KTM 690 Enduro

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

KTM 690 Enduro

Inläggav CCR » 2008-03-05/17:30

Hämtad idag!
[ATTACH]2098[/ATTACH]

[ATTACH]2099[/ATTACH]

[ATTACH]2100[/ATTACH]

NU ska jag ut i garaget och plocka av fälgskydden:D

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Inläggav Brum-Brum » 2008-03-05/19:10

GSAdv;30474 skrev:NU ska jag ut i garaget och plocka av fälgskydden:D

/Christian


Får man fråga vad du skall ersätta fälgskydden med ?

Obs ! Bara en fråga, vill inte göra detta till en ny "däcktråd"
----------------------------------------------------------------------

Anders

Member of SSFOGHA
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav Lars Arvidsson » 2008-03-06/08:05

Och vad är fälgskydd ?

Ps. lyckad hojkombination du har fätt til, täcker upp det mesta av grusbehoven! Ds.

Mvh:
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Inläggav CCR » 2008-03-06/08:57

Och vad är fälgskydd ?


Metzeler Enduro3 som sitter orginalmonterade för att skydda fälgen under transporten mellan fabriken och mitt garage.

Fram blir det Pirelli Scorpion MX Extra och bak ett Maxxis Maxxcross IT.

Blev lite fixat igår kväll.

-Bytat framdäck
-Flyttat styret till främsta positionen
-Smörjt styrlager (hade ändå av styre, lampa mm)
-Monterat handtagsvärme
[ATTACH]2107[/ATTACH]
[ATTACH]2108[/ATTACH]
[ATTACH]2109[/ATTACH]

Inga problem att fixa el till värmehandtag och GPS, ligger framdraget dubbla strömförsörjningar bakom lampan. En som har konstant spänning och en som går över tändningen.
[ATTACH]2106[/ATTACH]

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Ktm

Inläggav Hans Ekman » 2008-03-06/11:23

Fel forum kanske ?:confused:
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34

Inläggav Marie » 2008-03-06/12:58

mc-ist;30525 skrev:Fel forum kanske ?:confused:


Alls icke!

Det ger en kvittens på allt man måste skruva dit en massa nödvändiga grejor på andra märken, som man kan få färdigt från fabrik på BMW.
Alltså är andra märken mera 'halvfabrikat' än BMW.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Björn Johnson » 2008-03-06/17:45

mc-ist;30525 skrev:Fel forum kanske ?:confused:


Knappast under forumdelen "Ural, KTM och andra främlingar", och som du kanske kommer ihåg tycker jag ju annars heller inte det är så himla viktigt att alla inlägg hamnar i exakt rätt del av forumet.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Lars Arvidsson » 2008-03-06/19:50

Marie;30530 skrev:Alls icke!

Det ger en kvittens på allt man måste skruva dit en massa nödvändiga grejor på andra märken, som man kan få färdigt från fabrik på BMW.
Alltså är andra märken mera 'halvfabrikat' än BMW.....


Spelar ingen roll, min gamla VW passat kommer ändå alltid vara mer bekväm än era Bmw"motorcyklar" :)



Mvh:
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Inläggav Jan M Andersson » 2008-03-06/20:50

GSAdv;30474 skrev:Hämtad idag!

/Christian




Grattis! Ut och ha kul på de oasfalterade vägarna nu!!! (Jag är inte avundsjuk :o )
2659881
Jan Andersson
Skövde
Användarvisningsbild
Jan M Andersson
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2005-02-16/01:00

Inläggav CCR » 2008-03-07/08:31

Blev inte så mycket fixat igår, var och såg Henrik Schyfferts "The 90's ett försvarstal" istället.

-Fyllde utrymmet mellan packbox och lager med fett och monterade framhjul
[ATTACH]2112[/ATTACH]
[ATTACH]2113[/ATTACH]

-Monterade av sving och länkage
[ATTACH]2114[/ATTACH]

Ikväll ska allt fettas in och sättas ihop igen sedan blir det inkörning i helgen:D

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Inläggav Brum-Brum » 2008-03-07/20:53

GSAdv;30578 skrev:Blev inte så mycket fixat igår, var och såg Henrik Schyfferts "The 90's ett försvarstal" istället.

-Fyllde utrymmet mellan packbox och lager med fett och monterade framhjul

-Monterade av sving och länkage

Ikväll ska allt fettas in och sättas ihop igen sedan blir det inkörning i helgen:D

/Christian


Seriöst Christian !

Lycka till !

-------------------------------------------

Anders

Member of SSFOGHA
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav Lars Arvidsson » 2008-03-08/11:10

Måste fråga eftersom GsAdv river hela länkaget på en ny hoj.

Hur såg det ut?
Var det dåligt insmort, behövdes det extra?
Och ursäkta men är det inte länkagefritt på 690, det vill jag minnas att det är på 640.

Att du är seriös har redan nämts, men det måste ju krävas en del självdiciplin för att inte bara sticka ut och åka!
Tror jag byter min S-E mot 690Adv när den kommer.(om enduron gör bra ifrån sig)

Mvh:
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Inläggav CCR » 2008-03-09/15:26

Hur såg det ut?
Var det dåligt insmort, behövdes det extra?
Och ursäkta men är det inte länkagefritt på 690, det vill jag minnas att det är på 640.

Det såg väl ut som på de flesta nya hojar, inte vidare mycket fett. Nu behöver man inte fundera på det när man korsar åar eller tvättar med högtryckstvätt. 690:an har länkage (konstigt nog).

Blev lite skruvat i fredagskväll eftersom det var utlovat fint väder på lördagen

-Fettade in sving och länkagelager och monterade tillbaks.
-Bytade bakdäck
-Tog bort strypningarna på 2&3ans växel
[ATTACH]2117[/ATTACH]
-Flyttade tutan
[ATTACH]2118[/ATTACH]
-Monterade styrhöjare
-Dekaltrimmade lite

Blev en 30 mils runda i lördags, på allt från endurospår till krokig asfalt. Motorn är en pärla, drar väl ungefär som BMW:s 650 upp till ca 5000varv men sen ändrar den både karaktär och ljud och det bär iväg på ett helt annat vis än BMW:s 650. Vore väl konstigt annars 10hkr extra på en 650 är inte att förakta. Fjädringen är fullt justerbar både fram och bak, både högfart och lågfarts kompression bak (Elving hade nog fullt upp med att gasa när han testade för MC Folket och missade det).
[ATTACH]2119[/ATTACH]

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Ursäkt

Inläggav Hans Ekman » 2008-03-10/21:22

Ber 1000 gånger om ursäkt hade missat ett helt forum, men det handlade ju inte om BMW, så kanske en liten förklaring och en stor ursäkt till mitt inlägg kan accepteras.
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34

Inläggav CCR » 2008-03-11/09:18

Ber 1000 gånger om ursäkt hade missat ett helt forum, men det handlade ju inte om BMW, så kanske en liten förklaring och en stor ursäkt till mitt inlägg kan accepteras.

Ursäkten godkänns:D

Igår kom Akrapovic ljuddämparen:)
[ATTACH]2128[/ATTACH]

Plockade ur insatsen och varmkörde lite på tomgång, tyckte ljudet var mulligt och fint. På med hjälmen och drog ur rejält på växlarna:eek: , vände snabbt hemåt och satte i insatsen igen, man vill ju inte väcka döda och bli ovän med grannarna:D
Lagom mulligt och fint ljud på lägre varv och ett dovt rytande när man drar på ordentligt.

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Inläggav kave » 2008-03-11/11:17

Hojen ser ju lite roligare ut med riktiga däck :)
Är accra systemet ett helsystem eller är det bara burken du bytt ut?
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav AdventureRider » 2008-03-11/21:37

Sluta nu o skriv så mycket gott om 690 enduron:D Jag blir ju så förbenat sugen på en då:)
Kör Triumph Speed Triple 955i:)
AdventureRider
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2005-09-24/11:34

Inläggav CCR » 2008-03-12/09:25

Är accra systemet ett helsystem eller är det bara burken du bytt ut?

Har bara bytt slutburken, främre röret kostar ca 6000kr:eek: Men man får fint ljud, bättre drag och sparar nästa 5 kilo:D

Hojen ser ju lite roligare ut med riktiga däck


Den inte bara ser roligare ut, den ÄR roligare!

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Inläggav CCR » 2008-03-19/11:14

Pysslat lite till

Monterade bort förlängningen på bakskärmen och satte dit miniblinkers.
[ATTACH]2175[/ATTACH]

Monterat trotjänaren
[ATTACH]2176[/ATTACH]

Hojen är ruskigt snabb på grusväg samtidigt som den fungerar fint i endurospår.:D
Har kört 70 mil nu varav 40 i helgen, hoppas vädret blir OK i påsk så det kan bli första service nästa vecka.
Fjädringen känns fortfarande ganska stum, har släppt på förspänningen fram och bak samt minskat kompressions dämpningen. Blev betydligt bättre men det behövs nog lite mil för att fjädringen ska bli riktigt inkörd.

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Inläggav Brum-Brum » 2008-03-19/17:19

GSAdv;31495 skrev:Pysslat lite till

Monterade bort förlängningen på bakskärmen och satte dit miniblinkers.
[ATTACH]2175[/ATTACH]

Monterat trotjänaren
[ATTACH]2176[/ATTACH]/Christian


Ser riktigt läckert ut :)

Du ligger allt steget före :( än så länge :D
-------------------------------------------------------------------------

Anders

Member of SSFOGHA
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav HMRHMR » 2008-03-20/21:46

Med kabeldragningen vid styrhuvudet som jag såg på Brum-Brums moppe så lär det bli ett och annat traditionellt KTM-stopp vad det lider. Oskyddade kablar som frotteras med skarpkantade muttrickar. Urrk!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Brum-Brum » 2008-03-23/19:58

HMR;31577 skrev:traditionellt KTM-stopp Urrk!


Som du vet kan man man få stopp av alla möjliga anledningar :D
och kabelbrott hör inte till det vanligaste;)
-------------------------------------------------------------------------

Anders

Member of SSFOGHA
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav Brum-Brum » 2008-03-29/21:27

690 Home made "ADVENTURE"

Pimpat lite i Helgen :) Allt inför HMR:s försenade påskrunda :cool:

--------------------------------------------------------------------------

Anders

Member of SSFOGHA
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Roligt

Inläggav Jossa » 2008-03-30/08:33

Brum Brum din 690 ser riktigt trevlig ut. Ska bli kul när man kan provköra den hos närmsta handlare, verkar vara en kanonhoj. Hur är det med vibrationerna, det var dom som fick mig att välja en Drz400 istället för en 625 förra gången jag bytte hoj.
Jossa
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-04-27/19:54

Inläggav Brum-Brum » 2008-03-30/18:36

Jossa;32136 skrev:Brum Brum din 690 ser riktigt trevlig ut. Ska bli kul när man kan provköra den hos närmsta handlare, verkar vara en kanonhoj. Hur är det med vibrationerna, det var dom som fick mig att välja en Drz400 istället för en 625 förra gången jag bytte hoj.


Min fru kör en DRZ 400 och den är silkeslen.
690 Enduron är i princip helt vibrationsfri men inte riktigt så mjuk som en DRZ.
Det finns överhuvudtaget inga störande vibrationer på 690:an som är helt vibrationsfri jämnfört med en 625/640.

Efter dagens testrundarunda på drygt 20 mil med nya kåpan och styrhöjare som gick på blandade underlag kan jag bara säga en sak
[SIZE="5"][COLOR="Red"]HELT J....A SANSLÖST[/COLOR][/SIZE]

Detta är en "Light Adventure "

Jag säger inte detta som totalt "nerfärgad" men cykeln är helt otrolig.
Vilket tryck, vilka bromsar med känsla och den lär ju inte gå sämre med nya mappningningen till Akrat som kommer snart.
------------------------------------------------------------------------

Anders

Member of SSFOGHA
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav kave » 2008-04-17/20:35

Jaha, då sällar även jag mig till skaran av lyckliga 690 ägare:
Bild
Efter första 2 milen med Advrider Thomas:
Bild
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav Brum-Brum » 2008-04-17/21:06

[quote="kave;33481"]Jaha, då sällar även jag mig till skaran av lyckliga 690 ägare:[QUOTE]

Grattis Kave !

-------------------------------------------

Anders

Member of SSFOGHA
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Bra komplement....

Inläggav 2660158 » 2008-04-17/22:08

Ursäkta min okunskap men är detta det perfekta gruskomplementet till en bamse-bumse? Ska man inte köpa mindre MC ändå om man vill ut och grusbusa ordentligt....?
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav kave » 2008-04-18/04:47

boxter;33500 skrev:Ursäkta min okunskap men är detta det perfekta gruskomplementet till en bamse-bumse? Ska man inte köpa mindre MC ändå om man vill ut och grusbusa ordentligt....?


Vad ska du ha för mindre hoj för grus då? En riktig Endurohoj? Det beror på om du vill stå i garaget och byta olja varannan gång du kört och justera ventiler en gång i veckan etc etc.
Denna hoj har 500Mil serviceintervall ex. Den väger 20 kilo mindre än en "riktig" endurohoj, ex KTM 450.
För grusbus och lättare endurospår känns det helrätt.
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav AdventureRider » 2008-04-18/20:53

HMR;31577 skrev:Med kabeldragningen vid styrhuvudet som jag såg på Brum-Brums moppe så lär det bli ett och annat traditionellt KTM-stopp vad det lider. Oskyddade kablar som frotteras med skarpkantade muttrickar. Urrk!


Ett par kablar är väl enkelt att laga. I stället för att motorn rasar helt som på GS 800.... Verkar som om BMW leder dom traditionella stoppen:eek:
Kör Triumph Speed Triple 955i:)
AdventureRider
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2005-09-24/11:34

Inläggav Brum-Brum » 2008-04-19/19:35

AdventureRider;33562 skrev:Ett par kablar är väl enkelt att laga. I stället för att motorn rasar helt som på GS 800.... Verkar som om BMW leder dom traditionella stoppen:eek:


Ktm - vs - BMW i att släppa ut cykel som klarar hela testet utan total brakedown.
1 - 0

Sug på den : )

mvh
----------------------------------------------------------------------

Anders

Member of SSFOGHA
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav 2660158 » 2008-04-20/20:33

kave;33506 skrev:Vad ska du ha för mindre hoj för grus då? En riktig Endurohoj? Det beror på om du vill stå i garaget och byta olja varannan gång du kört och justera ventiler en gång i veckan etc etc.
Denna hoj har 500Mil serviceintervall ex. Den väger 20 kilo mindre än en "riktig" endurohoj, ex KTM 450.
För grusbus och lättare endurospår känns det helrätt.


Det enda som är riktigt säkert är att jag INTE står i garaget och byter olja efter varje tur.... ha fullt upp att få in bamse-bumsen på alla servicar var 1000ende mil.... har det KTM690 för prov på BIKE? Isåfall ska jag nog åka och testa lite.... däckkontots kurva går ständigt uppåt....

PS
Nya GSAn slog precis över "200mila-strecket" - hämtade den i torsdags förra veckan.... Alla dessa servicar... HMPF!
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Re:

Inläggav Bumse » 2008-06-12/11:41

2656831 skrev:
Är accra systemet ett helsystem eller är det bara burken du bytt ut?

Har bara bytt slutburken, främre röret kostar ca 6000kr:eek: Men man får fint ljud, bättre drag och sparar nästa 5 kilo:D

Hojen ser ju lite roligare ut med riktiga däck


Den inte bara ser roligare ut, den ÄR roligare!

/Christian


Verkar inte vara värt pengarna och tydligen ingen eller föga märkbar skillnad på att ha helsystem eller bara slipon.
Rörstumpen kostar mer än själva sliponet oxå,visst man spar vikt även på röret men det kan man leva utan för de 6000 kr det kostar.
Läst lite på SH ,där finns en 690 SMC tråd ( http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=167782 ) och folk som jämfört 2 olika hojar med slipon vs helsystem och upplevde inte någon märkbar skillnad.
Kanske lite skillnad på bara slipon med eller utan insatts upplevdes,om det är märkbart ? Kanske lite psykologiskt oxå med högre ljud osv så man upplever att hojen går ännu bättre.
Tydligen sitter det mesta i sliponet,katlysatorn sitter väl även där i orginal burken.

Finns även en 690 Enduro tråd på http://www.soe.se

Summan av det hela så räcker ett Akrapovic slipon långa vägar för vikt,ljud,utseende och lite extra effekt.
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Re: KTM 690 Enduro

Inläggav CCR » 2009-02-03/10:29

690Enduron nu utbytt mot 690Enduro-R

Bild

Bara att börja om från inlägg ett igen :D
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst