Fråga om yamaha

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Fråga om yamaha

Inläggav andytoothstone » 2009-07-25/22:47

Hej. Här kommer en fråga för min flickväns räkning.

Är novis på mekning och behöver ta bort kåpan som sitter för framdrevet på min Yamaha FZS 600 - 03. Har letat i instruktionsboken och på andra ställen men kan inte hitta någon info om hur kopplingswiren sitter bakom kåpan. För att kunna ta bort kåpan måste man dra ut wiren. Det finns en bra bild i instruktionsboken som visar hur man tar bort kåpan och hur det ser ut innanför, men just den lilla detaljen om wiren verkar de ha utelämnat. Sitter den fast med växelspaken eller? Det finns ett liten gummiskydd bakom vilken man kan justera spänningen på wiren, men vart tar den vägen sedan? Tacksam för svar så jag kan komma åt att se hur mitt framdrev mår.

http://www.flickr.com/photos/tandersten/3755451197/

http://www.flickr.com/photos/tandersten/3755454381/
BMW R 1150 GS -01
andytoothstone
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-07-20/11:33

Re: Fråga om yamaha

Inläggav Inge K. » 2009-07-26/00:37

Hei!

Kjenner ikke til denne modell, men har du prøvd å demontere dekselet? Vil anta at du kan trekke
dekselet rett ut til siden og at aktiveringsmekanismen for clutchen sitter igjen i dekselet.
Er det slik jeg tror, er wiren tilkyttet en hevarm som igjen påvirker en nærmest grovgjenget skrue.
Denne skruen presser igjen på en trykkstang som går gjennom den ene gir-akslingen til clutchen
på motsatt side. Da vil det se ut som noe i nærheten av dette:
Bild

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Fråga om yamaha

Inläggav Albert » 2009-09-27/09:57

"En bild säger mer än tusen ord"...
Ta en bild av hur det ser ut och publicera den här => mkt lättare att råda.

Har kikat på sprängskissen:
http://farm3.static.flickr.com/2643/375 ... 99f0_o.jpg
Håller med dig om att den saknar de data som du frågar efter. Ovanligt, men händer.
Har lite svårt att förstå vitsen med packningen till kåpan eftersom den inte tätar mot olja... Japansk logik?...

Fråga:
Går kopplingsvajern ner genom vad som är ritat som en rund ring strax bakom det övre främfre skruvhålet?
OM det är så så kan eventuellt hela kopplingsregleringen sitta fast på insidan av kjedjekåpan, dvs att kåpan är bara att lyfta av med vajern(?) i.
Sådana här spörsmål brukar ge sig när man skruvar -:)

Börja med att ta ett par bilder och publicera dem här.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst