det som smörjning inför den första starten av motorn?
=> Jag funderar på att plocka bort vipporna igen och lägg dem i ett oljebad för att fylla upp med olja runt nålarna. Är det att överarbeta mekandet?

Tacksam för inlägg.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst