Mosel och Nürburgring

Mosel och Nürburgring

Inläggav Lindeberg » 2009-12-18/19:14

Edit: Forumet gillar inte storleken på mina bilder. Med Firefox kan man högerklicka på bilden och välja "Visa bild".

I maj levererades min gulsvarta och sproilans nya BMW F800GS. Strax efter att kompletterat med Touratechs höga touringsadel förstod jag att denna hoj har potential att köra lite längre rundor med bagage. I mitten av augusti hade jag två veckors semester, så jag bestämde mig för att vända styret mot Moseldalen och området kring Nürburg. Jag har varit där några gånger tidigare, men då med bil, och har ofta drömt om att åka hoj på vägarna i detta härliga område.

Dag ett
Jag körde hemifrån med första delmål Malmö. Det var pågående malmöfestival, och jag träffade en kompis för en bit mat på stan. Vid 21-tiden bordade jag färjan med Travemünde som mål morgonen efter.

Bild
Malmö hamn

Bild
Öresundsbron


Dag två
Jag vaknade två-tre timmar innan angöring och kunde inte somna om. Jag var väl rätt förväntansfull på den fortsatta resan. Hade inga fönster i hytten, så det var spännande att gå ut på däck för att undersöka vädersituationen. Prognosen hade sagt att denna min första dag i Tyskland skulle starta i ganska kraftigt regn. I vanlig ordning stämde prognosen inte riktigt, och jag klarade mig undan med ett rejält molntäcke.

Bild
Travemünde

Bild

Bild

Jag körde av färjan och det var en härlig känsla. Första delmål var Hamburgs centrum och BMW Motorrad Zentrum. Där hade jag bokat tid för inköp och montering av BMW:s vario-väskor (blev 2000 kr billigare än i Sverige, inkl monteringen). Det tog några timmar, och jag gick ganska snabbt över försäljningshallen med bilar, motorcyklar och tillbehör. Började bli lite seg väntan efter några timmar.

När hojen var klar beundrade jag mina nya väskor ett tag och kände mig nöjd över köpet. Jag ville komma ur Hamburg snabbt så jag började köra motorväg (jag hade kört mest landsväg på vägen mellan Travemünde och Hamburg). Efter ett tag tjocknade trafiken till och som mest sakta gick det såklart i Elbe-tunneln. Dieselröken, den låga hastigheten och den stigande temperaturen gjorde att jag bestämde mig för att välja ”Motorväg av” på min GPS. Fortsättningsvis blev det körning enbart på bundesstrassen. Enda nackdelen med det är att byarna/städerna i Tyskland ligger tätt, så det blev ganska låg medelhastighet. Men jag hade ju semester… En bit väster om Hannover hittade jag orten Petershagen och utanför densamma ett hotell som såg vettigt ut. Jag erbjöds ställa hojen i stallet, men det var en rejäl tröskel för att komma in och ut, så jag ställde den utanför stallet i stället. Efter en HCHF-måltid (high carbonate, high fat) och ett par veteöl var det rätt skönt att lägga sig.


Waldhotel Morhoff
Bild
http://www.waldhotel-morhoff.de/

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Dag tre
Dagens mål var Moselfloden och staden Cochem, där jag hade förbokat det enda hotellet på resan. Hade bara bokat en natt, men utökade snabbt till två för att kunna köra med mindre packning. Cochem föreföll vara en liten trevlig stad med stora möjlighet att borda turbåtar och man kände för det. Mitt hotell, (Moselromantikhotel Thul, http://www.hotel-thul.de/) låg på andra sedan Mosel, sett från Cochem.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Mosel och Nürburgring

Inläggav get_a_mc » 2009-12-18/19:38

Fina bilder, trots mulet väder. Perfekt att läsa reseberättelser nu denna mörka årstid.

Väntar ivrigt på fortsättningen...
get_a_mc
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2008-04-29/20:47

Re: Mosel och Nürburgring

Inläggav Lindeberg » 2009-12-18/21:23

Dag fyra
Efter att ha lämnat hotellet körde jag på härligt kurviga vägar mot Nürburg och Nürburgrings nordslinga, Nordschleife. Jag var där vid tiotiden, och var överraskad över den massiva uppslutningen. Det var ju i och för sig lördag och öppen körning för allmänheten. Jag förstod att det var lika bra att ta tjuren vid hornen så jag gick inpå biljettkontoret och köpte biljett för ett varv, 22€. Jag har kört bil tidigare på banan, och att köra hoj var väldigt trevligt också, även om det inte är någon sporthoj jag har. Eftersom det inte gick så snabbt vad jag tvungen att kolla i backspelglarna ofta och högerblinka nästan lika ofta. Efter mitt varv traskade jag runt på parkeringen och njöt av atmosfären en stund.

Om man bokar i förväg kan man åka med en BMW M5 runt banan. Ring-Taxin som den kallas går på 190€ för ett varv och måste bokas cirka ett halvår i förväg. Man kan också hyra in sig i passagerarsits i en Aston-Martin Vantage för 295€. Eftersom jag inte hade bokat började jag spana in bilar som var på väg ut på banan där passagerarsitsen gapade tom. Det rullade upp en Porsche Carrera S, norskregistrerad med en kvinnlig chaufför. Efter att ha presenterat mig och mina avsikter, och givetvis tryck på grannsämjan mellan svenskar och norrmän/norskor fick jag ta plats i passagerarsätet för ett varv. När vi passerat bommen vid påfarten frågade jag om hon hört mycket på banan tidigare. Hon svarade genom att peka på det digitala tidtagaruret på instrumentbrädan – dagsbästa tiden var 8m 10sek, vilket är rätt snabbt… Jag förstod att det skulle bli åka av och denna damen sparade inte på krutet någon stans. Vild körning förbi samtliga fordon på banan och alltid gena över curbsen. Vid varje krön slog jag huvudet i taket.

När jag blivit avsläppt efter ett fantastiskt varv på denna banan hoppade jag upp på hojen igen och körde ut till en åskådarplats vid sidan av banan för att njuta lite till och ta några bilder. Därefter körde jag tillbaka till Nürburg och besökte det nya racingmuséet (Ring-Werk) bredvid den modernare grand prix-banan.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Porschen och norskan som jag fick möjligheten att åka med

Bild



Dag fem
Denna dagen körde jag i sydlig riktning utmed Mosel ett tag, för att därefter vika av mot Bastogne och korsa Luxemburg. Jag körde runt lite i Bastogne för att hitta någon som minde om andra världskriget, men jag körde vidare ganska snabbt eftersom jag ville tillbaka till Tyskland igen innan kvällen. Körde i alla fall via formel 1-banan Spa-Francorchamps. Det var en vecka kvar till f1-tävlingen där och jag hoppades se lite av förberedelserna. Tyvärr var det en vakt och en bom vid varje infart till banan, så besöket i Francorchamps var ganska onödigt. Jag kom åter in i Tyskland och Eifelbergen och hittade ett billigt hotell att spendera natten på.


Bild
Borg over Bernkastel-Kues

Bild
Bernkastel Kues

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
In i skogen på de krokiga vägarna

Bild
Givetvis köpte jag det obligatoriska klistermärket och fäste på packväskan.

Bild

Bild
Ovanför skogen uppe på kullarna kan det vara så här vackert

Bild
Genom Eifelbergen till Luxemburg.

Bild
Och strax därefter in i Belgien
Senast redigerad av Lindeberg 2009-12-18/21:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Mosel och Nürburgring

Inläggav Lindeberg » 2009-12-18/21:35

Dag sex
Inget bra sätt att starta dagen. Först noterade jag att det regnade och till på köpet var hotellfrukosten rätt mager. Kvällen innan var jag tvungen att parkera hojen bredvid hotellets sopsortering utomhus, så hojen var blöt och ledsen. Jag satte på mig mina regnkläder i alla fall och började köra. Hade sett fram emot sista dagen på resan med roliga vägar i Eifelbergen, men det fick bli lite lugnare på grund av regnet. Det regnade till och från hela förmiddagen, men efter lunchtid kunde jag ta av mig regnkläderna för gott denna resa. På kvällen landade jag på ett mycket fint, och inte jättedyrt hotell i Lingen, Hotel Am Wasserfall http://www.hotel-am-wasserfall.de/de/index.html. För 4€ fick hojen stå och torka till i ett eget låsbart garage. Efter en välbehövlig dusch installerade jag mig i hotellets fina restaurang. För €27 avnjöt jag fläskfile från Ibericogris, dessert och två öl.

Bild

Bild
Soma v en händelse blev det några mil i Nederländerna också.

Bild
Turbåtar vid Hotel Am Wasserfall. Tre minuter till en tropisk regnskur.

Dag sju
Sista dagen utomlands. Målet för dagen var Travemünde och färjan hem. Det blev såklart bundesstrassen även idag. Jag var lite tidig upp till Travemünde (skönt med marginaler ibland), så jag slog ihjäl några timmar genom att köra runt lite vid Tysklands norra kust, och promenerade även runt lite i Travemünde.

Bild

Bild
Autobahn.

Nästa dag körde jag från Malmö och hem i bra väder. Totala sträckan på resan blev 290 mil. Jag företog resan på egen hand, och det var lite trist och ensamt ibland på kvällarna, men dagarna tycker jag var perfekta – stor frihetskänsla. På vägen hem genom Sverige förstod jag att denna resan bara var början på min framtid som mc-tourare. I sommar blir det alperna!

Bild
Skåne!


Tack för tiden!
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Mosel och Nürburgring

Inläggav Marie » 2009-12-18/23:03

Underbar berättelse och fina bilder! Enda problemet är att jag blir vådligt sjuk av längtan till Rhen och Mosel. Där är ju så vackert att det nästan gör ont i ögonen.

Jag tror att nu när du fått smak på Europa så kommer nästa års resa till Alperna att bli ännu mera lyckad, och sen kan du inte hålla dig borta därifrån. Jag har väl tilbringat i stort sett varenda en av de senaste 33 årens sommarsemester där.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Mosel och Nürburgring

Inläggav Johnny Kinnunen » 2009-12-19/16:38

Härliga bilder och härlig berättelse, tackar! :)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Mosel och Nürburgring

Inläggav Roma55 » 2009-12-19/17:28

Fy vad sjuk av längtan jag blir.
Underbara bilder, detta område är guds gåva till motorcyklisterna.

//Ronnie
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Re: Mosel och Nürburgring

Inläggav Hasse Gustafsson » 2009-12-20/09:37

Planerar själv att tillsamman med hustru en resa i Augusti till Hartz och sedan vidare till Moseldalen.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst