Min första Norge historia

Min första Norge historia

Inläggav Peter Nordlund » 2013-08-12/21:16

Jag tänkte skriva i den redan befintliga tråden där jag frågade om råd inför resan men tänkte att det blir "prydligare" så här.

Här är min frågetråd:
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=19171

Detta är min andra sommar resa som är mer än bara en 15-30 mil , förra året åkte jag från Stockholm via E45 norrut för att avsluta i Piteå efter 3 dagar, denna resa gav mersmak och många lärdomar.

Så inför i år planerade jag en något längre resa med samma slutmål Piteå där min far bor, och då fjällen som jag såg på min västra sida av E45an gjorde mig sugen på Norge så blev det så.


Så här såg resan ut

Bild

1. Stockholm-Södertälje-Eskilstuna-Kungsör-Arboga (E18)-Örebro(E20)-Karlskoga-Karlstad

Denna dag var mest en transport sträcka och slutande i Karlstad på STF Vandrarhem, fick mycket bra hjälp av Turistbyrån i Karlstad då inget var bokat och jag hade tält med (som jag aldrig använde :oops: ) kvinnan sökte och bokade direkt där och jag fick ett helt ok singel rum.

2. Karlstad-Grums Säffle-Åmål(V164)- Bengtsfors-Sund-Björkebekk(V164)-Fjell(V21)-Halden(E6)-Sarpsborg-Moss-Vestby(V23)-Frogn-Drammen

Dag 2 blev trevligare, det hade regnat under natten och var lite mulet men allt gick bra dock leder min GPS mig in på c.a 1 mil grusväg som jag måste missat när jag planerade, men det gick bra och jag kom fram till min första av många färjeturer via Sund->Jarenleden.
Efter en bit på andra sidan åkte jag över gränsen till Norge.
Jag har ingen speciella minnen annat än att det är varmt och jag kommer fram till Drammen på kvällen där jag tar in på ett hotell, även om dagarna är runt 30-40 mil blir man ganska trött av att köra så det blir inte så mycket gjort men hinner med en trevlig tur på stan i kvälls solen.

Bild

3. Drammen(V283)-Modum(V35)-Snarum(V280)-Krödsherad-Nes-Gol-Hol-Flåm

Nu börjat det bli roliga vägar, dock är jag väldigt försiktig med farten, man har ju hört historier om den norska polisen.
Måste säga att jag upplever norrmännen som mycket lugna i trafiken, det har nog att göra med att det är så mycket krokiga vägar och få ställen för omkörnings möjligheter, åtminstone för bilar.
Passerar en makalöst fin tågbana med tillhörande stationshus "Kröderbanen" i skick som nytt, väl värd att se och troligen att åka med.
Får också se Hols Kyrka som var fantastisk vackert röd.
En del av vägen leder nu över fjällmiljöer och är helt magisk, jag har aldrig sett något liknande!

Bild

Och nu börjar det..Tunnlarna..Jisses!
Jag är van vid tunnlarna typ Essingeleden eller Söderledstunneln, ni vet 2-3 filer och nästan dagljus, icke så här. Den första jag åker in i är trång och halva är belyst och drygt 1km, den tredje c.a 2 km och helt becksvart, dom till och med varnar för detta med belysningen innan och utanför, och vissa är såå trånga att det nästan är otäckt, även med hoj.
Belöningen är när jag kommer via Hol och skall avsluta i Flåm och ser en skylt som varnar för brant väg samt krokig väg och får se vyn

Bild

Jag blir än en gång mållös.
När jag kommer till Flåm är det precis som några sagt fullt överallt på alla hotell, en mycket trevlig kvinna på ett hotell ringer 4 närliggande hotell för att hjälpa mig utan napp, då camping är mitt sista allternativ åker jag till Flåm Camping och där får jag den sista stugan, kanontrevligt och omgiven av höga berg sover jag som ett barn.

4. Flåm(E6) Aurlandsvegen-Laerdal-Kaopanger(V55)-Skaerstad(V5)-Jölster(E37)-Byrkjelo-Sandane-Eid-Hola(V15)Hornindal-Hellesylt(V60)-Svemorka-Stranda

Också på inrådan från klubben undviker jag Laerdalstunneln som skall vara drygt 25km lång och åker över fjället efter Aurlandsvegen, vägen upp är otroligt vacker och minst lika krokig som Trollstigen senare kommer vara och trevligare om du frågar mig, man åker förbi det ena mer magiska utsikten efter den andra, och fina hus med kor och får överallt.

Bild

Som om inte denna väg var nog är resan över fjället lika magisk och måste upplevas, inga bilder jag sett under hela mitt liv har fullt ut fått mig att inse och förstå skönheten av detta land.
Det är nu min GPS tycker att jag mitt i en tunnel skall svänga höger, då det är 5km ut måste jag fortsätta och när jag räknar om rutten blir det en nätt omväg på 5 mil.
På kvällen kommer jag till Stranda där jag övernattar på ett trevligt hotell mitt i stan och ser mäktiga moln dra in i fjorden.

5. Stranda-Ålesund(V650)-Sylte(V63)-Övre Åkeshagen-Bjorli(E136)-Dombas(E6)-Hjerkinn-Oppdal-Rennebu-Midtre Gauldal-Melhus-Trondheim(E6)

Då mitt hotell ligger vid hamnen börjar dagen med en färjetur som är..fantastisk
Denna dag domineras av att jag kommer från ovansidan på trollstigen och inte nedifrån som jag trodde när jag la rutten, detta resulterar i att jag åker mil efter mil över fjället som också är...har slut på ord nu, jag bara njuter av vägarna och naturen och solen som skiner dag efter dag.
Sedan kommer jag till Trollstigen

Bild

Vägen verkar ny och fräch och det käns mäktigt visst men lite väl turistigt..får man säga så? man trängs med turistbussar och bilar och motorcyklar, skall jag get ett råd så visst åk hit men ta också Aurlandvegen från Flåm så är du mer ensam och får fina/are vyer.
På kvällen kommer jag till Trondheim som är rätt trevlig om än ganska stor stad.

6.Trondheim(E6)-Stjördal-Skogn-Levanger-Verdal-Röra-Steinkjer-Bangsund(V17)-Namsos-Höylandet-Foldereid-Holm-Vennesund

Vädret är strålande och temp runt 25 grader jag har haft drygt 5tim regn under hela resan och 75% solsken, tur? kanske.
Jag känner varje morgon att det skall bli underbart att komma upp i sadeln och sträcka ut, jag har aldrig upplevt en känsla av att varje dag är underbar och att det är så kul att köra igenom detta land, jag blir lätt utråkad, men inte nu!
Planen är att stanna i Holm men då Vennesund är en färjetur bort och dom har en camping åker jag över i eftermiddagssolen, checkar in på Vennesunds Camping i en lite stuga med grästak

Bild

På kvällen blir det middag på cafét och sedan sitter jag vid havet och ser på båtarna medans solen går ner.

7.Vennesund-Sömna-Moen(V76)-Hommelsjö-Tosbotn-Heggneset(E6)-Trofors(V73)-Hattfjelldal-Hemavan (29/7)
8.Hemavan(E12)-Forsmark-Slussfors-Sorsele(E45)-Slagnäs-Arvidsjaur(V95)-Långträsk(V373)-Piteå

Denna dag var planen att åka till Hemavan, jag har fått ett otroligt fint erbjudande av en klubbmedelm jag inte ens känner om att låna hans stuga..vad säger man om sådan generositet?
Jag inser att denna del är aningen kort som dagsetapp bara drygt 26 mil och beslutar att jag åker vidare drygt 10 mil till för att korta ned sista dagen och delen till min far i Piteå.
Nu gör jag min andra miss, vägen till Piteå svänger av 5 mil innan jag når kvällens mål, vad göra? jo jag svänger av och kör hela vägen till Piteå, så det blir ganska lång dag dryga 60mil och inte särskillt spännande men så skönt att vara framme vid mitt mål.

Bild

Blåvägen


Resan varade i 7 dagar och var mycket bättre än jag vågat hoppas på, Norge är underbart och har så mycket jag vill se och återse.
Priserna är mycket höga.
Tunnlarna är många! och kan vara allt från något ur Familjen Flinta utan belysning, tor som hittande jag varken djur eller cyklister i tunnlarna, för när man kommer från nästan 30 grader utomhus till 11 grader och allt immar igen på 10min i en tunnel som är 6km lång, ja då är det lite läskigt.
Min hoj bara tuffar och går, inge problem alls, det skulle vara att den drack nästan en halvliter olja på 2 veckors semester men det kanske är normalt?
Jag såg ingen olycka och var aldrig orolig heller.
Norrmännen är ett frisk sportande folk, dom cyklar och går överallt! till ock med Trollstigen och liknande branta berg och backar, jag är imponerad!
Jag kommer återkomma till Norge var så säker, men först måste jag utforska norra Sverige och se med egna ögon om vi har något som matchar Norge?

Tack alla på från BMW Klubben för era utmärkta råd inför och under resan, det är mycket uppskattat och ni har varit en stor del i att resan blev av och så bra som den blev! Tack!

Bilderna ovan är bara några, här finns alla dom och några till,
http://peternordlund.smugmug.com/Travel/MC-Resa-2013-Sverige-och-Norge
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Min första Norge historia

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-08-12/21:54

Tack Peter

Det var en fin berättelse, man blir så sugen på att se detta fina land från MC.

Mvh Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Min första Norge historia

Inläggav noh » 2013-08-12/22:09

Så skall en reserapport se ut. Stort tack.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Min första Norge historia

Inläggav JErkers » 2013-08-12/22:17

Det låter som om du är lika såld på Norge som vi är. Vi gjorde vår fjärde MC-semester där i år och de har hittills varat 10-16 dagar.

En liten anekdot som jag fick höra av norska vänner som vi bodde hos ett par nätter: "Svenskar semestrar hellre i Norge när det är dåligt väder än i Sverige när det är fint väder. De tycker att Norge är vackert även när vädret är dåligt." (Högläst ur en norsk tidning som gjort en undersökning bland turister i Norge.)

Det lustiga i historien är att jag kvällen innan stått och tittat ut över en regntung kust i deras vardagsrum och högt sagt "Åh, Norge är till och med vackert när det regnar!"

Tack för din berättelse och alla bilder, jag antar att du - liksom vi - inte gjort din sista Norgeresa!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Min första Norge historia

Inläggav Håkan » 2013-08-13/04:18

Tack Peter för den trevliga berättelsen och dom fina bilderna. Det ger verkligen mersmak.
:D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Min första Norge historia

Inläggav Peter Nordlund » 2013-08-15/21:25

Det är mycket roligt att bilderna och berättelse uppskattades, jag blir lätt lite hrmm känslosam när man berättar om någonting man upplevt, och tydligen lite långdragen också :oops:
Men det är kul att flera gillar det för jag själv läser gärna berättelser (finns flera bra redan för i år)

Jerkers:
Du kan slå dig i backen på att jag skall till Norge igen :D
Får se om jag ändrar uppfattning om det regnar mycket hehe, måste dock ha nya brallor och skor för mina tål inte ens 1 timmes ihållande regn insåg jag härom dagen.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Min första Norge historia

Inläggav Kovlingen » 2013-08-16/01:37

Kul när man känner igen platser man nyss har besökt .
Just denna Vennesunds Camping bodde vi på runt den 25 juli .
Strax nedanför den stuga du bodde i , med en stor frysbox ute på bron som stog och tuffade
helt tom :? . Utmärkt att snabbkyla lite öl var det :)
Norgecamping 2.jpg
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Min första Norge historia

Inläggav Tommy Engblom » 2013-08-28/14:42

Tack för en fin berättelse och alla bilderna, inte mycket som slår Norge när det gäller fina vägar med tillhörande vyer. Det gäller bara att komma bort från tätorterna, ju längre upp i bergen desto bättre. Jag kom hem från en 8dagars tur i förra veckan.... trots att jag tappat räkningen på Norgeresorna finns nästa äventyr redan i tankarna.
Bohusläning född -55 (D10)
R 1200 GS -08
VFR 800 -01
Användarvisningsbild
Tommy Engblom
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2012-10-05/15:21

Re: Min första Norge historia

Inläggav Knut Natt och Dag » 2013-08-28/19:13

Det var roligt att läsa om din resa. Själv är jag i Sthlm på jobb och planerade att åka hem till Hbg i morgon. Men på IRL-träffen i helgen som gick såg jag bilder från Lysefjorden, så jag bestämde mig att ta en liten detour via Stavanger hem till Hbg. Jag sticker i morgon bitti!
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Min första Norge historia

Inläggav Peter Nordlund » 2013-08-29/15:42

Tack! väldigt roligt att ni uppskattar det :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Min första Norge historia

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2013-08-31/09:15

Inspirerande läsning!
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Min första Norge historia

Inläggav Max Mad » 2014-05-19/10:52

F*n vad sugen jag blev på Norge nu, vilka vyer !!!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Min första Norge historia

Inläggav Dennis Johansson » 2014-05-22/05:05

JAg körde ungefär som dig på min första tur, det vill säga mest körde och missade mängder.

T.ex. i Flåm verkar du ha missat Flåmsbanan, microbryggeriet, i närområdet har du missat Staheimskleiva (Norges brantaste öppna riksväg), Norges minsta Stavkyrka, Norges bäst bevarade stavkyrka och på andra sidan fjorden, Norges äldsta stavkyrka.
Men det gör ju att det finns en anledning att åka tillbaks. JAg har varit i Flåm tre gånger. Alla gångerna bodde jag på campingen varav en gång i tält.

Och så fortsätter det.
Vill du ha bra tips och intressant läsning inför och under resorna, tipsar jag om NAF boken.
http://mshop.motormannen.se/sv/artiklar/naf-veibok.html
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Min första Norge historia

Inläggav Peter Nordlund » 2014-05-22/14:12

Precis som med allt som finns runt omkring oss så "missar" man saker, men jag ser det som en livslång upptäcktsresa, jag vet inte hur många gånger jag kommer till Norge men min önskan är många gånger till!
För egen del är all form av resande ganska nytt för mig, vare sig det är till orten bredvid eller över atlanten och en ständig process att "ta in saker och upplevelser"
Ju mer jag ser desto mer vill jag se och inser att jag "missat" :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Min första Norge historia

Inläggav Dennis Johansson » 2014-05-26/15:53

Peter Nordlund skrev:Precis som med allt som finns runt omkring oss så "missar" man saker, men jag ser det som en livslång upptäcktsresa, jag vet inte hur många gånger jag kommer till Norge men min önskan är många gånger till!
För egen del är all form av resande ganska nytt för mig, vare sig det är till orten bredvid eller över atlanten och en ständig process att "ta in saker och upplevelser"
Ju mer jag ser desto mer vill jag se och inser att jag "missat" :D


då är vi ganska lika.
Norge har jag varit i strax innanför gränsen och upp till Oslo redan som litet barn. Även Danmark har ju besökts och så en del i Sverige med farsan och husvagn.
Dock så är långresor i Norge, nytt sedan 2002 och innan dess endast en flygresa till Grekland.
Nu har jag varit i Tyskland ett par gånger, Österrike en gång etc.
Så jag känner ej behov av exotiska länder bara för att man redan sätt allt.
Alla länder med olika typer av misär lockar inte alls.
Däremot vill jag gärna åka till Nya Zeeland någon gång, samt Skottland mm
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron