Har skrivit några rader och lagt upp lite bilder från sommarens resa till Alperna.
http://matshojblogg.blogspot.se/
Brukar normalt sett använda samma metod som dig. I detta fall funkar det dessvärre inte så bra som det gör i de flesta andra pass. Detta beror dels på att vägen är smal och kurvorna otroligt tvära, dels på att du inte har någon sikt uppåt. Du har ingen aning om vad som kommer uppifrån, förän det i stort sett är försent. Fick stanna vid ett tillfälle. Dessbättre gick det bra och vi slapp vältning.Eftersom det är oerhört brant är det mer än vanskligt att försöka hålla balans på hojen. Vårt ekipage vägde 530 kilo med förare, passagerare och packning. Nu hade vi tur och det var inte så mycket trafik. Andra gick det sämre för när vi dagen efter stod uppe vid toppen och tittade ner. Såg ett par vältningar med hojar i samband med möten, både med bussen och personbilar. När bussen kom var det bara att backa om man körde bil. Fanns inte en möjlighet att mötas. För min del kommer jag aldrig mer att köra det passet från Stelviosidan, kommer man däremot från Bormio så är det en helt annan upplevelse. Problemet där var bara ett par väldigt smala, mörka tunnlar där två bilar inte kan mötas. Hade en rätt otäck upplevelse där när vi fick möte med en Volkswagenbuss mitt inne i en sådan tunnel. Lovar att det inte var mycket tillgodo, varken till bergväggen eller bilen. Två bilar hade aldrig kunnat mötas där. Tror inte att jag är sämre än medelföraren på något sätt, har ändå haft körkort för MC i 38 år och kört regelbundet i Alperna sen 1980, men detta var det värsta pass jag personligen kört. Annars tycker jag bara att det är kul att köra pass. Grossglockner exempelvis är inga som helst problem, utan mer av en njutning som jag ser det. Blir kul att få höra vad du tycker efter din resa Daniel.Bror Gårdelöf skrev:I hårnålar går jag konsekvent längst ut till vänster före en högerböj - för att få bästa möjliga sikt in i kurvan och så tidigt som möjligt se eventuella mötande fordon. (Man kan ju vara rätt säker på, att de inte håller hög fart!) Detta ger samtidigt optimala möjligheter att "väja inåt i kurvan", utan att svängen blir så snäv, att man får problem.
Återgå till Resor o Reseberättelser
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst