Jag tänkte skriva i den redan befintliga tråden där jag frågade om råd inför resan men tänkte att det blir "prydligare" så här.
Här är min frågetråd:
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=19171
Detta är min andra sommar resa som är mer än bara en 15-30 mil , förra året åkte jag från Stockholm via E45 norrut för att avsluta i Piteå efter 3 dagar, denna resa gav mersmak och många lärdomar.
Så inför i år planerade jag en något längre resa med samma slutmål Piteå där min far bor, och då fjällen som jag såg på min västra sida av E45an gjorde mig sugen på Norge så blev det så.
Så här såg resan ut
1. Stockholm-Södertälje-Eskilstuna-Kungsör-Arboga (E18)-Örebro(E20)-Karlskoga-Karlstad
Denna dag var mest en transport sträcka och slutande i Karlstad på STF Vandrarhem, fick mycket bra hjälp av Turistbyrån i Karlstad då inget var bokat och jag hade tält med (som jag aldrig använde ) kvinnan sökte och bokade direkt där och jag fick ett helt ok singel rum.
2. Karlstad-Grums Säffle-Åmål(V164)- Bengtsfors-Sund-Björkebekk(V164)-Fjell(V21)-Halden(E6)-Sarpsborg-Moss-Vestby(V23)-Frogn-Drammen
Dag 2 blev trevligare, det hade regnat under natten och var lite mulet men allt gick bra dock leder min GPS mig in på c.a 1 mil grusväg som jag måste missat när jag planerade, men det gick bra och jag kom fram till min första av många färjeturer via Sund->Jarenleden.
Efter en bit på andra sidan åkte jag över gränsen till Norge.
Jag har ingen speciella minnen annat än att det är varmt och jag kommer fram till Drammen på kvällen där jag tar in på ett hotell, även om dagarna är runt 30-40 mil blir man ganska trött av att köra så det blir inte så mycket gjort men hinner med en trevlig tur på stan i kvälls solen.
3. Drammen(V283)-Modum(V35)-Snarum(V280)-Krödsherad-Nes-Gol-Hol-Flåm
Nu börjat det bli roliga vägar, dock är jag väldigt försiktig med farten, man har ju hört historier om den norska polisen.
Måste säga att jag upplever norrmännen som mycket lugna i trafiken, det har nog att göra med att det är så mycket krokiga vägar och få ställen för omkörnings möjligheter, åtminstone för bilar.
Passerar en makalöst fin tågbana med tillhörande stationshus "Kröderbanen" i skick som nytt, väl värd att se och troligen att åka med.
Får också se Hols Kyrka som var fantastisk vackert röd.
En del av vägen leder nu över fjällmiljöer och är helt magisk, jag har aldrig sett något liknande!
Och nu börjar det..Tunnlarna..Jisses!
Jag är van vid tunnlarna typ Essingeleden eller Söderledstunneln, ni vet 2-3 filer och nästan dagljus, icke så här. Den första jag åker in i är trång och halva är belyst och drygt 1km, den tredje c.a 2 km och helt becksvart, dom till och med varnar för detta med belysningen innan och utanför, och vissa är såå trånga att det nästan är otäckt, även med hoj.
Belöningen är när jag kommer via Hol och skall avsluta i Flåm och ser en skylt som varnar för brant väg samt krokig väg och får se vyn
Jag blir än en gång mållös.
När jag kommer till Flåm är det precis som några sagt fullt överallt på alla hotell, en mycket trevlig kvinna på ett hotell ringer 4 närliggande hotell för att hjälpa mig utan napp, då camping är mitt sista allternativ åker jag till Flåm Camping och där får jag den sista stugan, kanontrevligt och omgiven av höga berg sover jag som ett barn.
4. Flåm(E6) Aurlandsvegen-Laerdal-Kaopanger(V55)-Skaerstad(V5)-Jölster(E37)-Byrkjelo-Sandane-Eid-Hola(V15)Hornindal-Hellesylt(V60)-Svemorka-Stranda
Också på inrådan från klubben undviker jag Laerdalstunneln som skall vara drygt 25km lång och åker över fjället efter Aurlandsvegen, vägen upp är otroligt vacker och minst lika krokig som Trollstigen senare kommer vara och trevligare om du frågar mig, man åker förbi det ena mer magiska utsikten efter den andra, och fina hus med kor och får överallt.
Som om inte denna väg var nog är resan över fjället lika magisk och måste upplevas, inga bilder jag sett under hela mitt liv har fullt ut fått mig att inse och förstå skönheten av detta land.
Det är nu min GPS tycker att jag mitt i en tunnel skall svänga höger, då det är 5km ut måste jag fortsätta och när jag räknar om rutten blir det en nätt omväg på 5 mil.
På kvällen kommer jag till Stranda där jag övernattar på ett trevligt hotell mitt i stan och ser mäktiga moln dra in i fjorden.
5. Stranda-Ålesund(V650)-Sylte(V63)-Övre Åkeshagen-Bjorli(E136)-Dombas(E6)-Hjerkinn-Oppdal-Rennebu-Midtre Gauldal-Melhus-Trondheim(E6)
Då mitt hotell ligger vid hamnen börjar dagen med en färjetur som är..fantastisk
Denna dag domineras av att jag kommer från ovansidan på trollstigen och inte nedifrån som jag trodde när jag la rutten, detta resulterar i att jag åker mil efter mil över fjället som också är...har slut på ord nu, jag bara njuter av vägarna och naturen och solen som skiner dag efter dag.
Sedan kommer jag till Trollstigen
Vägen verkar ny och fräch och det käns mäktigt visst men lite väl turistigt..får man säga så? man trängs med turistbussar och bilar och motorcyklar, skall jag get ett råd så visst åk hit men ta också Aurlandvegen från Flåm så är du mer ensam och får fina/are vyer.
På kvällen kommer jag till Trondheim som är rätt trevlig om än ganska stor stad.
6.Trondheim(E6)-Stjördal-Skogn-Levanger-Verdal-Röra-Steinkjer-Bangsund(V17)-Namsos-Höylandet-Foldereid-Holm-Vennesund
Vädret är strålande och temp runt 25 grader jag har haft drygt 5tim regn under hela resan och 75% solsken, tur? kanske.
Jag känner varje morgon att det skall bli underbart att komma upp i sadeln och sträcka ut, jag har aldrig upplevt en känsla av att varje dag är underbar och att det är så kul att köra igenom detta land, jag blir lätt utråkad, men inte nu!
Planen är att stanna i Holm men då Vennesund är en färjetur bort och dom har en camping åker jag över i eftermiddagssolen, checkar in på Vennesunds Camping i en lite stuga med grästak
På kvällen blir det middag på cafét och sedan sitter jag vid havet och ser på båtarna medans solen går ner.
7.Vennesund-Sömna-Moen(V76)-Hommelsjö-Tosbotn-Heggneset(E6)-Trofors(V73)-Hattfjelldal-Hemavan (29/7)
8.Hemavan(E12)-Forsmark-Slussfors-Sorsele(E45)-Slagnäs-Arvidsjaur(V95)-Långträsk(V373)-Piteå
Denna dag var planen att åka till Hemavan, jag har fått ett otroligt fint erbjudande av en klubbmedelm jag inte ens känner om att låna hans stuga..vad säger man om sådan generositet?
Jag inser att denna del är aningen kort som dagsetapp bara drygt 26 mil och beslutar att jag åker vidare drygt 10 mil till för att korta ned sista dagen och delen till min far i Piteå.
Nu gör jag min andra miss, vägen till Piteå svänger av 5 mil innan jag når kvällens mål, vad göra? jo jag svänger av och kör hela vägen till Piteå, så det blir ganska lång dag dryga 60mil och inte särskillt spännande men så skönt att vara framme vid mitt mål.
Blåvägen
Resan varade i 7 dagar och var mycket bättre än jag vågat hoppas på, Norge är underbart och har så mycket jag vill se och återse.
Priserna är mycket höga.
Tunnlarna är många! och kan vara allt från något ur Familjen Flinta utan belysning, tor som hittande jag varken djur eller cyklister i tunnlarna, för när man kommer från nästan 30 grader utomhus till 11 grader och allt immar igen på 10min i en tunnel som är 6km lång, ja då är det lite läskigt.
Min hoj bara tuffar och går, inge problem alls, det skulle vara att den drack nästan en halvliter olja på 2 veckors semester men det kanske är normalt?
Jag såg ingen olycka och var aldrig orolig heller.
Norrmännen är ett frisk sportande folk, dom cyklar och går överallt! till ock med Trollstigen och liknande branta berg och backar, jag är imponerad!
Jag kommer återkomma till Norge var så säker, men först måste jag utforska norra Sverige och se med egna ögon om vi har något som matchar Norge?
Tack alla på från BMW Klubben för era utmärkta råd inför och under resan, det är mycket uppskattat och ni har varit en stor del i att resan blev av och så bra som den blev! Tack!
Bilderna ovan är bara några, här finns alla dom och några till,
http://peternordlund.smugmug.com/Travel/MC-Resa-2013-Sverige-och-Norge