Australien; Från Sydney till Perth via Alice Springs

Australien; Från Sydney till Perth via Alice Springs

Inläggav Rune Nilsson » 2013-04-28/22:27

Förmånen med en dotter utomlands är att besöka henne och då speciellt under Julhelg och Nyår. Ett par veckor tillsammans med familjen sedan var det dags för fru och son att åka hem medan jag hade möjlighet att plocka ut några av de otaliga övertidstimmar som man samlat ihop. Bokning av mc hade gjorts tidigare under hösten, då jag fick möjlighet att boka en BMW F800GS som var stationerad i Perth och skulle tillbaka från Sydney. Nackdelen var att jag inte kunde få tillgång till den förrän mitten av Januari, fördelen var att det var reducerat pris på hyran. Under väntetiden hann jag med en tur till NZ. ( se tidigare reseberättelse).

Resrutt; Sydney – Wagga Wagga – Renmark – Borossa valley – Adelaide – Port Augusta – Alice Springs – Uluru (Ayers Rock) – Port Augusta – Nullabor – Norseman – Esperance – Bunbury – Perth. Det blev raka spåret över mot västra sidan i och med vi åkte en tur med familjen i den sydöstra delen samt några år tidigare åkt längs östkusten norr ut.

Körningen blev delvis i extrema temperaturer, flera dagar runt 40-45 grader. Denna hetta orsakade startproblem på en del fordon, förångning i bränslepumpar. Antingen fick man vänta till motorn svalnat eller kunde man kyla bränslepumpen. Kallt vatten och isklumpar hjälpte bra eller undvika att stänga av motorn. Pinsamt första gången innan jag visste orsaken till problemet, en glad HD – åkare förklarade, han hade samma problem med sin bil, därför tog han nu sin mc. Lätt regn förekom under ca 20 mil och det var vid Nullabor öknen, där det knappt aldrig regnar. Fördelen var att det höll temperaturen nere.

Allmänt om AUS när det gäller vägnätet är beläggningen bra, tråkiga långa raksträckor, för att hitta fina mc-vägar får man åka upp i bergen längs ostkusten. Hastighetskameror finns med jämna mellanrum även de som mäter medelhastighet. ( Claes Tingvall, Trafiksäkerhetsverket, var där ett antal år i början av 2000-talet). Hastighetsbegränsningar är runt 100-110km/h, i NT 130km/h. Var beredd på långa omkörningssträckor för att passera road trains, dessa är över 50 meter långa och kör runt 110km/h. Man bör undvika att köra i skymning, natt och gryning, mycket djur ute längs och på vägen. Påkörda döda djur som stinker, ligger längs vägarna.
Befolkningen är hjälpsamma och pratsamma, speciellt ute på landsbygden. Roadhousen bör man undvika, dålig standard och höga priser. Vad skall man göra när det är 100-tals mil mellan byarna? Längsta avståndet mellan bensinmackar var 28 mil.

Prisexempel: 1 AUD = 7 SEK kurs jan 2013

Flyg: Köpenhamn-Sydney, Perth- Köpenhamn SEK13.000:- med 1 dags stopp i Singapore. ( extra högt pris i samband med julhelg, utanför storhelg ned mot 10.000:.- ) Hyra Mc 2 veckor en väg AUD 1500, normalpris AUD 2600, Deposition självrisk AUD 2500, Bensin AUD 1.20-2,20 /liter höga priser i ödemark. Hotell Budget-4 stjärnor AUD 75-135 ofta ingår inte frukost, Kaffe och macka AUD 5-13 Middag kväll AUD 25-40 Öl AUD 5-10

Länk till en del bilder från resan;
https://plus.google.com/photos/11560233 ... 7y15KeM3AE

HOP ON DOWN TO THE LAND DOWN FUNder!!!!
Användarvisningsbild
Rune Nilsson
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 1991-01-16/01:00

Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst