Patrics irrfärder....

Patrics irrfärder....

Inläggav Puttete » 2013-08-14/18:13

Liten berättelse nedan. Tyvärr är jag för dum i huvet för att lägga in bilder här....

Reseberättelse 2013

Detta år skulle det bli två resor, en resa med farsan till Lofoten och en något ospecificerad resa söderut med några vänner. Då jag jobbat utomlands i vinter och ska iväg igen i september kändes det bra med lååång semester och lite hojåkning. Först ballade farsan ur, han har börjat jobba igen och tyckte inte att han hade tid. Det dröjde inte länge innan det även strulade med kompisarna. Dom hade problem att synka semestrar m.m. Där stod man…..
Nåväl, själv är bäste dräng. Jag planerade för en soloresa till åtminstone Barcelona. Resan skulle gå via Italien och sedan följa Medelhavskusten. Jag åker på min BMW 650 GS 2012. Det kanske inte är den optimala hojen för detta ändamål men det är vad jag har. Som framgår längre fram i texten så fick jag aldrig se Barcelona. Jag fick ju se en massa annat…

Nedan redogörs kortfattat för resan dag för dag.

Fredag 5/7
Startade från Ludvika 07:45. Händelslös dag som efter 70 mil slutade i Köge, Danmark. Det är tråkigt att bo så långt norrut, det tar en hel dag bara för att komma ur Sverige.

Lördag 6/7
Startade 08:15 med blå himmel och varm temperatur. Autobahn var hyfsat effektiv men det var rätt många vägarbeten som sinkade mej. Efter 67 mil hittade jag ett pensionat som fick duga. Det var rätt sunkigt men ägarna var väldigt trevliga. Pensionatet låg i en liten idyllisk stad som jag tyvärr glömt namnet på. Pensionatet hette i alla fall Papiermuhle.

Söndag 7/7
Malde 67 mil till Andees i Schweiz. Åkte några mil i Österrike och svor över min oförmåga att nagelfara rutterna jag gör i Basecamp…. Det var väl inte hela världen men jag fick ju lov att betala för en vignette…. Schweiz var vackert och jag njöt i fulla drag. Varmt och molnfritt hela dagen. Vek av stora vägen och i en kurva hittade jag ett Gasthaus som hade ett ledigt rum. Ungefär här känner jag att rumpan har fått nog men jag tänker åka en dag till innan det blir vila. Ungefär samtidigt tänker jag att detta går så bra så Gibraltar borde gå att nå. Jag vet inte riktigt hur min hjärna fungerar men så här har jag det….

Måndag 8/7
Åkte 35 mil till en by väster om Genova där jag hittade ett lämpligt hotell. Jag bokade två nätter direkt så jag fick en dags vila från hojen. Stället var en riktig turistfälla som var full med folk men jag ville egentligen bara vila. Jag fick två intressanta kulinariska upplevelser här; jag drack en öl som var kryddad med basilika. Det låter inte gott men det var det. På kvällen åt jag en glass som hette mojito och den hade myntablad i sej. Spännande smak på en glass….

Tisdag 9/7
Turistade motvilligt och slappade i största allmänhet.

Onsdag 10/7
På grund av trött portier så kom jag iväg vid 08:15. Följde kusten på småvägar och puttrade fram genom varenda turiststad. Vid 11:30 hade jag kommit 7,5 mil och då hade mitt tålamod tagit slut. Det blev motorväg trots de dyra tullarna och drygt 40 mil senare hittar jag ett ruckel på en åker i Frankrike. Trots det ruffiga yttre så har hotellet ganska bra standard. När det är 33-35 grader så är det skönt med AC på rummet.

Torsdag 11/7
Åkte 07:30 fast jag var rätt trött. Jag spenderade en hel del av natten på toaletten med diarré…. Efter drygt 30 mil landade jag i den spanska byn Pont de Molins. Jag tänker fr.o.m. nu hålla mej på småvägar, åtminstone så länge jag orkar. På hotellet åt jag fisksoppa, det ska ju vara skonsamt mot magen… Det var nog det äckligaste jag ätit… Den smakade som uppvärmd fisklevertran och den innehöll några oidentifierbara fiskdelar. Ni som har kommit i kontakt med fisklevertran vet att det är något av det jävligaste som Moder Jord har skapat….

Fredag 12/7
Kom inte iväg förrän 09:00 p.g.a. magproblemen. Det gick i alla fall bra restan av dagen som efter knappa 30 mil slutade i Reus, strax väster om Tarragona. Denna dag blev det lite körning på motorväg men jag får skylla det magen… I Reus hittade jag ett apotek och bunkrade upp med nya betongpiller och vätskeersättning. Denna värme tillsammans med magsjuka är ingen höjdare för vätskebalansen men jag klarade mej rätt bra ändå. Någonstans här bestämde jag mej för att åka till Gibraltar….

Lördag 13/7
Kom denna dag inte iväg förrän 10:00. Bedrövligt…. Körde 28 mil på småvägar till Teruel, körde alltså lite inåt landet. Fantastiskt vacker natur i kombination med härliga hojvägar gjorde dagen väldigt trevlig. Denna dag fick jag något enstaka regnstänk på mej men det var knappt värt att nämna.

Söndag 14/7
Kom iväg 09:15. Mådde lite bättre och såg fram emot dagen. Underbara hojvägar hela dagen, jag kom på mej själv med att sitta och längta efter min gamla Honda CBR 600. 40 mil senare kom jag till Ubeda och bodde på Hotell La Paz mitt i centrum. Hög standard för 40€ per natt.

Måndag 15/7
Efter 41 fina mil är jag då i/på Gibraltar. Det är ganska dyrt och valutan är engelska pund, det är ju brittiskt territorium. Hittar till slut ett hotell och bokar två nätter för att få en vilodag. Det tog 11 dagar och drygt 450 mil.

Tisdag 16/7
Turistade i 4 timmar så nu behöver jag inte göra det igen på några år… Jag tror hela jämrans brittiska imperiet är på Gibraltar. Nåväl, det är pittoreska kvarter, gott om pubar, billig elektronik, fint väder och folk överallt. Magen är så pass bra så att jag kan äta vad jag vill, jag började dagen med en klassisk engelsk frukost. Bruna bönor, blodkorv och hela köret….

Onsdag 17/7
Kom iväg vid 06:40 och det strulade rejält när jag skulle lämna Gibraltar. Det strulade även när jag skulle passera Marbella. Detta kan bero på att GPSén inte är uppdaterad i år och detta beror i sin tur på att Garmin är 100 % värdelösa på detta. Detta kan jag raljera om i timmar men det får ske någon annan gång. Åkte 52 mil på mindre vägar och det var härligt. Det blev lite väl varmt på eftermiddagen men vägarna var finfina. Stannade på ett vägmotell mitt ute i ingenstans och det var god standard. Detta var ca: 6 mil söder om Albacete.

Torsdag 18/7
Åkte 07:20 och hade en härlig dag. 54 mil på fina vägar i fint väder är svårt att klaga på…. Stannade i Lleida, en ganska stor stad, och bodde rätt lyxigt. Jag promenerade lite genom staden på kvällen och jag har aldrig sett så mycket skoaffärer i samma stad förr. Allt har hittills gått enligt planen förutom magsjukan. Det hade varit önskvärt med svalare kläder och det får jag ordna till nästa gång.

Fredag 19/7
Åkte småvägar hela dagen, det blev bara 34 mil. Var in en sväng i Andorra och naturen var fantastisk. Jag fortsatte över bergen till Carcassone i Frankrike. Större delen av dagen spenderades i hissnande bergsmiljö med serpentinvägar och förvånansvärt lite trafik.

Lördag 20/7
Åkte 07:30 och höll mej på småvägarna. Efter 45 mil kom jag till Grenoble 16:30 och jag tror att jag nu har sett varenda mjölkpall i hela Frankrike. Jag börjar med andra ord bli less på småvägarna…. Dyraste hotellet hittills, 95€, men jag orkade inte åka längre…

Söndag 21/7
Kom iväg 07:45 och åkte på små alpvägar. Det tog 4 timmar att komma 20 mil. Väl inne i Schweiz gick det bättre och jag fick ihop drygt 40 mil. Jag stannade för dagen i Lenzburg och bodde på ett fint spa-hotell som hette Krone. Pangväder hela dagen, som vanligt känns det som….

Måndag 22/7
For vid 07:30 och höll mej uteslutande till Autobahn. Efter drygt 40 mil stannade jag strax norr om Wurzburg och tog in på ett trevligt hotell på landsbygden. Siktar imorgon på att nå Goslar, den staden ska vara sevärd har jag hört. Bra väder hela dagen.

Tisdag 23/7
Åkte 07:20 och höll mej fortfarande till Autobahn. Ganska skönt efter alla småvägar jag åkt på. Drygt 30 mil till Goslar och det var verkligen mycket sevärt där. Eftersom det bara blev en halvdag i sadeln så hade jag tid över för att spankulera runt lite. Tyvärr fick jag krångla en del för att få tag på ett rum och jag fick bara en natt. Tji vilodag alltså…

Onsdag 24/7
Denna dag hade jag tänkt att stanna någonstans i Danmark men det gick så bra (läs hemlängtan) så jag malde på i 73 mil till jag kom till Lund. Bodde på Hotell Ibis och njöt av att vara i Sverige. Jag firade med ett glas Jameson i hotellbaren, sen somnade jag direkt när jag kom till rummet…..

Torsdag 25/7
Sista dagen…. 62 mil till Ludvika och det var riktigt skönt att komma hem.

Det tog alltså tre veckor och ca: 900 mil att göra denna resa. Jag är ju ingen turist i den meningen men jag gillar att åka hoj och det har jag verkligen gjort. Jag har som vanligt tagit för lite kort men något har det ändå blivit. För framtiden behöver jag svalare kläder, uppdaterad GPS samt försöka få packningen bättre balanserad. När detta skrives har jag precis satt på grusdäck så det dröjer innan det blir någon längre landsvägstur.


Över och ut // Patric
IBA-member # 55005
Användarvisningsbild
Puttete
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2011-03-07/17:32

Re: Patrics irrfärder....

Inläggav Peter Nordlund » 2013-08-14/18:43

Underhållande skrivet :D

När jag kom ner till din signatur insåg jag att jag inte behöver fråga varför du gjorde så långa dagsetapper (för det är väl Ironbutt?)
Det är kul att läsa om olika sätt vi alla tycker om att resa på!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Patrics irrfärder....

Inläggav Mats Liifv » 2013-08-15/12:46

Kul läsning! :)
Gillar att ta del av andras reseupplevelser. Snart dags för mig och frugan att ta oss ner till Mallorca med hojen. Får skriva några rader om våra upplevelser när vi kommit hem igen.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron