Qingqi Sport 125LE

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Qingqi Sport 125LE

Inläggav Claes Jonsson » 2007-03-18/14:43

Tänkte skriva lite om min andra 2hjuling.

Har haft den i ett år nu och 450 mil. Denna kinesiska scooter från 2005 på 125cc och ruggiga 7 hk. I motvind går det sakta, men i medvind pinnar den på bra:confused:
Det känns fort i alla fall. Motorn ylar på 9000 varv i hundra, och man sitter nära marken för extra fartkänsla. Och det känns ännu fortare med en vobbeltendens ibland. Särskilt med en hand på styret och lite ojämn väg.

Den har testats på nästan alla underlag. Mycket geggiga grusvägar nu i vinter och en hel del saltade våta vägar förståss.

Ventiljustering missade jag. Det skulle kollas efter 50 mil. Jag körde 250 mil tills den inte startade längre. Den gick sämre och sämre, med till slut obefintlig tomgång. Under 4000 varv dog den bara. Konstigt tänkte jag. Började pilla på förgasaren och andra saker, men kunde inte fatta att det var ventilerna. Tog av ventilkåpan och kände på vipparmen till avgasventilen. Den gick inte att rubba. Spel på 0,0 ungefär. Ställde in enligt specen och höjde även trottelnålen ett snäpp. Sen blev det en helt ny scooter. Riktigt rolig att köra med en kännbar accerelation...

En sak till som hände var att syrlagret kärvade konstigt. Det började med att den kändes vinglig. Upptäckte att styrlagret troligtvis behövdes bytas. Men jag tog isär det och torkade bort all gammal cocosfett eller vad det var och kletade in Biltemas molybdenfett. Kanske drog åt lagret lite för löst, därav att den känns sladdrig.

Idag skulle jag köra på scootern och hämta Dakaren som står i Landvetter på vinterförvaring. Startade hemma i Fåglum som ligger mellan Nossebro och Vårgårda. Ungefär 3 mil norr om Alingsås. Det är en pina att köra på E20, så jag valde småvägar neråt som vanligt.
Efter Ödenäs(där dom spelat in Hem till byn)på höjden såg jag svarta moln och vad som såg ut som skyfall. Hade ju hör att den kunde bli blåst, regn och hagel. Så jag vände och körde hemåt igen. Och i medvind gick det fasligt fort...
Tog mig hemåt på ännu mindre grusväger. Tänkte att det är bättre grepp på grus nu när blötsnön och haglet kommit i fatt mig. Sikten blev fruktansvärt dålig med snö på tvären och imma på visiret. Upptäckte fotgängare otäckt sent. Först blev dom också överraskade av hagel och sen en scooter dånande ur nästa krök. Som tur var hade två pers sina hundar kopplade, och dom gick på var sida om vägen. Dom drog in hundarna i kopplet så jag kunde passera emellan med full broms påslagen. För att bromsen är inte bra. Speciellt bak. Där får man krama allt vad man har. Jackan var full med ett lager glasyr som inte var borta förrän jag var hemma.

Dom här härligt krokiga grusvägarna mellan Alingsås och Vårgårda åkte jag första gången för 2 år sen med Kul på hjul-grus med DO 10 Lennart Jansson.
Riktigt roligt faktiskt.

Nu har fingarna tinat såpass att jag kan skriva detta.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-18/15:14

Hej Claes!

Jag är imponerad av att dina fingrar redan är tillräckligt upptinade för att kunna skriva. Det du hamnade i var väl ungefär samma skit som det var när jag och Mimmi skulle hem efter mässan. Nu åkte vi ju tyvärr Nissan Micra, för Mimmi fegade ur i morse, annars hade hemfärden blivit intressant och inspirerande - eller vad man nu skall kalla det......;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2007-03-18/16:18

Intressant och inspirerande...

Jo du. Fast var skall det här sluta tänkte jag när jag var mitt i ovädret:eek:

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

125 4t skoter

Inläggav Okänd » 2007-03-20/22:34

hej jag har också en dakar 650 +en yingying 125 4t skoter,obs glöm inte att byta olja i slutväxlen(75 90 växellådsolja) sätt ett tunt lager fett på variatorvikterna kolla så att inte dom är ovala ,tag av förgasarlocket och lyft upp membrantrotllen lägg fett i kanten där membrankantlisten går i förgasaren
butik med delar finnes i hesingborg Din hoj säljer en del kineser
Obs du kan redan behöva köpa ny rem?:cool:
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Inläggav Josef » 2007-03-21/10:26

Då har jag största hojarna i tråden med en R1200S och en Yiying 150cc scooter då :D

Mina tips är som följer:
Byt ALLA vätskor, även gaffelolja och bromsvätska. Mitt ena gaffelben var fyllt med grå/vit gegga från fabrik (emulsion).
Rostskydda allt som går vid körning på saltade vägar.
Ingen hoj är körbar utan värmehandtag, jag kopplade bort ena strålkastaren för att få generatorn att räcka till att driva mina.
Det kinesiska batteriet är stendött vid minusgrader men hojen startar bra med kicken iaf.

Jag har kört till jobbet varje dag i år med dubbfria vinterdäck, värmehandtag och extra rostskydd som enda vinteråtgärder och det har funkat riktigt bra.

Kan inte säga att jag är direkt imponerad av byggkvalitén i övrigt men motorn verkar funka bra och hojen sparar in sig själv på ca10 månader pga låg förbrukning och sparar mig dessutom 40min restid varje dag.

Helnöjd så långt.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Tack för alla tips.

Inläggav Claes Jonsson » 2007-03-21/18:42

Jag har varit lite slarvig märker jag.
Har inte bytt nånting.
Som straff har nästan all bensin sakta läckt ut nu sen i söndags. Verkar vara den löjligt sladdriga slangen från tanken. Eller nåt annat.
Bensintanken är slarvigt monterad, för den hoppar upp och ner i bak-kant på ojämn väg. Kanske därför den läcker nu. Jäklar också...

Lacken bubblar på bakfälgen där bensin runnit. Plus att den ser för jävlig ut efter all bensin. Bakskärmen, den lilla som är precis över däcket, stötdämparna inkl. fjädrar och variatorn för att nämna nåt.

Har allt tänkt på hur remmen mår, men har inte vågat öppna luckan.

Lovar att ta mig i kragen och göra en redig översyn av scootern nu snart.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Lone » 2007-03-22/11:01

Tjenare grabbar.
Lite erfarenhetsåtrföring från snöskoter sidan, dras med samma "växellåda" som skotrar. En primär och en sekundär variator.

Fetta inte in vikterna på primären!
Fettet kommer att binda damm och rem rester med den påföljden att hela variatorn geggar ihop. En variator skall vara "torr". Plocka isär och rengör den en gång per år om ni kör mycket eller när den börjar växla konstigt, rengör skivorna så det inte ligger kvar remrester på dessa. Bromsrengöring brukar fungera utmärkt, repa inte skivorna med vassa verktyg.
Lone
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2006-12-19/12:12

Inläggav Okänd » 2007-03-24/11:19

Lone;9049 skrev:Tjenare grabbar.
Lite erfarenhetsåtrföring från snöskoter sidan, dras med samma "växellåda" som skotrar. En primär och en sekundär variator.

Fetta inte in vikterna på primären!
Fettet kommer att binda damm och rem rester med den påföljden att hela variatorn geggar ihop. En variator skall vara "torr". Plocka isär och rengör den en gång per år om ni kör mycket eller när den börjar växla konstigt, rengör skivorna så det inte ligger kvar remrester på dessa. Bromsrengöring brukar fungera utmärkt, repa inte skivorna med vassa verktyg.



Från moped och mc (250cc) mekaniker jobbat ca 3 år med kineser ,tawaneser.
obs fetta in vikterna med en tunn film inte kladda in dom,obs remem har ett bytes intervall på ca.400 mil (bredd ny 19,2 mm) vatiator vikter på ca .10,5-12 gr (nya h18*b14 )värmehandtag är gott att ha + handtagsskydd
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Inläggav Okänd » 2007-03-24/11:29

[quote="Offroad;9010"]Jag har varit lite slarvig märker jag.
.
Som straff har nästan all bensin sakta läckt ut nu sen i söndags. Verkar vara den löjligt sladdriga slangen från tanken.
Bensintanken är slarvigt monterad, för den hoppar upp och ner i bak-kant på ojämn väg. Har allt tänkt på hur remmen mår, men har inte vågat öppna luckan.Lovar att ta mig i kragen och göra en redig översyn av scootern nu snart.

ok kolla bensinfiltret brukar läcka
det som hoppar på ojämn väg kan vara tankgivaren som slår i taket i tanken .folk som har fått hem sitt fordon i låda har oftas satt bakstötdömparen i fel öra den ska sitta i en gummibussning
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Inläggav Okänd » 2007-03-24/11:31

Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Bensintanken läcker...

Inläggav Claes Jonsson » 2007-03-25/10:42

Det var inte slangen från tanken som läckte, utan det är nåt annat.
Bensinfiltret, var sitter det?
Jag fick med ett par häften med scootern, så jag får väl leta upp dom...
Hittade dom: Motorcycle Owner´s Manual och Parts Catalogue.

Får väl börja med att tvätta av scootern från grus och lera. Efter det får jag montera ner tanken och kolla den. Verkar lite pilligt med alla plast-delar runt tanken.
Nån gång i somras sprack bakskärmen. Den hade stått ett par veckor i garaget och jag skulle ta en sväng. Putte ner den från centralstödet varvid det hördes ett rejält brak. När jag har parkerat sccotern utanför garaget går jag in och upptäcket att bakskärmen ligger i många småbitar på golvet.
Jag hade troligtvis ställt grästrimmern lite dumt, så den hade hakat i skärmen.
Några dagar efter det skulle jag montera ner resterna av bakskärmen och upptäckte att det inte var så lätt. För der första ingår baklampan vid köp av en ny skärm och då blir det lite dyrt förståss. Fram med lim således och pussla en stund...

Nu får jag kanske ta ner skärmen för att komma åt tanken. Vet inte. Får testa. Och det är kanske inte så bra temperatur ute i kallgaraget för att bända i plastkåpor. Dimman släpper kanske snart så solen värmer.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Hål i tanken

Inläggav Claes Jonsson » 2007-03-25/12:39

Det var hål i tanken.
I botten där en hållplåt har gnagt hål. På plats var det omöjligt att se var bensinen kom i från. Den letar sig upp alla möjliga vägar.

Skulle alltså spjälkat fast tanken direkt när jag märkte att den satt dåligt...
Det ligger två små gummikuddar mellan tanken och hållplåten, men dom är alldeles för små eller platta. När jag köpt ny tank blir det rejäla kuddar.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Okänd » 2007-03-25/13:04

Offroad;9221 skrev:Det var hål i tanken.
I botten där en hållplåt har gnagt hål. På plats var det omöjligt att se var bensinen kom i från. Den letar sig upp alla möjliga vägar.

Skulle alltså spjälkat fast tanken direkt när jag märkte att den satt dåligt...
Det ligger två små gummikuddar mellan tanken och hållplåten, men dom är alldeles för små eller platta. När jag köpt ny tank blir det rejäla kuddar.

Claes.


obs fyll tanken med vatten sen svetsa hålet
du kan bränna (smälta plasten) med en lödkolv sedan köp ett repkitt till båtar (glasfiberväv poiester härdare) obs rugga kåporna innan du "plastar" dom lagningen gör du på insidan, sprikor som finnes på ut sidan spacklar du med gelcoat sen är det bara måla

OBS KINA KÅPOR ÄR INTE BRA,SPRICKER ALLTID:o
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Svets

Inläggav Claes Jonsson » 2007-03-25/20:41

Tack för tipset om svetsning.
Pratade precis med en kompis, och han sa att han går på med migsvetsen.
Det är väl bättre än kemisk metall som en annan sa.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Göta Kanal

Inläggav Claes Jonsson » 2007-11-04/20:54

Jag och Lasse-Bus drog igår lördag 3 nov. iväg på en heldags scooter-safari med mål att köra längs göta kanal.
Biten mellan Sjötorp till sjön Viken.
Vi cyklade där sommaren 2005 och var sugna på att prova med scooter. Var lite osäkra om det var tillåtet med "moped".

Start kl 06.30 i Vedum, jag på min kinesiska makapär och Lars på sin relativt nyinköpta Honda Lead 100cc. Wow.
Lars tog täten med gps:en inställd på cykel för att hitta minsta möjliga väg dit -och hem. Och oj vilka små vägar det blev.
Nu var det extra svårkört kanske beroende på några nätters frost, följt av nattregn. Jag mötte sista regndroppen i dörren.
Slirigt och slajmigt som skam. Det blev många spåriga gräsvägar mellan åkerlappar. Tungan rätt i mun hela tiden.
Det vinglar och far, några framhjuls-släpp. Och inte helt lätt att köra efter Lars där han slirar och sladdar framför.
Svårt att köra och skratta samtidigt. Vid en snabb-paus vid en rolig väg-skylt sa han att han fick ont i magen. Det hade varit så halt att han fick ont i magen av skräck.

På den där skylten stod det â€
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2007-11-04/20:59

Lite mera kort.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2007-11-04/21:03

Ännu mera bilder.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-11-09/07:24

Vilken härlig story, Offroad!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Tack

Inläggav Claes Jonsson » 2007-11-21/12:28

Tack Leif:)

Att det kan vara så roligt på en 125:a.
Jag hade ingen när jag var 16 år, så jag får väl uppleva det nu runt 40 år.

Och miljontals asiater kan ju inte ha fel heller. Dom far ju runt i stora stim har jag sett på teve...

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav Lars Arvidsson » 2008-01-13/21:23

Offroads "koreavespa" har nu efter många mils offroadkörning antagit ett motorljud som liknar en tvåtakt(mest pga löst innanmäte i ljuddämpare-tror jag)

Hursom adderades kanske ännu lite patina när vi idag rekade för den stundande "Stenrundan"
Och ja. vi hittade sten!!

Den stora rackaren på bild heter björnsten och har en alldeles egen historia som innehåller en jätte en kyrk-klocka och morgonhumör (notera att mannen på bild inte är jätten:) )
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2008-02-17/14:42

Läget med scootern.

Nu har den snart rullat 1000 mil och här kommer en liten rapport.

-Startmotorn

Vid ungefär 700 mil klickade startmotorn. Va nu?
Batteriet okej, så bara att riva isär startmotorn. Det var ingen vacker syn. Det har nog gått in en hel del saltvatten och så. Den sitter ju alldeles framför bakhjulet.
Det ena kolet satt helt fast i hållaren. Ett lager med rost. Karva en stund först lite försiktigt, sen mera brutalt innan det lossade. Inte mycket kvar av kolet när jag var färdig.
Spraya lite med 5-56. Skulle nog tagit 6-66, för det höll bara i en månad.

Men efter andra försöket så har startmotorn fungerat bra konstigt nog.
Kanske tack vare att jag dränkte den i spray en bra stund och lutade i alla möjliga vinklar.
När jag tog isär den första gången small den ena långa skruven av, så den sitter ihop med bara en skruv nu.
Och i skarven mellan dom två halvorna var en del material borta, så nu sprutar det nog in en hel den salt och annat onyttigt gojs rakt in i startmotorn.

-Bromsklossar

Det är ju inget konstigt att bromsklossarna fram tar slut efter 850 mil, men att dom var så förbålt dyra gjorde mig sur och förbannad en stund. Små ynkliga rackare dessutom.
473:- med frakt på Trendimport. Det är ju mer än 10% av värdet på hela scootern.
Letade på alla möjliga ställen men det verkar vara ovanliga klossar på –05:an, för på –06 och uppåt är dom mycket billigare. Typiskt.

-Bakhjulslager

Vid däckbyte upptäckte jag att det högra bakhjulslagret var slut. Helt lealöst och skramligt. Dom två små platta p-boxarna byttes också till 2 mm tjockare. Nu 7 mm. Lager och p-boxar fanns på jobbet. Mycket billigt.

Bakdäcket höll 960 mil. Helt okej. Och billiga, så jag bytte fram också. 285:- styck.
Och jag provade min kusins nyinköpta begagnade däckmaskin av märket HOFMANN. Gick alldeles utmärkt. Och någon balansering behövdes inte på så små hjul.(13â€
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Qingqi Sport 125LE

Inläggav Claes Jonsson » 2008-05-29/07:40

Det har hänt lite mera med scootern sen sist.

Får skriva kort och fort, för jag kan inte svara på forumet. Blir utloggad hela tiden.
Men kom in på min egna tråd i alla fall...

Ramlager i motorn bytt vid 1100 mil.
Det som skramlade var alltså det ena lagret. Köpte SKF men det passade inte.
Fick hjälp på jobbet att slipa ner det till rätt dimension. Och till det nya packningar så klart.
Även nya kolvringar kändes bra med tanke på att det stod i boken att dom skulle bytas vid 800 mil.

Nu gör jag ett försök att posta detta.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Qingqi Sport 125LE

Inläggav Claes Jonsson » 2008-05-29/07:54

Jisses vad jag får hålla på innan jag komnmer hit. Puh!!! Blir utloggad precis hela tiden. Och när jag skrev förra inlägget blev jag utloggad då också, men det kom med i alla fall.

Lite mera i korthet:

Eftersom jag har kört mycket två vintrar så har den rostat en hel del.
Ljuddämparen har flera lager rost och den har även spruckit vid kröken. Fick hjälp med svets en stund.

Och härom dagen när jag skulle ställa upp den på centralstödet vek sig hävarmen eller vad det kallas.
Får anlita min lokala svetsare igen alltså. Eller köpa en svets.

Pris för lager och p-boxar i motorn, alla packningar eller sotningssatsen cirka 1000 spänn.
Det är inte billigt att äga en billig scooter...

Och nu upptäckte jag även att framhjulslagren låter illa.
Så illa att en kompis som är besiktningsman förbjöd mig att köra vidare. Det var det värsta han hört. Dom kan skära när som helst.
Men jag körde hem lite försiktigt. Och även till jobbet nästa dag. Men det gick bra.

Nu ska nya lager i framhjulet. Dom ligger i bilen. Sen är scootern som ny.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst