Edit: Forumet gillar inte storleken på mina bilder. Med Firefox kan man högerklicka på bilden och välja "Visa bild".
I maj levererades min gulsvarta och sproilans nya BMW F800GS. Strax efter att kompletterat med Touratechs höga touringsadel förstod jag att denna hoj har potential att köra lite längre rundor med bagage. I mitten av augusti hade jag två veckors semester, så jag bestämde mig för att vända styret mot Moseldalen och området kring Nürburg. Jag har varit där några gånger tidigare, men då med bil, och har ofta drömt om att åka hoj på vägarna i detta härliga område.
Dag ett
Jag körde hemifrån med första delmål Malmö. Det var pågående malmöfestival, och jag träffade en kompis för en bit mat på stan. Vid 21-tiden bordade jag färjan med Travemünde som mål morgonen efter.
Malmö hamn
Öresundsbron
Dag två
Jag vaknade två-tre timmar innan angöring och kunde inte somna om. Jag var väl rätt förväntansfull på den fortsatta resan. Hade inga fönster i hytten, så det var spännande att gå ut på däck för att undersöka vädersituationen. Prognosen hade sagt att denna min första dag i Tyskland skulle starta i ganska kraftigt regn. I vanlig ordning stämde prognosen inte riktigt, och jag klarade mig undan med ett rejält molntäcke.
Travemünde
Jag körde av färjan och det var en härlig känsla. Första delmål var Hamburgs centrum och BMW Motorrad Zentrum. Där hade jag bokat tid för inköp och montering av BMW:s vario-väskor (blev 2000 kr billigare än i Sverige, inkl monteringen). Det tog några timmar, och jag gick ganska snabbt över försäljningshallen med bilar, motorcyklar och tillbehör. Började bli lite seg väntan efter några timmar.
När hojen var klar beundrade jag mina nya väskor ett tag och kände mig nöjd över köpet. Jag ville komma ur Hamburg snabbt så jag började köra motorväg (jag hade kört mest landsväg på vägen mellan Travemünde och Hamburg). Efter ett tag tjocknade trafiken till och som mest sakta gick det såklart i Elbe-tunneln. Dieselröken, den låga hastigheten och den stigande temperaturen gjorde att jag bestämde mig för att välja ”Motorväg av” på min GPS. Fortsättningsvis blev det körning enbart på bundesstrassen. Enda nackdelen med det är att byarna/städerna i Tyskland ligger tätt, så det blev ganska låg medelhastighet. Men jag hade ju semester… En bit väster om Hannover hittade jag orten Petershagen och utanför densamma ett hotell som såg vettigt ut. Jag erbjöds ställa hojen i stallet, men det var en rejäl tröskel för att komma in och ut, så jag ställde den utanför stallet i stället. Efter en HCHF-måltid (high carbonate, high fat) och ett par veteöl var det rätt skönt att lägga sig.
Waldhotel Morhoff
http://www.waldhotel-morhoff.de/
Dag tre
Dagens mål var Moselfloden och staden Cochem, där jag hade förbokat det enda hotellet på resan. Hade bara bokat en natt, men utökade snabbt till två för att kunna köra med mindre packning. Cochem föreföll vara en liten trevlig stad med stora möjlighet att borda turbåtar och man kände för det. Mitt hotell, (Moselromantikhotel Thul, http://www.hotel-thul.de/) låg på andra sedan Mosel, sett från Cochem.