Sommarens resa till Österrike

Sommarens resa till Österrike

Inläggav Mats Liifv » 2013-08-14/06:46

Har skrivit några rader och lagt upp lite bilder från sommarens resa till Alperna.

http://matshojblogg.blogspot.se/
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Sommarens resa till Österrike

Inläggav Daniel Bonnér » 2013-08-14/09:01

Trevlig läsning, man blir onekligen nyfiken på Stelvio.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Sommarens resa till Österrike

Inläggav Peter Nordlund » 2013-08-14/10:05

Vilken trevlig reseberättelse Mats! man blir verkligen sugen att åka ner dit, och fina bilder var det också, inspirerande.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Sommarens resa till Österrike

Inläggav Håkan » 2013-08-14/14:06

Tack Mats.
Det var trevlig läsning. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sommarens resa till Österrike

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-08-14/16:22

Håller med.
Vi körde Stelvio 2010 från andra hållet, och det var en betydligt angenämare upplevelse, än den Du beskriver här.

Sedan kan jag än en gång inte låta bli att le en smula åt de problem, som GPS:en tidvis ställer till för Er. Jag - som ännu inte skaffat en sådan mackapär - har ett antal gånger följt reseledande kamrater med GPS in på de konstigaste avvägar. När jag sedan kört i samma område på egen hand, har det inte varit några problem; bara att läsa på skyltar - och någon gång fråga en ortsbo.

Ett tips till dem i klubben, som funderar på Tjeckien, Ungern etc: Av historiska skäl är tyska ofta mer gångbart i dessa länder än engelska. När en ungersk kollega och jag åkte till Budapest 2006, hade han problem, innan vi kom in i Ungern, för få kunde engelska. Jag har kvar så pass mycket av skoltyskan, att den är användbar, och det kom väl till pass många gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sommarens resa till Österrike

Inläggav Daniel Bonnér » 2013-08-14/17:13

Förklara för mig som inte har varit i Stelvio ännu, vad menar ni med rätt håll? Från vilken ort/väderstreck skall man komma och vad är svårigheten med att köra från "fel" håll?
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Sommarens resa till Österrike

Inläggav Daniel Bonnér » 2013-08-14/17:34

Tack då har jag lite mer insikt, jag skall ner i september och får då bilda mig en egen uppfattning.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Sommarens resa till Österrike

Inläggav Marie » 2013-08-14/17:45

Jag för min del har hittills bara kört Stilfserjoch från norr (troligen det Nisse kallar öster), och jag tycker inte att det är någon särskilt svår väg att köra, varken med hoj eller med husbil. Jag har inte förstått ännu vari svårigheterna skulle bestå?
Det är ju bara att köra, precis som på de flesta andra vägar...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Sommarens resa till Österrike

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-08-14/19:52

Eftersom jag bara kört Stelvio från Bormio, kan jag inte uttala mig om den motsatta erfarenheten, men en fördel med att köra från Bormio är, att man då har alla hårnålarna i utförslöpa - och således i alla fall inte behöver riskera tjyvstopp, om man måste köra mycket långsamt.

I hårnålar går jag konsekvent längst ut till vänster före en högerböj - för att få bästa möjliga sikt in i kurvan och så tidigt som möjligt se eventuella mötande fordon. (Man kan ju vara rätt säker på, att de inte håller hög fart!) Detta ger samtidigt optimala möjligheter att "väja inåt i kurvan", utan att svängen blir så snäv, att man får problem.

Men OK - jag har inte kört där under högsäsong. Då kanske ovanstående taktik inte funkar, på grund av ett aldrig sinande flöde av mötande bilar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sommarens resa till Österrike

Inläggav Mats Liifv » 2013-08-15/06:50

Bror Gårdelöf skrev:I hårnålar går jag konsekvent längst ut till vänster före en högerböj - för att få bästa möjliga sikt in i kurvan och så tidigt som möjligt se eventuella mötande fordon. (Man kan ju vara rätt säker på, att de inte håller hög fart!) Detta ger samtidigt optimala möjligheter att "väja inåt i kurvan", utan att svängen blir så snäv, att man får problem.
Brukar normalt sett använda samma metod som dig. I detta fall funkar det dessvärre inte så bra som det gör i de flesta andra pass. Detta beror dels på att vägen är smal och kurvorna otroligt tvära, dels på att du inte har någon sikt uppåt. Du har ingen aning om vad som kommer uppifrån, förän det i stort sett är försent. Fick stanna vid ett tillfälle. Dessbättre gick det bra och vi slapp vältning.Eftersom det är oerhört brant är det mer än vanskligt att försöka hålla balans på hojen. Vårt ekipage vägde 530 kilo med förare, passagerare och packning. Nu hade vi tur och det var inte så mycket trafik. Andra gick det sämre för när vi dagen efter stod uppe vid toppen och tittade ner. Såg ett par vältningar med hojar i samband med möten, både med bussen och personbilar. När bussen kom var det bara att backa om man körde bil. Fanns inte en möjlighet att mötas. För min del kommer jag aldrig mer att köra det passet från Stelviosidan, kommer man däremot från Bormio så är det en helt annan upplevelse. Problemet där var bara ett par väldigt smala, mörka tunnlar där två bilar inte kan mötas. Hade en rätt otäck upplevelse där när vi fick möte med en Volkswagenbuss mitt inne i en sådan tunnel. Lovar att det inte var mycket tillgodo, varken till bergväggen eller bilen. Två bilar hade aldrig kunnat mötas där. Tror inte att jag är sämre än medelföraren på något sätt, har ändå haft körkort för MC i 38 år och kört regelbundet i Alperna sen 1980, men detta var det värsta pass jag personligen kört. Annars tycker jag bara att det är kul att köra pass. Grossglockner exempelvis är inga som helst problem, utan mer av en njutning som jag ser det. Blir kul att få höra vad du tycker efter din resa Daniel.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Sommarens resa till Österrike

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-08-15/07:44

Vi är helt eniga. Mina rader om hårnålstekniken var mest för att också sätta dem i samband med utförslöpa - där det onekligen är lättare att krypköra, än om man skall göra samma sak uppför. (Det var inte heller i första hand tänkt för Dig, som kört hoj längre än jag, utan för en och annan läsare, som måhända inte är lika van, och som med detta kan välja, åt vilket håll hen vill köra Stelvio, när "det skall till".)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sommarens resa till Österrike

Inläggav Puttete » 2013-08-15/14:27

Väldigt trevlig läsning och vilka bilder!!!!
Jag och farsan knoppade en natt i Fusch ifjol när vi var ner och rundade Garda-sjön. Trevlig by.


// Patric
IBA-member # 55005
Användarvisningsbild
Puttete
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2011-03-07/17:32

Re: Sommarens resa till Österrike

Inläggav shappe » 2013-09-08/22:17

Hej på er
Rätt håll för att åka över Stelvio??! Det spelar väl ingen roll var man börjar. Från Bormio så går det ju nerför på östra sidan och tvärt om. Eller åker ni som pratar om "fel håll" upp och ner samma väg? Själv njöt jag av fulla drag med totalt 620 kg Guldvinge med mig, hustru och packning som sällskap. A pice of cake enligt mitt tycke. Självklart får man vara fullt koncentrerad. Men en helt fantastisk upplevelse. Man bör dock undvika att köra där under helgerna. Lördag och söndag är det 1 miljon italienare som alla tror dom är Valentina Rossi ute på dessa underbara vägar. Då går det fort och det är trångt. Stelvio kan livligt rekommenderas.
Hälsningar
Anders
shappe
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2010-09-29/17:40


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst