Stockholm till Nordkap i juni 2011

Stockholm till Nordkap i juni 2011

Inläggav Bertil Olin » 2010-12-07/21:00

Planerar att åka till Nordkap i juni 2011. Har bokat Hurtigrutten från Honingsvåg till Trondheim söderut så återresan är klar. Frugan och jag har åkt många långresor, både i på kontinenten och Brittiska öarna så resans längd är vi medvetna om. Efter ett antal resor i Norge och Skottland så är vi också vana vid regn och växlande väder.

Vore tacksam för lite tips om lämplig väg från Stockholm och lämpliga övernattningsställen typ hotell, vandrarhem eller B&B. Vi tänker inte tälta, vi är för gamla för det. Utrustningstips är också välkomna.

Vi kör R 1200 GS och kompisarna kör R 1200 RT så hojarna klarar nog resan.

berohl
Bertil Olin
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 1996-03-10/01:00

Re: Stockholm till Nordkap i juni 2011

Inläggav Andreas Norrby » 2010-12-07/22:16

Gjorde själv resan till Nordkap i somras. Startade i Östersund och åkte genom Sverige upp till Boden, och sedan via Rovaniemi upp genom Finland och ut till Kirkenäs innan vi fortsatte mot Nordkap. Vägvalet handlar väl mycket om hur mycket tid man har på sig och hur långa körpass som känns ok. Vi åkte sedan genom Norge hem. Sträckan genom Sverige och Finland kändes mest som transportsträckor. Om antalet resdagar inte är så noga skulle jag nog välja att åka genom Norge upp. Finns många fina platser att besöka på vägen.
//Fd. "Vilse på näset"
Andreas Norrby
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2010-07-24/07:18

Re: Stockholm till Nordkap i juni 2011

Inläggav Magne » 2010-12-10/13:56

Stugtips Karasjok,
http://www.nordnorgesguiden.no/Finnmark ... utleie.htm
Fina stora stuger med hög standard och ligger vackert nära älven.

Glöm inte att besöka Juhls silversmide i Kautokeino (http://www.juhls.no/)

Mitt tips är att köra hoj från Nordkap till Tromsö och få se Lyngsalpene. Med hurtigrutten från Tromsö till Trondheim får du se bl.a. Lofoten
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Stockholm till Nordkap i juni 2011

Inläggav Fredrik J » 2010-12-10/19:56

Hur är det med boende i Norge om man nu inte gillar tält, behöver man boka i förväg eller funkar det bra att lösa det från dag till dag?
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Stockholm till Nordkap i juni 2011

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-13/07:53

Fredrik J skrev:Hur är det med boende i Norge om man nu inte gillar tält, behöver man boka i förväg eller funkar det bra att lösa det från dag till dag?


Min erfarenhet ifårn hytter och vandrarhem är att om man inte vill bo i allra fräckaste ställena under högsäsong som t.ex. Geiranger, Flåm m.fl. behöver man inte förboka länge innan.
Då kan man antingen pröva på vinst eller förlust eller ringa och boka typ dagen innan.
Skall man till typ platser ovan beskrivna, bör man boka lång tid innan. Likaså om man är ett större sällskap så bör man också bok lång tid innan oavsett mål.
Jag har i princip semestrat varje sommar i Norge sedan 2001 då jag tog lappen, och det har varit tält, hytte, och vandrarhem jag bott på.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst