Min första hoj...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Min första hoj...

Inläggav anderssont » 2007-02-27/21:16

...var en Zundapp KS125 -71:a.

Bild

Den toppa 120, enligt mätaren, om man låg på tanken. Kostade 4-tusen ny.
Minns med viss skräck hur jag råkade ut för ett fruktansvärt wobbel när jag höll på att köra om en bil i en högerkurva på gamla Ingarövägen. Nåväl det gick bra till slut, fast morsan undrade nog lite varför man satt och skaka med gaffelhanden när man skulle till och äta...lite chock som släppte var det nog.

Full tank kosta en tia. Olja fick man slå i lämplig mängd direkt i tanken och sen skakade man hela hojen.

Avgasröret hade en tendens till att spricka i fästena varför en s.k. "effekt ljuddämpare" inhandlades via postorder från en firma som låg någonstans i "mörka småland". Effekten vet jag inte om den öka särskilt mycket, däremot ljudet...
En stilla sommarkväll, när ljudet från den säkert hördes en mil, och jag nästan var hemma kom hela "kiosksgänget" rusande då det trodde att det var ett helt mc-gäng som anlände.

Då var man Kung...

Minns du din första?

anderssont
Senast redigerad av anderssont 2013-02-16/22:53, redigerad totalt 2 gånger.
anderssont
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2001-04-27/01:00

Inläggav mforsberg » 2007-02-28/09:46

Ja, jag minns min första. En Kawasaki zr-7s -03 som inhandlades dagen efter uppkörningen. Tog tåget från Stockholm till Örebro och körde upp till Gävle på premiärturen. Körde ca tusen mil med den den sommaren innan siktet ställdes in på en K1200S.

Ack svunna tider. :D

// Magnus
mforsberg
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2005-06-20/08:41

Inläggav Asterix » 2007-02-28/11:47

Jodå,min första hoj minns jag.Den 21/2 var det på dagen 30 år sedan den inskaffades.Fick bogsera igång den.Men inte kunde jag i min vildaste fantasi tro att det var så beroendeframkallande!!Det var lättare att sluta röka,än att tänka på att inte ha möjliheten att sätta sig på hojen och köra en sväng!Kolla på mitt space,där finns tre bilder av den.
http://asterix661.spaces.live.com/
Asterix
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-11-12/07:54

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-02-28/17:50

Min 1´sta sku ha varit en MZ 250 eller MZ 350. Syftet var billig transport den mil som jag hade till gymnasiet.

Under min shopping runda hos en MC återförsäljara i närheten av storstan, var det en yngre sexig expedit - som klart talade om för mej att jag inte så ut som em MZ tömt - och hon tyckte att jag sku ha en stärk sportig variant som Yamaha 350 RD. Pris för en begagnad var 10.000 danska kroner.

Dessa ord sved i min plånbok och själ. En kompis på gymnasiet hade faktsisk en 350 RD till försäljning för endast 6.000 i kompis pris.
Den blev min :D

Vilket jäffla åk - hade jag bara vetad om va det sku föra med sig under resten av livet!!! Hursomhälst var kul, snabb och konstant sku det meckas, byttas nålar i förgassara, köres kör för olja, etc... (saknar den fortfarende)..

Öhh - hade inga bild av min, som fick ankstjärt sadel, raskfotpinnar, TT styre och lite annat mums..
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Roma55 » 2007-02-28/19:06

Min första var en Honda CB125 -71 Hämtade ut den alldeles ny och fin när jag tagit mitt mc-kort.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Mad Gerald » 2007-02-28/20:57

Min var en sprillans ny Yamaha RS125 1980 i vacker vinröd metallic. Jag övningskörde i snöoväder med vanliga sommardäck, den skulle ju köras in och att vänta på barmark fanns inte med på kartan, men man var ju odödlig på den tiden:rolleyes: En kort stund efter inhandlandet blev det en 74:ans KS125:a som bushoj (135knyck med skjuts på slät väg) :D RS125:an drogs ifrån redan på 4:ans växel med "Dappen".

Roger
Mad Gerald
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2006-08-13/21:10

Inläggav Kjell Johansson » 2007-02-28/22:33

Tjatade till mej en Yamaha 125 AS1 1971. Morsan var inte glad. Samma dag jag tog körkort åkte jag från Linköping till Motala för att köpa en korv. Var så åksugen så att efter halva korven slängde jag den och körde hem igen.

Sedan blev det en RD350 likadan som Galne Dansken ovan. Köpte den inspirerad av en framgångsrik finne (glömt namnet just nu) som vann rätt mycket racing på den tiden men som körde ihjäl sig kort efter att jag köpt RDn.
Många år sedan nu men jag väntar just nu lika otåligt på åkbart väglag i dag som då om vårarna!

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Håkan Widlund » 2007-02-28/23:36

En sån här toppenhoj var min första tunga (!) MC. Det gällde ju på den tiden att ta lagom kliv från 125:an. Drygt 30 hästar och 150 kilo. Tror det var en 71:a som som jag köpte 78. Gick finfint ända tills ett knaster stack och jag fick borra om den, sen blev den aldrig riktigt sig själv igen.

BildBild
Håkan Widlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2004-05-02/05:20

Min första..

Inläggav Joen i Dalby » 2007-03-01/00:28

... Mc var en 2-takt Suzuki 250 från -68, som jag 1977 bytte till mig mot en preppad folkamotor + div delar. Hade bara kört moppe innan, så jag tyckte den gick uttav bara hevitte... hur många växlar som helst....
JoenWidmark
DO15
K1100RS-96
F650GS-09
UralRetro-06
Aprilia125cc
Suzuki125cc
Joen i Dalby
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2002-03-18/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-03-15/21:46

Min första hoj står alltjämt i garaget bredvid sin äldre (!) och modernare BMW-kompis. Jag köpte den ny 2000, några månader innan jag fick MC-körkort och har sen dess kört den närmare 3000 mil. Den har tagit mig runt i Sverige och även till Danmark, Finland, Lettland och Litauen.
En anledning till att det blev en Royal Enfield Bullet 535 var att min far några år tidigare gått i pension och börjat åka veteranhoj. Några F/N eller Saroléa finns inte att köpa nya längre men Royal Enfield Bullet har med små förändringar tillverkats i Indien sedan 1955, så jag blev självklart blixtförälskad på MC-mässan när jag insåg att jag kunde köpa en 'veteran' splitter ny :)

Kanske man får hänga med på Gammel-Bumsarnas utflykter :p
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav PierreC » 2007-03-17/11:42

Tog kortet 1999 och första hojen blev en 200 milad Kawasaki Z-250 -81.
Så den hade uppenbarligen mest stått stilla, vid första provstarten blåste den sönder båda ljuddämparna, kvar vara bara två såll....
Turligt nog så hade jag en bekant som ville bli av med sin, den var lite kass maskinellt men den var lyxigt nog utrustad med 2-1 system.

Rätt trevlig hoj, kanske inte optimal storlek på den när man 1,98.
Har för mig den förbrukade 0,25-0,3 l/mil så trots ynka 14 liter kom man en ganska bra bit!

/Pierre
PierreC
 

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-04-12/20:44

Min första var en blå Zündapp KS 100 -68, inköpt hösten 1971 för de pengar sommarjobbet hade inbringat - vill minnas att det rörde sig om den furstliga summan av 1.800 kr.
Med den fyrväxlade besten övningskördes det friskt så snart 16-årsdagen var passerad, och uppkörningen måndag 3 januari -72 klarades galant. Det var allra första dagen det krävdes 'manöverprov' på MC-uppkörningen - det var 10 minusgrader eller så, en del snö, och inspektören hade varken fått direktiv eller grejor för genomförandet av manöverprov (ingen trodde väl att nån tok skulle vilja köra upp mitt i vintern!), så det blev ett improviserat prov bestående i att köra i cirkel runt en huttrande inspektör på parkeringen, två varv åt varje håll. Själva körningen var avklarad på högst 10 minuter, varefter den gode inspektören lämnade över det hett eftertraktade papperet med godkänt körkortsprov! På den tiden fick man inte köra direkt, utan man fick vänta på att körkortet - ett sån't där vikbart med nitat foto och landsfiskalens namnteckning!
Jag orkade inte vänta på att få hämta det på posten, utan tjatade mig till att personligen få hämta ut körkortet på Länsstyrelsen på Hantverkargatan i Stockholm. På så sätt kunde jag få det två dagar snabbare.....
Nåväl, den stackars Zündappen plågades i ur och skur den vintern, tankades med oljeblandat för 1:05 kr/litern och skötte sig utan nämvärda bekymmer. Tyvärr fick några långfingrade missdådare korn på var min ögonsten förvarades, och fraktade en natt i maj iväg den för att befria den från motorn. Ram och lite till hittades i en skogsdunge några dagar senare, motorn och andra delar hamnade väl på några av traktens Zündapp-moppar.
Försäkringsbolaget betalade efter en del palavrer ut ersättning, som användes till införskaffandet av ersättaren, en Suzuki T-125 Stinger -70. Denna behölls till 18-årsdagen, då en Kawasaki 500 MachIII -69 (första årsmodellen, med kort baksving) inhandlades. Den hojen var fullkomligt livsfarlig - 60 ylande tvåtaktshästar kombinerat med sladdrig ram, trumbromsar och fartgalen 18-åring var väl lindrigt sagt ett riskabelt ekipage.
För övrigt nöp motorn på mittcylindern flera gånger, ända tills vi upptäckte att någon förväxlat förgasarna - mittförgasaren hade större huvudmunstycke, för att överskottsbränslet skulle kyla den 'inklämda' mittcylindern i radtrean.

Efter något år tröttnade jag och sålde Kawan, och jag har varit hoj-lös ända till i lördags då jag köpte min K100RT!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-12/21:34

Jäkla skoj att få läsa sånahära stories, oavsett de är från anno dazumal eller från förra veckan! Minns inte om det var på gamla eller nya Forum, men nånstans finns en långtråd om medlemmars mc-historia. Bra att ni återuppväckt idén!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav boGSerad » 2007-04-20/16:10

Bild

Hejhej.

Min första hoj var en Honda MTX 125a från 83. Jag fick syn på den när jag var med farsan ute på jobb, den stod undangömd i ett garage någonstans till ingen nytta. Vid denna tidpunkt var jag 15år och hade ett halvår kvar till 16. Den hade bara rullat 1600mil....å den såg fortfarande ny ut:) En vecka senare var jag 7000spänn fattigare, men en Honda rikare. Det kom att mig ta ett helt år att få körkortet fixat....men sommaren -03 med "MTKryssen" och med fjällan därbak, den sommaren glömmer jag aldrig.
Användarvisningsbild
boGSerad
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-04-01/23:50

Inläggav .Z. » 2007-04-20/16:24

1977 när jag fått mitt lätta MC-kort så stod valet mellan en ny Yamaha RD 125 & den nya Honda 125 Twin. Den gamla Honda B6 var ju inte direkt känd för att ha nåt att hämta mot tvåtaktarna men med den nya 125 Twin så hade dom hottat upp den till lika många hästar (17 glädjehästar) som Yamann som hittills varit snabbast (bortsett från den svindyra zundappen då). Jag var väl lite tveksam över detta men köpte ändå Hondan & döm om min förvåning när jag åkte ut med mina kompisar med Yamaha & Suzukis tvåtaktare & jag körde jämnt med dem upp till ca 100 för att faktiskt långsamt men säkert lämna dem bakom mig när hastigheten steg!

Till saken hör att man, för att hänga med tvåtaktarna, var tvingad att hålla varvet rejält högt uppe. Den var rödsträckad vid 12000 men man drog den ledigt till 13500-14000 varv & om man slängde in 3:an i 120 när det gick uppför så lämnade man tvåtaktarna bakom sig när dom började sacka, hondan höll sina 13500 varv & leendet i mitt ansikte blev bredare & bredare :D Hondan var mycket tätväxlad i toppen så när vi låg & pressade botten så hade tvåtaktarna inte en chans om jag höll varvet uppe. Vansinnesfärderna på E4 mellan Ö-vik & Umeå var många & man får väl idag skatta sig lycklig att det förlöpte väl. Sådär förtvivlat fort gick det ju inte men långtradaromkörningarna kunde ibland bli riktigt läskiga när ett gäng 16-åringar hetsade varandra...

Gladast var man dock när man åkte med dom stora pojkarna på långtur, bl.a. till Norge, & tvåtaktskillarna led. Då var man glad att man valt en fyrtaktare! Efter ett år kom dock det stora motorraset, vet inte riktigt vad som hände men övre drevet till kamkedjan var helt crunch & jag tog kontakt med handlaren jag köpt av. Garantin var slut men han ställde upp med de motordelar som behövdes samt reparationshandbok med sprängskiss på motorn & den vintern rev jag isär hela motorn, en 17-åring som knappt visste att det fanns olja i en motor :o Jag var (är) extremt oteknisk men tro det eller ej, till våren så satt motorn på hojen & den startade, gud va stolt jag var!!!

Min andra hoj var en Yamaha SR 500 -78 men det är en annan historia...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-20/22:04

Min allra första var en Husqvarna 118, årsmodell 1953. Inköpt isärplockad i molekyler februari 1973 och körbar igen samma sommar. En hel del skoj hanns med tills bästa kompisen smällde den mot en bilsida augusti -74.
Min sorg var så tydlig att far, mor och mormor slog sig ihop och köpte mig den hittills skojigaste, mest lärande och i vackert minne bevarade mc; en Moto Guzzi 125 Stornello av årsmodell 1972. Encylindrig fyrtakt, fullvuxen körställning och exemplarisk väghållning. Ett år åkte jag 3 200 mil på den, självklart året runt... Den mc'n har jag för övrigt gett mig attan på att återköpa någon gång - jag vet var den finns...

Sedan dess har det blivit ytterligare åtta egna och fem delade (med far respektive dottern) mc...

Bild
Bild
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Min första hoj...

Inläggav Keijo Karppinen » 2013-12-07/18:36

Min första hoj blev en Suzuki 650 GR 1983 som jag köpte av en arbetskamrat 2003. Den var pedantskött med 1400 mil på mätaren och stått still under flera år, tänkte att jag skulle ha lite enklare och billigare MC som första hoj( fick min MC kort 2004). Men den har jag avverkat ca: 20000mil utan några som helst problem, bara vanlig underhåll( byte av drivpaket, underhåll som oljebyte tändstift luftfilter med mera) Sen blev det en SUZUKI GS1100 G 1984 med kardandrift 2010 som också gått som en klocka i 12000 mil med samma förutsättningar och Maj 2013 blev det BMW K1200 LT som jag haft lite otur med växellådan men absolut bästa Touringshojen som man kan tänka sig, den har allt( manöverbarhet komfort utrustning men inte minst körglädje) :)
BMW K1200 LT 1999
SUZUKI 1100 GS 1984
SUZUKI 650 GR 1983
Keijo Karppinen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-06-19/15:52
Ort: Mjölby

Re: Min första hoj...

Inläggav Olle Nilsson » 2013-12-07/19:37

Här en till som började 1974 med Suzuki T 250 73,Sen om jag kommer ihåg rätt så ser det ut så här
Honda 350 71,Suzuki T 500 72,BMW R 90/6 Uppehåll pga av arbetsskada 2 år Sen blev det Suzuki GT 380,Yamaha 650 75,Suzuki GS 750 77,Suzuki GS 1000 G 81,BMW r 100 RS 79,Moto-Guzzi 850 Le mans 83
Moto-Guzzi V 50 78,Suzuki GS 1000 G 83,Yamaha SR 500 81,Moto-Guzzi V7 69.Uppehåll på 20 år och nu BMW
K100 RS 84.Vissa ägdes samtidigt var väl bara lite olika användningsområden.
Dom jag saknar mest är Suzuki T 500 gick som .... och hygglig väghållning och Moto-Guzzi Le Mans en sån borde alla snälla knuttar få äga nån gång ;)
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Min första hoj...

Inläggav L Gidlöf » 2013-12-14/21:32

Min första var en ny Yamaha DT 125 1981, körde den tills man fick köpa tung hoj, blev en Yamaha XS 400 som snabbt byttes mot en Yahama XJ 750 SECA 1983. Sen blev det en Yamaha XV 1000 som jag hade till 2001, men den stod still i en massa år då man hade annat för sig.

2001 gick jag in på Two Wheels i Umeå, bara för jag inte hade något att göra och blev lite nyfiken på en BMW 650 enstånka, men var inte så seriöst intresserad så jag åkte hem till mina föräldrar. Min pappa frågade vad jag hade gjort på dan och jag sa jag varit och tittat på hojar, han sa vi kan väl åka och titta på dom, klockan var 17 och vi åkte till TwoWheels vilka stängde kl 18. På väg ut ur butiken så såg min pappa en kopparmetallic brun R 1150R, ny modell det året och han tyckt den var snygg. Innan jag hunnit ut ur butiken hade jag skrivit på en svart R1150R som jag sen hade till 2004 då jag bytte till en K 1200 RS.

Sen har det blivit några fler :D

De hojar jag saknar är R 1150 R samt framförallt Ducati Multistradan, att alltid bara bli gladarre och gladare ju mer man kör en hoj är underbart och så är en Ducati.

R1150R njöt jag verkligen av också, trivsam i stan liksom på långfärden
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Min första hoj...

Inläggav Kovlingen » 2013-12-14/22:03

Detta blir enkelt . Min första och enda hoj köptes sent hösten -08 privat i Umeå .
Inga riktiga hojkläder men med dubbla jackor och täckbyxor tog jag mej hem till Sundsvall .
Sedan dess har det blivit ca 5500 mil . Passar mej som handen i handsken .
Namn på hojen är "Moppen" :)
Edit : Det är en R1150R -01
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Min första hoj...

Inläggav lordnisse » 2013-12-14/22:40

Första hojen som inhandlades 1986 var en Honda MTX 125 R -83...Man kände sig odödlig då man var 16år, kördes hårt ofta och länge....
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: Min första hoj...

Inläggav Magnus Mörtling » 2013-12-15/12:38

Hade dåligt med inkomster och inte så mycket sponsring från föräldrar så min första MC blev en Zündapp KS125 -74 Den inköptes i lådor 1987 och efter mycket vedermödor kördes den så ofta den fungerade. Portad, Zündapp original expansionskammare från "crossen" dock ändå underliggande och sist men inte minst en Mikuni förgasare istället för Bingen som satt original. Den gick riktigt bra... lika bra som dåtidens Yamaha RD125 L/C men inte den med YPVS. Dock inte lika ofta... tror jag körde en dag och skruvade i två. Lärorikt.
Sen blev det uppehåll till 1991 då jag tog tungt MC kort. Hojen då var en Kawasaki Z1100st med kardan packväskor och stereo. Kanske visste jag omedvetet redan då att det var den hojtypen jag skulle ha närmast mitt MC hjärta för nu är jag ju där igen men nu heter den BMW K1600GTL! :P
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Min första hoj...

Inläggav ErikW » 2013-12-15/17:26

I mitt fall var det en Kawasaki GPZ550 som hade förföljt mig i drömmarna sedan jag läste testen i tidningen Bike som på den tiden var av bra kvalitet. I testet sågades Suzuki GS550 Katana som var en blek ursäkt till efterapning av den "riktiga" Katanan (än idag klart fräck), man ifrågasatte varför Honda CBX550 hade kapslade skivbromsar (den hade ett apamäktigt 4-1 system orginaal vill jag minnas) Vinnaren i testet blev Yamaha XJ550 vilket jag inte lät mig nedslås av.. Kawan var ju Kawa och den hade dessutom en mäktig oljekylare och var röer å finer. En sådan måste det således bli. Sedan jag som liten pilt sett min första gröna Kawa 80-kubikare hade det märket en särställning hos mig.

En dag vaknade jag upp efter ännu en feberdröm och insåg att det var dax. Hälarbladet (Gula Tidningen) låg redan uppslagen på mitt nattygsbord och efter en helg av rundåkning fick jag till sist fatt på en vettig moppe!
Jag körde året runt i tre år innan jag bytte in den mot en sprillans ny ZZR1100. Men det är en annan historia.
ErikW
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2013-08-21/12:35


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst