Tips ang inköpa av offroad / enduro

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tips ang inköpa av offroad / enduro

Inläggav Rockster 80 » 2008-01-28/20:25

Funderar på att utöka stallet med en offroad / enduro och då inte en bmw pga priset på de nya små offroaderna sedan vill man ju inte repa sin bmw i skogen :)

Kraven är lättmekad (helst inge alls), fytrakt max 450 cc, prisklass upp till 30 samt lv reggad.

Grusåka samt lättare enduroåkning

Har funderat på följande:

Suzuki Dr 350
Suzuk Drz 400
Honda Xr 400
Yamaha WR 400 F

Är det någon som har tips eller rekomendationer även om andra än dessa så vore jag tacksam.
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26

Elstart

Inläggav Taurus » 2008-01-28/21:34

Hejsan!

Planerar min egen debut som enduromotionär och har hört mig för bland de som kör & tävlar. Elstart är guld värt.
Yamaha började med det på sina WRF 2003. Hoj med elstart blir nog lite dyrare än de som finns på din lista men jag tror du kommer tycka det är värt det.

Annars är din lista genomtänkt. Jämfört med europeiska märken verkar japanarna, och kanske främst Yamaha, kräva mkt lite mekande.
Kolla forumet på enduromx.se för info om allt möjligt.
Även annonser finns där.

// Taurus0504
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

äntligen lite endurosnack

Inläggav Karl Bergman » 2008-01-28/22:33

Grattis till tankarna på en endurohoj. Det är en kungligt rolig aktivitet som har allt tycker jag.:) :)
Av de hojar du räknar upp har jag erfarenhet av Hondan eftersom jag äger en XR400 nu, haft en tidigare samt deras "lillebror" XR 250 dock kittad till 280 cc.
Suveränt mångsidiga hojar som kräver nästan noll i mekande. Dessvärre lite omodern med dagens mått, hög vikt, motorsvag och lite tungkörd i skogen. Tycker inte den passar för grusbus med tanke på effekten. Lite klen generator och inget batteri vilket försvårar om man vill plocka på xenonlysen.:(
Ingen hoj man vinner tävlingar på idag men som en "multi purpose" oslagbar.

Har även en KTM 525:a och en Aprilia RXV 4,5 men dom finns inte på din önskelista så det blir inga kommentarer om dom (just nu).

Välkommen ut i skogen och lycka till med valet av hoj // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Inläggav Alf H » 2008-01-29/10:22

Rockster 80;28220 skrev:Funderar på att utöka stallet med en offroad / enduro och då inte en bmw pga priset på de nya små offroaderna sedan vill man ju inte repa sin bmw i skogen :)

Kraven är lättmekad (helst inge alls), fytrakt max 450 cc, prisklass upp till 30 samt lv reggad.

Grusåka samt lättare enduroåkning

Har funderat på följande:

Suzuki Dr 350
Suzuk Drz 400
Honda Xr 400
Yamaha WR 400 F

Är det någon som har tips eller rekomendationer även om andra än dessa så vore jag tacksam.


Hej! Tänkte bidra med mina erfarenheter och tankar.

De hojar du nämner kan nog funka som en billig kompromiss mellan skog och grus, men då de användes som endurohojar när de var nya så är det nog svårt att hitta en lv.regad.

Om du inte vill kompromissa så är en 250 betydligt roligare och ger dig större uthållighet i skogen. För grus blir en 400 för klen så snart vägen är större än en dålig traktorväg, här går det åt minst 600 cc. På 90-talet lv.regades ett antal XR600 och de flesta XR650 är lv-regade, men de blir ju riktigt krävande i skogen.

Sutsatsen är som vanligt att ett komplett garage innehåller minst 3 hojar.
Alf H
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-10-14/19:08

Inläggav pekt » 2008-01-29/10:37

Kul! Du kommer inte att ångra dig!

Har kört en gul gris de senaste 5 åren, dvs DRZ400 -00. Jämfört med kompisarnas WR400 o WRF250 så är den i underläge viktmässigt, minst 10 kg tyngre. Komponentmässigt så har de säkert finare prylar men de skruvar mer än vad jag gör, kan likna DRZ:an med en gammal 240, sköt olja o filter så håller den hur länge som helst. Missöden i form av reparationskostnader kan tyvärr endast skyllas på föraren (som ibland känner sig som passagerare), vurporna rår inte hojjen för. Kolla efter att du får elstart, 2003 tror jag det kom. En riktig hasplåt är bra att ha, likaså skydd för vevhjulskåpan. Lägg ner en lördageftermiddag på att ställa in fjädringen enligt http://home.swipnet.se/~w-62636/ så kommer du ha buskul med denna cykel. Sen när du har avancerat i kunskap så kan du byta till häftigare hoj, jag har som sagt inte gjort det än
pekt
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-07-09/22:09

Inläggav Jossa » 2008-01-29/12:00

Klart du ska ha en drz400 då kan du skaffa motardhjul till rörbergskörningarna så får bumsen gå på långtur:D
Jossa
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-04-27/19:54

Inläggav Lars Arvidsson » 2008-01-29/17:37

Rockster 80;28220 skrev:Grusåka samt lättare enduroåkning

Har funderat på följande:

Suzuki Dr 350
Suzuk Drz 400
Honda Xr 400
Yamaha WR 400 F


Av de fyra är yamman vassast i skogen, lite lättare lite starkare lite bättre chassie. Förmodligen skulle den vara roligast på grus med(av de fyra)

Men smaken är som baken:)

Mvh:
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Tackar

Inläggav Rockster 80 » 2008-01-29/19:10

Tack för synpunkterna och tipsen, nu är det bara att bestämma sig.

"Jossa"
Blir nog inga motardhjul denna sommar, rockstern är ju bra nog :D
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26

Inläggav Jossa » 2008-01-30/14:44

Rockster 80;28259 skrev:Tack för synpunkterna och tipsen, nu är det bara att bestämma sig.

"Jossa"
Blir nog inga motardhjul denna sommar, rockstern är ju bra nog :D


synd att vintern kom annars hade du kunnat prova min har tyvärr inga dubbdäck till den ännu
Jossa
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-04-27/19:54

Inläggav Jossa » 2008-02-15/05:50

Bara att slå till på denna


Säljes DR-Z400S 04 + massor av tillbehör säljes

--------------------------------------------------------------------------------

Tänker köpa en WR250R och har fått ett inbytes pris 32 000:- för min DRZ.

DR-Z400S-04 som rullat 935 Mil (1 ÄGARE) fullservad hos Suka handlare,garanti till 2009.
E-kammar monterad av Suka handlaren,hantagsvärmare,nya orginal däck
nytt batteri,Rally Pro hantags-skydd, UFO Led ligt baklyse,styrhöjjare
Alla orginalprylar följer med pris 32 000:-

Delar som plockas bort och ska säljas löst.

FCR-39 förgasare köpt av Tigermoto (anpassad för DRZ-S) *SÅLD*
FCR Luftskruv *SÅLD*
Boysen Quickshot *SÅLD*
Yoshimura-RS3 helsystem *SÅLD*
Svarta Sido paneler med nummer 55 *SÅLD*
Svart Cyklop Framlyse med nummer 55 *SÅLD*
Hasplåt *SÅLD*
Paket hållare Rally 591 *SÅLD*
Extra luft filter lock till sido panelen *SÅLD*
IMS Tank 12 Liter *SÅLD*
Gul UFO Plast *SÅLD*

Gul/Svart orginal sadel som är något urtagen av sadelmakare för lägre sitthöjd 450:-
WRP Motardkit SVarta fälgar med nya däck 8000:-
Svart motard skärm. 300:-
Kåsa lyse (Volvo 240) med Hi/LO Xenon (anpassad för orginal fästen DRZ-S) 1500:-
Orginalkammar.1500 Eller bud.


Lite bilder,(det är inte det här motardkitet,det är sålt)
Kitet som är kvar har svarta fälgar med silver nav + ekrar) Köpt av Palles
http://www.thumpertalk.com/forum/gar...hicle&vid=2782

Ingen panik med att sälja prylarna,det är en del vinteråka kvar.
Bifogade miniatyrer
Jossa
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-04-27/19:54

GUL Gris

Inläggav Rockster 80 » 2008-02-23/23:49

Det blev en Gul gris av årmodell 2000, DRZ 400 e :D

Så nu är det bara att regga om den och köra..
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26

Inläggav Jossa » 2008-02-24/07:03

Rockster 80;29788 skrev:Det blev en Gul gris av årmodell 2000, DRZ 400 e :D

Så nu är det bara att regga om den och köra..


Grattis till hojvalet. Ska du landsvägsregga den?
Jossa
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-04-27/19:54

Inläggav Rockster 80 » 2008-02-24/13:59

Ja jag sätta dit blinkers och hastighetsmätare och regga om den.
Blir lite jobbit och åka ut från stan annars. Samt att det verkar inte att få en stöldförsäkring på den bara trafik.

Vilket bolag har du din försäkrad i och vad får du betala?
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26

Inläggav Mikael Bergqvist » 2008-02-24/15:20

Rockster 80;29788 skrev:Det blev en Gul gris av årmodell 2000, DRZ 400 e :D

Så nu är det bara att regga om den och köra..


Lyck till med att "bara" regga om den!
Mikael Bergqvist
Skåne

F800GS -11
Användarvisningsbild
Mikael Bergqvist
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-10-30/01:00

Inläggav Rockster 80 » 2008-02-24/15:22

Vad är det som kan krångla?
Har du några tips för att underlätta?
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26

Inläggav Jossa » 2008-02-24/15:49

Rockster 80;29814 skrev:Ja jag sätta dit blinkers och hastighetsmätare och regga om den.
Blir lite jobbit och åka ut från stan annars. Samt att det verkar inte att få en stöldförsäkring på den bara trafik.

Vilket bolag har du din försäkrad i och vad får du betala?


tror det är svårt att regga om den. betalar 3500 om året på bilsport mc
Jossa
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-04-27/19:54

LV-reg

Inläggav Tobbe L » 2008-02-24/16:06

Vill inte vara negativ, men det ringer en liten varningsklocka, gällande lv regga
just E modellen. Hoppas jag har fel, för din skull.


Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Inläggav Mikael Bergqvist » 2008-02-25/13:00

Rockster 80;29819 skrev:Vad är det som kan krångla?
Har du några tips för att underlätta?


Lättaste tipset verkar att vara "köp en hoj som redan är lv-reggad".
Tyvärr vet jag inte exakt vad det är som gäller vid omreggning.

Dock vet jag att jag sålde en XR 600 E-reggad till en köpare som skulle lv-regga hojen, det slutade med att han ville lämna tillbaka hojen till mig för att det var alldeles för kostsamt och krångligt enligt hans tycke.
Sedan har jag hört vissa som har gett upp av liknande orsaker.
Mikael Bergqvist
Skåne

F800GS -11
Användarvisningsbild
Mikael Bergqvist
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-10-30/01:00

Inläggav svekke » 2008-02-26/10:14

Finns väl risk att du måste bygga om hojen totalt till "S"-skick. E-modellen torde sakna EU-typning som kan göra processen enklare. Det är främst bullerkraven det stupar på tror jag, blinkers, bromskontakt och lampor mm är ju "bara" att sätta dit.

Men friskt kopplat hälften brunnet. Lycka till!
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02

Inläggav Luthor » 2008-02-26/15:12

Jag hade en gammal Husqvarna 510 TE en gång som var lv-reggad. Den var redan lv-reggad när jag köpte den.
Det var inte snyggt gjort men allt som behövdes fanns.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Än är slaget inte förlorat.

Inläggav Rockster 80 » 2008-02-28/21:17

Jag är optimist, får kolla lite mera med bilprovningen. Det är ju bara att prova att regga annars får man väl köra e-reg då.

:D
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26

Inläggav HMRHMR » 2008-02-29/09:32

Rockster 80;29814 skrev:Ja jag sätta dit blinkers och hastighetsmätare och regga om den.
Blir lite jobbit och åka ut från stan annars. Samt att det verkar inte att få en stöldförsäkring på den bara trafik.

Vilket bolag har du din försäkrad i och vad får du betala?


Bilprovningens formalia har jag noll koll på men rent tekniskt är det inget större problem.

Jag har i princip bytt hela elsystemet på min TT350 - men eftersom den redan var LV-reggad så blev det inga problem med besiktningen.

- 6V bytt mot dubbla 12V spolar för nattenduro samt framlykta bytt till H4 var fixat när jag köpte cykeln. Fungerande bromsljuskontakter återanvändes liksom baklyktan och fungerande hel/halvljus & blinkers manövrering.

- Batteriet borttaget, likriktaren bytt mot sänka (spänningsbegränsare). Dvs cykeln går nu på c:a 15 V växelström.

- Likriktarbrygga + kondensator för likström till GPS och signalhorn.

- 4 st E-märkta blinkers från MC-skrot.

- Blinkrelä typ "Volvo Amazon" för 25.- hos Biltema.

- Kontrollampor helljus & blinkers från Biltema

- Hastighets- & vägmätare för 49.- på Biltema. (!)

Summa kostnad under 1000-lappen.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Tobbe L » 2008-02-29/21:17

Problemet är nog tyvärr att det är formalian det stupar på.

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Inläggav SvenG » 2008-03-01/01:00

Verkar som om reglerna ändrades den 1/1 2008. Mer finns att läsa på
http://forum.soe.se/showthread.php?t=33477&highlight=k%F6rt+regga.
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav Rockster 80 » 2008-04-08/17:44

Jag har monerat allt som krävs och har bokat en tid för regbesiktning den 15/4.

Det är bara att prova om det fungerar det som kan vara tvivelaktigt är ljudet så jag trycker dämparen full med ull.

Återkommer med resultatet.
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26

Inläggav Jossa » 2008-04-08/19:16

Rockster 80;32765 skrev:Jag har monerat allt som krävs och har bokat en tid för regbesiktning den 15/4.

Det är bara att prova om det fungerar det som kan vara tvivelaktigt är ljudet så jag trycker dämparen full med ull.

Återkommer med resultatet.


Hoppas det går bra
Jossa
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-04-27/19:54

Det gick inte

Inläggav Rockster 80 » 2008-04-16/10:35

Det gick inte att lv regga enligt Suzuki då de ej ville eller hade några intyg på E modellen som Bilprovningen krävde.

Men men nu har man ju försökt i allafall.

Så nu får jag ta Endurolicens istället:)
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst