Italian Legendary Tour 2010

Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Magnus Jinstrand » 2010-09-21/09:53

Som en del kanske läst så vann jag en en resa till Italien för att vara med på Dainese Italian Legendary Tour 2010, här kommer lite bilder och text hur det var.

Ankomstdagen:
Efter avfärd från Landvetters flygplats vid 10 tiden på Söndagen 12/9 så anlände jag till Venedigs flygplats vid 15 tiden, jag hade fått information om att en Alfonso skulle plocka upp mig och några till och köra oss till hotellet i Vicenza, han var klädd i en Dainese t-shirt och var inte svår att hitta.
Alfonso talade inte engelska men lät mig förstå att vi väntade på några till, lite vid sidan om oss stod en kortare man i min ålder och tittade på mig, så jag hälsade. Efter ett litet tag kom några fler fram till oss och de ställde sig direkt vid mannen jämte oss och ville bli fotograferade tillsammans med honom, kanske nån kändis tänkte jag... (mannen i vit t-shirt nedan)

Bild

Nåväl, mannen blev hämtad och försvann i en bil, jag och några till blev visade in en liten buss, det var jag och tre tyskar, en av tyskarna visade sig vara en engelsman som hette Robin och var bosatt i Dortmund där han drev en Dainese-affär.

Efter ett tag anlände vi till ett hotell och blev på italienska och med lite gestikulerande informerade om att vi skulle bli hämtade utanför hotellet 18:30. Jag checkade in och ställde upp mitt bagage, som förresten hade fått en lapp på sig där det stod "HEAVY: 22KG", ja vi skulle ju ha med oss all utrustning.

En stund innan halv sju gick jag ner och ställde mig utanför hotellet, det var underbart ljummet väder, ca 25 grader, det var ett tjugotal personer som stod i klungor och pratade, jag gick fram till de jag kände igen och efter ett tag hörde man alla möjliga språk runt omkring, italienska, franska, nederländska, tyska, engelska och några jag inte kände igen, alla var glada och började presentera sig för varandra.

En buss dök upp och körde oss till Dainese huvudkontor, vi blev anvisade till ett rum där man gick igenom vad som skulle hända och presenterade alla inblandade, både folk från Dainese och de italienska turledarna som kallades "safety instructors".

Bild

Bild

Bild

Efter det blev vi insläppta på lagret där hojjarna stod uppradade.

Bild

Bild

Bild

För mig var det många exotiska märken: MV Agusta, Ducati, Yamaha, Honda och Harley Davidson!

Sedan blev det lite information och rundvandring på lagret.

Bild

Bild

Ett imponerande automatiskt höglager.

Bild

Sedan blev vi utsläppta och gick in i visningslokalen, här kunde man se nästa års kollektion, bussen på bilden är teknik-bussen, den är med på alla större tävlingar där tex Valentino Rossi tävlar för att kunna fixa ev. problem med utrustningen. Man hade även sparat ca 500 av använda skinnställ, en del kända och en del med fina revor.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Även en outlet-butik var öppen där man kunde fylla på med det man ev. saknade, hade man glömt nån utrustning hemma så kunde man även låna här.

Bild

Vid 22-tiden var det dags att gå på bussen igen för att åka till middagen, bussen körde ut från staden upp i bergen till en liten restaurang, här blev vi bordsplacerade efter gruppen vi skulle åka i och fick träffa vår turledare Rudolph, jag hamnade i gul grupp, vi var 11 st i vår grupp varav tre körde med passagerare så åtta mc blev det. Vi bjöds på en italiensk fyrarätters måltid med vin, smakade bra så klart!
Vi fick även reda på vilken hoj vi skulle få ha på turen, jag fick en MV Agusta Brutale 990R, namnet sa mig ingenting, man hade ansvar för samma hoj hela tiden, men man kunde byta tillfälligt med andra för att kunna testa olika hojjar.

Bild

Vid halv ett var det dags att åka tillbaka till hotellet, vi blev informerade att det är mycket viktigt att vi stod utanför hotellet med all utrustning på och utcheckade från hotellet kl 7:45 nästa dag, vi måste vara iväg med hojjarna kl 9 för att hinna med nästa dag.

Detta avslutar ankomstdagen, turdag 1 följer nedan...
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Magnus Jinstrand » 2010-09-21/12:17

Turdag 1:

Nästa dag stod alla utanför hotellet med utrustning på och väntade på bussen som skulle komma 7:45, kl 8:15 började en av de Dainese anställda att ringa och efterlysa bussen, mycket diskuterande och gestikulerande via mobiltelefonen, så vi förstod att vi var i italien, kl 9:15 så kom till slut bussen som körde oss till Dainese huvudkontor där hojjarna väntade på oss.

Bild

Vi fick nycklarna av turledaren Rudolph, min hade nummer 37, bara att gå in i lagret och leta upp rätt hoj, inte så svårt, min hoj!

Bild

Vi körde ut dem och ställde oss gruppvis på rad.

Bild

Sedan bar det av, tyvärr så blev det inga bilder på de fantastiska vägarna vi körde på, jag hade med en "action kamera" men lyckades inte få fast den ordentligt. Men desto fler pausbilder blev det.

Vädret började jättebra med 25 grader och lätt dis, efter ett tag blev det dock gråare, en lite paus med gul grupp.

Bild

Lunch efter ett tag och en tårta som legenden Kevin Schwantz fick äran att skära upp, han var dagens stjärna som åkte med oss och så klart han jag sett på flygplatsen.

Bild

Bild

Bild

Vi körde vidare, efter ett tag så talade Patrick, som körde sporthoj MV Agusta F4, om för turledaren att hans bränslelampa lyste, vi körde vidare och till slut fick han så klart bensinstopp, turledaren Rudolph sa till oss att köra till nästa by och vänta medan han fixade en bensindunk till Patrick, ingen av oss deltagare hade någon karta eller gps så vi hade ingen aning om var vi var, men vi väntade i alla fall.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter ett tag kom resten av gruppen och vi fortsatte upp i bergen, vädret försämrades och det blev dimmigt och kallt.

Bild

På andra sidan berget var det lite bättre.

Bild

Bild

Senare på em så anlände vi till Mugello-banan.

Bild

Bild

Här blev det lite snacks och champagne och spänd väntan på:

Bild

Valentino Rossi, Agostini och Schwantz.

Bild

Bild

Bild

Det blev en liten frågestund innan vi alla skulle få åka ett varv på Mugello-banan tillsammans med stjärnorna.
De glömde vinka in oss i depån, så det blev faktiskt två...

Bild

Bild

Sedan blev det en tur till hotellet i regn och mörker, jag hade äran att bli omkörd av Rossi i sin BMW M3, den lät gött, han åt middag med oss på kvällen, det visade sig också att Schwantz hade åkt med oss hela dagen utan att jag märkt det.

Bild

Finfint hotell.

Bild

Bild

Bild

Bild

Och middag kl tio, fyrarätters så klart, sedan var klockan ett och det var dags att somna in, vilket inte var svårt...

Turdag 2 följer...
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Magnus Jinstrand » 2010-09-21/13:10

Turdag 2:

Nästa dag visade upp finfint väder, hade en fanstastisk frukost ute.

Bild

Men en ny spännande dag och nya hojjar väntade...

Bild

Bild

Idag skulle Agostini åka med oss, en mycket trevlig man, han körde en MV Agusta F4.

Bild

Bild

Vi drog iväg och efter en stund var det dags att tanka, här gällde fortfarande full service, vi fick inte tanka själva.

Bild

Efter ett tag kom vi till en liten by strax innan Florens, här väntade lokala myndigheter och hjälpte till att organisera, de körde med ett känt mc märke.

Bild

Sedan blev det gemensam tur till Florens och en helt otrolig tur genom staden med den lokala mc polisen som eskort, de körde framför och vid sidan om och stoppade all annan trafik, vi kom upp till Piazzale Michelanelo där vi skulle samlas.

Bild

Bild

Bild

Agostini var en populär man.

Bild

Dags för gruppfoto.

Bild

Nåväl ingen tid att förlora, full fart mot... lunchen, på en villa ute på landet.

Bild

Självklart serverades det vin till alla måltider...

Bild

Bild

Jag lovar att det var lika gott som det ser ut!

Bild

Bild

En av de få grusvägarna som vi körde på...
Bild

Full fart igen, mot nästa mål... och glas vin.

Bild

Bild

Bild

Bild

Nästa by, här väntade polisen och mycket folk på oss, vi parkerade på torget i vanlig ordning, folk jublade när Agostini visade sig, men barnen frågade efter Rossi...

Bild

Bild

Vi blev inbjudna till en invigning av nya turistcentrat, Agostini invigde med borgmästaren och turistchefen, vi blev bjudna på lokala läckerheter...

Bild

Bild

Alla nöjda och glada, vi drar vidare...

Bild

Bild

Full fart till hotellet, här var jag nog lite trött för jag hittar inga bilder av denna kväll.

Turdag 3 följer...
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Magnus Jinstrand » 2010-09-21/14:02

Turdag 3, den sista.... :(

Vaknade igen till ett fantastiskt väder.
Utanför hotellet.

Bild

Nya spännande hojjar väntade på att få provas.

Bild

Bild

Iväg och första stoppet vid Montalcino.

Bild

On the road again...

Bild

Upp på en fantastisk väg genom en bokskog upp i bergen till nästa stopp och dags för andra frukosten, snacks med skumpa...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Iväg igen, lunchen väntar... i en lite bergsby igen, vi åt i en restaurang inne i tornet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En mycket trevlig hoj.

Bild

Och iväg igen...

Bild

Bild

Vi åkte på en otroligt kurvig väg till nästa by.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och den lät lika gött som den såg ut.

Bild

Här väntade borgmästaren med sällskap på att bjuda oss på lokala läckerheter och lokalt vin så klart.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Rudolph, vår turledare och safety instructor, smakar lite godsaker.

Bild

Bild

Jaha sedan var det full fart till hotellet och sista natten med gänget, hotellet var en golf resort vid kusten.

Bild

Bild

Bild

Dags att lämna hojjarna, de lastades och försvann... :´(

Bild

Vi åkte båt till en fiskrestaurang.

Bild

Bild

Sista dagen var bara transport till flygplatsen i Rom, via Berlin och hem till 12 grader och regn i Göteborg.

Bild

Bild

Bild
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Lars Levén » 2010-09-21/16:32

Jag gillar luncherna i det fria. Riktigt campingliv. Det ska bli gött att få trycka din hand, nästan som att hälsa på Rossi!
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav ManneJ » 2010-09-21/17:35

Kanonresa!
Man blir ju liiite avis.
Kanske man måste börja handla italienskt ... :-)
Janne
F650 GS - 05
Användarvisningsbild
ManneJ
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-02-19/01:00

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-09-21/18:35

Jag säger bara - Välkommen hem!
Såna där strapatser skulle jag aaaldrig orka med.....

Tack för fina bilder och en trevlig berättelse från Din fantastiska resa!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Roma55 » 2010-09-21/18:57

Woooow, säger jag bara. 8-)

//Ronnie
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav kirre777 » 2010-09-21/19:01

Fantastiskt reportage och vackra bilder.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Robert Olausson » 2010-09-21/19:13

Härligt, Magnus!

Bara att gratulera till en underbar resa!

Tack för din trevliga rapport om äventyret.

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Håkan » 2010-09-21/19:27

Oj...

Ojoj...

Grattis!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Kenneth » 2010-09-21/19:55

Jag är lite skeptisk jag... Du har nog drömt alltihopa. Snyggt ''photoshopade'' bilder i alla fall ;-})
För inte kan du väl tro att jag är avis?????
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Magnus Jinstrand » 2010-09-21/20:59

Kenneth skrev:Jag är lite skeptisk jag... Du har nog drömt alltihopa.


Jag börjar tro det med, tiden gick så otroligt fort.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Magnus Jinstrand » 2010-09-21/21:02

Finns en filmsnutt på youtube också.

http://www.youtube.com/watch?v=lg43ZqdvCm0
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Magnus Jinstrand » 2010-09-22/08:44

Och så här ser stöveln ut efter resan, det är ett tufft jobb, men någon måste göra det...

Bild
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Håkan » 2010-09-22/09:24

Magnus Jinstrand skrev:Och så här ser stöveln ut efter resan, det är ett tufft jobb, men någon måste göra det...


Ajaj.

Tycker synd om dig, var det verkligen värt detta!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-09-22/11:20

Du måste ha växlat måånga gånger.....
För det kan väl inte vara så illa att det var gjutskägg med vassa kanter på växelpedalen?

Vore kul om Du skrev några rader om Brutalen, så man får sig lite annat till livs än bara BMW!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Kovlingen » 2010-09-22/12:03

citat Re: Forum och inlägg
Min högst personliga åsikt är att man svarar på en tråd om man har nåt att tillföra annars läser man och lär...# 2680409, Boråsare

R1200GSA -10
G650XCh -07
F650GS -10Magnus Jinstrand
2010-09-07/12:39

Undertecknad har inget att tillföra . ;) :oops:
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Italian Legendary Tour 2010

Inläggav Magnus Jinstrand » 2010-09-22/12:09

Agusta Brutale 990r är fyrcylindrig, ca 140 hk, så man måste komma upp till 7-8000 innan nåt händer och sedan går det fort upp till 13000.

Första halva dagen när jag körde den så förstod jag den inte alls, men jag försökte köra som med bmw´n hemma, jag tyckte det var höga varv vid 6000 och ingen som helst motorbroms, sedan kom jag på att jag hela tiden måste ligga över 6000 för att den skall fungera på de väldigt kurviga vägarna, så inför kurvan växla ner till 3, 2 eller 1 och motorbromsa, sedan järnet upp till 4, 5 eller 6 och så om igen, helt suveränt kul men det sliter på stöveln. Brutalen är däremot helt kass att köra sakta med, gasen är som en på/av knapp, väldigt ryckigt med andra ord.

Jag växlade en del mellan Agustan och en Ducati Hypermotard 1100evo, två helt olika cyklar fast de kanske ser ganska lika ut, Ducatin som har v-twin och ett hejdlöst vrid kunde man bara gasa med vilken växel man än hade och sedan släppa gasen och motorbromsa, mycket enklare. Jag hade alltid svårt att hänga med ur kurvorna med Agustan för att man alltid fick växla, med Ducatin bara man gasade.

Sedan körde jag en stund med sporthojen MV Agusta F4, men den var väldigt jobbig att köra på de små kurviga vägarna, ungefär som Brutale i motorkaraktär men med 186 hk(!), väldigt snygg och med extremt gott ljud och med snygg instrumentering. Efter att kört på serpentinvägar nedför ett berg så var handlederna helt slut, man hängde på händerna och blodet försvann fort från bromsfingrarna, jag fick darrande byta tillbaka till Brutalen.

Ducatis Multistrada 1200s körde jag också, väldigt trevlig, skulle lätt kunna byta bort min R1200 GSA mot en sådan :shock: väldigt trevlig motor med bra vrid, lättkörd på kurviga vägar och bekväm, jag har inte testat på raka vägar i hög fart så jag vet inte hur bra vindrutan fungerar, lugn och skön men med bra drag när man vill.

Körde också en sväng med Ducati Monster, den var inte lika trevlig som Hypermotarden och man slog i vitala delar i tanken hela tiden, den kallas visst för "Nutcracker".

Yamaha, Honda och HD testade jag inte, Super Teneren hade jag gärna testat men de stora cyklarna fick de som körde med passagerare och de var svåra att byta till sig, men å andra sidan så är ju dessa märken lätta att prova här hemma.

Totala favoriten blir Brutalen, tätt följd av Ducati Hypermotard.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst