MC-Rookie blogg

MC-Rookie blogg

Inläggav farmlip » 2013-06-11/12:46

Här kommer ett litet tips på en blogg som sambon håller i.
Hon är nybliven "spätta" så jag kan säga så här, hon är inte lika förjust i att göra långturer eller att hon håller samma glöd i intresset som vi "övriga" gör. Nyansen är ärlig och rolig, förhoppningsvis så kommer hon ändra sitt tänk i slutet av sommaren, det får tiden utvisa.
Vi har planerat en längre Europaresa som går igenom 11länder och där hon säkert kommer klanka ner på mig och dom övriga som åker ;)

För närvarande så står en Gotlandsresa inför dörren nu till helgen. Ni får mycket gärna kommentera eller ge henne tips, tror inte att någon än så länge kan övertala henne att sitta bakpå hojen i regn och rusk ÄR roligt.

http://mcrookie.blogg.se/
farmlip
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-04-03/22:07

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-06-11/13:12

Fy fasen vad jag skrattar.
Helt otroligt och som sagt BRUTALT ärlig.
Lycka till att konvertera henne till mc världen :D :D :D :D
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav Karlkanga » 2013-06-11/20:26

Härligt att läsa! Fortsätt!!!! :-)
Karlkanga
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2012-11-08/20:17

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav Fredrik J » 2013-06-11/20:53

Kul läsning.

Jag förstår henne helt, skulle aldrig själv utsätta mig för att åka bak på en hoj för nöjes skull.

Vad hon behöver är eget kort och egen hoj ;) För då blir det ju roligt på riktigt.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav Kenneth » 2013-06-11/20:54

:-}) välskriven med glimten i ögat
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav Mattias Eriksson » 2013-06-11/21:06

Kul läsning! Fast jag tror att "tanta" gillart liite ;)
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav Marie » 2013-06-11/23:02

Fredrik J skrev:Kul läsning.

Jag förstår henne helt, skulle aldrig själv utsätta mig för att åka bak på en hoj för nöjes skull.

Vad hon behöver är eget kort och egen hoj ;) För då blir det ju roligt på riktigt.


Definitivt!

Det var hotet om att behöva åka bönpall som fick mig att köpa motorcykel och börja köra.
Körkortet hade jag som så många andra av oss dinosaurer hittat i botten av cornflakespaketet för många år sedan...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav Peter Nordlund » 2013-06-11/23:06

Mycket rolig läsning! :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav farmlip » 2013-07-30/23:17

Nu är det dags!
I morgon (eller närmare bestämt idag) onsdag så sticker vi på vår europatripp. Första stoppet blir Nynäshamn och färjan därifrån till Gdansk i Polen. Sambon kommer uppdatera mer frekvent nu och jag kommer jobba på att hon börjar se mc-åkandet som underbart, har visserligen första stora hindret på färjan eftersom att hon är numera kroniskt rädd för båtar och resor då utan att kunna se land. Vi kan säga så här, jag har glömt att nämna att det är klass 5b varning ute på sjön nu......

Följ oss på vårt första/största mc-äventyr (än så länge). Planering 700mil och 11 länder på 3 veckor.

www.mcrookie.blogg.se
farmlip
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-04-03/22:07

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-07-31/13:07

farmlip skrev:Hon är nybliven "spätta" så ... hon är inte lika förjust i att göra långturer ...

Det måste väl också bero av, vilken hoj Ni åker på? (Om hon har lätt för att somna på pallen, rekommenderas en Guldvinge med armstöd för passageraren. Det blir lite som en barnstol. Jag vet inte, om BMW tillhandahåller samma facilitet på gamla K 1200 LT eller nya K 1600 GTL.)

I övrigt håller jag med några ovan. Det blir ännu roligare, om hon kör själv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav farmlip » 2013-07-31/16:25

Hon har alldeles för lätt att somna :(
Vi kör en 1200 adventure och jag får som oftast sitta och hålla i henne på långturerna och dom tristaste vägarna när hon nickar till.

För tillfället sitter vi nu på en lätt skabbig Polen färja, sambon har valt att krypa ner och läsa en bok bara för att lätta ångesten över att åka en relativt liten båt i 19 timmar. Jag däremot sitter med en öl, kostnad 5:-, kan bli en trevlig semester ;)
farmlip
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-04-03/22:07

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-07-31/18:01

farmlip skrev:Hon har alldeles för lätt att somna :(
Vi kör en 1200 adventure och jag får som oftast sitta och hålla i henne på långturerna och dom tristaste vägarna när hon nickar till.

Du får väl kolla med BMW, Touratech, Wunderlich etc, om de har armstöd till 1200 Adventure. Om inte, kanske en lokal smidesfirma kan hjälpa Er att fixa något? Monterat i toppboxen? ;-)

Som nybliven hojägare råkade jag en aprilfredag för tio år sedan ut för malören att tappa min lilla Kawasaki EN 500. Eftersom jag vid det tillfället hade en akut frozen shoulder (som gör DJÄVULUSISKT ont, om man kommer utanför det begränsade rörelseomfång, som åkomman tillåter), kunde jag inte hålla emot, utan cykeln föll från mig och knäckte ena fotpinnefästet plus backspegelditot.

Förfrågan hos Beviks gav vid handen, att ett nytt fotpinnefäste kostade 550:- och fanns på Europalagret i Amsterdam (tror jag) - dvs det skulle ta några dagar att få fram. I vanliga fall hade det inte spelat någon större roll, men nu skulle jag på mitt livs första körträning på Linköpings Motorstation nästa dag. Vad göra?
Någonstans ifrån fick jag tipset om smidesverkstäder, inklusive en, som var bra på att svetsa lättmetall.
- Kom hit, så får vi titta på't.
Sagt och gjort. Jag körde dit med vänsterfoten uppe på motorblocket, och killen på firman kikade på skadan.
- Kom tillbaka efter lunch.
Jag gjorde så, och då var skadan fixad - mycket välgjort.
- Vad blir jag skyldig?
Han kliade sig på hakan en stund och begärde slutligen 140:-! Jag gav honom 200:- och förklarade, att han var värd vartenda öre, för han hade ju räddat helgen. (Beloppet var ju dessutom mindre än hälften av kostnaden för ett nytt originalfäste!)
Vi skiljdes åt med ömsesidiga leenden och dito tillönskan om trevlig helg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav Dennis Johansson » 2013-07-31/22:05

Mitt x hade en tendens att somna och även en senare dam som ej hade fått sin lapp ännu.
Ser inte några större problem. Båda verkade sitta upprätt när de sov på bönpallen.
JAg märkte det mest var gång jag bromsade då bankade hjälmarna ihop och de vaknade till.

Den senare damen åkte med på lokala klubbens mc tur i Norge och jag låg först i gruppen.
Efter att ha tragglat bakom en traktor bra länge, bestämde jag mig för att köra om när det såg rakt ut.
Dock fanns tydligen en traktornedfart på vänster sida och traktorn lade över ratten, men såg trots allt att jag skulle förbi och lämnade någon halvmeter till en meter fritt vid vägrenen.
Då hade jag ju naturligtvis tagit i bromsarna ordentligt, Något bryskt uppvaknade av att se bakhjulet på en traktor :o
Dock stod traktorn sedan still och jag släppte på bromsarna och körde förbi och fortsatte.
En annan kvinna i klubben frågade senare varför jag inte stannade.
Vart frågade jag?
Efter det med traktorn svarade hon.
VArför skulle jag det sade jag, jag varken krockade eller slog i något.
Hon förstod inte alls varför jag lät mig varva ned medan jag fortsatte köra istället för att stå å frusta i vägkanten ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav farmlip » 2014-07-06/23:51

Nu är det dags igen, tanten är igång :D
För närvarande så sitter vi i ett tält ett par mil ifrån Nordkap. Vi har hunnit med en grymt rolig grusväg, blandad med allt ifrån sand, grus, sten och vattenhinder. Att ta en fullastad gsa med packning och sambo bakpå var en utmaning men ack så otroligt häftigt.

Hur som helst, sambon har börjat uppdaterat sin blogg igen, nu detta år är hon visserligen ingen rookie men ändå lika bitter ibland ;)

Gå in på: mcrookie.blogg.se
farmlip
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-04-03/22:07

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav Hasse Gustafsson » 2014-07-13/10:53

Om du någon gång skippar tält och medsläpade maträtter och istället bara kör och
bor på hotell så kanske bitterheten avtar ;)
Tjejer har lite andra krav på komfort :mrgreen:
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: MC-Rookie blogg

Inläggav farmlip » 2014-07-14/00:45

Det gjorde vi förra året, samma bitterhet ändå :D
Det här året hade jag fått höra att hon har allt varit scout med flera märken så som knopmärke, knivmärke å typ pandamärket.... Inte förarens mitten på vår nordkapresa meddelar hon att hon hoppade av scouterna innan det blev för mycket att bo i tält, skyll sig själv då kan man tycka att tjata innan :twisted:
farmlip
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-04-03/22:07


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst