Punka i Norge.

Punka i Norge.

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-18/08:33

Så får man testa försäkringen då, det var ju inte meningen.
Kom till Hellesylt igår efter en fin tur över både Aursjøvegen och Trollstigen. Tyckte cykeln kändes lite orolig i bak så jag fyllde luft när jag tankade.
Imorse var bakdäcket helt platt! Ringde Svedea vid åtta, för en stund sen ringde bägaren och meddelade att han kommer med färjan från Geiranger vid halv elva. Sen bär det av till Ålesund med hopp om att det går att fixa och att inte däcket måste bytas.
Tyvärr är Ålesund hundraåtti grader åt fel håll för fortsatt resa och yr.no har vädervarning med stora nederbördsmängder. Så det är lite oroligt nu om jag tar mig fram till dagens etappmål i Uvdal. Men den som lever får se.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav Håkan » 2013-07-18/09:09

Hopas det löser sig, och du kommer vidare utan fler missöden.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Punka i Norge.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-07-18/09:18

En så långsam pyspunka borde ha kunnat fixas med spray? Eller ett pluggningskit?

Min erfarenhet är, att punkaspray är "binär". Antingen tätar den hålet omgående, och det enda man behöver göra är att efterjustera trycket med luft en eller ett par gånger. Är det därefter tätt, brukar det förbli så. Senaste gången, som jag hade en punka, var vid Orsa Grönklitt-mötet. Det däcket gick därefter en bra bit över 1 000 mil utan problem. Gången innan var ungefär detsamma - många hundra mil utan problem.

Alternativt tätar sprayen inte hålet - vilket man förstås märker direkt, för då kommer den ut genom hålet, och däcket blir aldrig hårt. Det har hänt mig en gång, och då hade jag inget pluggningskit, så det blev bärgning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Punka i Norge.

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-18/09:29

Hur funkar spray på slang, ingen skillnad?
Får skaffa en burk till kommande resor. Där är dock en nackdel med F800 det verkar svårt att få med några bra att ha saker under sadeln eller någon annan stans. Lyckades klämma in varselväst och första hjälpen kit sen är det fullt.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-07-18/09:39

Ah! Där blir jag svaret skyldig utifrån brist på erfarenhet. Rent logiskt borde det ju funka som på ett slanglöst däck, men det säger sig självt, att man inte ser, om det pyser ut skum ur innerslangen, såvida det inte fortsätter även genom däcket.
Dessutom antar jag, att gummiverkstaden inte är särskilt förtjust i att laga en slang med punkaspray(???). (De gillar inte slanglösa däck med spray i något vidare, men de är väl så illa tvungna att acceptera faktum.)
Punkaspray sägs enligt förpackningen vara explosiv, men när jag senast nämnde för meken, att däcket var åtgärdat med spray och kanske därför borde tömmas utomhus, innan det krängdes av, verkade han helt oförstående. Hur som helst small det inte på verkstaden, och nu har Sigurd ny baksvål - utan spray.

(Pluggningskit på däck med innerslang är nog ingen vidare idé! :-) )
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Punka i Norge.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-18/10:05

Punkaspray funkar inte i slangdäck.....
Ingen mening att ens försöka, slangen har för tunt gummi för att det ska bildas någon "plugg" av guckan i sprayen - istället trycks skummet ut vid ekernipplar och mellan fälg och däck.
Det enda raka är att ha med ett par däckjärn, verktyg att ta bort hjulen och "lagningslappar" plus solution - eller ännu hellre extraslangar, det brukar jag ha på längre resor.
Har också med antingen en elektrisk däckpump (en kompakt från Slime, får faktiskt plats längst bak under sadeln på 800GS) eller en handpump - att laga eller byta en slang tjänar liksom inget till om den inte kan fyllas med luft....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-18/15:56

Efter en hel dag i bärgningsbil och på verkstad sitter nytt däck på, det gamla var bortom räddning.
2600Nkr för det.
Plus 600 för en extra övernattning som inte försäkringen täcker då verkstan blev klara idag. Det var helt ok att få ta sig till redan bokat logi 8-10 timmars körning bort.
Tröst är att regnet jag haft med på hela resan drar bort och jag skall få sol imorgon :) .
Och de trevliga värdarna på vandrarhemmet i Uvdal sa att det gick precis lika bra att komma imorgon istället för idag och middag skulle finnas klar.
Senast redigerad av Magnus von Melen 2013-07-18/16:47, redigerad totalt 1 gång.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav Olof Eriksson » 2013-07-18/16:41

Oj då. Gick bra trotts allt. Men vad hade orsakat punkteringen då?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Punka i Norge.

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-18/16:45

Antagligen en vass sten på fjället eller vid något vägbygge som tryckt sönder corden som i sin tur punkterat slangen.
Inte ovanligt enligt bärgaren.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-07-18/17:57

Vandrarhemmet i Uvdal! Som ser ut som mangårdsbyggnaden på en bondgård? Och som har glada färger på trävirket inomhus? Och som en gång i tiden var ortens bankkontor?

Där bodde kollegan och jag 2005 - och han, som bor i ett pietetsfullt renoverat 1600-talshus, var lyrisk!
(Fast kvällsmåltiden var inget att skriva hem om.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Punka i Norge.

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-18/18:56

Lensmansgård skall det visst varit också. Får väl hoppas att kocken lärt sig något på åtta år :)
Imorgon vet vi.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav Lars Westman » 2013-07-18/20:24

Gunnar Elmgren skrev:...
Det enda raka är att ha med ett par däckjärn, verktyg att ta bort hjulen och "lagningslappar" plus solution - eller ännu hellre extraslangar, det brukar jag ha på längre resor.
Har också med antingen en elektrisk däckpump (en kompakt från Slime, får faktiskt plats längst bak under sadeln på 800GS) eller en handpump - att laga eller byta en slang tjänar liksom inget till om den inte kan fyllas med luft....


+1

och att man gör sina egna däckbyten hemma med de grejor man har med på hojen så man lär sig tekniken.

Bild
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav Olof Eriksson » 2013-07-18/21:04

Cykel skall användas så man får räkna med repor på fälgen gissar jag när man byter själv på plats. Men själv är bäste dräng eller hur.

Kanske lite off topics men. För en gröngöling som jag. Som går till verkstaden när man skall byta däck. Vilka däckjärn rekommenderas?

Däcken jag har på min F800 GS är K60 scout bak och skall byta till TKC 80 (har nu karoo) fram. Så dom är väll inte de tuffaste däck att vränga av hoppas jag.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Punka i Norge.

Inläggav neutral » 2013-07-18/21:18

Olof Eriksson skrev:Kanske lite off topics men. För en gröngöling som jag. Som går till verkstaden när man skall byta däck. Vilka däckjärn rekommenderas?

Däcken jag har på min F800 GS är K60 scout bak och skall byta till TKC 80 (har nu karoo) fram. Så dom är väll inte de tuffaste däck att vränga av hoppas jag.


Jag gillar korta skedformade bäst, behöver du långa järn är tekniken dålig, dessutom är det ju bra med mindre i packningen. Jag har Motion Pro men Biltema har kopior av dem som säkert fungerar: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... arn-82651/. Tre stycken behöver du, två minimum men det är enklare med tre.

TKC80 är väldigt lättkrängda, de nästan hoppar av och på fälgen själva. :mrgreen:

Tänk på att vid vägkanten måste man också kunna pressa ner däcket från fälgkanten och sedan pumpa upp däcket när man är klar. För att kränga av och på hjälper däckpasta väldigt mycket också.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Punka i Norge.

Inläggav Lars Westman » 2013-07-18/22:17

Jag har tre långa däckjärn fästa på mina skyddsbågar med buntband. Innan jag hade skyddsbågarna fäste jag dem på hasplåten.

Jag kör också med K60 bak. De är riktigt styva och bökiga att jobba med jämfört med TKC80 som är mycket mer lättjobbade. Som smörjmedel använder jag diskmedel när jag inte är hemma. Diskmedlet hänger ju ändå med campingköket.

Några småmärken på fälgen får man leva med, men det blir inte så farligt tycker jag. Annars handlar det mest om teknik. Det finns massor med filmer på youtube att lära av. Det bökigaste är att få ner bakdäcket från fälgbanan. Jag har sett många varianter på det temat. Själv använder jag verktyg som ändå hänger mer på hojen för att kränga ner däcket. Genom att vrida blocknyckeln får man stor kraft på däcket.

Bild

För att pumpa använder jag denna exklusiva pump :-) (99-kronorspump strippad på plast och kompletterad med en gammal olivburk). Den ryms under dynan när den inte används.

Bild.

Hemma har jag riktig kompressor och däckpasta. I övrigt kör jag med samma grejor så känns det hemmatamt när det måste göras ute i busken. Tack och lov var det ett bra tag sedan nu.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-18/22:29

Lars Westman skrev:Själv använder jag verktyg som ändå hänger mer på hojen för att kränga ner däcket. Genom att vrida blocknyckeln får man stor kraft på däcket.

Är man ensam får det bli någon sådan variant, men är man flera hojar finns ett enkelt men effektivt trick - man använder helt enkelt sidostödet på en annan hoj att trycka undan däcket från fälghornet.
Bara att lägga hjulet under sidostödet på kompisen hoj, och trycka ner däcket med hojen som "hävstång".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav elemji » 2013-07-19/07:40

Nöden har ingen lag. Det kan funka med punkaspray i slangdäck, men det beror väl på vilken typ av punka antar jag. Jag fick mitt däck monterat av "proffs" innan en långresa. Fick punka och åkte ganska många mil på bara spraylagning till en däckverkstad. Där försökte dom naturligtvis lura på mig ett nytt däck. Det visade sig vara en monteringsskada på slangen. 2600NOK för ett däck, grattis till en bra affär. Men det är väl som en bekant sa när han hade varit till Norge och vi andra i sällskapet beklagade oss över hur dyrt det är i Norge.
- Ja, men det visste jag ju om när jag åkte, så det är väl bara att ta med mer pengar. :D
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Punka i Norge.

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-19/18:18

Ja förhandlingsläget var ju inte lysande, så det är väl självklart att det inte blir någon bra affär.
Och prisläget är ju som din vän påpekade känt innan man ger sig av. Att det är fösta gången någonsin jag får punktering hoj gjorde väl att det inte var något jag tänkt på att planera för. Får bli bättring på den punkten :)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-19/18:22

Bror Gårdelöf skrev:Vandrarhemmet i Uvdal! Som ser ut som mangårdsbyggnaden på en bondgård? Och som har glada färger på trävirket inomhus? Och som en gång i tiden var ortens bankkontor?

Där bodde kollegan och jag 2005 - och han, som bor i ett pietetsfullt renoverat 1600-talshus, var lyrisk!
(Fast kvällsmåltiden var inget att skriva hem om.)


Japp pippigula vägar i mitt rum jämte matsalen. Maten ja, den smakade bra i sin enkelhet. Inget en stjärnkrog skulle servera men inte på minsta vis otäckt. Och jordgubbar och grädde är ju svårt att misslyckas med :) .
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-19/20:15

Ytterligare en fundering som dykt upp under dagen.
Jag tycker att motorcykeln "sjunger" mer efter gårdagens däckbyte. Det kan vara inbillning eller ett ljud som funnits hela tiden men jag inte lagt märke till. Ljudet förändras inte om jag trycker in kopplingen och slår av på gasen så det kommer helt klart från hjul eller transmission. Ljudet ändras inte heller om jag svänger så därför tycker jag inte att det borde vara bakhjulslagret. Men borde det inte samtidigt ta bort däcket som orsak, eller tänker jag fel här?
Finns inte någon tillstymmelse till glapp i bakändan vad jag kan känna och kedjan verkar korrekt spänd.
Om jag däremot tittar på spåren i baksvingen, vid hjulbulten, som jag antar används för att få hjulet rakt(?) så skiljer den en knapp millimeter mellan höger och vänster sida. Kan det vara orsak till att kedjan sjunger?
Eller är det bara fråga om annat däck=annat ljud?
Kommer inte ihåg vad det satt för däck på förut men nu är det ett Metzeler Tourance.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-07-20/10:12

En given alternativ förklaring är, att det nya däcket - med annat mönster? - kan ge annat ljud än förut.

Och vandrarhemmet i Uvdal verkar ha fått bättre snits på köket.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Punka i Norge.

Inläggav Kovlingen » 2013-07-20/10:39

Magnus von Melen skrev:Jag tycker att motorcykeln "sjunger" mer efter gårdagens däckbyte.

Lugn ! Den är bara glad efter att ha fått nya sulor :D
Det är bara att sjunga med ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Punka i Norge.

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-20/11:30

Härligt då har vi en liten kör, nu har jag sjungit mig ända in i Sverige. Bara resten kvar nu :).
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav Kovlingen » 2013-07-21/06:53

I detta fall är det väl av sekundär betydelse men när du hade fått mat i magen
och du och hojen som ett par kom gnolande vägen fram kunde du ju döpa kören
till duomatic , eller kanske paralever för då kan ni ju dra en enkel svinglåt :? :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Punka i Norge.

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-21/07:51

Haha :D
Idag får vi nog sjunga i duschen istället, tvagning anbefalles!
Bilagor
image.jpg
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Punka i Norge.

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2013-08-05/21:05

Magnus von Melen skrev:Efter en hel dag i bärgningsbil och på verkstad sitter nytt däck på, det gamla var bortom räddning.
2600Nkr för det.


Det var da en høy pris. Jeg fikk et nytt Tourance Next for NOK 1588,- nå sist søndag (ja, de åpnet verkstedet bare for meg på en søndag kveld for å bytte et utslitt bakdekk, nå er vi riktignok gamle kjente) +400,- for pålegging.

(R1200GSA)

Hos MC-Huset i Hamar; http://www.mc-huset.no
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst