Mälaren Runt 2012

Mälaren Runt 2012

Inläggav Peter Nordlund » 2012-08-19/14:44

Då har jag deltagit i mitt första renodlade Motorcykel-event Mälaren Runt

Starten gick från Pampashuset i Solna - Stockholm. då jag bor på Kungsholmen var det ju i princip på min bakgård så jag åkte hemifrån 10:45 och tänkte det blir nog lagom med starten kl 11, jag hinner knappt över bron vid Hornsberg förrän kön börjar.
Där jag står i en böj under Essingeleden ser jag kanske 100 cyklar, men när kön mullrar igång och alla börjar röra på sig smyger antalet sakta på...

Upp på Essingeleden söderut och det börjar otrevligt, innan Skärholmen ser jag två personer liggande på sidan av vägen, verkar vara singelolyckor?
Jag tror vi är vid Botkyrka när vi svänger av på en mindre väg mot Södertälje, det är nu man märker vilka mängder av människor som gått ur sina hus, ställt upp stolar och bord och ibland både tält och husvagn för en dag med hoj-spaning, det sitter folk överallt och vinkar glatt!

När vi kommer in till Södertälje ser man än tydligare mängden hojar, Tankar och handlar banan och en dricka sedan rullar vi sakta igenom stan och svänger av på vad jag kallar "den gamla vägen" som går parallellt med E20 mot Strängnäs.

Vid Läggesta blir det lite landsvägsåka, i trakten kring Järsta svänger vi av E20 för en mindre väg mot Strängnäs.

Efter stora delar av vägen sitter folk tålmodigt och vinkar och ser så glada ut, många fotografer med stativ syns också, och man ser så otroligt många olika hojar.

På väg ut från Strängnäs kommer olycka nummer 3 mellan en bil och mc (Strängnäs Kuriren skriver att mcföraren avled) jag passerar alldeles för när för att ignorera den.

Efter ett tag kommer vi fram till det första stora stoppet vid Motorbanan Gröndal utanför Eskilstuna..herre jesus vad motorcyklar!! jag har aldrig i mitt liv sett så många.
Jag kliver av och kollar runt i en halvtimme, man kan se SMC, Svedea, MCM, Olika hoj fabrikat och som jag tyckte intressant Stadler MC utrustning, nu fik jag tillfälle att klämma och känna och fråga en hel del, kan bli intressant inför nästa säsong som konkurrent till Rukka och BMW´s grejjer.

Hinner inte mer än ut från området så kommer nästa olycka jag ser (den fjärde) ett vajerräcke ser illa åtgånget ut och en hoj som är skrot, vet ej om det var andra fordon inblandade.

Nu blir vägen rak och tråkig hela vägen till Västerås, men det som fyller mitt huvud är alla olyckor, det är som om något mörkt och tungt hänger över en.
Jag kunde inte föreställa mig att det skulle hända så många olyckor, och detta bara dom jag passerade...

Kör Stockholmsvägen från Västerås mot Enköping där sista stoppet blir hos Strul MC, min klocka är nu straxt efter 17 och magen kurrar så jag beslutar för att köra hemåt.

Efter bara någon kilometer börjar varningslampan för lågt tryck i bakdäcket ilsket blinka rött, visar på 1,9 bar?
Jag svänger in på en mack och upp med cykeln på centralstödet och visst där sitter en redigt fastkilad spik/metalbit mitt i körbanan.

För två dagar sedan fick jag indikering på lågt tryck precis samma sak men såg då inget i däcket så jag fyllde upp det och körde vidare i drygt 15 mil INNAN Mälaren Runt, han sedan köra 25mil denna dag utan problem.
tänker att jag kanske kommer hem dom sista 4 milen genom att hoppa mellan bensinmackar? detta lyckas inte och jag blir stående i Håbo då GPS's lurat ut mig i obyggden, när jag stannar visar trycket på 1,0 bar...inte så smart av mig!

Ringer IF Assistancenummer och efter två timmar kommer Assistanskåren med en bärgare, jag får valet att bli körd till en verkstad (Probike Täby) eller hem, detta då alla 3 däckverkstäder bärgarkillen ringt nekar till att laga, det enda som gäller är nytt däck säger dom...

Runt kl 8 på kvällen lastar vi av på Kungsholmen och jag rullar in cykeln i garaget.

Vilken dag, så mycket intryck och det underbara att känna sig som en lite del av ett större kollektiv och alla trevliga människor har överhanden men där bakkom finns dessa olyckor.

Det sägs i pressen att man beräknar c.a 15 000 cyklar var ute, en härlig dag med lagom värme för mig och bara 10 droppar regn.

En fotograf la upp 73 sidor med bilder på Sporthoj.com och på sidan sidan 62 var jag med

Bild
http://conseal.ath.cx/gallery2/main.php?g2_itemId=99221

Här finns hela galleriet med över 1000 bilder
http://conseal.ath.cx/gallery2/main.php?g2_itemId=96456&g2_page=1
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Mälaren Runt 2012

Inläggav BoinK » 2012-08-19/21:04

Tragiskt med olyckan i Strängnäs. (även jag körde förbi de två som låg på E4 innan kungens kurva)

Jag kom i mötande körfält och det var min vita BMW som agerade sköld efteråt innan brandbilen kom. Jag hörde däcken som tjöt, och såg bilen stanna till, sedan kom han flygande mot mig över motorhuven. Jag trodde först att han tappat hjälmen i luften och förberedde mig på otäcka scener, men det visade sig vara topboxen som gjort samma luftfärd.

Jag uppfattande inte det som livshotande och räddningspersonalen oroade sig mer om rörlighet i armar och ben än interna blödningar (som jag antar vad det som fällde avgörandet).
Användarvisningsbild
BoinK
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-02-13/17:12

Re: Mälaren Runt 2012

Inläggav Peter Nordlund » 2012-08-19/22:13

BoinK

Jisses vilken grej!
insåg när jag kom hem att jag efter semestern när jag packade ur sakerna ur bla topboxen att jag tog ur första förbandskudden och glömde lägga i den, igår hade ju varit en sådann dag om någon den kunde varit bra att ha med.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst